AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.595

Återkallelse Avgasventil (EGR/AGR) på 5-serie med B47-motorn?

Sida 2 av 2
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Har just varit inne på auktionserad BMW verkstad och fått beskedet att AGR kylaren läcker och det skulle kosta 10 000kr att fixa?
Så det är inte EGR/AGR ventilen utan kylaren säger de.

Min 520d är en 2014 som gått 7500mil men garantin gäller bara EGR ventilen.

Vad tror ni om detta?

Sp
138
Spectre
330e 2020
Har idag min bil inne för byte av AGR ventil för andra gången. Förra gången var för ett år sedan och då hade inte fått felkod, bara brev från BMW att man skulle byta. Nu felkod två gånger senaste veckorna. Märkligt att detta byts två gånger.

Felkoder var fel på drivlina, full effekt ej möjlig, eller dylikt.

Obs! Min bil är 118d från 2015.
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Har idag varit inne o bytt AGR ventil och kylare men utan någon förbättring.
Bilen hackar fortf. vid gaspådrag.
Känns som om nån drar en lite bakåt när man gasar på.
10300kr kostade kalaset.

Vad tror ni om luftmassemätaren!
Har mån haft strul med den och vad händer då/symptom?
Is
1
Issen82
520d m-sport xdrive
Köpte min 520d xdrive 2017 förra sommaren då hade den rullat 950mil men redan efter den paserat runt 1500mil fick jag felmeddelande drivlima kontakta närmsta Bmw verkstad. Dom byta ventilen å man får väl tro på att dom gör sitt jobb rätt. Nu har bilen rullat exakt 2500mil å påväg hem från Norge i söndags va det dags igen. Drivlina kontakta närmsta verkstad. Nu står den på Bmw i uddevalla å ventilen är kass igen å även lambda sonden efter katten har pajat. Min teori är att dom på nått sätt medvetet ställer ner motorerna så dom ska klara dom
Avgaskrav som dieselbilarna ska ha så dom sotar igen. Vad tror ni andra ett sånt här fel ska inte komma på en så ny bil

Issen 82
Visa användare
370
P-OA
G30 530e -20
I01 i3s -22 (kommande)
Jahop då var det min tur att få problem, bilen har också rullat 2500 mil, vid gaspådrag från låga hastigheter så tvekar och rycker bilen ett tag innan den kommer igång och går som vanligt, dock inget felmeddelande (ungefär som smygaren ovan).

Var inne på service (oljebyte) i måndags och påtalade problemet för serviceteknikern som jag lämnade in bilen till och han misstänkte att det var en ERG ventil som höll på att ge upp, påtalade att bilen var inne för kontroll/fix för ett år sedan varav jag får svaret "jo men det har kommit nya uppdaterade ventiler sedan dess".
Dock så kunde dom inte hitta något fel när de läste av felkoderna så ingen aktion.
Räckte att jag körde några kilometer innan bilen började rycka igen, händer varje dag nu... Ska ligga på BMW nu för detta är inte OK!

/P-O
Cl
1
ClaRos
520d Touring x-drive 2017
Köpte en nytillverkad 520d Touring X-drive feb 2017. Igår, mätarställning 1998 mil, felmeddelande om drivlinan. Bogsering till Bavaria Gävle. Hämtade bilen idag. Bytt AGR (=EGR). På väg hem ny varning oå display; Drivlina, kan köra vidare, nedsatt effekt. Blev mottagen direkt på verkstaden som bytte ventil igen. Hämtade efter 40 minuter. Funkade bra sedan! Det var inte första gången de bytte, sade de...
Kostade inget men tog några timmar totalt. Hoppas ventilen håller!

Ma
18
Mauru
520d F11 xDrive Msport -16
Idag lämnade in bilen för symptom som små ryckningar och tvekan vid gaspådrag ibland med andra ord misstänkt AGR ventil.Inga fel koder vid körning.
Vid nyckel avläsning så kom det upp några fel koder.bilen togs in och efter
7 timmar så fick jag hämta den med AGR ventil utbytt, bilen gick 2960 mil en 2016-07-15 modell så precis innan garanti går ut.
Tack vare läsning vid den här forum som fick mig att dubbelt kolla om det var AGR ventilen, bilen servades, kontrollerades för AGR felet och kondition testat före garanti tiden går ut men det fanns inga konstigheter tills nu.
Tips för övriga vänta inte, vid minsta tveksamhet kör en nyckel avläsning på BMW som ser alla fel som man inte får i bilen meddelande display.
Pe
49
Peter_1897
F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld)
e91 335iAT -07 M-Sport (Såld)
e90 320i -06 M-Sport (Såld)
Hej! Fick igår kväll samma meddelande om driivlina. Bilen hackar till och från och svarar då inte på gas, sams symptom som smygaren beskriver. Vid ett eller två tillfällen har jag även fått motorstopp, detta vid låg hastighet (kökörning). Hur har det gått för er andra, smygaren t ex. är dina problem borta? Väldigt tacksam för svar. Bilen är en 520dAT -15 med 10000 mil på mätaren. V-tech steg 1. Är detta något som kan påverka bilen negativt om man fortsätter att köra eller skall det åtgärdas så fort som möjligt? Kan man lämna bilen på en annan verkstad än BMW och få det åtgärdat måntro?
Su
5
Sundvall_
520D Touring -11
Tråkigt att höra att det är strul med egr/agr ventilen på B47 motorn. jag själv har en 520D tillverkad 2011/06 och den har i skrivande stund rullat 24000 mil. inga problem med egr än så länge peppar peppar.. lite intressant att läsa att dom inte står för byte av kylaren om den läcker då det är glykolen som kommer ut i ventilen som orsakat problemen med att bilarna kan börja brinna..
An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Jag hade min 520d 2015 (7000 mil) inne förra veckan för byte av AGR en andra gång. Bytte den första för ett år sedan. Jag lämnade in den pga ryckningar lite då och då. Förra gången var det subtila ryckningar mest hela tiden, nu kom det kraftigare men mer sällan. De konstaterade vid AGR-bytet att insuget var nedsmutsat/igensatt (!) och skulle bytas, även det på garanti. Ska in till verkstaden senare i veckan. Det märkliga är att de subtila ryckningarna är tillbaka efter AGR-bytet medan de kraftiga har försvunnit. Man börjar ju undra vad det är som händer...
An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Tillägg: De bytte även AGR-kylare när de bytte ventilen andra gången.
Vi har fått problem efter bytet av avgaskylare där det verkar som även egr ventilen har bytts ut. Temperatur mätaren stannar på 70, kylvattnet något lägre, för att få upp motor i normaltemp måste man gasa på rejält på motorvägen i 1 mil. Verkstaden som bytte enheten vill inte ta detta problem utan påstår att det ska vara så här.
Innan bytet så blev den varm på ca 5-7 km.

Nån som vet nåt
He
297
Henrik335i
523i e61 -08
Jag bytte det där på verkstad för 7 månader sedan på en 530 2016. Märkte ingen skillnad. Det tar längre tid att få bilen varm på vintern. Om jag höftar så behöver jag nog nån mil i högre fart för att den ska börja bli riktigt varm. Jag skulle inte oroa mig så mycket om jag var du. Vänta till sommaren och se hur den beter sig. Bilen kanske beter sig rätt nu och fel innan du gjorde bytet, de vet man ju inte.
We
1.862
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
EGR började strula på min förra sommaren, kodade då bort den och den här vintern så blir motorn varm mycket fortare. Har 15 km till jobbet och bilen är helt varm (mätaren står iallafall på 90 grader) halvvägs oavsett hur kallt det är, innan EGR blev bortkodad kunde det ta nästan hela vägen till jobbet innan motorn var uppe i temperatur. Så det är tydligt att EGR påverkar.
Är det någon som vet om någonting behöver kodas om när de satt i en ny egr ventil.
Är det någon som vet hur kylvattnet flödar i denna krets. eftersom vi har känt på kylslangen nere vid termostaten dels efter en 25 min körning i stan..kall... och den var inte ens varm efter en stunds hårdkörning på motorvägen då vattnet kommit upp i 86 gr, så det är ju tydligt att något annat kyler motor än den vanliga kylaren. Någon i ett annat forum säger att det ska finnas en termostat även i kylvattenkretsen som passerar egr ventilen och avgaskylaren, i så fall var sitter den.
Kan man koda bort EGR funktionen, låter ju toppen hur gör man då? tacksam för tips
We
1.862
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Koda bort EGR gör man i samband med optimering, ECUn måste skrivas om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.