AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

vilken motorolja till 3.0si -06 N52

Visad 5.934 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg12st
Postad/Inlagd2016-02-08 22:04
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 3.0si coupe
Hej
Jag har kollat runt angående vilken olja man ska ha i motorn till en z4 3.0si coupe.
Jag bryr mig inte om pris, jag vill ha en bra olja. Jag kör den even vintertid = nu.
Ska det vara Mobile1, Castrol, mm. 0-40 eller 5-30?
I service häftet så har de använt 5-30 men det står inte vilken märke.


          IP: ...[9.42.38]
Antal inlägg271 st
Postad/Inlagd2016-02-09 05:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 2005 3,0I
Alltid Castrol, det är BMW:s "originalolja"

Hasse Z4           IP: ...[244.248]
Antal inlägg22.686 st
Postad/Inlagd2016-02-09 06:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tillverkaren spelar ingen större roll, så länge oljan har rätt klassningar!

Men BMW har använt Castrol de senaste åren (tidigare var det Mobil) och nu går de över till Shell...de använder upp Castrol-oljorna som finns i verkstäderna men när de köper ny olja blir det Shell.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.89.243]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-02-09 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 3.0si coupe
Tack för svaren!
Men jag undrar också vilken typ av olja tex 0w30 el 0w40 el 3w30 osv.
Vet någon nått om märket "Aral" det är tydligen samma tillverkare som Castrol?           IP: ...[.17.210]
Antal inlägg22.686 st
Postad/Inlagd2016-02-09 08:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Aral ingår i BP-koncernen tillsammans med Castrol och oljorna görs på samma raffinaderier och produktlinjer. Vissa oljor är desamma men med olika etiketter (Aral, BP och Castrol) då olika märken är olika starka på olika marknader.

Personligen föredrar jag 0W40 före 5W30 och 0W30, då 0W40-oljorna nästan alltid är äkta syntetiska oljor medan väldigt många 5W30-oljor (även Castrols!) är hydrocrackade mineraloljor även om de säljs som "syntetiska".


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.89.243]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-02-09 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 3.0si coupe
Vilken av dessa oljor tycker ni jag ska använda till min BMW Z4 Coupe 3.0si -06
Jag kör med den vintertid.
Hur ska man vet vilken olja man ska välja =)

BMW original olja som har 5w-30 eller 5w-40

SHELL Helix ULTRA 5W-30
Shell Helix Ultra 0W-40
Shell Helix ULTRA 5W-40

Castrol EDGE TITANIUM FST 0W-30
Castrol EDGE FST 5W-30
Castrol EDGE FST TITANIUM 0W-40

Mobil 1 ESP Formula 5W-30
Mobil 1 New Life 0W-40
Mobil 1 ESP 0W-40
Mobil Super 3000 X1 5W-40

Aral Super Tronic Longlife III SAE 5W-30
Aral Supertronic SAE 0W-40

Länk till oljorna ovanför = billigt
[LÄNK]
[LÄNK]           IP: ...[.17.210]
Antal inlägg22.686 st
Postad/Inlagd2016-02-09 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motoroel100.de är ytterligare en billig oljeleverantör.
Har även upptäckt att däckonline har börjat få ett bra och många gånger prisvärt oljesortiment.

Jag har använt mig av Aral SuperTronic 0W40 till flera bilar och den är ruggigt bra, BMW LL04-klassad, samt inte minst en äkta syntetisk PAO-baserad olja.
Kostar ca 50 kr/litern om man köper 20 liter.


Mvh
Johan B




BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.89.243]
Antal inlägg2.543 st
Postad/Inlagd2016-02-09 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag köper Mobil 1 New Life 0W-40, nu senast från motoroel100.de
Noterar mindre "skum" vid oljepåfyllningslocken än när jag tidigare kört omväxlande Castrol och Shell.

New Life är klassad BMW LongLife -01 och är perfekt till N52.
Den nyare klassningen LL-04 har egenskaper som är nödvändiga i den nyare N53 motorn samt BMWs nyare dieselmotorer, dessa egenskaper verkar vara i det närmaste negativa för äldre motorer som t.ex. N52... även om klassningarna ska vara rakt av bakåtkompatibla.

/Jonas           IP: ...[.60.228]
Antal inlägg526 st
Postad/Inlagd2016-02-09 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
azkikr: Har du någon dokumentation eller är det bara tyckande att LL-04 inte är lämplig för N52.


Hälsningar Peter           IP: ...[.113.94]
Antal inlägg22.686 st
Postad/Inlagd2016-02-09 11:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, ett sådant påstående bör väl kopplas till någon källa eller åtminstone teoretiskt resonemang!

Skum har jag aldrig upplevt vid oljepåfyllningen hos någon bil...skulle nog tyda på något problem.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.89.243]
Antal inlägg2.543 st
Postad/Inlagd2016-02-09 12:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ehum...

Skum var väl fel ord kanske... fluffig gul smet lär ni väl ha sett nångång vid oljepåfyllningslocket? Samma "smet" som sätter igen vevhusventilationen.

Det andra får jag väl ta tillbaka då jag inte har nåt som underbygger påståendet.

Jag har sett på det som så här, LL-04 = LOW SAPS olja = lågt eller inget svavel... Har jag rätt så långt Johan B?
Svavlet fyller nån funktion i oljan, vilken kommer jag inte ihåg nu... ;)
men man har alltså ersatt svavlet med nån annan tillsats i en LL04-olja, denna tillsats kanske inte är riktigt lika bra... eller?

Till min fd. 130 med N52B30 stod det även i instruktionsboken:
Rekommenderad olja: BMW LL-01
Alternativ olja: BMWLL-04
Tror det står nåt liknande till N52an i min 325.
Och även till N54an i min 135... lite mer osäker där dock

Hur som helst... jag har inget vetenskapligt som underbygger mitt påstående, så vi får väl utgå från att jag resonerar fel.

Mindre smet i ventilkåpan/oljepåfyllningslocket fck jag dock i min 318 -03 med N43 när jag bytte från Castrol till Mobil1.

/Jonas           IP: ...[.60.228]
Antal inlägg22.686 st
Postad/Inlagd2016-02-09 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det stämmer att svavel- och fosforhalterna är lägre i oljor som är anpassade för dieselpartikelfilter och dieselkatalysatorer.

Dessa komponenter fungerar normalt sett som ett antiwear-additiv som skall gå in och hindra/minska slitaget om/när oljefilmen brister pga. hög belastning.
Tar man bort det skyddet blir ju oljan inte lika "stark" när det gäller slitageskyddet.

Men det som en del glömmer bort i det resonemanget, är att man kompenserar detta genom att tillsätta andra ämnen som molybden t ex.

Ok, mindre "smet" kan jag köpa - kan bero på att olika oljor har olika bra förmåga att binda kondensvatten t ex.

Jag har läst att en del personer påstår att de har haft mer problem med frusen vevhusventilation när de använt Castrol-oljorna som BMW använder....om det stämmer skall jag dock låta vara osagt!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.89.243]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-02-10 23:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 3.0si coupe
Tak för alla svar!
Tänkte bara skriva vilken olja jag har bestämt mig för.
Mobil 1 New Life 0W-40 blev valet före Aral Super Tronic SAE 0W-40 pga att sistnämnda är en Longlife-04 och enligt instruktionsboken ska det vara en Longlife-01 till N52 motorn.
Varför det blev en 0w olja beror att jag kör på vintern. Varför det blev en 40 istället för 30 är att 40 är en Longlife-01 olja och 30 en Longlife-04 av märket Mobile

          IP: ...[9.42.38]
Antal inlägg526 st
Postad/Inlagd2016-02-11 07:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Lite info som jag läst på ett brittiskt ? forum, har ingen länk men du hittar det nog om du googlar.
N52 verkar inte gilla kalla årstider så för att slippa tråkiga tickningar i motorn bör du ha den varm hela tiden. Garage eller motorvärmare samt byta oljan var 500 mil.
Själv kör jag bara sommar och med Aral i motorn men New Life är nog en riktigt bra olja till N52.

Hälsningar Peter           IP: ...[.48.158]
Antal inlägg2.543 st
Postad/Inlagd2016-02-11 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
fredarph: Ett bra val.

På en bruksbil som används på vintern är det bäst att byta oljan på hösten, så är den som bäst under den kallaste perioden... så resonerar iaf. jag.

/Jonas           IP: ...[.60.108]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-02-11 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 3.0si coupe
Jag har satt motorvärmare i den, dock fanns det bara plockvärmare som värmer oljan i första hand.
Jag har läst att man ska byta på hösten men jag känner att jag måste byta NU. Jag har beställt 15 liter så det räcker till hösten också =).
Sedan så har jag fått höra att man SKA byta olja var 12 månad oavsett hur långt man kör, tydligen så blir det avlagringar och kondens i oljan som inte är bra, det är bara vad jag har hört, men som andra skriver så är det ALDRIG fel att byta olja för ofta.

Peter!
Vet du om det även är skadligt för motorn att bara ha motorvärmare, och inte ha den i varmgarage?

Vet någon vad för slags bromsolja, växellådsolja, kardanolja och kyl medel som rekommenderas till N52 motorn?

          IP: ...[.17.210]
Antal inlägg2.543 st
Postad/Inlagd2016-02-11 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
utmärkt att byta nu och sedan varje höst.

/Jonas           IP: ...[.60.108]
Antal inlägg526 st
Postad/Inlagd2016-02-11 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Motorvärmare är bra, täta oljebyten och en till viktig sak för N52 är att du bränner ur den med lite högvarvskörning tex några mil så motorn får jobba. Står också på flera forum.

Ang olja kan du kolla hos de flesta oljeleverantörer tex castrol här: [LÄNK]

Hälsningar Peter           IP: ...[.113.94]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2016-02-11 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z4 3.0si coupe
Peter!
Vilket varvtal bör man ligga i om man ska bränna ur den, för tillfälle är det för halt att leka med den men jag kan ju fara ut och köra på en låg växel om det räknas som högvarvskörning.
När jag har varit ut och lekt så spinner den hela tiden även om det är bar asfalt pga att den är så kall vägen.
/Fredrik

          IP: ...[.17.210]
Antal inlägg526 st
Postad/Inlagd2016-02-11 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
STÄLL AV BILEN. Själv har jag köpt en Toyota Yaris för småkörning och X1:an till annat. Jag vet inte riktigt men 110 - 120 under några mil är bra några gånger i månaden (Sommartid).
Du är en riktig norrlänning du, det är väl inte saltade vägar som du kör på. Jag tror inte de är byggda för sånt.

Ha det / Peter           IP: ...[.113.94]
Antal inlägg526 st
Postad/Inlagd2016-02-11 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ett tips om du inte har sladdat av dig än. Köp en gammal Volvo och snälla, snälla spar Coupen till våren. / Peter           IP: ...[.113.94]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M4 Competition  -17
Pris: 619.000:-

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96
Pris: 11.000:-

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen