|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Det finns gott om trådar att gräva ner sig i om N53-motorer som inte går som de ska. Misständning, problem med kallstarter, ojämn tomgång... Orsakerna kan vara flera olika, men en sak känner jag mig tämligen säker på, och det är att bränslespridare till denna motorn är att se som en förbrukningsvara. En bekant har haft sin 2008 530i sedan ny och till dags dato kört 23.000 mil med den. Bränslespridarna har han bytt 3 gånger varav den senaste relativt nyligen. Hur länge de håller varierar säkert på hur bilen används och andra faktorer, men tids nog håller de inte tätt och/eller klarar inte att ge rätt spridarbild för att uppnå fullgod förbränning. Har det gått långt kan man känna bensinlukt från bilens avgaser och då är det hög tid att göra något problemet. Oförbränd bensin kan tvätta bort oljefilmen på cylinderväggarna och/eller rinna ner i oljan som då blir tunnas ut. Motorhaveri inom synhåll... Att inte byta är inte ett alternativ. Troligen återfinns en liknande problembild på de turboladdade N54 i 135, 335, 535 som också är direktinsprutade. Spridarna är rätt dyra. Jag ringde BMW Solna idag och fick priset 2660kr/st plus en bricka som måste bytas för 70kr. Detta blir drygt 16.000kr på en 6-cyl motor. För enbart delar. Kreditkortet svettas redan. Schimedmann har spridarna i sin webshop, där kostar de 2349kr/st. Kreditkortet svettas fortfarande. Länk Jag började fundera på alternativ. Begagnade spridare från skroten - inget alternativ. Omöjligt att veta hur lång livslängd en spridare från skroten har kvar, oavsett om motorn fungerade väl innan bilen togs isär. Renoverade spridare - oklart. Tycks i vilket fall inte vara vardagsmat med någon som rår på dessa högtrycksspridare för direktinsprutade motorer. Originaldelar från underleverantören. BMW tillverkar inte dessa spridare själva, de köper in dem från VDO Siemens. Finns det möjligen någon annan som på "mekonomen-vis" köper in dessa originaldelar och säljer dem utan BMW-kartong? Detta började jag luska lite i och hittade fram till en forumpost på amerikankt forum. Det gäller N54 i tråden men den gör gällande att Standard Motor Products (SMP) gör just detta i USA. Köper in samma spridare som BMW från VDO Siemens och säljer dem i sin egen kartong. Länk De finns att beställa t.ex. via Car Part Kings till $240/st. Ca 11700kr för 6st exkl. frakt, tull och moms. Inkl. frakt moms och tull kommer man upp i nästan 16.000kr så vinsten är inte så stor då. Men om man kan ta dem med sig i resväskan när man (..har någon kompis som..) åker över till staterna finns ju ett par tusen att spara. Länk Är det månne nån annan där ute som kollat på dessa förut eller rentav köpt själv? Min pappa åker över om fyra veckor och jag funderar på att be honom frakta hem en uppsättning åt mig. Som alternativ letar jag efter om det finns någon leverantör inom EU som säljer samma spridare, så man man köpa dem utan att få momspåslag. Kanske finns det någon annan där som gjort egna efterforskningar och hittat en kanal? Tyskland, england, Italien kanske (där de tillverkas). Artikelnumret för aktuell version av spridaren tycks vara 13537589048 men ofta skrivs den ut kortare som 7589048. Samma spridare verkar sitta i alla dessa modeller nedan. Hoppas någon annan har lite mer info att dela med sig av. Kreditkortet svettas som sagt och det blir fläckar på kläderna. 1-serie E81 116i 1-serie E81 118i 1-serie E81 120i 1-serie E82 120i 1-serie E87 116i 1-serie E87 118i 1-serie E87 120i 1-serie E88 118i 1-serie E88 120i 3-serie E90 316i 3-serie E90 318i 3-serie E90 320i 3-serie E90 325i 3-serie E90 325xi 3-serie E90 330i 3-serie E90 330xi 3-serie E91 316i 3-serie E91 318i 3-serie E91 320i 3-serie E91 325i 3-serie E91 325xi 3-serie E91 330i 3-serie E91 330xi 3-serie E92 316i 3-serie E92 318i 3-serie E92 320i 3-serie E92 325i 3-serie E92 325xi 3-serie E92 330i 3-serie E92 330xi 3-serie E93 318i 3-serie E93 320i 3-serie E93 325i 3-serie E93 330i 5-serie E60 520i 5-serie E60 523i 5-serie E60 525i 5-serie E60 525xi 5-serie E60 530i 5-serie E60 530xi 5-serie E61 520i 5-serie E61 523i 5-serie E61 525i 5-serie E61 525xi 5-serie E61 530i 5-serie E61 530xi 5-serie F10 523i 5-serie F10 528i 5-serie F10 530i 5-serie F11 523i 5-serie F11 528i 5-serie F11 530i 6-serie E63 630i 6-serie E64 630i | |
|
Ja den motorgenerationen var inget vidare. Har haft den här diskussionen med andra här på forumet som förnekat att det här skulle vara ett återkommande problem. Bmw har fått bättre ordning på dessa spridare i nyare motorgeneration typ n55 där man återgått till induktiva injektorer. Dom håller säkert inte för evigt men livslängden bli mer normal. Mitt tips är att undvika dessa motorer. Kostar för mycket då ingen goodwill finns kvar från bmw. |
|
|
Eller om man nu älskar sin bil...med n53: Någon som vet om det är nozzle som blir utsliten eller smutsig? Kan man förlänga livslängden genom att köra injector cleaner i soppan frekent? Eller renögöra allt. Renovera sliten injector? |
|
|
Kamel2, det är som det är. N53 kommer jag inte köpa igen men jag har den jag har och har nu behov av att byta spridare. Att inte byta dem är som sagt inget alternativ. Vanliga spridare som sitter i insuget är möjliga att rengöra och även renovera. Det finns också i många fall alternativ till bilmärkets egna. N53 och andra direktinsprutade motorer har ju spridaren monterad i förbränningsrummet och det är en helt annan sak. Spridaren sitter i direkt i eldhärden och utsätts för en rätt tuff miljö. Den måste vara mycket stryktålig. Min BMW-mekaniker uttrycker sig som att spridarna börjar läcka. Kanske finns flera åkommor med dem men om slitaget gör att de inte håller emot det höga bränsletrycket som behövs i en direktinsprutad motor, då lär ingen soppa i världen hjälpa att hälla i tanken. Av den anledningen vet jag inte om det ens är möjligt/ekonomiskt försvarbart att renovera denna typ av spridare. Men jag har hittat denna sida till en firma i England som dels utför service på spridare men också säljer begagnade, servade spridare. Länk Personligen är jag dock tveksam till att köpa begnagnad spridare just pga det jag nämnt ovan. Att den uppfattning jag fått är att slitaget gör att spridaren börjar läcka. Skulle gärna vilja veta om det är något de klarar av att åtgärna, eller om det bara är så att de rengör och testar en begagnad spridare. Om den är bra nog så säljs den, annars kastas den. Men hur mycket livslängd har den kvar tills den börjar läcka, som tycks hända med "alla"....? |
|
|
Här är deras infosida om BMW högtrycksspridare: Länk Det står att läsa att inte alla spridare blir godkända i testet, de kan ha tagit för mycket skada redan. De anger dålig soppa som anledning, men det undrar jag verkligen om det är relevant. £35 (drygt 400kr) per spridare kostar rengöringen och testet. Och så tillkommer frakt. |
|
|
Nu har jag hittat en Europeisk leverantör. Länk Partacus.de har spridaren för €205,39. 6st inkl. shipping & handling landar på €1321 hem till Sverige. Med dagens kurs, 12.725kr eller 2120kr/st vilket gör mellanskillnaden mot det amerikanske priset jag hittade förut mindre. Dock, det mest attraktiva erbjudandet verkar just nu vara att köpa via Schmiedmann på BMW Club Schweden medlemsrabatt. 6st pridare inkl monteringsclips (exkl. frakt) ligger på 12820kr. Och då är spridarna BMW original i BMW originalförpackning. Risk & strulfaktorn kontra de 450kr det kostar att gå med i BMW CS är övervägd. Jag anmäler mig som medlem på BMW CS idag och hoppas registreringen går snabbt så jag får mitt medlemsnummer och kan beställa. |
|
| De finns på ebay i uk med, om det är värt att utvärdera? Säkert inte omöjligt med rabatt i samband med köp av flera. Länk | |
|
Länken är till gamla sortens spridare, dvs ej till direktinsprutade motorn N53 (N43). Den typen du länkar till är inte förbrukningsvara (vad jag vet) på samma sätt som de jag skriver om här i tråden. Spridare för direktinsprutade motorer vimlar det inte av på eBay. Mest begagnat i så fall och det skulle jag aldrig köpa pga att detta är att se som en slitagedel man inte se skicket på med blotta ögat. |
|
| De listar 13.53.7.589.048 som OEM-nummer. Kompabilitetslistan man får via ebay stämmer rätt sällan överens med verkligheten. Det var bara ett uppslag till iaf. | |
|
Du har rätt, jag såg inte detta nummer när jag kollade förra gången. Blev lurad av både kompatiblitetslistan och bilden som båda visar på inkompatibilitet. Så ja, här finns ett alternativ till. SEK 2050kr/st ungefär plus ett par hundringar i frakt. Blir ju samma pengar igen då som Schmiedmann med BMW-CS rabatten. Men värt att ha i åtanke absolut. Tidigare har ju valutamarknaden gjort att vi svenskar tjänat mycket på att handla från både USA och UK. Just nu är inte läget sådant men om nån hittar denna tråd i framtiden så får man ju kolla på nytt och se vilka priser som gäller då :-) |
|
| Sedan håller spridarna ytterligare 5000mil innan det blir dags för byte igen. Ca 2kr per mil med andra ord. Allt detta för att man ville få ner bränsleförbrukningen genom direktinsprutning? | |
| Bytte du dom själv eller lämnade du in? | |
|
Sitter i samma sits själv, har problem vad jag tror är spridarna, har bytt stift å tändspolar. Har tyvärr ingen felkod å då verkar det vara svårt att felsöka enligt verkstäderna. Kan ta det på försäkringen, men vill ju då att dom byter alla 6 spridare, å inte en. Bilen har gått snart 10k mil Ska i helgen ta ur spridarna å försöka rengöra, kolla om jag kan se nån som är dålig. Blir galen på denna problematik, chansa å lämna på bmw som kanske inte hittar nåt. Kostnad ca 3500kr för en felsökning. |
|
|
Jag har haft misständningar vid kallstart på min 530ix med N53 när den stått över natten. Fick Verbrennungsausetzer-felkoder på cylinder 1-3 och mätarna åkte upp i rödmarkeringen under "rough running" på cylinder 1-3 i INPA. Köpte tre stycken 1353-7589048 (var index 11 som levererades nu, de gamla var index 08) från Schmiedmann med BMWCS-rabatt och bytte hela bank 1 (cylinder 1-3) och kodade in dom i INPA i förmiddags. Spridarna i cylinder 1-2 + loppet de suttit i såg hur fina som helst. I cylinder tre var väggarna lite missfärgade i någon gul nyans och det var något klägg vid packningen. När vi körde tillbaks till Sthlm från mina svärföräldrar nere i Sörmland (där jag bytte spridare) låg snittförbrukningen på 0,8 vilket är en bra bit under det den dragit tidigare samma sträcka (säg 0,95) även innan den började gå dåligt vid kallstart. I och för sig bytte jag även Nox-sensorn för någon vecka sen pga felkoder men det gav inte någon direkt minskning av förbrukningen ensamt, men kanske tillsammans med byte av dålig/dåliga spridare. Bilen hade stått över natten för att få ned trycket i bränslesystemet (vilket är en fördel när man ska lossa bränslerören ;-), så första uppstarten var en kallstart. Den hostade lite precis vid start (gissar att det var innan den pumpat fram nytt bränsle till spridarna) sen var det direkt stabila rough running värden och inga felkoder loggade så det ser rätt lovande ut. Funkar det bra så här så låter jag nog de gamla sitta kvar i cylinder 4-6 ett tag till. Fattar dock att en verkstad rekar att man byter alla på en gång istället för att komma tillbaks när någon spridare i andra banken börjar strula förr eller senare. |
|
| Henrik74 var har du köpt din INPA? Känns som jag skulle behöva göra som du å koppla upp å se hur den går när den är kall, tänkte köpa bara en spridare å byta, men då är det ju en annan spridare som blir sämst å då kanske den misständer igen? Så det är nog bäst å byta fler på en gång. | |
|
Bytt en spridare, tycker BMW gjort bort sig med de här komponenterna. Om de nu vet med sig att de köpt in dåliga delar kunde de åtminstone hålla ner priset på dessa när de räknas som förbrukningsdelar till dessa modeller. Finns billiga spridare från Kina på ebay om man nu vågar testa ? Länk |
|
|
Man undrar ju hur dom spridarna är? Man får 6st för samma pris som en. Texten på spridaren hade ju till och med bmw loggan. Är det beggade som är renoverade eller nya ? Man blir ju lite sugen. ☺ |
|
| Nästa gång jag behöver byta lär jag prova, absolut. Förutsatt att jag har bilen kvar då, förstås. Länken gäller ju N54 men de är så vitt jag vet piezostyrda precis som på N53. Letar man lite kanske tillverkaren har även till den. | |
|
Evo: Jag köpte INPA av OlaO här på forumet. Som jag förstår det är cylindrarna uppdelade i två "banker", där respektive bank delar lambdasensor. Cylinder 1-3 är första banken och 4-5 andra. Av vad jag läst mig till så om en spridare står och läcker över natten så får motorn indikation från lambdan att det går fett i den banken och stryper bränsletillförseln. De andra två cylindrarna går då snålt och kan misstända av den anledningen. Så i dessa fall kan det vara lite klurigt. Jag hade misständningar på alla cylindrar i ena banken, men rent visuellt var det bara 3ans spridare som såg dålig ut. Kanske hade jag kommit undan med att bara byta den. Man kan skruva ur tändstiften efter att bilen stått över natten och lukta om något av dom luktar bensin vilket i så kan vara en indikation på att det är i den cylindern spridaren läcker. Jag har inte tillgång till eget garage, utan får låna hos mina svärföräldrar en bra bit bort. Var ledig nu i mellandagarna, kände mig ganska trygg i att det var någon av spridarna i ena banken. Så jag satsade allt på ett kort och bytte spridare i cylinder 1-3. Thomas77: BMW verkar ha "value line" med nedsatt pris på diverse slitdelar i hjulupphängningen och samma sak nog lämpligt på spridarna för att hålla rimliga driftskostnader på dessa maskiner. Säkert är det en stor del av spridarna som monteras ur som man få fart på genom att rengöra, byta packningar och provtrycka. Så någon form av retursystem kanske också skulle vara en variant. Jag tror det gagnar märket i stort om man kan hålla även andrahandsägarna (och de som behåller sin bil mer än de tre första åren) nöjda också. |
|
| Jag funderar på attskicka de tre jag plockade ur till Mr Injector UK och se om de kan få fart på dom och i så fall använda de i andra banken. | |
| Mr injector ratar dessa spridare pga för mkt problem med dem... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.