AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Problem vid acceleration, xDrive?

Visad 14.778 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg361st
Postad/Inlagd2016-04-18 21:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
Hej
Har haft min BMW med xDrive några månader och bytte till sommardäck för ett par veckor sedan. Passade även på att köpa nya däck och valet föll på Michelin Pilot Super Sport i orginal-dimensioner för bilen (245/35/20 fram, 275/30/20 bak).

Sedan jag bytte till sommardäck så har bilen betett sig väldigt märkligt. Vid acceleration så blir det som ett hugg i drivlinan, tänk automatlådeväxling men istället för en mjuk kuggning så hugger hela bilen till. Det inträffar vid specifika hastigheter, rejäla hugg vid 40 km/h och sen lite mjukare hugg vid 70 och uppåt. Det blir flera hugg i sekvens tills jag släpper gasen. Över en viss hastighet, ca 120 så vibrerar bilen konstant av detta. Det spelar ingen roll hur mjukt man accelererar eller hur hårt, det händer ändå. Det var som allra värst när däcken var helt nya, då var bilen mer eller mindre okörbar men det blir sakta bättre även om det inte slutat.

Det händer också mindre frekvent när bilen startas efter att ha stått t ex över natten. Då blir det bara små vibrationer vid högre hastigheter men efter ett tag så återgår det till det vanliga mönstret.

Tidigare så har jag haft en liknande känsla vid typ kickdown, att bilen försöker optimera greppet, men dels har det varit mycket mjukare och dels så är det kanske mer motiverat att bilen försöker leta grepp med vinterdäck när man trycker gasen i botten. Att det skulle hända med breda sommardäck i 40km/h vid mjuk acceleration känns inte rimligt.

Är det någon som upplevt något liknande och vet vad det kan bero på?

Själv misstänker jag att något hänt med xDrive, anti-spinn och anti-sladd eller någon kombination. Kanske en givare kopplad till stabilitetssystemen? Jag får inga som helst varningar i bilen och vid konstant hastighet i t ex 90 så ligger den kanon på vägen. Lutar helt klart åt att lämna in den på verkstad, men tänkte att det kan vara värt att se om någon annan varit med om det innan man lämnar den på en öppen felsökning...           IP: ...[.100.80]
Antal inlägg263 st
Postad/Inlagd2016-04-20 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
530e G30
Rullomkrets 1% skillnad mellan fram och bak, ska ju vara ok.

Vad händer om du drar ut säkringen till xdriven? :) Då tror jag att kopplingen till framaxeln ligger öppen. Kommer inte ihåg vilket nr säkringen hade dock. Räkna med att bilen spottar felkoder efter detta dock!

Jag har en Bluetooth-Carly-felsökningsgrej. Har du vägarna förbi Höör så :)           IP: ...[.84.188]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-04-20 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Jo, lite skillnad i rullomkrets måste ju vara ok, annars är blir systemet meningslöst. Modernare system bör väl rimligtvis klara en hyggligt stor skillnad också utan att det blir hur skumt som helst. Dessutom är det ju orginaldimensioner på däcken.

Kanske värt att kolla upp om det går att dra säkringen till xDrive och ändå köra för att se om det är orsaken till problemet.

Jag bor ju faktiskt i Malmö så att köra till Höör skulle inte vara så farligt. :)

Däremot börjar jag inse att det blir ett besök på verkstaden, oavsett om det är något jag kan göra med däck och fälg så känns inte beteendet från bilen acceptabelt.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2016-04-20 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
Nimgaard: Har du samma problem om du kör i DTC-läge eller med antisladd helt avstängt?

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-04-20 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Jag prövade att stänga av antisladd, men det verkade inte göra någon skillnad. Så den går nog att utesluta, i alla fall som huvudkälla.

IP: ...[.87.193]
Antal inlägg1.072 st
Postad/Inlagd2016-04-20 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Reagerade på en liknande sak med min bil också!

Uppför sig lite märkligt när bilen är varm och när man kör på låg hastighet och trycker försiktigt ned gasen och ska "krypköra" kan man säga, alltså vid extremt mjuk acceleration.

Jag känner vissa "hugg" också som du säger, ungefär som om den driver, släpper, driver och släpper men ändå, svårt att förklara, lite som om man har i en för hög växel i en manuell låda.

Tänkte att det kanske är dags för oljebyte i lådan eller något, men nu när jag läser ditt inlägg funderar jag på om det är samma sak.
Eller kan lådan få för sig att ha i för hög växel?

Har du också möjlighet att välja olika kör-lägen som Sport+/Sport/Normal/Comfort?           IP: ...[.4.9.54]
Antal inlägg1.072 st
Postad/Inlagd2016-04-20 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej igen, sökte lite mer efter källor som haft liknande provlem.
Hittade inlägg från 2011, har du testat detta?

1) Tryck på startknappen en gång för att starta tändningen (utan att starta motorn!)
2) Pressa ner gaspedalen helt mot golvet i minst 5 sekunder.
3) Håll kvar gaspedalen nedtryckt och tryck på startknappen för att stänga av tändningen.
4) Släpp upp gaspedalen helt och vänta i ca 2 minuter
5) Starta bilen och se om problemet är borta
          IP: ...[.4.9.54]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-04-20 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Ja jag har Comfort/Sport och pluslägen på båda. Verkar dock inte hjälpa.

Jag var inne hos BMW idag och bokade tid för felsökning. De trodde att det var fördelningslådan till xDrive som krånglade. I så fall var det två steg som jag förstod det:

Byte av olja och nollställning av adaptionen.

Eller byte av lådan.

I mitt fall som låter värre än ditt så rekommenderade de också att jag låter bilen stå tills det är åtgärdat.           IP: ...[.100.80]
Antal inlägg1.072 st
Postad/Inlagd2016-04-21 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hoppas det löser sig för din del efter byte.
Vad kan fördelningslådan kosta att byta?
- Tänker bara om man behöver gardera sig om det blir värre (för egen del).           IP: ...[.4.9.54]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-04-22 07:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Har faktiskt ingen aning vad byte av lådan skulle kosta.

Byta olja och återställa adaptionen skulle gå på någonstans runt 3000 tyckte jag de sa. Om det var inklusive felsökning vet jag inte. Det kan man säkert göra själv också och då är det väl kostnaden för olja och utrustning för att programmera.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-04-26 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Fick besked om att de måste byta fördelningslådan. Kostnad har jag inte hört något om, det blir försäkringsärende. Förhoppningsvis blir det bra efter det bytet.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2016-05-06 10:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E92
X5 30d F15
318d GT F34
Nimgaard: Har du testat att lägga på vinterhjulen igen? Om problemet uppstod i samband med sommardäcken kanske det kan vara värt att testa? Sjukt billig felsökning.
Jag har en kollega vars X3a betedde sig konstigt, har för mig att det högg och hade sig. Han testade med vinterhjulen igen och då blev det bra så han löste det genom att köpa nya sommardäck med samma dimension på däck och fälg fram och bak.

//Stenback           IP: ...[.19.188]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-05-18 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Tänkte bara uppdatera om hur det gått för de som kanske har liknande symptom på sin bil.

Lådan skall som sagt bytas, den är trasig.

Efter lite om och men så har jag fått ihop hur det fixas ekonomiskt med garantier, goodwill och försäkringar.

För den nyfikne så kostar bytet cirka 46k, så det är helst något man slipper betala själv helt klart. Det lär väl i och för sig skilja lite beroende på vilken låda man behöver, den var helt klart den större delen av kostnaden.

Det går säkert att fixa till genom att byta tillbaka till vinterdäck (eller sommardäck med samma dimensioner) men det är ju att gömma problemet. Dessutom känns det inte särskilt vettigt att behöva köpa nya däck och fälg när bilen har de fälgar och däckdimensioner som den är såld med orginal.

Enligt verkstan så är det också så att om problemet finns och fortsätter slitas, så blir man förr eller senare stående med en bil som inte rullar. Helt klart värt att kolla upp med andra ord.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg827 st
Postad/Inlagd2016-05-18 18:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Sannolikt har det ingenting med däcken att göra, såklart!!!

Om det är fördelningslådan eller växellådan, är det ofta sliten olja, som inte orkar bära upp de roterande delarna helt, om utfällda partiklar, som ställer till det.

I jakten på låga kostnader, med hjälp av bl.a. långa service-intervall, kommer en del att drabbas av "otur".

Jag hämtar mitt exempel från Volvo, som sagt att oljan ALDRIG behöver bytas. "Aldrig" i detta fall är väl under livstiden, som ofta är beräknad till 10 år/20.000 mil. Min XC70 hade ryck för sig, trots bara 10 år och 11.000 mil. Den har fått 2 byten, med ett års mellanrum, och fungerar nu riktigt bra. Vid första bytet var olja lätt brun ( ska vara hallonröd), nu nästan helt hallonröd.

Det är bara bullskit att oljor inte behöver bytas, sedan kan körstil och toleranser i tillverkningen göra variationer i bytesintervall.

Jag rekommenderar alla med automater och Haldex eller liknande, att inte bara kolla nivå, utan också kvalitet, och byta om det finns tecken på sliten olja!!!!

em3           IP: ...[244.192]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2016-05-18 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4.0d 2011
då snackar vi om växellådan, inte fördelningslådan? Eller båda?

IP: ...[.99.161]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-05-19 08:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Tror man ska vara uppmärksam på båda.

Innan de konstaterade att fördelningslådan behövde bytas så var ett alternativ att byta olja och nollställa adaptionen. Så det är knappast så att verkstäderna inte vet att oljan kan slitas och ställa till problem.

Sen beror det såklart på. Min gamla Volvo körde jag i över 10 år och hade i slutändan gått 27000 mil och jag tror inte att någon kollat någon olja i AWD-systemet på den. Men så var det ju en framhjulsdriven bil som ibland slog till AWD:n.

Denna har gått under 5000 mil, men har å andra sidan konstant fyrhjulsdrift med lastbalansering om jag förstått funktionen i xDrive rätt.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg236 st
Postad/Inlagd2016-05-19 08:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4.0d 2011
Givet.

Men 46tkr är byte av både fördelarlåda samt växellåda?

På min är det bytt olja i båda vid 14000mil, har nu rullat 22000. Mörker inte en tillstymmelse till något konstigt. Än så länge;)

IP: ...[.99.161]
Antal inlägg553 st
Postad/Inlagd2016-05-19 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Vad jag vet om xDrive:

Storleken på inkopplingen av framhjulen (Hur mycket det skall slira) styrs av en massa parametrar.

0 -- 20 km/h: Helt låst om man inte svänger för mycket. Vid stora rattutslag helt urkopplad. Troligen kopplas den in om bakhjulen slirar vid dessa stora ratt-utslag.

20 -- ca 180 km/h: Olika mycket inkopplad. Saker som styr inkopplingen är bl.a.:

- Hur bilen sladdar (Yaw rate) i förhållande till rattutslag.
- Hur snabbt man trycker ned gaspedalen
- Om något hjul slirar.

Över ca 180 km/h: Helt urkopplad.

Med reservation för eventuella minnesluckor.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding           IP: ...[8.88.82]
Antal inlägg2.013 st
Postad/Inlagd2016-05-19 11:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Att köra med olika rullomkrets fram/bak ökar självklart slitaget på transmissionen och ökar risken för att man ska få problem.

Det kan ju också vara tidigare ägare som kört med felaktiga dimensioner...

Men varför inte köra med samma rullomkrets?
T ex 245/35/20 fram och 285/30/20 bak ger SAMMA rullomkrets.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-05-19 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Nej tyvärr är 46k bara för byte av fördelarlåda. Man kan luras att tro att de tar rejält betalt för jobbet (och de gör de säkert också) men den största delen är faktiskt kostnaden för själva lådan.

Växellådan har de inte sagt något om. Tydligen så försvann problemen när de kopplade sig förbi xDriven vilket ju känns rätt avslöjande för var problemet ligger.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2016-05-19 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
@Ulf530

Jo det kan man givetvis göra. Det kanske till och med är en bra ide. Men å andra sidan säger instruktionsboken och alla dekaler och liknande på bilen att den SKA köras med 245/35/20 och 275/30/20. Frågan är vad BMW och försäkringsbolag hade sagt om man hade kört med en annan, möjligtvis bättre, uppsättning?

Tidigare ägare hade väl kunnat köra med fel dimensioner, men bilen hade bara gått 4300 mil som leasing när jag köpte den så det känns som att den borde gått på orginaldimensioner.

Sen är jag i slutändan lite konfunderad över varför olika rullomkrets skulle orsaka problem på en modern AWD. I slutändan så är det en reglerkrets som sitter där och den borde väl rimligtvis kunna kompensera på ett bra sätt? Hade det varit helt skeva dimensioner så är det väl en sak, men det är det ju inte...

Det verkar som det finns en del som har haft liknande problem med xDrive, kan ju vara att det helt enkelt är dåliga ex av lådan som slits för fort.           IP: ...[.87.193]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540iA ESS Kompressor  -96
Pris: 129.000:-

BMW X1  -17
Pris: 205.000:-

BMW i3s  -21
Pris: 6.354:-

BMW 3.0 Si  -74