AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.330

530D Xdrive f11 trimning

Do
42
Dorfus
530D XDrive touring - 2015
120i 2007
M Roadster -97
Jag kommer om några månader få en bmw 530D xdrive som förmånsbil och jag tänkte försöka skrämma upp den lite :) Men jag undrar om det är någon som har erfarenhet från BSR eller annat företag till en 530D? Vet någon vad den kommer göra 0-100 på?
Vad kommer hända med garantier osv om något händer? Kan det hända något på grund av trimning som typ BSR?

Dorfus
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Hej!

Jag har inte erfarenhet av 530D. Dock äger jag en 535D -11 med BSR:s programvara,
och för mig fungerar det utmärkt.

Vilka garantier är det du tänker på?
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Tack för ditt svar Mr.Silver !

Det jag funderar på är garanti som Bmw lämnar, försvinner inte den om något skulle hända och det visar sig att bilen är trimmad?
Berättar du det för Bmw när du lämnar bilen på service?

Hur upplever du annars att bilen uppför sig? Bsr på en 535D måste ju vara riktigt kul :)
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Yes, den är "riktigt kul"

Tanken var att köpa en F11 M550D, men mina barn är superlånga, därför fick det bli en GT535D med förbättrad prestanda, där bilen förutom tre stycken turbos kom tillräckligt nära en M550D - men som rymmer dessa Giraffer.

Bilen fungerar bra, tyvärr vänjer man sig snabbt, och mycket vill ha mer... ;)

När jag besiktigar eller lämnar bilen på service har det aldrig kommit på tal, och nyckelbandet till bilnyckeln står det BSR på, vilket ingen än så länge kommenterat.

Vilka garantier har du kvar på bilen? Jag har då inga så vitt jag vet...
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Bilen jag ska få om några månader är ny, så det måste väl finnas några garantier !?

I dagsläget har jag en otrimmad 520D så det lär ju bli rätt stor skillnad :)
Verdi
För det första. Det är en förmånsbil. Det är INTE din egendom. Om det blir nåt krångel pga trimmet så lär många bli arga på dig. Leasingbolag, arbetsgivare osv osv. Är det verkligen värt det?

Som jag ser det har du två val om de 258 originalhästarna känns för få. PPK eller 535d.

PPK är lite dyrare än BSR men ger i stort sett lika hög effekt och i sammanhanget är definitivt PPK att föredra. Bilen kostar säkert närmare 600 tkr så 10 tkr hit eller dit för trim kan inte spela nån roll. Det är bara dumsnålt.

Vet att BSR anger några fler hästar (301) men det skulle jag ta med en liten nypa salt. Sägs även att PPK ger runt 300 hk så allt är lite småluddigt.
Mr
83
Mr.Silver
BMW M550D
Det blir stor skillnad mot din 520 med en 530D - men om det nu inte räcker? så är PPK-alternativet givet, då bilen är ny.
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Hej,

Verdi: Jag håller med dig, samtidigt som jag ställer mig frågan: Vad är det egentligen som kan hända?

Bilen övertar jag från en som slutar, så den är inte helt sprillans ny men nästan. Det innebär att om jag ska trimma den så får jag göra det för mina privata pengar, och lägga 20 000 privata pengar på en bil som inte är min tycker jag är för mycket.

BSR har en försäkring som ska gälla om något skulle hända, är det någon som har insikt om hur den fungerar?
Verdi
Kan du inte få göra det mot bruttolöneavdrag? Då kan ju momsen dras också eftersom det är ett företag som köper PPK.
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Smart Verdi :)
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Jag tittade på Bsr:S hemsida och de har en motorgaranti som ska täcka om BMW garantin inte gäller på grund av optimering med BSR. Är det någon som har erfarenhet eller en djupare insikt av den garanti som Bsr erbjuder?
Det där med garantier från trimföretagen tror jag inte på.
När mitt trim från BSR började krångla var det inte tal om någon hjälp från BSR. Det var bara att hosta upp pengar ur egen ficka.

Köp PPK alla dagar i veckan! Varför chansa på en nästan ny bil.
UNDANTAG FRÅN GARANTIN
Garantin gäller ej vid fabrikationsfel.
Garantin gäller ej vid körning som kan anses vara onormal eller vid handhavande som kan anses vara bristfälligt. Ej heller vid körning som kan jämföras med tävlingskörning.

Från BSRs hemsida. Här ser iaf jag två rätt stora risker om det skulle bli diskussion om eventuella "garantier".

Flåklypa
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Hade iint kört BSR om du vill kunna starta bilen när det är kallt. SMO/V-tech/ESS men om det inte är ditt företag hade jag valt PPK
Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Vart hittar man information om PPK?Försökt googla och hitta pris samt effektökning på en 530D F11.
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
På en 530d så har jag för mig att effekten ökar från 258 till 286, alltså ca 10%.

Det är i sak helt klart alla ALLA garantier och maskinskadeförsäkringar upphör att gälla om "effekthöjande åtgärd vidtas av annan än av generalagenten utsedd återförsäljare". Denna formulering finns med i mer eller mindre ALLA försäkringsvillkor i Sverige.

Verdi har en hel del smarta inlägg - att bland annat trimma en bil som jag inte äger skulle jag inte komma på tanken att göra, av den enkla anledningen att jag inte skulle tycka om att låna ut bilen till en kompis i ett par dagar för att han sedan ska åka och trimma den. Som sagt; leasingbolag mfl lär inte bli superimponerade om något går sönder.

Alexander
Et
80
Ethum
F11 535xdT IE -16
Jag har följt denna tråd lite.
Äger en 530xdT -12 (258hk motorn)

Funderat på att optimera hos Svensk motoroptimering.
Länk
ORGINAL SMO STEG 1
Effekt 258 Hk 305 Hk
Vridmoment 560 Nm 660 Nm

Håller växellåda + drivlina för detta? Jag är riktigt sugen, men funderar över hållbarheten på komponenter.

Lådan specad till 700 nm och SMO är beprövade/duktiga. Kör!
Såg denna:
Länk

Flåklypa
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Länk
Såhär kan det se ut om man köper från RaceChip .. Köpte ett GTS Black till min BMW 530d F11, det har bara strulat från dag 1. Motorlampan tänds titt som tätt, fick en "drivlina" error och bilen gick i felsäkert läge (fick åka till BMW och nollställa) etc etc. Deras uppdateringar för att fixa detta gör bilen sämre än original. sjukt dåligt. Jag får inte pengarna tillbaka, trots månader av strul, och trots att det är inom ett år från köpet. Synd att jag inte köpte från Mehrleistung.com , det där funkade fint för 520d F11

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.