AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ X-Serien ]

Vindrutespolare fungerar ej!

Visad 14.686 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg258 st
Postad/Inlagd2017-12-18 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 2,0d -18
Är det samma konstruktion på den nya kabelhärvan,vet man om det är samma på senare bilar efter -14,verkar till att vara nån riktig skitkabel
om den inte tål lite spolarvätska eller kondens,är det slangen till vindrutan
som spökar och inte håller tätt.           IP: ...[.228.14]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2017-12-19 11:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 20D -13
R1200R -12
Min slutsats efter många år med BMW:s bilar och motorcyklar är att man inte ska äga en BMW som inte har garanti eller väldigt bra maskinskadeförsäkring. De tyska ingenjörerna är duktiga på att hitta på nya finesser, men de verkar inte vara tillräckligt testade. Min förra X3:a, en 2005:a hade i princip alla modellspecifika problem som det talades om på olika forum, men tack vare en 24-månaders försäkring som ingick vid köpet lagades de flesta på försäkringen -närmare 40 000 kr i reparationskostnader. I somras fick jag oljeläckage på min hoj och då behövde BMW ta isär hela motorn, vilket tog en vecka till en kostnad av 22 000 kr. Som tur var täckte försäkringen den reparationen, men det var på håret. Hade haveriet inträffat några månader senare så gällde inte den försäkringen längre. Problemet med dåliga konstruktioner är att de kan visa sig förts efter ett antal år. Den läckande spolarvätskan behöver säkert flera år på sig för att fräta sönder kabelhöljen och oxidera kontakter.           IP: ...[.200.40]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2018-03-01 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X3 2013
Samma problem här. BMW X3 -13 som gått 12500 mil. Felet började med att spolaren till bakrutan inte fungerade. Därefter sporadiskt på framrutan för att sen lägga av helt och indikering "låg nivå spolarvätska" även om behållaren var full. Fick besked på verkstaden att hela kablaget behövdes bytas. Beräknat 9 timmar arbetstid till en kostnad av 20...25 000:-. Maskinskada hos försäkringsbolaget godtar inte skadan eftersom det är fuktskada. Fick besked från verkstaden idag att BMW tar det som en Goodwill och står för alla kostnader. TACK BMW!!!! Ni visar verkligen att ni är ett seriöst företag som tar ansvar för "fiffiga lösningar" som kanske inte var så fiffiga. All heder åt er.           IP: ...[6.2.242]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2018-06-11 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118d 2012
Hej,
Hur lyckades ni få BMW att ta dt som goodwill?
Har exakt samma fel fast på en 118d 2012, 11987 mil. BMW säger mellan 30-40.000:- för att fixxa det, dock har i detta fall Försäkringsbolaget gått in och tar det som maskinskada (13 mil till godo till 12.000 mil), men självrisken är 8.000:-. Tycker att det är helt horribelt att kunden ska betala för ett konstruktionsfel som detta. BMW sa först att det var den första 1-serien de hört talas om med samma fel som på X3, men sedan sa verkstadschefen att de hade haft ett fall till med 1-serien i Mölndal. Någon som kan tipsa om vilka "knappar" man ska trycka på för att få dem att ta det som goodwill?           IP: ...[.87.237]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2018-09-11 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 - 2013 (F25)
BMW X3 F25-2013 :
Spolarpumpen till vindruta/bakruta lade av, köpte ny pump på BMW men det var ej felet.

Lämnade in den på BMW och dom sade att det droppat spolarvätska från behållaren på elhärvan (som ligger under behållaren). Detta har resulterat i att elhärvan hade svällt och det första som gav sig från kablaget var just spolarpumpen.
Enligt BMW har dom en "5 års fabriksgaranti" som tar dessa ärenden då det kostar 30-35ksek att byta hela erhärvan (1.5dar på verkstad).
Min var 4 år och 11 månader (!!!) så detta tar BMW, enda jag skall betala är undersökningen på 1495sek.

Efter bytet så kommer dom montera en plastkonsol över elhärvan så detta inte skall ske igen... , kanske vore på sin plats att göra detta på alla bilar vid service kan jag tycka...
          IP: ...[6.255.6]
Antal inlägg1.309 st
Postad/Inlagd2018-09-11 19:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523-99, 530d -10
Den plastbiten kan vem som helst montera, dessutom kostar den under 2 Euro!

FAF           IP: ...[.164.48]
Antal inlägg1.112 st
Postad/Inlagd2019-06-15 13:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X3, 2,0D -14
Har också fått detta problem på min 2014. Spolatmotorn till vindrutan är död, övriga fungerar. Köpte till en 24 mån försäkring när jag köpte bilen hos fristående handlare. Undrar vad som är bäst, kontakta BMW först eller gå via försäkringen? Tror försäkringsbolaget är Solid.

Mr C           IP: ...[9.8.138]
Antal inlägg1.112 st
Postad/Inlagd2019-06-15 13:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X3, 2,0D -14
Har också fått detta problem på min 2014. Köpte till 24 mån försäkring när jag köpte bilen via fristående handlare. Undrar om man ska gå via försäkringsbolaget eller BMW?

Mr C           IP: ...[9.8.138]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2019-06-17 18:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118d 2012
Vårt fall med 118d slutade med att efter förhandling med BMW och försäkringsbolaget om att de skulle dela kostnaden stod vi kvar med självrisken som jag lyckades förhandla ner till 1500:-. Jag sa till både BMW och försäkringsbolaget att detta är ett konstruktionsfel och det är skandal att bilägaren ens blir inblandad. Försäkringsbolaget håller med, de vet att det är ett konstruktionsfel, men de kan inte bevisa det fullt ut.
Tips till alla nya som råkar ut för detta konstruktionsfel och hotas av dryga kostnader; vad BMW gör är att de beställer en komplett kabelhärva till den aktuella bilen, sedan kapar de av en bit av den, motsvarande den bit som blivit "infekterad" och skarvar helt enkelt i den nya. Detta borde vilken annan bilelektrisk firma som helst klara av utan att behöva beställa BMW originalkabelhärva. Det är bara att kolla vilken typ av kablar som behövs och sedan skarva i, avsluta sedan med att montera plastbiten för €2 så att det inte händer igen. Har gjort liknande operation själv på en 525i E34 där helljuset började lysa varje gång man öppnade bakluckan, skarvade i en bit med typ 8 kablar, sedan fungerade det perfekt. Var ev lite lättare att komma åt, men för övrigt, hur svårt kan det vara? Varför ska de ha bortåt 40.000:-? De byter inte hela härvan vilket annars säkert kostat en del.           IP: ...[100.139]
Antal inlägg1.112 st
Postad/Inlagd2019-08-14 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X3, 2,0D -14
Har min X3a inlämnad hos BMW idag. Uttagen för drygt 5 år sedan och precis passerat 10.000 mil. Hur stor tror ni chansen är att få detta på Goodwill?

Mr C           IP: ...[.16.132]
Antal inlägg1.112 st
Postad/Inlagd2019-08-16 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X3, 2,0D -14
Fick kabelstammen bytt på Goodwill. Enligt uppgift så var de schysta mot 14-15 bilar.

Mr C           IP: ...[.16.132]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen