|
|
---|---|
Hej Är det någon som faktiskt verkligen märk av någon form av alla dessa olika inombords motorn tvättar medel (Sånt som blandas i bensinen)? Om man försöker utesluta placebo effekt. Kan detta inte skada mer än göra nytta om man inte gjort det från början när bilen vart ny och sedan fortsatt med det, kan alltid systemet transportera om det lossna rester av dess olika slag längs vägen? Kan rent spontant tänka mig att det kanske kan fastna nåt på vägen genom systemet innan det kommer till förbränningskammaren. Med artighet Christian | |
Jag har testat lite olika produkter och kommit fram till följande: Rislone "Fuel injection cleaner" verkar ge en märkbart lägre förbrukning - har i alla fall gjort det de gånger jag provat. Minskningen av förbrukning kompenserar dock inte kostnaden för produkten... STP-Complete fuel injection cleaner (stor silverfärgad flaska) verkar påverka motorgången positivt i motorer som går lite "hårt" (typ smårycker och ger lite ojämnt kraftflöde), och effekten brukar hålla i sig rätt länge efter man kört upp tanken med produkten i. Red Line SI1 har samma effekt som STP ovan OM man fulldoserar genom att slå i en hel flaska i en tank. Omegas insprutningsrengöring verkar fungera ungefär lika bra som STP och RL ovan. Övriga produkter som jag har testat vekar inte ge någon märkbar effekt alls och känns som att slänga pengarna i sjön. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hej Johan Tack för ett otroligt utfört svar på denna fråga. Sånt här känns så otroligt viktigt tycker jag av vad man ska välja att blanda i is in motor som tillför något som systemet inte heller riktigt känner till. fast det kanske inte påverkas på så sätt jag tänker med luft/bränsle blandning mätare m.m Förmodligen samma som du hade provat en "Dyr" något premium variant STP stor silver flaska till 50 liter bränsle och tyckte mer bilen hade funderingar på hur den skulle bete sig men kände inget märkbar skillnad men den tanken är tömd och en ny full är i så får se på dessa 93liter om det kan märkas. För tillfället så kändes det mer som jag kunde tankat bränsle för dom 275:- Med artighet Christian |
|
Jag testade rätt nyligen RL SI-1 i en Hynda Santa fe, som småryckte i motorn till och från. Jag hade först "snålblandat" och slagit i "underhållsdosering" under några tankar utan någon större skillnad. Slog då i en hel flaska i nästa tankning och det jag märkte rätt omgående var att motorn började gå ganska "rått och hårt", den gick hårdare på något sätt och kändes mer osofistikerad i motorgången. Men efter typ 15-20 mils körning hände det plötsligt något - motorn gick då silkeslent (så lent en stor fyra kan gå) och ryckte inte längre. Så du kanske skall låta produkten verka ett tag innan du utvärderar den. Till saken hör kanske att jag tror att en injektor kanske kärvade eller var lite igensatt etc. i den motorn, för när stiften byttes var det ett stift som visade tecken på att ha gått magrare än de andra tre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag provade SI-1 i min 540. hällde i en flaska i tom tank och fyllde bara 45 liter bensin. Tänkte att koncentrationen skulle vara högre. Upplever en klart mjukare gång i motorn efter behandlingen. Möjligen lite mindre förbrukning men det kan jag ju inte bry mig om. Skulle jag bry mig om det får jag nog byta bil istället. ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Hej Johan och Ola Ja men det kan ju mycket väl vara så att den första genomgången av påfyllt medel och de 50 literna till flaskan behöver få sin egna genomgång och genomkörare. skulle vara otroligt intressant om det sitter någon del rester någonstans kvar av det medlet man hällde i som fortfarande gör effekt på nästkommande tankningar. På den flaskan jag köpte stod det (har jag för mig) Fyll inte mer av denna tidigare än 6400 km, så det ska vara mellanrummet mellan gångerna man använder just den produkten och det är ju inte små mil direkt. Så då borde den ju på något sätt vara aktiv kan jag känna när dom har sådan rekommendation. För då borde ju medlet arbete i motorn väldigt länge, varför annars ha en sådan rekommendering angående nästa påfyllning. Vilket även får mig att känna att produkten kan vara väldigt effektiv i sig med den typen av belägg för att vänta in till nästa flaska rengöring. Ödmjukt och respektfullt er Christian |
|
Tar upp denna tråd. Min 335a från 2006 går lite ojämnt ibland, upplever även att den ryker en aning. Pratade med mekonomen och de rekommenderade "Rislone Motor Flush" innan oljebyte samt Rislone "Engine oil burning and leak repair" efter genomfört oljebyte. Kikade sen lite på youtube och där vart det en hel del rekommendationer att inte använda motor flush. Någon som har någon input i frågan? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.