AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Uppdatering av i3 med längre räckvidd!

Visad 11.127 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.705 st
Postad/Inlagd2016-05-03 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är helt klart ett intressant ämne och jag tycker Ulfs frågeställningar delvis är givande (sen får han inte riktigt fram sitt budskap och blandar äpplen och päron lite grann). Man bör nog hålla isär diskussionerna; total miljöpåverkan och elbilens vara eller icke vara. De är förståss länkade men diskussionen blir svåröverskådlig.

Tyvärr är Nockenwelles länk ovan på tyska, finns någon svensk/engelsk variant eller alternativ?

Tycker det är utmärkt att elbilen och andra alternativ (vätgas) provas med framgång, det är så man driver utvecklingen framåt. Dessvärre tycker jag MPs ensidiga politik vad gäller fossila bränslen i allmänhet och bilar i synnerhet är trist och kontraproduktiv. Mer morot än piska och framförallt realistiska synsätt.           IP: ...[6.67.43]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-05-03 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att en elbil skulle vara miljömässigt bättre än en konventionell bil är en sanning med modifikation. När bilen används är den heltklart mer miljövänlig.
Det stora problemet som jag ser är att de material som krävs för att producera batterierna utvinns på ett otroligt smutsigt sätt sen kommer vi till det absolut största problemet. Att återvinna batterierna. Idag ses återvinning utav framtida elbilsbatterier inom fordonsindustrin som ett stort framtida problem.
Om hela produktionskedjan summeras (alla typer utav utsläpp och miljöpåverkan) från brytning av malmer och framställning utav material hela vägen till att allt återvunnits så har jag svårt att se att en elbil skulle vara miljömässigt bättre.

Dokument likt det som länkas i tråden som Mercedes tagit fram litar jag inte på. Dessa är allt som oftast riktade för att premiera produkterna de handlar om och utelämnar oftast information.

Den enda fördel jag ser med en elbil är den lägre körkostnaden. Det som gör att jag inte tänker köpa någon elbil inom den närmsta tiden är att den i dagsläget mest troligt kommer att ha ett sämre andrahandsvärde än motsvarande konventionell bil med förbränningsmotor. Dagens teknik är fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadie och innehåller många brister. Batteriernas livslängd är för mig en stor faktor.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 21:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
Chris, det här med att batteriproduktionen skulle vara så otroligt smutsig dyker upp då och då. Ja, visst är det så att utvinning av råvaror är en miljöbelastning, men det gäller även framtagning av drivmedlet till bensin- och dieselbilar, liksom de material som dessa bilar byggs av.
Har du något belägg för att batteriproduktionen skulle vara så smutsig att det väger upp fördelarna?
När det gäller dokumentet från Mercedes så skiljer sig inte den slutsatsen från exempelvis:

[LÄNK]

För övrigt är det ju inte på det viset att man inte tidigare tittat på hela produktionskedjan. Det man oftast underlåtit att undersöka är miljöpåverkan av hela kedjan av framställningen av drivmedel för bensin- och dieselbilar.           IP: ...[154.204]
Antal inlägg1.678 st
Postad/Inlagd2016-05-03 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Den största omedelbara miljövinsten vore ju självfallet om alla i hela världen bytte till Euro6-klassade fordon, eller motsvarande krav."

Eller skippar Thailandsresan, och liknande flygningar...

(Ursäkta OT.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.222.92]
Antal inlägg792 st
Postad/Inlagd2016-05-03 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
...ännu en länk, med en konkret bil's egenskaper/prestanda, som övergår i en mer generell diskussion, d.v.s. hamnar OT.

Jag startade en mer allmän länk för en tid sedan, under den ganska lågfrekventa rubriken "allmänt om trafik" tror jag, det känns viktigt att försöka samla de generella och strukturella diskussionerna, för dom kommer att pågå lång tid framöver!

Jag inser att det triggar med konkreta frågor, och det är ju uppenbart att många är intresserade och engagerade i framtidens energisystem för främst fordon. Det vore kul, att hitta allas kunskap och observationer i utvecklingen mot ickefossil energi.

em3

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..           IP: ...[244.192]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Sedan undrar jag varför Euro6 skulle göra så stor skillnad. Om man nu ska byta ut bilar, varför nöja sig med ett byte till en norm som innebär en ganska måttlig förbättring? Bättre då att ändå byta till nollutsläpp när man ändå byter bil.           IP: ...[154.204]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-05-04 07:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Se det så här istället, var glada över dom som väljer att åka elbil, då hjälper dom till att skjuta upp "peakoil" så vi kan åka runt och ha roligt med våra fossila bränslen lite längre ;)           IP: ...[108.194]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-04 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Säger han med en 330e... ;-)

Jag förstår inte varför en del absolut ska ha det till att det är en uppoffring att åka elbil. Något man gör för att liksom späka sig själv och döva nåt påstått dåligt samvete. Jag tycker en i3 och dess fördelaktiga förmånsvärde och låga driftskostnader kan stå upp för sig själv. Drivlinan är överlägsen alla fossilbilar under 200 hk ungefär. Den stora nackdelen är fortfarande räckvidden men som sagt, som andrabil kommer det inte vara nåt problem.

Jag har provkört en 330e och den var väl helt ok men som det ser ut så kommer jag pendla lite för långt för att den ska komma helt till sin rätt.

IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-04 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag accepterar alla nämnda argument för att köpa elbil.
Det var också min seriösa frågeställning från första början; "-varför väljer du personligen att köpa elbil?".
Om de personliga argumenten och nyttan av byta till elbil väger över för en enskild så respekterar jag det utan att blinka.

Men ett argument köper jag inte rakt av,
inte att jag, eller någon annan i Sverige, skulle byta till elbil för att värna om miljön.

Vi har ett allvarligt globalt miljöproblem.
Om man menar allvar och om man ärligt vill lyckas åstadkomma någon som helst påtaglig förändring av ett sådant problem så måste man börja med att sätta in åtgärder där de gör nytta.
T ex att byta ut miljontals ORENADE förbränningsmotorer till renade Euro6 eller motsvarande skulle ge en påtaglig miljöeffekt.
Men att i Sverige byta ut ett litet fåtal redan befintligt (hyggligt) RENADE bilar till elbilar gör i verkligheten ingen som helst nytta för den globala miljön.

Den globalt ökande konsumtionen, bl a konsumtionen av elbilar, inklusive alla samlade utvecklingsresurser, kostar enorma summor pengar.
Att skapa ekonomi, att få fram pengarna, för att finansiera denna konsumtion och utveckling har verkligen en stor negativ miljöpåverkan!
Denna miljöpåverkan är kraftigt växande medan miljöpåverkan från moderna bilar är kraftigt minskande.

Återigen ber jag alla som känner sig trampade på tårna om ursäkt.
Förstår dock inte varför en del verkar vara är så känsliga (kan det i något fall möjligen ha att göra med dåligt samvete?).
Alltså:
Om de personliga argumenten och nyttan av byta till elbil väger över för en enskild så respekterar jag det utan att blinka.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-04 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Jag tror att många som köper laddhybrider och elbilar läser broschyrer och går på marknadsföringen helt okritiskt.
Att bilarna generellt inte fungerar i nordiskt klimat (och därmed i en stor del av världen...) på så sätt som påstås i marknadsföringen verkar vara en sanning som många välja att bortse ifrån.

[LÄNK]

Detta problem gäller inte bara VW/Audi, utan alla.
I broschyren och i marknadsföringen är laddhybrider och elbilar både fantastiska och "miljövänliga".
I verklig drift blir resultatet f n ofta ett hel annat...           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-04 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att laddhybrider är populära beror nog mest på att förmånsvärdet sätts ner 40% och att folk vill prova nåt nytt efter att ha kört 4-cyl diesel i 6 år.

Jag skulle aldrig köpa en i3 eller 330e privat för övrigt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-04 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
ps. Vad har du för stöd när du säger att t ex en i3 inte fungerar i nordiskt klimat?

Jag fattar att du hatar elbilar. Men varför kör du diesel när en stor bensin V8 går så mycket skönare? Du som inte bryr dig om utsläppen alls? Hmmm... Kan det vara att det är DYRARE med en V8 och att du valt en diesel för att spara pengar?

Exakt så är det nu också.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-04 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Du gör flera argumentationsfel Ulf.

Först av allt så är det förvisso riktigt att vi har ett allvarligt globalt miljöproblem, men det är inte hela sanningen. Vi har också allvarliga regionala och lokala miljöproblem. Ett exempel på det är utsläppen av NOx, där situationen nog är värre än vad som förmodats, eftersom tillverkarna har använt fuskprogramvara till sina bilar för att dölja de verkliga utsläppen.

Sedan kommer du med någon sorts falsk dikotomi. Hur menar du att man måste börja i en viss ände? Vid en första anblick kan det låta bestickande, men så är inte fallet. Bilar byts fortlöpande och när man ändå gör ett byte så kan man välja det som ger minst miljöpåverkan. Hur hade du tänkt att det ska gå till att byta ut bilar annars?

Du skriver "Men att i Sverige byta ut ett litet fåtal redan befintligt (hyggligt) RENADE bilar till elbilar gör i verkligheten ingen som helst nytta för den globala miljön."

Det här är också missvisande, för bilarna är mindre smutsiga än äldre, men de släpper fortfarande ut avgaser som har global, regional och lokal påverkan. Dessutom är det ganska korkat att tänka att det lilla jag gör har så liten effekt bland 7 miljarder människor, att jag lika gärna kan fortsätta svina ner. Det är snudd på lika orimligt att tänka som så att eftersom det finns länder där männen behandlar sina fruar riktigt illa så kan jag fortsätta att ge min fru en örfil då och då.

Vidare skriver du:Den globalt ökande konsumtionen, bl a konsumtionen av elbilar, inklusive alla samlade utvecklingsresurser, kostar enorma summor pengar.
Att skapa ekonomi, att få fram pengarna, för att finansiera denna konsumtion och utveckling har verkligen en stor negativ miljöpåverkan!
Denna miljöpåverkan är kraftigt växande medan miljöpåverkan från moderna bilar är kraftigt minskande."

Här tänker du återigen fel. Vad det handlar om är ju att sluta köpa fossilbilar och i stället köpa elbilar. Det finns ingen som förespråkar att vi ska öka konsumtionen av bilar totalt. Skillnaden i utvecklingskostnader mellan elbilar och fossilbilar är försumbar jämfört med övrig miljöbelastning som bilar står för.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-04 13:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Jag hatar verkligen INTE elbilar!
Jag älskar teknisk utveckling.
Möjligen hatar jag fenomenet att människor på ett naivt och okritiskt sätt låter sig själva luras av marknadsföring, lobbyister och liknande.

Angående i3:s funktion i nordiskt klimat så väljer du att feltolka lite;
"generellt inte fungerar i nordiskt klimat på så sätt som påstås i marknadsföringen".
I nordiskt klimat, vid låga temperaturer, fungerar inga elbilar, vare sig i3 eller någon annan, på så sätt som det beskrivs i marknadsföringen.

Jag bryr mig om utsläppen på ett sätt som jag anser vara rimligt och proportionerligt i min egen personliga situation.
Om jag ärligt och seriöst vill göra något våra globala miljöproblem så förstår jag att det krävs något helt annat av mig än att jag bara nöjer mig med vilken ny bil jag väljer.
Men jag har valt en diesel som är klassad Euro6.
Vet du faktabaserat hur mycket mindre en E6 diesel släpper ut i jämförelse med t ex en äldre dieselbil? Eller en gammal V8 bensinbil?
Förutom extremt mycket lägre utsläpp så måste du även beakta att bränsleförbrukningen är halverad mot en äldre diesel eller tom är bara 1/4 del mot en äldre bensin V8.

Som entusiastbil och för att njuta av den fina gångkulturen har jag även en 26 år gammal bensinbil, självfallet med rak 6:a som jag själv föredrar framför V8. Vilket du säkert fattar som har en M2...
Min entusiastbil förbrukar max ca 50 liter bensin per år så miljöpåverkan blir extremt liten...

Och du har så rätt, självfallet åker jag diesel för att det för min egen personliga del blir så mycket mera ekonomiskt.
Det var bl a mot denna bakgrund jag inledde mitt första inlägg med mina seriöst menade frågor!

F ö tycker jag att det är rätt så kul att debattera, retas och gnabbas lite med er.
;-)           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-04 14:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Nockenwelle; återigen ber jag dig oförbehållsamt om ursäkt för att du verkar uppleva att jag trampar på just dina ömma tår.
Förlåt!

Jo, för mig är det en absolut sanning att vi har ett allvarligt globalt miljöproblem. I min sanning har vi alltså inga glasväggar som gör att miljöproblemet skulle kunna vara lokalt eller regionalt. Jag anser att det är ett grovt fel att dela upp oss i vi och dom. Miljöproblemet är globalt, det kan vi aldrig slippa undan. Om vi ärligt vill göra något åt miljöproblemet så är det för mig självklart att insatserna bör prioriteras till där de gör mest nytta.
Om en miljon satsas i Sverige för att förbättra den globala miljön så är det en mycket dåligt investerad miljon i jämförelse med om vi satsar den där den gör allra mest nytta. Där miljonen gör mest nytta är den synnerligen väl investerad, om vi nu ärligt önskar göra något åt det globala miljöproblemet!

Jag har alls inte påstått att man måste börja i den ena eller den andra änden. Men jag påstår med emfas att om du (eller jag) är seriös och om du menar allvar när du hävdar ditt miljöengagemang så anser jag att du (likväl som jag) är skyldig att göra något som har verklig betydelse.
Att gnabbas om vilken typ av extremt få nya bilar i Sverige som skulle vara bättre eller sämre ur global miljösynpunkt ter sig för mig närmast som ett spel för galleriet och är närmast som pinsamt.
Det är då jag börjar undra om det görs bara för att döva sitt eget dåliga samvete.

Du har säkert rätt i att jag inte är så särskilt begåvad i argumentationsteknik. Du spöar säkerligen skiten ur mig på detta område. Min begåvning räcker inte ens för att förstå vad du menar med "falsk dikotomi" i detta sammanhang.
Jag undrar bara vad som är ditt syfte när du väljer att använda ett sådant uttryck?

Men alldeles oavsett hur dålig jag är och hur skicklig du är på att argumentera så gäller ändå att:
Min begåvning är tillräcklig för att förstå att om du eller jag ärligt och seriöst vill göra något våra globala miljöproblem så krävs något helt annat av dig och mig än att vi bara nöjer oss med vilken ny bil vi väljer.
Menar du ärligt att din begåvning säger dig något annat?

Ditt resonemang om att svina ner och ditt resonemang om andra länder och att örfila din fru, det får stå för dig och jag väljer att inte vidare kommentera dessa dina resonemang.

Min lilla hjärna (kanske lika liten som Nalle Puh:s hjärna..?) har ändå hjälpt mig att förstå att vår ökade konsumtion och framförallt 3:e världens våldsamt ökande konsumtion, kraftig tillväxt och kraftigt ökande ekonomi, har väldigt stor miljöpåverkan.
Att skaffa fram pengar till ny teknisk utveckling och annan utveckling, samt till konsumtion som t ex köp av nya bilar, även elbilar, har en betydande miljöpåverkan.
Du kan väl ändå inte på fullt allvar mena att du i all din klokskap skulle vara av motsatt uppfattning?
          IP: ...[.57.104]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-04 14:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Du skriver om din lilla hjärna, men jag är övertygad om att den är stor nog för att kunna hantera att det finns flera olika miljöproblem och att mekanismerna bakom dem är olika. Ett exempel är klimatfrågan som är ett globalt problem. Nedsmutsningen av Östersjön är däremot inte ett globalt problem och orsakas inte heller av utvecklingen länder i tredje världen. Luftföroreningar i europeiska städer är inte orsakade av fabriker i Kina. Och så vidare. Vi har många olika miljöproblem som har olika orsaker. Vissa av dem är globala, andra inte. Det kräver knappast en särskilt stor hjärna att förstå.

Sedan är det väl ingen som hävdar att det räcker att nöja sig med oss välja en elbil. Det är ett exempel på ett annat argumentationsfel: straw man argument.

Vidare så är argumentet att konsumtionen i tredje världen ökar ett argument för elbilar, inte mot.

SLutligen känner jag inget obehag i mina tår. Det jag har problem med dina inlägg är att jag tycker det du skriver är tokigt.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-04 15:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Förlåt igen. Glömde att skriva att för min del är detta utagerat och avslutat, även om jag alltså tycker att det var lite skojigt
och även om jag gärna skulle vilja reda ut med dig det du skriver; "så kan jag fortsätta att ge min fru en örfil då och då"...

Men jag följer gärna tråden om vi alla fortsätter i trådstartens anda.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-04 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf530,
Jo, har en liten hangup på rak sexa jag också. Är faktiskt det som gör att jag inte vill ha en 330e. Då åker jag hellre ren elbil om det går.

M2:an är verkligen underbar att köra på de vägar jag åker nu till jobbet. Är som julafton två ggr om dagen. :)

Blir otroligt svårt att ersätta den. Kanske blir så att jag kör den till nästa vår. Men å andra sidan, då måste jag fixa vinterdäck och så vill jag ha nån slags värmare i bilen så att åtminstone kupén är varm. M2:an har inte ens rattvärme så vinterkomforten är väl tämligen usel.

Tror inte komforten i en i3 räcker till riktigt heller om jag ska vara ärlig. Bland annat går det inte att få rattvärme som jag tycker är galet skönt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg792 st
Postad/Inlagd2016-05-04 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Den som inte förstår att elmotor, med skyhög överlägsenhet i verkningsgrad och utsläpp, inte kommer att bli den slutgiltiga lösningen, iaf. på 100 år sikt, har inte ens en liten hjärna, utan INGEN hjärna!!!!

Det som hela tiden käbblas om är takten, och alla varianter, som kommer att finnas med fram till att elmotorn helt tar över.

Jag "spår" någonting i stil med 30 år tills enbart elmotordrift står för hälften av försäljningen, worldwide. Det kan var både optimistisk,och pessimistisk, ingen har "kristallkulan", eller hur?

Jag grundar det på många faktorer, men det är bara en spådom, givetvis baserad på fakta tills idag, teknik, material, politik, och världens troliga utveckling framöver.

Den viktiga, och egentliga enda poängen är, att det kommer att ta lång tid, med omställningen.

Solceller har fortfarande en ganska bra derivata i utvecklingen, medans batterier alltid har varit ett sorgebarn i utveckling. Jag grundar främst mina ideer på att solceller kommer att vara den stora framtida lösningen för energiutvinning. Vad man måste göra, är att tänka mer brett, att alla olika delar utvecklas parallellt, och ger resultat tillsammans, om x antal år!!!

För egen del följer jag med nyfikenhet både teknik och praktik, och kan konstatera att det går trögt med praktik, såklart. Trögt, i avseende på, att det fortfarande är ett försvinnande litet antal elfordon i världsparken, och dom kommer inte att öka så snabbt i andel.

Fordonsindustrin är inga Messias, som skänker bort dyr och omogen teknik, utan testar sig fram försiktigt. Tesla är en "Iphone" variant av bil, som bygger på identitet och masspsykos, jag välkomnar initiativet, men avböjer att delta i spektaklet. Jag är inte intresserad av att vara testpilot, men är glad att många andra vill det :)

em3

IP: ...[244.192]
Antal inlägg792 st
Postad/Inlagd2016-05-05 07:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
:) ; alla som läste, såg att det smög sig in ett "inte" i andra meningen, som inte skulle vara där, framgick nog senare :) Elmotor = enda möjliga lösningen, om man tror att vi måste begränsa energianvändning, och vem tror inte det?

Skriver igen, för det känns viktigt, att hålla diskussion och kunskap igång, i denna viktiga fråga för vår planet.

Jag tänker mycket på EU, och det fria samhället många medlemsländer byggt upp under lång tid. Om vi stannar i Sverige, har det fria och bidrags-vänliga samhället börjat bli riktigt utmanat och belastat med en stor mängd ekonomisk "flykting"-invandring bl.a.

Våra system för välfärd är vidöppna, och byggda för oss/dom, som var med och slet för dom i många generationer. Nu kommer helt andra normer invällandes över gränsen till landet, med helt andra grundläggande normer.

Jag stoppar bakgrunden här, och ställer istället frågan:

Hur kan vi fortsätta vår utveckling av ett öppet och jämlikt samhälle, utan risk för terrordåd och tömning av resurserna från invandrad befolkning som i många fall inte ens kan bidra till att hålla välfärden igång? Och vill leva på sitt sätt, i många frågor helt i konflikt med öppenhet och jämställdhet, för att ta kanske de viktigaste skillnaderna.

Mitt svar är:

Genom att göra oss oberoende av oljan!!!! Med oberoende menas att vi inte längre ligger i händerna på främst Saudi och Sunni!! Först då kan Islamiseringen av Europa börja minska, för då får Saudi bara lite betalt för oljan, och vi som vill köra entusiastbilar får betala dyrt pga. miljöpåverkan. Men då kanske dom relativa kostnadsnivåerna för råolja är nere på nivåer motsvarande 40-50 år tillbaka, och säg t.ex. att 97 % av konsumentpriset på en bensinmack är skatt, som går till statentill staten. 3% får då Saudi, efter avdrag för transporter, importavgifter mm., d.v.s. förhoppningsvis nästan ingenting.

Genom ett oberoende, kan inte Saudi driva sin Sharia och dröm om att deras världsbild ska gälla i hela världen!! Då kan vi svälta ut dom!!! Tyvärr har dom ett enormt inflytande idag, över sina "profeter" som dom parkerar världen över.....

Det är min drive, och önskan att ickefossil drivning av energikrävande transporter, fabriker, privat behov för bostäder mm., kan ersättas och vi kanske ser ett slut på islamiseringen av Europa!!!

Men, som ni alla förstår, jag är inte särskilt optimistisk över att det går så fort. Processen kan kanske snabbas på om miljöpåverkan på planeten, visar sig vara underskattad hittills ( tänker främst på CO2 inverkan). Det kommer att bli en stor drivkraft för att minska CO2, då kommer politiken att driva företagen med morot, och piska, till en snabbare omställning.

Framtidsbransch??? Energi och miljö, såklart, vem tror något annat?

Det innebär en viss tillbakagång till teknik och ingenjörskunskap i fokus, vi har simmat ganska många år med IT som religionshelgon. Nu behövs fokus på riktiga ingenjörer och riktig teknikutveckling, för vår överlevnad!!!!!

em3

IP: ...[244.192]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 265.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09