AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Taskig klimatanläggning i framhjulsdrivna modeller

Visad 3.902 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6.283st
Postad/Inlagd2016-04-21 21:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Är det någon mer än jag som tycker att klimatanläggningen i de nya framhjulsdrivna modellerna är usel? Det märks att BMW verkligen snålat in på den jämfört med den bakhjulsdrivna coupén och cabrioleten som delar klimatanläggning med 3-serien.

Det känns väldigt tråkigt att BMW valt att snåla in så mycket på den genom att välja billiga komponenter.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2016-04-21 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
Håller med i denna iakttagelse, hade en 218i AT som lånebil ett tag i höstas i samband med verkstadsåtgärd på min bil och just ventilationen upplevde jag som bedrövlig. Rutorna immade igen konstant och jag var tvungen att köra klimatanläggningen på MAX med 5-6 min intervall för att hålla rutorna fria från imma. Känns som en konstruktinsmiss, alt. är systemet underdimensionerat i förhållande till kupens storlek/utformning.

I övrigt var bilen en hyfsat OK bekantskap, även om de skymmande A-stolparna också drog ned "testbetyget".

/J.I           IP: ...[245.118]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-04-22 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW har tagit bort nästintill alla inställningsmöjligheter för luftfördelningen. I nuvarande 1-serie går det att individuellt ställa in hur mycket luft som ska komma på golv, på framrutan respektive i ansikte samt att förare och passagerare kan ha olika inställningar. Detta är inte längre möjligt. Det är så illa att BMW valt en så billig lösning att vindruta, ansikte och golv är sammanlänkade. Det går inte längre att styra dessa individuellt. Klimatanläggningen i dagens 1-serie har 9st spjällmotorer jämfört med framhjulsdrivna 2-serie och X1 som enbart har 4st spjällmotorer.

De nya framhjulsdrivna bilarna är verkligen inte "Premium". BMW har onekligen snålat in på allt. Den elektriska växelväljaren för automaten har ju också försvunnit och ersatts med en gammaldags vajerstyrd växelväljare. Det kommer definitivt inte bli någon BMW som bygger på den framhjulsdrivna plattformen för mig.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg2.856 st
Postad/Inlagd2016-05-19 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Jag tycker mig märka på småbilar att de ganska ofta har klimatanläggningar som det inte är något riktigt drag i, så att säga. Det kan kanske bero på att småbilar (läs bränslesnåla bilar) med små motorer kanske begränsar klimatanläggningens effekt så att tillverkaren tvingas ta en mindre modell på t.ex. kompressor för att inte stjäla för mkt kraft från drivlinan. På premiumbilar med större motorer finns ju kanske inte denna begränsande faktor. Bara en teori dock.

Alexander           IP: ...[.155.12]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2016-05-19 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Nja, jag tror mer det handlar om att kunderna tenderar att tänka att små bilar ska kosta lite och att stora bilar kan få kosta mycket. Nu är det knappast så att storleken på bilen har ett stort inflytande på hur mycket den kostar att tillverka. Det gör att tillverkarna har råd att lägga in dyrare komponenter i en stor bil än i en liten bil.           IP: ...[154.204]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-05-19 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Visst är det så att småbilar är mer kostnadskritiska. Det som jag stör mig på är att många andra mycket billigare bilar har en mer avancerad klimatanläggning än vad BMWs framhjulsdrivna bilar har. Sen vet jag inte om exempelvis X1 är tänkt som en "småbil" eller en billig bil. Den kostar ju trotsallt lika mycket, eller mer, än en 3-serie. Skillnaden är dock att 3-seriens klimatanläggning är avsevärt mycket mer påkostad.

Efter att ha synat den framhjulsdrivna plattformen en del så syns det mycket tydligt att BMW valt väldigt billiga komponenter. Audi A3 och Mercedes A-klass är betydligt mer påkostade än dessa BMW-bilar. Jag tycker att detta är väldigt tråkigt och ett slag i ansiktet på de som köper BMWs dyra framhjulsdrivna bilmodeller. De gör ett nedköp genom att betala dyrt för billiga "snik" lösningar.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2016-07-28 12:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan inte annat än att hålla med. Tycker nya X1:an är ett steg bakåt jämfört med föregångaren och den är allt annat än prisvärd.

IP: ...[76.1.89]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2016-07-28 16:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
" Klimatanläggningen i dagens 1-serie har 9st spjällmotorer jämfört med framhjulsdrivna 2-serie och X1 som enbart har 4st spjällmotorer."

Det är uppenbart att man måste betala för de fina lösningarna i framtiden. Nya 7 serien har 11 spjällmotorer i klimatanläggningen.

Antal inlägg1.281 st
Postad/Inlagd2016-08-01 19:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
Chris87: Vad menar du med att det inte går att styra vindruta, ansikte och golv individuellt? På min Gran Tourer kan jag styra detta på samma sätt som jag kan på min E91LCI. Jag kan dock inte göra det individuellt per sida på någon av bilarna...

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-08-01 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Självklart kan du välja inställning som du vill på klimatpanelen. Det är inte vad jag syftar på. Det jag syftar på är att klimatautomatiken inte kan välja exakt hur mycket luft som ska komma ut ur respektive luftmunstycke.

Det är en enda (1st) motor som sköter luftfördelningen (vindruta, ansikte, golv) tillskillnad mot dagens 1-serie (och övriga serier) där denna funktion sköts utav 5st motorer(vindruta, vä ansikte, hö ansikte, vä golv, hö golv). Med 5st motorer kan klimatautomatiken välja exakt hur mycket luft som ska släppas ut för varje luftmunstycke, dvs. varje motor kan ha en individuell position (0-100% öppet). Således är vindruta, ansikte och golv oberoende utav varandra. Detta är inte möjligt med den sämre klimatanläggningen i de framhjulsdrivna modellerna. Där är det förbestämt hur mycket luft som kan släppas ut mellan de olika inställningarna eftersom att en och samma motor sköter luftfördelningen. De olika luftfördelningsinställningarna (vindruta, ansikte, golv) är således beroende utav varandra. Det går inte att välja en individuell position (0-100% öppet) för respektive inställning (vindruta, ansikte, golv). Detta är anledningen till att klimatanläggningen i de framhjulsdrivna bilarna fungerar sämre, vilket också märks om en 1-serie (F20) jämförs med en ex. en Gran Tourer. I en Gran Tourer måste klimatutomatiken hela tiden kompromissa med luftfördelningen. Det behöver den inte göra i dagens bakhjulsdrivna modeller.

Klimatanläggningen i E9x har också fler motor än de framhjulsdrivna bilarna vilket gör att klimatautomatiken inte behöver kompromissa. Det finns separata motorer för vindruta, ansikte och golv vilket gör att dessa kan ställas in oberoende utav varandra.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2016-08-01 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag inte provat småbilar från bmw men har inte märkt något skillnad på de andra jag kört, det både kyler och värmer bra.           IP: ...[6.88.94]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-08-01 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att det kommer ut kall eller varm luft säger inte så mycket om en modern klimatanläggning i en bil. Det jag pratar om är klimatkomfort, kvalitén på det upplevda interiöra klimatet i bilen. En förutsättning för att klimatautomatiken ska fungera bra är att den har bra inställningsmöjligheter för luftfördelningen (hur mycket luft som ska komma ur respektive munstycke). Genom att BMW tagit bort möjligheten för klimatautomatiken att i de framhjulsdrivna modellerna individuellt kunna styra luften till vindruta, ansikte och golv oberoende utav varandra har de avsevärt försämrat klimatanläggningens kvalité.
Det som jag tycker är tråkigt är att BMW medvetet valt att sänka kvalitén i sina framhjulsdrivna modeller. Materialval och lösningar är (och känns) så mycket billigare och ger inte alls samma kvalitetskänsla som de bakhjulsdrivna modellerna.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg1.281 st
Postad/Inlagd2016-08-02 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
Chris87: Ok, då är jag med! Vår har rullat snart 500 mil och vi är hittills inte missnöjda med klimatanläggningen, det blir väl i vinter vi verkligen får se vad den går för!

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2016-08-02 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
Jag har en 218dGT/A och är just hemkommen från 600 mil på "kontinenten" i stundtals riktigt varmt väder..

Har tidigare haft div 1- och 3-serievarianter och kan inte finna något att klaga på vad gäller klimatanläggningen i 2:an i jämförelse med dessa.

För övrigt har jag även testat att manuellt styra luftfördelningen utan problem,           IP: ...[196.205]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-08-02 23:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varmt klimat är det absolut enklaste för en klimatanläggning att hantera då det enbart innebär full kyla.
Vinterklimat med temperatur runt nollan i kombination med regn eller blötsnö är bland det svåraste för klimatautomatiken. I detta väder immar rutor snabbt igen och för att hålla rutorna fria från imma och samtidigt tillgodose passagerarna krävs mycket öppnande och stängande utav de olika luftkanalerna vindruta, ansikte och golv. Det är i denna situation som de framhjulsdrivna bilarnas klimatanläggning inte klarar av att matcha de mer påkostade klimatanläggningarna som finns i de bakhjulsdrivna modellerna. Så fort inte ACn kan användas på grund utav låg yttertemperatur krävs det att klimatautomatiken kan finjustera luftfördelningen för att kunna håla rutorna fria från imma. De bakhjulsdrivna modellernas klimatautomatik verkar även ha en fuktsensor som identifierar om det bildats imma på framrutan. Denna sensor verkar de framhjulsdrivna modellerna sakna.

Jag tycker det är tråkigt att BMW har snålat in så fruktansvärt mycket på kvalitén. Det sitter numera bättre saker i en Seat och Skoda än vad de gör i 2-serien och X1an.           IP: ...[133.179]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2016-08-03 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
@Cris87:
Jag tror att alla till fullo efter alla dina inlägg i frågan har klart för sig var du står i frågan....

För mig är det fullständigt irrelevant hur många spjällmotorer bilen har, bara klimatorn fungerar tillfredsställande vilket den gör på F46 (eller som på min förra F45).

Jag har haft många olika BMW under åren (kolla gärna efter vilka på min profil) och jag kan inte finna någon skillnad vad gäller F45/6 mot dessa i förmåga att skapa ett behagligt kupéklimat både sommar som vinter.
Att hävda att denna konstruktion innebär "att BMW har snålat in så fruktansvärt mycket på kvalitén" är löjligt.

Försök att styra upp ur gnälldiket!

IP: ...[196.205]
Antal inlägg1.306 st
Postad/Inlagd2016-08-03 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Som lite extra krydda till diskussionen kan jag meddela att min GT, med enligt uppgift femton (15!) stegmotorer i klimatenheten, som dessutom är tudelad med fläkten placerad i motorrummet för att slippa buller, inte heller är perfekt. Min förra Sharan var bättre trots enklare teknik.

Att skapa ett bra klimat är svårt; klimatenhetens design och prestanda, utformning av luftkanaler och panelmunstycken, antal och sort sensorer och kanske viktigast av allt regleringen. Mjukvaran som hanterar regleringen och därtill kopplade testresor i diverse klimat för att trimma alla körfall, beräkning vs utfall, subjektiva bedömningar om drag, tempskillnad huvud vs fötter etc.

Mercedes körde ett tag med en oerhört avancerad solsensor som mätte infallande sol i 360 grader. Men vad hjälpte väl det när man samtidigt reglerade varm luft mot förarens ansikte på vintern? Det blev ju olidligt ändå.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[173.134]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-08-03 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
fullkoll: Det jag skrivit tidigare i tråden är ren fakta och om du väljer att tolka det som gnäll får det stå för dig. Om du jämför material och lösningar i en framhjulsdriven BMW (ex. Active Tourer) med det som finns i en bakhjulsdriven BMW (ex. F20 1-serie) så är det enligt mig svårt att inte observera kvalitetsskillnaderna mellan de olika modellerna där sistnämnda är avsevärt mer påkostad.
          IP: ...[133.179]
Antal inlägg533 st
Postad/Inlagd2016-08-04 08:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Jag har tidigare labbat i mina Volvo (760 och 850) genom att komplettera orginaltermistorn med flera termistorer för att få till ett behagligare klimat.
Jag kom fram till att en bra balans är att låta orginalgivaren stå för ca 60%, Panelgivare som långsamt ändrar sin temperatur för ca 30% och en extra solkänslig termistor för ca 10%.

Det jag har lärt mig under labbandet är att det räcker inte att bara mäta luftens temperatur i kupén.

Upplevt klimat beror bl.a av:

1.) Luftens temperatur
2.) Omgivningens värmestrålning (t.ex. panelers temperatur och solinstrålning)
3.) Luftens fuktighet
4.) Luftens hastighet mot kroppen.
5.) Din egen kropps temperatur. Ibland är man varm och ibland frusen.
6.) ...och kanske ännu flera faktorer.

Det enklaste att mäta är 1 och i viss mån 2 och 3.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[8.88.85]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2016-08-04 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag håller med Chris87, en F20 1-serie är avsevärt mer påkostad än de framhjulsdrivna modellerna. Sen har ju också bla nya X1:an kritiserats för att den är stötig och bullrig, vilket inte förvånar mig alls. Uppenbart är att BMW fokuserat på att nya 2-serien och X1:an, i första hand, ska vara rymliga och låtit komfort komma i andra hand.

Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2016-11-29 12:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Nu har inte jag haft jättemycket problem med imma på min AT över huvud taget, men inbillar mig trots det att jag jämfört med tidigare bilar kanske ändå har lite mer imma än vad jag är van vid. Sen är det såklart svårt eller snarare kanske omöjligt att jämföra bilar sins emellan med tanke på att de är olika klimatanläggningar/förutsättningar som ni skriver om varför jämförelsen egentligen inte är rättvis.

Däremot tycker jag att jag märker en klar skillnad genom att inte köra i Eco Pro Mode utan istället Comfort eller Sport. Jag kör 99% i Eco Pro, men de ggr jag har sett tendenser till att det börjar imma så har jag ställt om till Comfort och då ökar inte imman vilket den annars gjort om jag fortsatt i Eco Pro utan försvinner så sakteliga.

Nu kanske ni som skriver här redan har testat detta men om inte så prova, går väl även att konfa Eco Pro så att den inte påverkar klimatanläggningen alls när man väljer det som körmode.           IP: ...[.57.253]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94