AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Privatleasing - luras handlaren eller vad är det jag inte fattar?

Visad 23.540 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg163st
Postad/Inlagd2016-05-08 07:20
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Ser mycket annonser om privatleasing just nu. Ex 118i Advantage för ca 2800 per månad.
Generellt så verkar privatleasingen ligga prismässigt under vad motsvarande värdeminskning skulle vara på tre år.

Ex
nypris 118i = ca 209 000 på kampanj.
Värdet efter tre år ca 50 % dvs 104 500.
Månadskostnad 36 mån 2 800 *36 = 100 800.
Dvs efter tre år har man betalat mindre än värdeminskningen för bilen.

Det måste finnas en hake som jag inte förstår? Visst restvärdet kan vara några procent högre men å andra sidan slipper man kapitalkostnad etc.

Flera andra privatleasing som jag ser inkluderar dessutom försäkring, vinterdäck, extra garanti och service vilket gör att kalkylen känns ännu billigare.

Någon som är smartare än vad jag är och kan förklara hur det ligger till? :)

IP: ...[.50.226]
Annons
Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-08 07:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 cab -03
Utger mig inte för att vara smartare, privatleasingavtalen har blivit något bättre att överblicka, från en låg nivå tidigare.

Det är mycket att sätta sig in i och skaffa koll över, denna och liknande sidor ger en del tips, [LÄNK] ,

I en hel del fall brukar dom ha en första "down payment", t.ex. 20 eller 30 tusen, det ska ju givetvis läggas till.....

Så, tipset, titta inte bara på den lockande månadskostnaden, utan gör en grundlig undersökning av hela avtalet!!!

En del har kanske max 1000 mil per år, och ganska saftiga milkostnader därutöver, mm. mm.

em3           IP: ...[244.192]
Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-08 08:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Kunde nog lagt till extremt billigt kapital nu, samt mycket hård konkurrens i småbils-segmentet.

Jag tror inte heller att en 118i med en 2850 mil på mätaren efter 3 år, säljs kring 50 % av inköp i en BMW hall. Men det är ju uppenbarligen lite av en kalkylerad risk från Bmw's sida, ingen kan ju veta utvecklingen på ny och beg-bils marknaden i framtiden.

Men dom har väl förmodligen ett ganska bra underlag på leasing från företagsmarknaden, och har säkert en positiv kalkyl i bakgrunden :)

em3

IP: ...[244.192]
Antal inlägg176 st
Postad/Inlagd2016-05-08 08:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Eller så är det ett bra sätt att få ut många bilar på vägen. BMW gör inget dom förlorar på.           IP: ...[.254.39]
Antal inlägg1.431 st
Postad/Inlagd2016-05-08 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kort reflektion är att försäkring (dock bara vagnskada), garanti och fri service ingår även om köper en ny BMW. Även hos andra märken där man betalar servicen så hinner bilen ändå ofta bara servas en gång under avtalsperioden, och garantier etc får man ju även vid kontantköp

Det är nog så enkelt som att värdet på bilen är mycket högre än 50% efter tre år, BMW tycks ha räknat lågt och vill nog få ut bilar på marknaden, i synnerhet när 2015 var ett dåligt år. Men de går knappast minus på affären, de billigaste tre år gamla 11x jag hittar hos BMW-handlare ligger runt 180'.

Intressant är att tillval är såpass dyra, navigationen kostar 20.000kr sett över hela avtalsperioden. Restvärde noll med andra ord           IP: ...[.243.20]
Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-08 09:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Ja, Jabbal, det är bara att klicka i lite rutor med mil, lack, navi och annat, så är man snart över 4000 per månad ;)

Att navi är noll efter perioden är kanske inte så konstigt, det ger nog inte många extrakronor vid senare beg.försäljning.

De största orsakerna till en, ur privatpersonens synvinkel, låg månadsavgift, är nog ett hyfsat "restvärde" i en BMW bilhall, och extremt billigt kapital samt att BMW gärna planterar bilar på marknaden, såklart, och gör försäljningen i två steg, sas!

Kanske är det sammanfattningen på din fråga, smurfkungen!?

Antal inlägg7.357 st
Postad/Inlagd2016-05-08 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Två "hakar" är att du dels är begränsad till hur många mil du får köra per år, samt dels att man blir bunden till avtalet tidsmässigt så det kan kosta extra eller bli besvärligt att lösa ur bilen i förtid om man nu vill behålla bilen kortare.
Sen skall man inte heller glömma att man vid returen av bilen kan få ersätta skador som stenskott, fälgskrap mm som bedöms vara mer än normalt slitage.           IP: ...[.23.174]
Antal inlägg1.627 st
Postad/Inlagd2016-05-08 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d xdrive -16
Detaljstudera avtalsförslaget innan du ev slår till, månadskostnaden är i högsta grad "från"-kostnader, och gör du något som går utanför avtalet så kommer det att kosta multum. Körsträckan är ett sådant exempel men det finns fler.
Men så länge du håller dig till avtalet och inte behöver lösa bilen i förtid så kan det vara riktigt förmånligt med privatleasing.           IP: ...[220.224]
Antal inlägg5.260 st
Postad/Inlagd2016-05-08 11:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ett banklån måste vara den absolut billigaste finansieringen, alternativt att betala kontant förstås.

Ett vanligt avbetalningskontrakt torde också vara billigare, dels beroende på att många erbjuder väldigt låg ränta, samtidigt är den (ännu) avdragsgill och du disponerar som ovan, bilen hur du vill, står iofs risken för värdeminskningen men den torde vara mindre än 50% i ovanstående fall, samt att du kan byta bilen när du själv vill. Bilbehov kan ju komma att förändras beroende på familjesituation, arbete mm. Privatleasing för mig är att komma åt en grupp kunder som normalt inte köper så mkt nya bilar, alltså en ny kundgrupp för bilförsäljningen av nya bilar.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg1.431 st
Postad/Inlagd2016-05-08 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Riktigt förmånligt" vet jag väl ändå inte om det blir?

Generellt har jag svårt att se fördelarna med leasing;
-"man behöver inte oroa sig för andrahandsvärdet", nej, det är förvisso sant men en basutrustad 118 kommer antagligen ha ett mycket, mycket bra andrahandsvärde. Det är knappast något att oroa sig för i praktiken. BMW ger ju inte bort bilar för att det är kul, de har ju satt leasingavgiften på en nivå så att värdeminskningen gott och väl ska täckas av denna.
-"man behöver inte hålla på med en krånglig försäljningsprocess den dag bilen ska bytas bort" Det är förvisso sant med SÅ hemskt är det inte att sälja en begagnad bil av attraktiv modell. Vill man slippa bråkstakar som ringer och stör så skriv "endast mail och seriösa spekulanter". Eventuella skambud och annat får man väl slänga i papperskorgen.
-"service och garanti ingår", jo, men det gör den ju när man köper en bil kontant också.
-"'man slipper ligga ute med kontantinsatsen". Ja, jo det är faktiskt en fördel:) Det beror ju lite på hur man räknat, kostnad för kapital osv.

Det är inte per automatik en enormt dålig affär, absolut inte, men jag tror inte det är speciellt förmånligt heller för den delen.           IP: ...[1.142.4]
Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-08 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Man får nog se fenomenet ökad privatleasing, inte som "man", utan som "kvinna". Jag har ingen statistik, men är ganska övertygad om att kvinnor, speciellt "ensamstående" och med hygglig inkomst, är en klart överrepresenterad grupp!

Kvinnor är generellt helt ointresserade av bilar, och vill bara ha en enkel lösning att ta sig från A till B.

Det skiljer sig nog en hel del från majoriteten män på detta forum. Ur kvinnornas perspektiv blir leasing en enkel och (ganska) förutsägbar form av att ha bil, med minimala krav på skötsel, verkstad, besiktning mm..

Så, håller med "Med känsla", det finns en ny och växande grupp bilister, som attraheras av det enkla i privatleasing. Det är kvinnor, som vill ha kontroll, så gott det nu går, med bilinnehav.

Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-08 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Och, alla "bröder" på forumet, glöm inte att kvinnorna skåpar ut männen i gymnasiet, så det sjunger!!! Vilka kommer att besätta de mer betalda jobben framöver???

Jag tror att även en del marknadsanalytiker kommit till samma slutsats; det är i ökande grad kvinnor som kommer att ha råd köpa/leasa nya bilar privat.

Vi pratar bara nya privata bilar, och där kommer männen snällt att stå i kö och vänta på att kvinnorna kört bort den/de första 100 tusingarna, så att vi bröder också har råd ;)

em3
          IP: ...[244.192]
Antal inlägg7.357 st
Postad/Inlagd2016-05-08 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Om vi bortser från skitsnacket i föregående inlägg - som exempel betalar jag 3600kr inkl ränta per månad för min 118i med banklån. 25% kontant och resten på 60mån avbetalning. Nu kan jag själv välja hur mycket jag vill köra och sälja den när jag vill. Servicen är gratis och försäkringen endast halv de första tre åren - samt inte minst fabriksgarantin.

Hade jag privatleasat skulle min bil kostat ett par hundringar mer, runt 4000kr på 36mån - det är alltså ingen jätteskillnad det är frågan om under denna tid men då är jag också bunden till att inte köra för mycket med den.

Har man hög försäkringspremie, ont om kapital (i detta fall drygt 60kkr) och inte långpendlar med bilen är privatleasing inte alls ett dumt alternativ.

IP: ...[.23.174]
Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-08 14:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Tack Kristoffer_L, det värmde!!! Kanske inte var så seriöst, men du är väl lite "typisk", ocks?. Du utgår från dina behov, rätt i ditt fall, såklart, men missar en del av strömningarna.

Jag hävdar ändå, allvarligt, att kvinnor är stora konsumenter av privatleasing, och kommer att öka ordentligt!!

Antal inlägg2.004 st
Postad/Inlagd2016-05-08 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 530i 2004
Ännu en diskussion om privatleasing. För fem-sex år sedan blev man nästan kallad för idiot om man privatleasade, idag är tonen lite mildare.

Inne på min tredje privatleasade bil. Slipper binda kapital på en tråkig bruksbil med kontantinsats (eller hela beloppet för den delen), försäkringen ingår och jag får en helt ny bil som jag lämnar tillbaka efter tre år. Det passar förstås inte alla men mig passar det utmärkt.

Angående vilka som väljer privatleasing: "– Historiskt har det alltid varit fler män än kvinnor som äger bil. Så är det också inom privatleasing, men inte riktigt i samma utsträckning. Könsfördelningen inom privatleasing är 60 procent män och 40 procent kvinnor mot normalt 66 procent män och 34% kvinnor, berättar Bertil Abrahamsson på Vroom."

[LÄNK]

IP: ...[.31.245]
Antal inlägg15.424 st
Postad/Inlagd2016-05-08 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Anledningen till att det var sämre förr var helt enkelt att räntorna var högre och den uteblivna avdragsrätten för leasingen var mer betydelsefull. Nu är räntorna så låga att andra faktorer får mer betydelse. Försäkringsskillnaden för en ung man i storstad kan mycket väl göra privatleasing till det billigare alternativet.

-------
//Lövet           IP: ...[.56.184]
Antal inlägg2.530 st
Postad/Inlagd2016-05-09 07:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
318 E90 - Alpenweiss
@Kristoffer
Du glömmer bort "kapitalförlusten" på dina 25% i insats, det är också en kostnad.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

IP: ...[0.83.62]
Antal inlägg7.357 st
Postad/Inlagd2016-05-09 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Kävlingepågen: Det har du helt rätt i, jag binder upp kapital i en bil som garanterat sjunker i värde istället för att sätta pengarna i ett bankkonto eller aktivt förvalta dem.
På en såpass liten summa det handlar om här i tråden blir det ju inte någon större förlust - tveksamt om merkostnaden för leasingen i just mitt fall motsvarar en möjlig avkastning jag kunde fått på mitt kapital på 1,5-2 års ägande.           IP: ...[.23.174]
Antal inlägg5.260 st
Postad/Inlagd2016-05-09 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hade du under året investerat dem i en aktiefond eller liknande hade du dessutom haft negativ avkastning även där. Svårt att räkna hem att avkasta pengar på banken eller finansmarknaden i det klimat vi har idag, utan att ta en större risk.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg1.954 st
Postad/Inlagd2016-05-09 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW-lös
Snabb fråga!

Ingår vinterhjul i BMW Privatleasing?
Står nämligen inte något om detta på hemsidan (inte vad jag kan se i alla fall). Gäller f.ö. Mini också.
Om inte, erbjuds det av BMW och vad kostar det i så fall?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

IP: ...[.220.99]
Antal inlägg7.100 st
Postad/Inlagd2016-05-09 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Ingick inte till min vän som har en 116i på privatleasing.

Köpte via BMW för ca 15' för 17" RFT Nokian R2 med sensorerna. Han kommer sälja dem själv när bilen lämnas tillbaka.           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 300.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00