AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Byta framhjulslager på en F11 2011

Visad 8.635 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg746 st
Postad/Inlagd2017-02-01 18:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jo just det
du behöver en torx 45 eller 50 kanske det var
för att få loss bultarna
jag bytte i somras så jag kommer tyvärr inte ihåg vilken det var           IP: ...[.244.78]
Antal inlägg36 st
Postad/Inlagd2017-02-01 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -13
Okey, men slog du Nachtjäger på lagret eller hade du ett verktyg?


          IP: ...[170.127]
Antal inlägg2.967 st
Postad/Inlagd2017-02-01 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
M6 E63
Denna tabell går att använda som bra mått på dragmoment om man inte har tillverkarens tabell.

[LÄNK]
          IP: ...[219.113]
Antal inlägg746 st
Postad/Inlagd2017-02-01 18:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
nja förstår inte riktigt hur du menar du behöver inte slåss ;)
hela navet och lagret är en enhet, en klump som hålls på plats av 4 bultar
          IP: ...[.244.78]
Antal inlägg36 st
Postad/Inlagd2017-02-01 19:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -13
Ok, Nachtjäger nu ser jag på hjullagersatsen hur det funkar! Trög ibland :-) Tack!!

Och tack för länken AlexanderK!


          IP: ...[170.127]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2017-10-09 08:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VW ID4 PRO-21
Tesla Mod S 75D-16
Porsche 997 4S-07
Volvo 142 DL-74
Hej, bytte ett framhjulslager på min F10 i går och det är XZN M12 (även kallde in-tolv) som mitt lager satt fast med, alltså inte torx.
Inga problem, av med hjul, bromsskiva och bromsok, lossa staget som går snett framåt nere vid hjulspindeln, 24 mm mutter, styr max vänster och lossa de främre bulten och vrid max höger och lossa de bakre, knacka bort lagret och gör rent anläggningsytan innan du momterar det nya lagerhuset.
Dra åt korsvis så kryper det in rakt.
Det sitter rätt bra så ett långt skaft behövs.
80 Nm och 90 grader skulle mina dras med (M12x1,5), det finns dock även M12 x 1,25 som dras med 20 Nm, 120 Nm och sedan 90 grader.           IP: ...[.114.67]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2018-07-06 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Halloj! Vill bara höja ett varningens finger ang. märken av hjullager!
Gjorde som NordicX sa och det är inte svårt att byta själv med rätt verkyg.
Problemet för mig uppstod när de båda lagren inte passa! Lagren jag köpte var av märket FAG art. nr: 713 6496 00 de är ca 0,5mm för stora! Jag beställde dessa från Tyskland på Auotdoc eller bildelar 24 som det också heter tydligen. Till att börja med var det ingen snabb leverans (48) timmar som hemsidan säger. Vilket efter en del mail fram och tillbaka och jag väntat i över 3 veckor, som de säger att det bara fanns 1st. på lager när jag beställde 2. Inget av detta framgick när jag beställde, och ingen återkoppling till mig att det inte fanns på lager. När jag väl fick dom så passa de inte!
Ringde därefter runt lite här hemma i Sverige eftersom bilen stod isär plockad ville jag ha löst det snabbt. De var restade hos BMW. Ringde till Mekonomen där det fanns på lager, och när jag frågade vilket märke de saluförde kom vi fram till att det var FAG även där. Vi jämförde art. nr. över telefon och det stämde med de jag redan hade, och jag sa att han skulle mäta sina lager, för jag hävdade att de inte passar min bil! Men han sa att jag måste gjort något fel för det var minsann rätt lager. Det gamla lagret som satt där var ett SKF lager art. nr VKBA 6669 detta är också restat överallt, antagligen därför det inte fanns hos BMW heller. Jag är i behov av bilen och har nu lyckats och beställa lager utav märket Bilstein, och hoppas att detta passar.           IP: ...[225.142]
Antal inlägg633 st
Postad/Inlagd2018-07-07 10:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535iA -91
Senast jag beställde (och kommer inte bli fler gånger) från Autodoc/bildelaronline till en SAAB så skickades helt fel prylar och det tog dessutom tre veckor. De skickade också ett helt annat märke än vad som beställts.           IP: ...[135.152]
Antal inlägg23.565 st
Postad/Inlagd2018-07-07 10:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Krångligt, på vilket sätt var FAG-lagret för stort? (vilket mått)

FAG är och har varit OEM-leverantör till bland annat BMW och anses generellt hålla mycket hög kvalitet.
I mekanikerkretsar brukar man ofta hävda att SKF och Timken är bäst med FAG som ett tredje alternativ av bra kvalitet, om man vill att lagret ska hålla så långt det är möjligt.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[27.7.91]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2018-07-30 23:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Jag har bytt hjullagret vänster fram på min F11:a (520d -12) och dragit ngr erfarenheter. Inledningsvis var det inte lätt att konstatera felet då jag bara hörde ett svagt vinande ljud i högre farter men upplevde ingen skillnad när jag provocerade bilen på en parkering i 360-svängar för att diagnostisera felet. Trodde först att det var ngt i motorn men kom fram till hjullagret när jag lyfte bilen och snurrade på ett däck i taget och lyssnade noga.

Skulle vilja slå ett slag för mitt köp, frakt och byte, i motsats till ”KRÅNGLIGT” som hade dåliga erfarenheter. Våra erfarenheter kanske inte kan likställas rakt av, vad vet jag, men för mig fungerade det bra. Beställde från Autodoc likadant FAG-hjullager (art nr 713 6496 00) och leverans tog 7 vardagar. Beställde ons midnatt och fick sms från PostNord fre fm veckan därpå.

Letade en hel del info/tips innan jag började och tyckte det var ganska sparsmakat. Tänkte därför försöka sammanfatta mina erfarenheter. Rekommendera att kika på en Youtube-video som beskriver bytet i stort. [LÄNK] samt tidigare inlägg här på forumet.

Ska försöka beskriva bytet momentvis och inte bara skriva att det var lätt, vilket inte säger så mkt. Viktigt att ha verktyg med bra passform. Rekommenderar också att använda mutterdragare jämfört med spärrskaft, särskilt om det sitter hårt eller om man behöver förlängare med risk att snedra och förstöra skallen. Använde mig av en universalknut där det inte gick att skruva rakt vilket fungerade mycket bra.

1. Ta bort däcket.
2. Ta bort broms ok, belägg och hållare. Insex-nyckel 7mm och 18mm hylsa. Snabbtving fungerar sedan bra att pressa tillbaka bromskolven.
3. Ta bort bromsskivorna. Se upp med insex-skruven (6mm). Den är super känslig och lätt att rund-dra. Inte dödsviktig att ha om den går sönder men svår att få bort om den pajjar.
4. Lossa staget, som döljer 4:e bulten till lagret, med 24:ans ringnyckel och torx T50 som mothåll.
5. De fyra bultarna på insidan som håller fast lagret lossade jag med 12mm XZN-hylsa. De nya som följde med lagret var dock torx T60. Så man får väl se vad som resp fabrikat skickar med.
Det gamla lagret fick jag knacka lite på för att få det att släppa. Sedan rengjorde jag grundligt innan jag satte dit det nya lagret som bara var att sätta dit. Sedan är det bara att montera ihop allt omvänt.
Glöm inte att ta bort det gamla täck-/skyddslock som ev sitter kvar i navet (som i mitt fall). Insåg inte det först och hade ett väldans problem att få dit det nya lagret. Kanske det fenomenet som ”KRÅNGLIGT” upplevde.

Hoppas det kan hjälpa någon i sitt mekande. I övrigt är jag själv grymt nöjd med alla tips som sprids här!
          IP: ...[109.245]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2018-08-13 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har precis samma problem som Krångligt. Samma hjullager från Bildelar Online. FAG med det artikelnumret. Jag har mätt och det skiljer flera millimeter om man jämför med originallagret. Jag har fått in det på plats men det resulterar i att det går ruskigt trögt. Frågan är om det "sliter" till sig eller man ska höra av sig till bildelar online.

Har du möjlighet att mäta om det finns skillnader mot original Donut?           IP: ...[.48.207]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2018-08-13 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -12
Krum
Jag vet att jag mätte och jämförde mina hjullager, nytt och gammalt och har för mig att det inte skilde nämnvärt. Jag hade stora problem tills jag insåg mitt misstag, täckkåpan från den gamla satt kvar. När den väl var borta ser man en givare (ABS?) innanför den. Efter att jag rengjort grundligt så gick det lätt att sätta dit det nya lagret.

Jag vet inte varför ditt lager går trögt. Om det nya skruvats fast jämt och sitter bra så känns det ju som att problemet är något annat ex. bromsskivorna, beläggen, hjulet etc. Har du provat snurra på lagret både löst i handen och när du skruvat fast det men innan du fäster ovanstående detaljer? Gick/går det lika bra i alla faser?

Hoppas du får ordning på det!           IP: ...[109.245]
Antal inlägg1.842 st
Postad/Inlagd2018-08-14 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
När jag bytte på E39:an höll jag på att bli galen, gänglimmet ville inte släppa trots jag drog som en tokig med långt skaft. Var nära att ge upp, och att skada bulten.

Så tog jag mutterknacken med ledad förlängare, Brrrappp Brraappp 5 sekunder senare var de loss.           IP: ...[76.1.95]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2018-08-14 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu står bilen på lyften och hann inte göra mer igår men får väl ta av hatten och erkänna att jag säkerligen har samma problem som er :) Det är säkert täckkåpan som sitter kvar.
Det gick nog trögt för att vi klämde på det andra när täckkåpan satt kvar :)

Kommer med rapport ikväll när jag är klar.           IP: ...[.48.207]
Antal inlägg33 st
Postad/Inlagd2018-08-20 07:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Uppdatering gällande de hjullager jag beställt från Bilstein, blev besviken så fort jag fick se förpackningen. Det var likadana lager som jag beställt från Tyskland som alltså var 0,5mm för stora.
Pratade med BMW igen då jag var tvungen att fixa bilen och hjullagren var fortfarande restade. Men killen tänkte till och plockade hem enbart lager och lösa bultar istället för satsen som var restad. Vilket gjorde att grejerna kom på 2 dagar! ;)
Dessa var av märket SKF och det var alltså samma märke som satt innan på bilen. Men döm av min förvåning när jag mäter dessa på BMW att de är 1,4mm större än de som satt där! Måttet på de SKF som satt innan mäter 95,6 och de nya SKF lagren mäter 97mm.! Jag svarade killen bakom disken att detta måste vara fel, för dom är ju ännu större än de jag skickade tillbaka till Tyskland. Började nu verkligen tvivla på mig själv! Blev en del i värmen! :) Tar med mig lagren hem och river isär igen. Börjar karva bort all ärg och smuts i spindeln och lyckas får bort all skit och ärg och får då dit BMWs hjullager!
Men varför sitter det för små lager från början??
Hade jag tagit bort lagom mycket skit och ärg så hade ju de första lagren jag beställt passat också!!
Har inte fått tillfälle att ta upp detta med BMW än. Skriver ner samtliga nummer på de som satt på bilen innan och de nya lagren.
De som satt där har nummer:
BMW 6790957-01 SKF BAR 0203 AB ITALY A 37 1 075 J
De nya som var 1,4mm större har följande nummer:
BMW 6868479-01 SKF BAR 0203 CC ITALY A 37 3 282 O

Bilen är inte en import och har inte varit smälld!


== Åker bil och KÖR MC! ==           IP: ...[47.92.6]
Antal inlägg789 st
Postad/Inlagd2019-02-11 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i E92
Jag står inför denna procedur bara jag får leverans av det nya lagret. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter så man slipper köra fast i de enklaste sakerna.

BMW TIS: [LÄNK]

Som det ser ut bör fabriksmonterade lagret sitta med XZN 12mm och nya monteras med T60. Dessutom olika gängvinklar M12x1.5 till M12x1.25 så kan ej återanvändas och har olika åtdragningsmoment.

Tack för "heads up" kring länkarmen som är i vägen. 24mm nyckel använder inte jag varje dag/vecka/månad så den måste likaliseras.           IP: ...[140.125]
Antal inlägg585 st
Postad/Inlagd2021-02-26 18:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 sDrive 35i -10
520d F11 -12
Har precis bytt lager fram på min f11 520d -2012 jag med.
Beställde FAG lager 713 6496 00 från autodoc.

Hade först samma problem att det nya lagret kändes för stort.... men... efter många om och men så kom jag på att täckplåten från gamla lagret satt kvar inne i hubben.

När jag väl fick bort den gamla täckplåten så passade det nya FAG lagret perfekt :)

Hoppas detta kan hjälpa nån att slippa huvudbryet som jag hade flera timmar innan jag kom på vad som var fel...

          IP: ...[152.157]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -85
Pris: 24.000:-

BMW 528i  -84
Pris: 60.000:-

BMW 528  -98
Pris: 35.000:-

BMW 520D  -12
Pris: 180.000:-

BMW 320d  -06
Pris: 50.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen