AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Bluddrande/dålig gasrespons E36 M3

Visad 1.541 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg536st
Postad/Inlagd2016-04-13 15:08
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Har problem med lite dålig gasrespons/bluddrande när man duttar till på gasen under 3000 varv ungefär. Samma sak när man ska åka iväg från stillastående. Över det fungerar det bra och gasar man från låga varv med växel i så märks det inte direkt heller. Gasar man ur den så går den helt ok.

Satt kolfiberinsug samt mappning när jag köpte den men nu sitter det originalinsug och annan programvara i men exakt samma beteende. LMM och TPS är bytt. Har inga felkoder lagrade.

Hur går man vidare? Vakumläck, kamaxelgivare, lambdasond, Vanos, osynkade spjäll? Den gick igenom besiktningen i höstas med helt OK avgasvärden så lambdasonden borde va ok. Dock stinker det ju bensin när man gasar till så nåt hänger ju inte med.

Som den beter sig.
[LÄNK]           IP: ...[129.141]
Annons
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2016-04-13 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d F11 -11
335i E93 -08
Vet inte hur mycket info man får från de gamla maskinerna, men jag hade nog försökt läsa ut fueltrim med livevärden.           IP: ...[1.41.25]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2016-04-13 19:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kör min metod :), dvs riv bort insuget igen, byt insugspackningar o samtliga vakuum-slangar. Byt suspekta luft-slangar. Byt eventuella bränsleslangar. Byt insug-kammens givare när allt ändå är nere. Sätt ihop. Byt Vanos o-ringar. Hoppas på det bästa. Kvarstår problemet så ligger kanske lambdasonderna och/eller avgas-kammens givare "bra" till. Jag har bytt just lambdasonder, Vanos-oringar, Vanos-tryck regulator samt avgas-kammens givare på mina ena. Min bil hade inga fel-symptom vare sig före eller efter åtgärderna. Avgas-kammens givare har jag kvar, insugs-kammens givare har jag inte orkat byta, än... :)           IP: ...[9.11.50]
Antal inlägg328 st
Postad/Inlagd2016-04-13 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E36
Jag hade liknande symptom på min 3,2 för nåt år sedan och då var det en magnetventil i vanosen som var trasig. Minns inte vilken men jag TROR att det var på avgassidan.

Den klickade fint vid 9V-test men när jag synade ventilen noga visade det sig att den hade spruckit vid spåret där man sätter o-ringen.           IP: ...[.164.42]
Antal inlägg608 st
Postad/Inlagd2016-04-14 09:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jupp. de där magnetventilerna, eller solenoider som det egentligen är, har en tendes att spricka, bli slöa med tiden, trots att de klickar med 9v test.

Bytte ut samtliga 4 på min 3.2a jag hade med mkt gott resultat. Provade först att köra ventilerna i ultraljudstvätten utan ngn direkt skillnad. Tror det är ngt internt som blir "avmagnetiserat" med tiden som påverkar dem och gör dem mindre effektiva. Och med tanke på vilken miljö de lever i så ...

/Scnitzermann           IP: ...[214.254]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-04-14 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har era motorer en jämn effektutveckling?
På min märker man när vanos börjar avancera kamaxeln (ca 2400rpm) med
en rejäl "kick" upp till ca 4-4500rpm, efter det känns den lite "slö" upp till 5500-6000rpm där det vrålar på bra till varvstoppen.

Var får ni tag på magnetventiler?           IP: ...[.198.51]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2016-04-14 14:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
VW Golf GT SC - 18
Kollade igen med Carsoft igår (har inte fått ordning på INPA på min laptop ännu) och nu klagade den helt plötsligt på TPS samt tankventilation. De felen har jag inte haft tidigare. TPS:en är köpt ny i höstas så frågan är om det är nåt kabelbrott.

Ska prova rycka TPS:en med motorn igång och se hur det påverkas. Min tomgång är dock helt stabil så beter sig en vanos på det sättet då? Tycker som sagt den går jämnt och fint i övrigt också, den missar ju ingenting om du gasar på från låga varv på tvåan t.ex.

Får klura vidare. Tack för tipsen.           IP: ...[129.141]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2016-04-14 16:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
VW Golf GT SC - 18
Tpsen fungerar nog då motorn gick mycket sämre utan. Måste va ett följdfel av nåt annat. Bilen har bättre gasrespons innan den blivit varm. Borde väl inte ha med vanos att göra då? Ska byta bränslefilter och prova koppla loss lambdasonderna i helgen.           IP: ...[131.126]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-04-14 17:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har vanos fått någon översyn? Min hade lite ojämn gång och effektutveckling innan jag bytte o-ringar och gjorde översyn enligt [LÄNK]
          IP: ...[.198.51]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2016-04-14 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
VW Golf GT SC - 18
Jag vet faktiskt inte. Den är inte så överdrivet väldokumenterad men har bara gått några hundra mil på 5-6 år så o-ringar kan mycket väl ha torkat ut.

Är vanosrenovering ett lagom helgjobb? Får se om jag orkar ta det nu eller om jag väntar lite. Har ett motorbygge att färdigställa i den andra leksaken också.           IP: ...[131.126]
Antal inlägg248 st
Postad/Inlagd2016-04-14 18:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då är o-ringarna garanterat torra. De som satt på mina vanoskolvarna var klappslut så det måste glappat ordentligt.

För mig tog det längre än en helg, men jag har tummen mitt i handen och jobbade sakta för att allt skulle bli rätt. Stötte dock på en del komplikationer på vägen, men
nu går den riktigt bra:)

Om du är van att meka så klarar du det på en arbetsdag.
Tar nån vecka att få grejorna då de skickas från USA.           IP: ...[.198.51]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW X5 3.0iA  -05
Pris: 19.900:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW M5  -00
Pris: 219.000:-

BMW Z4  -08