AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Upplevelse vid köp av en F10 -16 om larm och RFT däck

Visad 1.289 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg9st
Postad/Inlagd2016-03-07 21:41
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520xd F10 -16
Hej,

Jag har haft många bilar igenom åren men det här är den första nya BMW som jag har köpt, och under dom senaste 10 åren så har nog alla bilar haft larm som standard men inte denna, och genom att denna bil var en "lagerbil" så är det svårt att påverka utrustningen.

Så jag började kolla runt om det gick och vad det skulle kosta att få ett original larm eftermonterat men då visades det att original larmet inte är godkänt här i Sverige. Och om man ser på BMW's original försäkringar så kräver dom ett godkänt larm för att få den lägre självrisken vid stöld/försök, man litar alltså inte på sig själv vilket jag tycker är fascinerande. Jag skulle bli väldigt förvånad och besviken om jag hade plockat ihop en bil och väljer till larm för 5 tusen och sedan skulle råka ut för stöld/försök och då få reda på att du måste eftermontera ett annat larm för ytterligare 5-7 tusen för att få den lägre självrisken.

Genom att det är vinter nu så kom vi in på diskussioner runt vinterdäck eftersom bilen hade endast sommardäck, om det är snö i vägrenen så är det vinterdäck som gäller. Då jag blev erbjuden en uppsättning för X antal tusen och blev informerad att för att kunna använda Mobile care punkteringstjänst så måste det vara RFT däck på. Till saken hör att jag hade 4 stycken nya vinterdäck (bara däck) i samma storlek som jag ville ha monterade på dom fälgarna som satt på bilen men som sagt då skulle inte den Mobile care tjänsten gälla, det var okej tänkte jag. Men för säkerhets skull så ringde jag upp Mobile care och frågade och då visades det sig att det gäller endast sommar däck, så vinterdäcken behöver inte vara av RFT typen. Då informerade jag säljaren i butiken då lyssnade han med sina kollegor som inte hade hört talas om det, så undra hur många nya BMW ägare har köpt nya däck kanske i onödan. Jag vet att man måste ha TPMS sensorer på men det är bra mycket billigare att eftermontera på befintliga däck än att köpa en hel ny uppsättning.

I övrigt så är jag väldigt nöjd med bilen men just dom här sakerna känns inte så premium som jag hade förväntat mig av detta märke.
          IP: ...[.191.83]
Annons
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2016-03-07 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Hoppa över RFT däcken, tycker de är stötiga, och välj de däck du tycker om. Sedan hoppar du gladeligen också över BMWs Mobile Care och tecknar en motsvarande på Falk för några hundralappar per år. Häpp, du fick som du ville och inte kostade det något heller.

PS vad kostar RTF jämfört med normala däck? Gissar att du sparar in pengarna där och mer därtill.

IP: ...[.53.226]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2016-03-07 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
520xd F10 -16
Jo jag hoppade över RFT däcken för jag hade redan spritt nya vinterdäck i samma storlek som fälgarna, så jag la på dom i stället och fick fyra nya sommardäck med RFT som jag kan lägga på andra fälgar till sommaren.

Men det var mest grejen att säljarna säger att du måste ha RFT däck för att BMW's Mobile Care ska hjälpa dig om du får punktering, men som sagt när jag ringde dom och frågade så kräver inte alls det på vinterdäck utan bara på sommardäck. Och Mobile Care ingår ju ändå om man tecknar original försäkringen.

Jag tror dock inte prisskillnaden är så brutal mellan RFT och vanliga men det finns uppenbart ett större utbud att välja utav vanliga däck. Men paketet på 17 tummare som dom erbjöd var inte helt gratis :)           IP: ...[.191.83]
Antal inlägg51 st
Postad/Inlagd2016-03-09 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
520xd G31 IE -18
"original larmet inte är godkänt här i Sverige. Och om man ser på BMW's original försäkringar så kräver dom ett godkänt larm för att få den lägre självrisken vid stöld/försök"

Jag kollade detta med IF/BMW originalförsäkring. Det stämmer inte. BMW's original larm är godkänt av dem och ger den lägre självrisken.

Däremot är det inte godkänt av stöldskyddsföreningen, men det är en annan femma.           IP: ...[156.108]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2016-03-09 21:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
RFT har blivit bättre, han testa i en hel vecka
med nya hjulen innan vinterhjulen kom på.
På min E60-08 var det katastrof med RFT.
Byttes mot vanliga (läs tysta). Har inte RFT
på vintern heller. Köpte nya tryckövervaknings-
ventiler o monterade på M135-18 från E60 som
ligger ca 10mm längre ut. Har nu monterat
stänkskydd både fram och bak (Original) som
både passar och fungerar suveränt.
Har även köpt ett kitt med luft på burk, mm
och lagt i lilla facket i bagagegolvet.

Mvh Jonas Brinell           IP: ...[4.1.186]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2016-03-09 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
520xd F10 -16
@anders1000

Det svaret fick jag av säljaren när jag skulle kolla om det gick och vad det skulle kosta att eftermontera ett original larm, så då fick jag ett pris på ett tredje parts tillverkat larm.           IP: ...[.191.83]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06