AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Uppdatering av i3 med längre räckvidd!

Visad 11.112 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.335st
Postad/Inlagd2016-05-02 12:51
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
[LÄNK]

Börjar bli intressant.           IP: ...[6.28.75]
Annons
Antal inlägg246 st
Postad/Inlagd2016-05-02 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Intressant också att prisskillnaden i Tyskland enbart blev +1200€! Som hittat. Vem kommer nu köpa det mindre batteriet? Borde innebära 12-15k extra i Sverige.

Köper jag en sån åt frun har ju hon svårt att säga emot om jag köper en i8 åt mig själv... :-)

IP: ...[2.79.80]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2016-05-03 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Den blir lite tyngre så det blir pisk vid rödljuset om man kommer med en 33kW:are :)

Frågan är om räckviddsgränsen nu är nådd? Iofs är det bara de som INTE har elbil som har räckviddsångest :)

IP: ...[.101.51]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-03 10:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag ska låna hem en i3 till veckan och kolla lite igen. Är väl framförallt komforten jag är orolig för.

Vore även bra om det gick att knöla in barnvagnen på nåt sätt. Går det att fälla baksätet?

IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-03 11:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Varför ska man välja elbil?
Alltså vilka är de verkliga och personliga skälen och argumenten?
(För äkta miljöhänsyn är det väl ändå inte?)

Är det för att få lågt förmånsvärde, gratis parkering, ingen trängselskatt, för att få köra i bussfil? Och liknande personliga fördelar..?
Eller vad?           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 11:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
För mig är miljöhänsyn helt klart ett väldigt starkt argument.           IP: ...[154.204]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-03 12:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Men är det i verkligheten och faktabaserat miljövänligt om man räknar livstidscykel och ett helhetsperspektiv?
Bara den lilla detaljen att det kostar stora summor att utveckla och sedan att köpa elbil, hur mycket miljöpåverkan har det att finansiera dessa kostnader?           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Ja, det är verklighetsbaserat och faktabaserat. En elbil ger mindre miljöbelastning över en livscykel. Utvecklingen av en bil är en mycket liten faktor i sammanhanget. Att det är dyrt att utveckla bilar hänger inte samman särskilt mycket med miljöpåverkan. Det är produktionen, men framför allt brukandet av den färdiga bilen som belastar miljön mest.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-03 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf530,
Det är nog olika från person till person. Att jag har med en i3 som en dark horse beror mest på att den är klart billigast. Ca 4-5000:-/mån beroende på restvärde. Att jämföra med minst det dubbla för en 530d Innovation Edt som ligger kring 10 000:-/mån. Eller 6-7000:-/mån för en 330e. En begagnad 530d xDrive kan gå att bruka för 7-8000:-/mån men då tillkommer risker när man inte har garantier och så börjar däck, bromsar och annat behöva bytas.

Jag tycker även att i3 är rätt trevlig att köra. Man har ju tillgång till effekten på ett helt annat sätt än i en konventionell bil. Ingen turbolag, ingen väntan på nedväxling för att få tillgång till max effekt... Allt blir väldigt direkt. 0-100 är inte så imponerande men då har en vanlig bil fördelen av att redan ligga på rätt växel och rätt varv.

I stan är den suverän och på landsväg funkar den helt ok. Motorväg är väl akilleshälen då hög fart laddar ur batterierna fort men som det ser ut så kommer jag inte köra motorväg alls med den i princip.

Jag är absolut ingen miljökämpe. Ska utsläppen kontrolleras ska det göras med ekonomiska styrmedel. Vilket kan komma här så småningom. Ryktas ju om kraftigt höjda bilskatter framöver för bensin och dieselbilar. Men redan idag är det väldigt förmånligt med t ex i3.

Vad gäller just i3 så har BMW ett helhetstänk: [LÄNK]

Positivt
+ Den är billig.
+ Den är rolig att köra.
+ Den känns modern och lite spännande.
+ Jag slipper åka till macken för att tanka.

Negativt
- Säkerhet och komfort på landsväg?
- Dubbdäck finns inte till den.
- Jobbigt om man glömmer att ladda en natt.
- Hur fungerar den vid snöstorm eller extrem kyla?
- Liten och opraktisk jämfört med en kombi.

Räckvidden är inget problem för mig. Har ju en XC70 för långresor och familjetransport.

Men vi får väl se. Är just komforten som känns som det största frågetecknet. Vore även praktiskt om det gick att skjutsa barnvagnen i den på någorlunda enkelt sätt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.163 st
Postad/Inlagd2016-05-03 13:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Elbilar är trevliga att köra - tysta och smidiga med sitt omedelbara vridmoment. Sen är miljöpåverkan en viktig faktor, samt inte minst att det känns psykologiskt bra att inte gynna oljeproducerande länder.

Jag hade gärna haft en i3 att pendla i men att bilen bara är fyrsitsig samt att den slukar batterierna snabbt på motorväg (har testat!) diskvalificerar den för min del. Hade den haft samma räckvidd som en Tesla hade det däremot varit intressant, då hade den kunnat laddas där hemma när den inte används.           IP: ...[73.73.1]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-03 13:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Nockenwelle; källa på det?
Konsumtion och nya prylar,
alltså att skaffa fram ekonomiska resurser till ökad konsumtion och att utveckla nya prylar,
är väl dokumenterat som en av de aspekter som har allra störst negativ miljöpåverkan i världen?
Störst är denna miljöpåverkan i helt andra delar av världen än i lilla Sverige...

Om man eldar kol i kraftverken för att framställa el till elbilar, är det då verkligen miljövänligt att köra en elbil även om den i sig har noll i utsläpp?

Dagens batterier verkar ju ha extremt kort livslängd och stor negativ miljöpåverkan (många Tesla-ägare har tvingats byta jättedyra batterier redan efter 2-3 år år...)
Framställningen av nya batterier och de utbytta batterierna har ju nämnts som några saker som har stor negativ miljöpåverkan?

Jag tror att elbilar kanske kan bli miljövänligt i framtiden.
Men ännu så länge så tvivlar jag mycket starkt på att byte till en elbil skulle ge någon verklig miljövinst.

Den största omedelbara miljövinsten vore ju självfallet om alla i hela världen bytte till Euro6-klassade fordon, eller motsvarande krav.
Att omgående byta till seriöst renade förbränningsmotorer i Asien och i tredje världen skulle ju få tusenfallt större positiv effekt för miljön än om vi, några få "rika" människor, i Sverige och i västvärlden skulle byta till elbilar.

Om sanningen ska fram så har det väl absolut ingen som helst miljöpåverkan i världen om några enstaka få, eller tom fler hundratusen, i Sverige bytte till elbil?
Sverige har ju ingen som helst möjlighet att åstadkomma en mätbar skillnad gällande miljöpåverkan i världen, detta alldeles oavsett vilka bilar vi kör.
Att köra elbil i Sverige handlar väl egentligen om att man fallit offer för mytbildning, smart marknadsföring men kanske framförallt om att döva sitt eget dåliga samvete?

Den som verkligen påstår sig vilja värna om miljön, den som är sann och ärlig i sitt uppsåt, måste ju rimligen göra en insats som faktiskt innebär en äkta förändring.
Det går inte att göra i Sverige utan då är man tvingad att ge sig ut i världen, (och då får man verkligen problem om man åker elbil...)           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-03 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf530,
You're barking up the wrong tree...

Vi eldar inte kol i Sverige och vi lär slippa det i framtiden om inte tomtarna i MP tvingar fram en stängning av kärnkraften. DÅ få vi problem. Sveriges elproduktion 2015: [LÄNK]

Så i SVERIGE så är elbilar redan "miljövänliga". (Inget som kräver energi är väl egentligen miljövänligt, bara mer eller mindre skadligt)

Varför man ska blanda in situationen i andra länder förstår jag inte. Jaha, de eldar med kol i Kina så där är elbilar inte lika bra. Öh... ok? Jag ska inte ladda min på el från Kina. :)

Mytbildning? Dåligt samvete? Kan du inte läsa karl?!? Jag listade de för- och nackdelar jag såg med en i3 här ovanför. Inte med ett ord nämnde jag miljöhänsyn eller dåligt samvete. För vet du vad? Jag har inget dåligt samvete i M2:an heller trots dryga litern per mil...

Det här är fan inte bra för mitt blodtryck. Hehe...           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg987 st
Postad/Inlagd2016-05-03 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F31 320iA M-Sport XDrive
Re: Verdi

Den har fällbart baksäte, dock ngt hög lasttröskel. Mvh           IP: ...[5.148.4]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 14:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Ulf,

här är en källa:

[LÄNK]

Men det är snarare du som borde belägga att elbilar inte är miljövänligare. Du verkar vara den som fallit offer för mytbildning. Ett exempel är att batterierna skulle ha "extremt kort livslängd och stor negativ miljöpåverkan". Tvärtom är det ytterst få Tesla-ägare som bytt batteri.

Du skriver också:
"Konsumtion och nya prylar, alltså att skaffa fram ekonomiska resurser till ökad konsumtion och att utveckla nya prylar, är väl dokumenterat som en av de aspekter som har allra störst negativ miljöpåverkan i världen?"

Utveckling av produkter är främst en fråga om ingenjörsarbete och det är inte en tung miljöbelastning. Produktion för konsumtion är däremot en stor post (men för just bilar är det en klart större miljöpåverkan att använda dem än att bygga dem, inte för att byggandet är en liten miljöpåverkan, utan för att det är en väldigt stor miljöpåverkan att köra dem).
Håll isär dessa begrepp.           IP: ...[181.120]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2016-05-03 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
@Verdi

Har med en bild på lastutrymmet i i3 bland de sista bilderna.
Baksätet är delbart 50/50 och det blir nästan helt plant.

[LÄNK]

Jag kör i3 för att den är svårslagen i stads- och landsvägstrafik. Den har många tekniskt smarta lösningar, tyst, snabb, billig pga lågt förmånsvärde och låg drivmedelskostnad.

IP: ...[.101.51]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-03 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack! Ser ju ganska rymligt ut.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.977 st
Postad/Inlagd2016-05-03 17:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Ojdå...
Ber tusen gånger om ursäkt!
Här trampade jag viss på väldigt ömma tår. Men jag har inte anklagat någon av herrarna för någonting och inte påstått att någon av er skulle ha fel.
Jag ställde bara några frågor för att även jag skulle försöka att förstå.

Jag ändrar dock inte min uppfattning om:
"att skaffa fram ekonomiska resurser till ökad konsumtion och att utveckla nya prylar, är väl dokumenterat som en av de aspekter som har stor negativ miljöpåverkan i världen".

Att någon med genuint miljöintresse skulle påstå att kolkraft, och andra negativa miljöpåverkare, som inte produceras i Sverige inte skulle räknas har jag väldigt svårt att få in i min lilla hjärna.
Fortfarande gäller att vad vi tar oss till med i lilla Sverige knappas har någon ens mätbar betydelse för miljön i världen.
Om man menar allvar med sitt miljöengagemang så är man tyvärr tvungen att engagera sig internationellt. Annars blir det liksom bara ett spel för galleriet och på mig skulle det då kunna ge intryck av att man bara vill döva sitt eget dåliga samvete, men egentligen inte är beredd att genuint engagera sig i världens miljöproblem.

Upplysningsvis kan jag säga att vi har inga täta glasväggar som sluter inne Sveriges gränser och skapar någon egen intern miljö...           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-05-03 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ursäkta Ulf men det är du som är negativ och enkelspårig.

Vet inte vem du diskuterar med men det kan inte vara mig. Jag har aldrig sagt nåt om att rädda världen eller ens hintat om att miljöhänsyn spelar in i mitt val av bil. Vilket det inte gör.

Däremot har jag tydligt redogjort vad jag ser för fördelar med en i3. Den blir billig att äga, är rolig att köra och den känns modern och annorlunda. Plus att jag slipper besväret att stanna vid macken var och varannan dag som med M2:an. ;-)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Ulf, du resonerar helt fel.
Jag tvivlar på att någon hävdar att "att kolkraft, och andra negativa miljöpåverkare, som inte produceras i Sverige inte skulle räknas". I denna tråd kan jag inte se att någon hävdat det.
Däremot kan man hävda att utsläpp var de än sker räknas och att en minskning, oavsett var den sker, är ett steg åt rätt håll. Att Kina släpper ut mycket ändrar inte på det faktum att en minskning av utsläpp på andra håll i världen är en förbättring. Dessutom finns det många utsläppsproblem som är lokala, t ex i städer. Luften i våra städer försämras inte av utsläpp i Kina, utan av utsläpp på hemmaplan. Koldioxid är ett globalt problem, men många andra miljöproblem orsakade av bilar är lokala.
Poängen är att om man ändå har tänkt skaffa en ny bil, så kan man välja en elbil I STÄLLET FÖR en bensin eller dieselbil.
          IP: ...[154.204]
Antal inlägg144 st
Postad/Inlagd2016-05-03 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Hej!
Tänker mig att min nästa bil blir en I3. Om/när 330e går att få med dragkrok kan det vara ett alternativ. Att välja I3 gör jag av flera anledningar, ekonomi, miljö samt det är ett nytt och spännande koncept. Osäker på miljöaspekten vad gäller just batterier idag men är ganska trygg när det gäller elproduktionen.
Dock vill jag föra på följande fakta ang elproduktion i Sverige och norra Europa.
Sverige är självförsörjande på el under c:a 80-90% av året, men de kallaste dagarna är vi beroende av importmöjligheter från Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Polen. Förbindelse till Baltikum är på G. Då blir även vi beroende av det danska o tyska kolet. Under stora delar av året kan vi exportera el till grannländerna. Har vi överskott och kan exportera det, kan vi bidra till minskad kolanvändning i Tyskland och Polen. Det blir alltså ganska komplext. Däremot vill jag påstå att reningen i många större kraftverk (kol o gas) är effektivare än i enskilda bilar, därför vinner elbilen i längden ändå. Med ökade möjligheter till lagring i framtiden och bättre batterier kommer miljöaspekten vinna än mer men det har naturligtvis en baksida och det är att omställningen kostar. Notan landar på elnätsutbyggnaden och via certifikat till ny subventionerad produktion och när/om kärnkraften läggs ner i förtid, då ökar notan än mer.

IP: ...[.88.227]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-03 19:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Exakt, krihil. Ett kolkraftverk med modern rening och den verkningsgrad modern teknik medger släpper ut mindre mängder av skadliga ämnen än moderna diesel och bensinbilar. En viktig faktor i detta sammanhang är att elmotorn har väldigt mycket bättre verkningsgrad än ICE-bilar. Även med smutsig kontinental elmix så ger elbilen lägre utsläpp, räknat över hela livscykeln.           IP: ...[154.204]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW M3  -02
Pris: 150.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10