AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Problem vid acceleration, xDrive?

Visad 14.166 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg551 st
Postad/Inlagd2016-05-19 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Det är svårt att kompensera för olika rullomkrets när det är en koppling. Hade det varit en differential så hade en sådan kunna tillåta större skillnad mellan varvtal mellan främre och bakre hjulpar.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[8.88.82]
Antal inlägg226 st
Postad/Inlagd2016-05-19 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4.0d 2011
46 lök för fördelarlådan... Ja det lät saftigt, är inte det i stort sett lika mkt som för växellådan?!

          IP: ...[.99.161]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-05-19 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
Det vet jag inte. Men det är inklusive felsökning, arbete och lite smågrejer som behövs runtomkring. Tror lådan kostade någonstans i häraden 30k.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-05-19 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kolla med en välrenommerad fristående växellådsspecialist,
det är mitt tips. Det brukar både bli bättre och billigare.

Tyvärr saknas oftast kompetens och vana på en vanlig bilfirma/originalverkstad för sådana här problem.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-05-20 08:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
@Waterlily
Jag är inte säker på exakt hur det fungerar, men det bör inte var någon skillnad. Systemet har rimligtvis ett nolläge (ingen AWD, 50/50, etc). I det nolläget ska inte systemet göra något. Dvs normalt driv på alla hjul. Rimligtvis finns ett dödband runt detta läge så inte minsta lilla avvikelse gör att systemet blir hetsigt.

Nolläget borde rimligtvis inte behöva vara just noll avvikelse och systemet bör kunna lära sig vad nolläget är utan några större problem. Om 99% av normal körning ligger X% från nolläget så är det rimligt att anta att det faktiskt är det nolläge man är ute efter.

Detta förutsätter givetvis att det är ett reglersystem med lite intelligens, men det hoppas jag att det är.

Naturligtvis är det många borde och rimligtvis inblandat här, men så kan jag tycka att det borde fungera i alla fall.

@Ulf530
Nu är det ekonomiska fixat så det är inget problem på det sättet. Jag kommer nog få betala några tusenlappar men det mesta täcks av garantier osv. Dessutom kräver garantin att det görs på auktoriserad verkstad.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg551 st
Postad/Inlagd2016-05-20 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530dx Touring -11
Det är en väsentligt skillnad att ha "driv på alla hjul" mellan xDrive, Haldex å ena sida och Torsen, Krondrev å andra sidan.

I det senare fallet, där man har en mittdiff, är det mera förlåtande att ha olika rullomkrets. I (majoriteten av) xDrive är alltid bakhjulen inkopplade och en koppling kopplar in framhjulen olika mycket. Det gör att om man har för mycket olika rullomkrets så måste kopplingen slira mera än i normalfallet (körning rakt fram) och slits mera.

I en AWD med mittdiff har man inte denna koppling med slir som överför momentet. Det är endast i fallet då skillnaden mellan de både utgående axlarnas rotation är för stor som diffbromsen i mittdiffen börjar jobba.

XDrive och Haldex har den fördelen att det är lättare att styra AWD-funktionen och integrera den med antisladdsystemet. Man behöver inte i första hand bromsa ett slirande hjul som är fallet med mittdiff-systemen.

Båda systemtyperna har både för och nackdelar och försöker på bästa sätt lösa problemet att alla fyra hjulen roterar olika fort då man svänger.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[8.88.82]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-06-07 21:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
Fick idag hem bilen till sist efter en massa turer med försäkringsbolag och väntan på att den skulle bli färdig.

Symptomen är helt borta i alla fall. Kan inte känna någonting när jag kör. Så att något var fel med fördelningslådan är helt klart.

Huruvida det kommer att hända igen är väl mer oklart, men det är bara att hålla tummarna!           IP: ...[101.132]
Antal inlägg1.608 st
Postad/Inlagd2016-06-07 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Skönt det löste sig!           IP: ...[220.245]
Antal inlägg1.072 st
Postad/Inlagd2016-07-09 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag tror det jag upplever är normalt med bilen.
Det är troligen detta jag märker:

"The 5 Series GT is the first U.S. BMW model to feature this system, which uses an electronically operated clutch to detach the alternator from the engine when it’s not needed to charge the battery, thereby reducing the drag on the engine. The problem, is that when crawling along in rush hour traffic you can really feel the clutch working, often delivering a herky-jerky driving experience."
Källa: [LÄNK]

Det är just vid låg hastighet och krypkörning jag har märkt symptomen på min bil.
Tänkte det kan vara bra för andra att veta om de läser tråden, att till viss del får man "köpa" att bilen går lite ryckigt vid krypkörning.
(Fick tips att använda sportläget för bättre respons vid stadskörning osv)

/Hammar           IP: ...[167.216]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2017-09-30 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du skall ha samma mått fram och bak, då kommer detta fenomen försvinna.

          IP: ...[.110.13]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -01
Pris: 215.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99
Pris: 129.000:-

BMW 530 d xDrive Touring  -13
Pris: 179.000:-

BMW 850  -92
Pris: 275.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen