Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag fick häromdagen veta hos BMW-handlaren att min bil skulle in för garantireparation. Koden var "replacing the exhaust-gas recirculation valve". Det verkar som alla modellserier med b47 har eller kan ha detta fel. Någon som vet varför, om det påverkar motorn, förbrukning eller annat? Kort sagt, varför ska de byta denna ventil? Man blir ju lite nyfiken, men BMW svarar sällan på vad felet är... | |
Ingen mer som har drabbats av detta? | |
Jag har fått meddelande om samma återkallelse. Funderar på om detta kan göras i samband med nästa service om 800 mil eller om det är akut? | |
Jag fick felmeddelande typ "Fel på drivlinan, full effekt ej möjlig" nyligen. Enligt BMW var det trasig EGR/AGR ventil som orsakade detta. De har bytt till en ny ventil med annat artikelnummer nu. Jag har inte fått något brev om återkallande men det verkar som sagt vara högst relevant med ett återkallande. | |
Ok! Tog bytet lång tid irl? I brevet står det två timmar... | |
Jag vet inte hur lång tid bytet tog. De hade inte möjlighet att fixa det samma dag utan jag hade lånebil torsdag-måndag. | |
Köpte mig en 520da-14 för ett par veckor sedan. Innan leverans så sa säljaren att de just bytt AGR (antog han menade EGR) ventilen. Ingen felkod vid provkörningen dock. // Jonas |
|
Är detta ett vanligt fel på N47 motorer? Kostnad för byte? | |
Fick min bytt också. Hade inga problem innan och inga problem 1000 mil efter bytet. |
|
Fick också brev igår om "programmera styrenheter och vid behov byta avgasåterföringsventil" ,halvår gammal bil och näst sista tillverknings åren. | |
Verkar vara två aktioner på B47:an. Dels byta EGR-ventilen och dessutom byta någon komponent relaterad till förglödningen. Min X3:a har blivit återkallad och åtgärdad för båda. | |
Verkar inte vara något akut, ringde om tid och fick svar att de kommer att fixa vid första service ,för mig är det nästa år dax för service. | |
Fick återigen meddelandet "Fel på drivlinan, full effekt ej möjlig" förra veckan. Detta ganska exakt ett år efter att jag fick det första gången. Enligt BMW var det återigen AGR/EGR ventilen som var felet och de har bytt denna igen. Förra gången man bytte påstod man att det var till en uppgraderad version vilket verkar var skitsnack. Uppenbarligen är detta ett konstruktionsfel på B47. Min bil har bara gått 4000 mil nu, bara drygt 1000 mil första gången det hände. | |
Har nu varit inne och fått bytt kondensor (märkte inget fel på den) och avgasklämma på min F11 tillverkad september 2013. En del av er har fått bytt EGR ventilen. Är det också på 2013 års modeller eller? Kan EGR ventilens strul eller nedsmutshet vara boven till att jag inte lyckas köra bilen under 0,6l/mil?? Det gjorde jag lätt på min 520d från 2009. |
|
Fick också ett brev om att byta/kontrollera ERG ventilen och min är uttagen i oktober 2016, tydligen så behövdes det inte göras någon justering så kan inte säga något om förbrukning före eller efter. Har som lägst kört på 0,52 l/mil (snittfart 92 km/h Malmö-Stockholm 64mil) vilket är 0,1 l/mil mer än min F31 320d, dock så är 520:n några kilo tyngre och sitter på 18" (jmf 16"). Ligger lätt under 0,6 på motorväg, men stadskörning dock, uj, det sticker iväg snabbt (mycket massa som ska röra på sig). /P-O |
|
Min ska in i nästa vecka. Tillverkad sept/okt 2016. Inga problem men de får gärna byta. Ligger på 5,2 de senaste 20-30 milen med körningar på 7 mil i taget. I det långa perspektivet mellan 500-1000 mil ligger jag med snål körning stabilt på 5,5. | |
Min BMW 118d, tillverkad November 2016 lämnades in i veckan. Har också fått "gul" motorlampa samt felmeddelande "Fel på drivlinan, full effekt ej möjlig". Bilen gick lite ryckigt precis innan varningen visades. Trådskaparen undrade om EGR, Exhaust Gas Recirculation ventil? MYCKET förenklat förklarat (finns säkert någon på AP som kan förklara mer i detalj), sitter EGR ventilen i en separat krets nedströms före turboladdaren. Ventilen har som syfte att återleda en del utav de varma avgaserna (via en separat EGR kylare) tillbaka till inloppsröret där de mixas med kall insugsluft. De varma avgaserna funkar som en inert gas och gör att de höga förbrännings "temperatur topparna" samt syrehalten i förbränningsrummen minskar. Det gör att NOx (kväveoxid) emissionerna i minskar. Dock på bekostnad av bränsleförbrukningen som ökar marginellt. Tekniken är till för att minska NOx nivåerna. Andra sätt att minska NOx emissioner är att spruta in Urea eller sk Ad-blue i en s.k. förångningsmodul, som sitter nedströms (efter turbin) före SCR katalysatorn, integrerat i efterbehandlingssystemet. SCR katten reducerar NOx halten till lägre nivåer. För den intresserade, läs mer på: www.dieselnet.com Efter läst om andras problem med EGR ventiler så kunde jag ju inte låta bli att fråga BMW om min motor hade den "uppadaterade" EGR ventilen från produktion. Vilket enligt BMW den skulle fått. Ska bli intressant att få reda på om det räckte med en uppdatering av ECU SW eller byte av HW för åtgärd, får återkomma me info. /Magnus |
|
Är där någon som kan ta/har en bild på var EGR ventilen sitter på en F10/F11 2013 års modell?? | |
Hej. Har en 520d xDrive uttagen i mars 2016. Fick först brev från BMW om en sk "aktion" ang. ventilen, de tog in bilen men påstod att den inte behövde bytas. Ett par månader senare fick jag varningen om drivlinan och då bytte dem ventilen. Min fru har en 118d xDrive uttagen oktober 2016, var inne på BMW för ett annat problem (knarrande baklucka) och fick då veta att EGR-ventilen var sönder och måste bytas. Det verkar som detta är ett vanligt problem som BMW borde fixat för längesen, ingen av våra bilar är någon ny modell. Lite oroväckande att samma problem dyker upp igen efter att man bytt en gång. Vad händer när garantin gått ut?? |
|
@smygaren Jag kör också en 520d tillverkningsmånad Okt-13,avgasklamman ÄR ett fabrikationsfel,då den ofta behöver dras fast efter att ha släppt efter några tusen mil. EGR-ventilen verkar bytas vid servicetillfällen (kanske ibland i förebyggande syfte) Det kanske blev en konstruktionsändring med B47:an.? | |
Hejsan! Jag ringde till en BMW serviceverkstad igår ang. när jag kör tex i 60 i 3:an o sen drar på med full gas så känner man först att bilen ökar rejält ( för o va en diesel) för att sedan hacka till och sedan inte öka lika jämnt utan segare?? Kan även vara i 4: an när man ska tex göra omkörning. Visst ökar den hastighet men det känns som om den tvekar/ funderar och sen minskar accelerationen. Killen på BMW verkstaden sa att de ville ha in bilen för kontroll, han trodde spontant att det kunde vara EGR ventilen. Jag tänkte på spridarna men det trodde inte han. Vi får väl se efter bilen varit inne vad som "spökar". Jag fick bytt kylare efter semestern. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.