AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Uppdatering av i3 med längre räckvidd!

Visad 11.770 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14.870 st
Postad/Inlagd2017-02-22 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
XC70 är ju svennebanans drömbil, betalas nästan fåniga pengar för den begagnad. i3 är ju raka motsatsen, få privatpersoner som kan ha den som enda familjebil och lockar därmed ett litet antal. Samma verkar gälla för övriga elbilar, en 2 år gammal e-golf med 3.000 mil på mätaren får man för lite drygt 200.000kr, det är ett fall med 47%: [LÄNK] Leaf är verkligen inte bättre.

-------
//Lövet           IP: ...[129.192]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-22 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ärligt talat tar det emot lite att göra sig av med XC70:n. Den är suverän på många sätt. Om man inte bryr sig om prestanda och körglädje så är den svårslagen.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg3.015 st
Postad/Inlagd2017-02-22 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Köp en!

Har haft en sen november. Fantastisk rolig bil, speciellt när de är välutrustade. ;-)

Så smidig i stan och står och laddar hemma i carporten på nätterna. F11'an används numera endast till långkörning.           IP: ...[.142.12]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-22 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har två likartade som jag väljer lite mellan.

Var och kollade på den här idag. [LÄNK]

Fördelar: LED-strålkastare, realtime info, backkamera, billig, lokal handlare.

Nackdelar: En hel del stenskott, ingen komfortöppning, ingen harman kardon, inga sommarhjul, slitna vinterdäck, säljs ej av BMW ÅF

Mitt andra alternativ just nu är:
[LÄNK]

Fördelar: fräscha vinterhjul & sommarhjul ingår, "nästan ny", säljs av BMW ÅF.

Nackdelar: Står nere i Skåne, lite sämre utrustningsnivå

Egentligen vill jag väldigt gärna ha komfortöppning och harman kardon och jag har inte så bråttom så jag lutar åt att avvakta och se vad som dyker upp. Räcker med att den är på plats efter semestern.

Har dock lagt ner att köpa nytt. Känns som att då är man fast med bilen i 3 år nästan no matter what eftersom den dyker så snabbt i pris i början. Särskilt nu då det kommer en LCI i november.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg7.220 st
Postad/Inlagd2017-02-22 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
992 S -20
Hade det inte varit kul att köpa en elbil i Skåne - hade om inte annat blivit en kul historia (och kanske ett längre inlägg på forumet) om hur mycket vardagsedge det är med en elbil på långfärd... :-)           IP: ...[.85.189]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-02-22 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3-17
X5 M45e -20 540hk SMOAB
@Verdi, jag köpte av dom i Skåne, har en nästan identisk. Pm så kan jag nog lösa något bra där. 2000kr för motortransport hem, tog den osedd.           IP: ...[110.160]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-22 20:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kristoffer, den har ju rex så jag tror det vore lugnt faktiskt. Men jag är inte så sugen på att lägga tiden.

Slippy,
Låter bra. 2000 är ju ingenting. Vi får en liknande bilpark sen. En diesel, en el och en bensin. Även om din bensindrivna är lite häftigare än min... :-)

IP: ...[.150.75]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2017-02-22 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
@Verdi

Med andra bilar i garaget räcker det väl med en BEV? Beställ en ny med den utrustning du måste ha, borde gå att få uppåt 5% rabatt, och sen ta supermiljöbilrabatten.

Comfort, H/K, LED, keyless räcker långt. Navigation är inte så nödvändigt i en bil med begränsad räckvidd :) RTTI varnar alldeles för sent, std PDC bak räcker då bilen är liten och väldigt lättparkerad. Driver assistance paketet är onödigt. Laddkabel förutom medföljande är sällan nödvändigt. Borde finnas större utbud av vinterhjul nu när i3 funnits ett tag.           IP: ...[169.193]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-22 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mephisto,
Ska jag ha en Bev vill jag ha en med det större batteriet och då blir det dyrare. Var inne på nybeställning förut men har insett att en rex med lilla batteriet är tillräckligt för att köra på el 95% av tiden men att man då KAN åka betydligt längre om man vill. Med en bev blir man mer låst.

Dessutom dras inte 40 tusen av från priset utan det bakas in i leasingkostnaden. Och man får inte ut allt under leasingtiden heller utan bara så mycket som motsvarar "nedskrivningen" av bilens värde. Har man 40% restvärde får man 60% av miljöbilspremien osv.

IP: ...[.150.75]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2017-02-22 22:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Dåligt att BMW tar minst hälften av supermiljöbilspremien. Den följer inte bilen heller vid övertagande. Jag fick hela premien uppdelad på 36 månader. Sålde bilen efter 27 mån så BMW tog resten.

Rex är en bra försäkring vid akuta behov och gör även att man kan chansa utan batteritorsk. Snabbladdning har de flesta beg men kanske inte så nödvändigt på en rex.
3-fas laddning är ett stort plus med det stora batteriet.

Vilken utrustning vill du har?           IP: ...[169.193]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-23 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
mephisto,
En BEV är ju betydligt lättare och ska vara bättre att köra och så kommer man längre på el. När jag funderat på nybilsköp så är det en sån jag tänkt beställa.

Men sen såg jag hur mycket billigare man kan få en begagnad för och började tänka på hur jag ska använda bilen.

[LÄNK]

Antingen åker jag in till Uppsala till jobbet eller vad det nu är. Då blir det typ 4-7 mil lite beroende på under en dag. Det fixar ju 60Ah-batteriet hur lätt som helst.

Eller så åker jag till min kund som jag har 77 km till enkel väg. Där har jag möjlighet att ladda från motorvärmarstolpe. Jag _tror_ 60Ah fixar det också. Den borde ha lite kräm kvar när man kommer fram och lite laddas väl under 8-9 timmar också även om kapaciteten inte är den största på de där stolparna.

Till svärföräldrarna har vi drygt 50 km. Det fixar 60Ah lätt.

Åka motorväg till Stockholm (80 km enkel väg) och krångla lite där och sen ta sig hem igen. Det fixar man med 60Ah + REX men antagligen inte med 94Ah BEV. Verkar som de där 20 mil verklig räckvidd är mest stadskörning i låg fart och att man inte kommer lika långt om man kör t ex motorväg, eller ens landsväg i måttlig fart.

Jag har 27 mil till mina föräldrar. Nu kommer jag antagligen aldrig åka i3 dit men med en 60Ah + REX så tar jag mig dit utan att behöva stanna och ladda.

ps. Utrustning var det ja...

Exteriört ska den vara mörk. Helst svart men grå fungerar också. Interiören ska helst vara Loft eller Suite. Lodge är min fru allergisk mot (framförallt de ljusbruna läderdetaljerna) och den grå std-inredningen är alldeles för tråkig. Tyvärr är de allra flesta begagnade antingen std eller Lodge.

Vad gäller utrustning så spelar det inte så stor roll. Stora skärmen med navi och typ det vanliga med farthållare och sånt. Men visst är det nice med LED-strålkastare, Harman Kardon, backkamera, tonade rutor osv.

Just Harman Kardon verkar oändligt svårt att hitta på beggade. Finns bara en i Kristianstad men då är den "silverbrun" exteriört och har den tråkiga std-inredningen. Hur är std-ljudet i i3:an?
          IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2017-02-23 10:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Låter absolut som 60Ah REX är den bästa för dig. Tyckte först att std-inredningen och Lodge var gräsliga men har svängt. Loft är fortfarande snyggast men std är helt OK och Lodge är precis under Loft. Suite är bara för gubbig och väldigt dyr. Man blir lite nojig med ljus tygklädsel och den ljusa ratten blir lite mörk och känns ofräsch efter ett tag.

Anledningen till att det inte finns så många med Loft och Lodge är att i början var man tvungen att välja driving assistance paketet för att uppgradera inredningen. De flesta låg då kvar med std eller kryssade i allt inkl Suite.

Många är nöjda med originalstereon men jag tycker att H/K spelar så bra med de extra elementen i IP och A-stolparna att det är ett måste. Hade jag letat beg i3 REX idag hade jag prioriterat:

Comfort-paket
H/K
LED
Komfortöppning

LED halvljus är riktigt bra men om man inte har det får man halogen och det är mycket tråkigt och passar sig inte alls :)

Färgen kan man foliera för att få den man vill och kanske sticka ut lite. Originalfälgarna är fula men funkar som svarta på vintern. Turbinfälgarna 428 går säkert fixa till skapligt pris.

Den i Kristianstad hade hamnat högst upp på min lista. Färgen och fälgarna gör den sober och exklusiv och så med LED-elementen.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-23 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
De har ju flera i Kristianstad.

Det är den här jag tänker på i första hand men jag gillar vare sig exteriör eller interiör. [LÄNK]

Men man kanska ska tänka om? Std kanske är bäst och billigast trots allt... Vi har ju småbarn och den ljusa tygklädseln kanske inte är superpraktisk. :)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg342 st
Postad/Inlagd2017-02-23 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Ja, det var den jag menade :)

Med småbarn hade jag definitivt kört på std-inredning. Blir ju snyggt med ljus exteriör till den mörka klädseln också :)

Vit med originalfälgar är definitivt fulast.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-02-23 14:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3-17
X5 M45e -20 540hk SMOAB
@Verdi det är en precis sådan jag har och den färgen utanpå den jag gillar bäst, sedan har jag lite roligare fälgar. (Och hade kunnat tänka mig annan inredning men praktiskt när man har barn, gillar inte den vita men gillar Suite)

Sedan kör jag utan laddbox laddar med vanlig 220v tar ca 8h att ladda, men min körcykel gör att bilen ofta står från 18-08.           IP: ...[.219.22]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-23 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
mephisto,
Tycker den där silverfärgen skiftar lite olyckligt i ljusbrunt. Min fru hatar verkligen brunt. WAF är viktigt nu då hon kommer köra den relativt mycket.

Vad gäller inredningen får jag nog tänka om och rikta in mig på standard eller Suite. Tror det är att utmana ödet lite för mycket att ha ljus inredning, även om jag tycker Loft känns absolut fräschast. Suite är att föredra men utbudet är klent.

Slippy,
Färgmässigt eller är det med lika utrustning också?

Den här är också lite intressant. Lite dyrare men med Suite-inredningen och svart lack. Dock utan Harman Kardon. [LÄNK]

Tyvärr verkar de som står i Malmö dels ha rullat lite mer och dels vara lite högre prissatta. Kanske mer ruljans i "storstan"? Fler som provkör och fler som köper?

ps. De flesta i3 som står hos Förenade bil i Skåne verkar ha haft danska språkinställningar från fabrik. Vad är grejen med det? Många är intagna till Sverige förra hösten trots att de byggdes i april redan.

IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-02-23 15:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3-17
X5 M45e -20 540hk SMOAB
@Verdi ring och kolla miltalet, jag köpte osett så stod det 800mil i verkligheten var det 71mil. Min spec är på sida 4:a. Min kom också via Danmark, tydligen svårsålda där men aldrig inreggade. "Svensksåld" är något annat för ÅF....           IP: ...[.219.22]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-02-23 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Hej! Miltalet stämmer, det gör ingen prisskillnad med 50mil eller 800 mil.

Våra demobilar går mellan 50-1300 mil och har samma ”utpris” efter demoperiod."

Det där tycker jag är på gränsen till drygt.

Jag jämförde med den här som verkar vara identiskt specad: [LÄNK]

För mig är det STOR skillnad mellan 50 och 800 demo-mil. Men det kanske bara är jag?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-02-23 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3-17
X5 M45e -20 540hk SMOAB
Håller med, jag tror dock inte att de fick veta miltalet innan bilen var i hallen.
Jag valde mellan den också men ville inte ha läder och värdesatte connected över taklucka.
          IP: ...[110.160]
Antal inlägg313 st
Postad/Inlagd2017-02-26 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
2018 335xd F31
2016 520xd
Jag trodde först att jag måste ha 94ah, men sedan nu när jag har 60Ah Rex så kan jag konstatera, användt ca 3liter bensin på 5månader, så tjaa, vad kan jag säga, 60Ah räcker mer än väl i Storstockholm, även till Arlanda och tillbaks i jobbet.

Nu är det ju väldigt personligt med utrustning, men vad jag kan konstatera att jag inte kan leva utan och min nästa i3:a också garanterat har är

HK ljud
Tonade rutor
De finare fälgarna
REX
Vit
Navi (enbart pga större skärm)

Vad är trevligt som jag har nu men kan mycket väl vara utan till nästa i3:a
Backkamera
Suite interiör
Komfortöppning

Så summarum, fantastiskt fin bil. Jag tycker att interiören är lite knepig, Loft känns som den snabbt blir smutsig och ser beggad ut, men den är snygg. Suite som jag har är inte så snygg, men känns väldigt 'hållbar'

IP: ...[.28.222]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10