|
|
---|---|
Hej, Mina bakdäck börjar säga ifrån nu efter ca 1500 mil och jag har michelin pilot sport runt om. Har tittar runt på internet och hittar inga pilot sport utan pilot super sport. Går det att ha pilot sport fram och pilot super sport bak eller blir det för farligt? Känns dumt att slänga mina framdäck då jag har 6 mm kvar. Det är redan krångligt då det finns flera olika pilot super sport. Är det någon som har testat både vanliga PSS och PSS bmw märkta? är det någon skillnad eller bara hokus pokus från bmw för att tjäna lite pengar? Behöver inga superdäck då jag tänjer aldrig på gränserna, gasar bara i raksträckor och cruisar runt i stan. / Malleru | |
We 1.920 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Pilot Super Sport är det däck som alltid blir hyllat, så du gör inte bort dig om du köper sådana. Att köra med olika typer av däckmönster fram och bak går väl bra om du inte pushar bilen för mycket, men även om du skulle göra det så finns det inget som med säkerhet säger att bilen skulle bete sig farligt. Det är värre om du har olika däck på samma axel. |
Blanda ALDRIG olika däck fram- och bak på en BMW i allmänhet och en M-modell i synnerhet! Det ger i de flesta fall nervös och oharmonisk väghållning och har man riktigt otur kan det bli rent farligt när man närmar sig gränsen (vilken kan vara idag när du plötsligt måste bromsa/svänga för en utspringande unge eller djur). Det är inte bara däckmönstret som spelar in, även däckens uppbyggnad i stommen och däckets gummiblandning gör skillnad. Det finns olika "specialdäck" framtagna till olika biltillverkare och de däcken skiljer sig på en eller flera punkter från standarddäcken, vilket ger däck med andra egenskaper. Det kan vara t ex. större/mindre mönsterdjup, annan gummiblandning, styvare stommar etc. etc. Så blanda inte "specialmärkta" däck med standarddäck även om de i övrigt heter likadant och ser likadana ut med blotta ögat, det kan vara lika illa som att blanda olika däckfabrikat/modeller. Kör man en M3:a, känns det extremt dumsnålt att börja snåla på däcken... Köp en komplett uppsättning däck och sälj framdäcken om du inte vill behålla dem om du köper andra däck än de som ligger fram. Enklast är väl att bara köpa två bakdäck av samma modell som de du har fram. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Nu börjas det.... | |
Nu börjas det.... | |
Tack för utförliga svar grabbar, Jag tror det blir 4 st PSS. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.