|
|
---|---|
Hej, har en E36 från 95 vars tändningslås inte går runt. Kan vicka lite fram o tillbaka på den men det är som den inte vill gå förbi rattlåset va jag än gör. Har testat alla basicgrejer som tryckluft, reservnyckel etc. Men utan tur och börjar bli riktigt arg på skiten nu. Får ju inte ur låscylindern heller då jag måste komma förbi rattlåset. Kan de vara rattlåset som spöker eller är hela tändlåset slut? | |
Vrid på ratten fram o tillbaka samtidigt | |
Var nog det första jag testa... | |
Sitter med bilen igång nu och kan inte stänga av den… nyckeln kan ja ta ur och i utan problem men den går inte att vrida… Har även provat reservnyckeln… |
|
Ta loss undre plasten (kan inte E36 i detalj) runt ratten. På baksidan av tändningslåset sitter elkontakten som du kan ställa i olika lägen med en mejsel. Nu kan starta/stoppa motorn. Kvarstår tråkiga jobbet att ta loss det trasiga tändningslåset (bultskallarna är rundade) och sedan få ur cylindern och flytta över till nya tändningslåset. Har gjort allt på en E34 och en E36 Compact. Inte svårt, tar bara tid. Finns mängder med info/guider på nätet. |
|
Tack.. for till verkstad med den och de hade en lösning på det men det blir väl till att byta cylinder.. kanske passa på att beställa nya nycklar också… | |
Nej, man byter inte cylinder. Man byter ut hela ratt/tändningslåset. #2 här: Länk Och flyttar över befintlig cylinder. Byt verkstad. |
|
Här en bild på det som går sönder. Sitter i bakkant på låscylindern och går genom hela huset. Länk Det finns kit att köpa som eftermarknad där du reparerar det befintliga huset. Tveksamt om det blir billgare att låta en verkstad pilla med det per timme. Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.