Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej, Jag letar efter en BMW 520d från 2012 som gått mellan 11k-15k mil och hade först tänkt köpa en vanlig version. Men nu har jag hittat en M Sport och jag gillar stilen väldigt mycket. Men här kommer problemet, bilen har gått nästan 20000 mil och säljaren vill ha 199 000 kronor. Länk: Länk Jag själv tycker att summan låter mycket då en 520d utan M sport skulle kosta kring 140kr -150k Max. Men vet inte om summan är normalt då det är M Sport??? Bilens uppgifter är följande: Vehicle information Type code MX11 Type 520D (EUR) Dev. series F11 () Line 5 Body type TOUR Steering LL Door count 5 Engine N47T Cubical capacity 2.00 Power 135 Transmision HECK Gearbox AUT Colour ALPINWEISS 3 (300) Upholstery STOFF GREY SHADOW ANTHRAZIT (AZAT) Prod. date 2011-11-23 Order options No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 1CB CO2 CONTENT 2NA M LM L.A. WHEELS DOUB.SP. 350 M,18" 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 2TB SPORT AUTOMATIC TRANSMISSION 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 258 RUNFLAT TYRES 3AC TRAILER TOW HITCH 3MC IND.ROOF RAILS HIGH-GLOSS SHADOW L 302 ALARM SYSTEM 316 AUTOMATIC TAILGATE OPERATION 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 337 M SPORT PACKAGE 4B9 INT.TRIM FINISHERS ALUM.HIGH FINISH 428 WARNING TRIANGLE 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 536 AUXILIARY HEATING 575 ADDITIONAL 12V POWER SOCKET 6FL USB-/AUDIO INTERFACE 6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH 6S4 LANGUAGE VERSION SWEDISH 6VC CONTROL COMBOX 6WA INSTRUMENT CLUSTER W. EXTENDED CONT 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 698 AREA-CODE 2 704 M SPORT SUSPENSION 710 M LEATHER STEERING WHEEL 715 M AERODYNAMICS PACKAGE 760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE 8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS 8TG ANTI-THEFT SYSTEM 8TN DAYTIME DRIVING LIGHTS SELECTABLE B 8V2 STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION Series options No. Description 1CC AUTOMATIC START/STOP FUNCTION 1CD BRAKE ENERGY REGENERATION 4U2 DRIVING EXPERIENCE CONTROL INCL. EC 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Vad tycker ni om bilen, är det en bra deal? Hur mycket kommer jag få ifall jag säljer den om ett år? Alla tips uppskattas då det är första gången jag köper en BMW och även en så dyr | |
Tycker det känns dyrt med tanke på miltalet och även avsaknaden av sommardäck. | |
Det är väldigt mycket extra för M-sport. 15' extra kanske det kan vara värt mot en normalversion. ------- //Lövet |
|
Tack prichardsson och Andreas_lofgren | |
Vad säger Blocket om prisnivå på liknande bilar? Jag tycker det känns väldigt dyrt med tanke på hur många mil den gjort. | |
Låter dyrt. Räkna med dessutom med minst ca 10'kr till för 18" original M-sommarhjul med bra däck. Lär vara hyfsat svårsåld om ett år när den rullat en bit över 20'mil. Behöver du en så stor bil som F11? 3-serien F31 är annars ett alternativ. Då får du en nyare modell som dessutom har klart färre modellrelaterade fel. Finns en tråd på 25 sidor om problem med F10/F11 och då är ändå inte allt inkluderat. |
|
jsn | |
jsn vanliga brukar säljas för betydligt billigare. Var en icke M sport som gick för 168k och då hade den endast gått kring 15-16k mil. Vad gäller M Sport så lades det ut två andra liknande bilar med liknande mil och de hade liknande pris, och för de står det såld redan (tog vara 2-3 dagar) | |
Epsilon haha du lät mig börja om att fundera om mitt bilval. Jag tycker om F31s utseende men insidan känns som för simpel. Jag har nu aldrig kört någon av de men känns att F11 är mycket mer för pengarna? Har googlat om just denna fråga på amerikanska forum och folk brukade välja F11 före F31. Jag kör väldigt mycket Volvo och jag ser F31 som V60 och F11 som V70. V60/F31 är betydligt snyggare på utsidan men F11/V70 är betydligt bekvämare med bättre funktioner, till exempel elektronisk handbroms. Det är första BMW som jag köper så jag vet inte bättre. Hur är körglädjen i F31? Sedan är det lika högkvslite på interiör som det är på F11? Nu behöver jag inte så mycket utrymme, så F31 skulle fungera och då får man en nyare bil som du nämner. Så jag ska Google lite på det, och har du några tips/erfarenhet du vill dela med dig så uppskattas det (Är på mobilen så ursäkta för möjliga fel i texten) |
|
(V60 har också elektronisk handbroms) ------- //Lövet |
|
Jag bytte nyligen ut min F11 520d mot en F30 320d och femman är som en lastpråm i jämförelse. Visst den är skön på motorväg, men i körglädje vinner trean stort. Möjligtvis kan femman upplevas något "lyxigare" på ytan, men jag upplever den faktiska kvalitén i trean klart bättre. Mitt F11-ägande var allt annat än problemfritt. Tyvärr den enda BMW:n jag haft problem med. Handbromsen känns personligen som en ickefråga för mig. Använde den max ett par gånger på F11:n när jag parkerade i en brant backe. På trean har jag fortfarande inte ens använt handbromsen efter någon månads användande. En elektrisk handbroms är dessutom bara ytterligare en sak som kan (kommer) att skapa problem i framtiden mtp allt annat som strular på femman. |
|
Epsilon tack för din feedback. Gillade auto hold med den elektroniska handbromsen men du har rätt, det är en ännu funktionen som kan gå sönder och kosta mycket pengar att fixa. Har sökt efter F31 och jag gillar stilen väldigt mycket. En fräschare bil med mycket snygga drag. Insidan är lyxigare i F11 men jag kan inte säga mycket om F31 då jag inte varit inne i den och provat. Ska inom några dagar svänga förbi BMW och prova en. Gillar jag insidan så blir det nog F31 som jag köper. Elektronisk handbroms och sådana lullul kan jag skita i. Men en funktion som jag gillade mycket i F11 och vill ha i F31 är den elektroniska små skärmen under varvtal i instrumentpanelen så man ser direkt förbrukning digitalt. Men trist att 99% blir på blocket har vanlig gammal analoga med endast den där små skärmen i mitten. Är din digital(förbrukninginstrument) och kör du automat eller Manuellåda? Några tillval som kanske är bra att ha i F31? |
|
Det du beskriver kräver utökat instrumentkluster á 1700kr vid nybilsbeställning. Som du säger är det få bilar som har det. Har det inte på min och kan inte säga att jag saknar det. Hade förmodligen lagt till det vid ett nybilsköp bara för att, men på en begagnad bil är helheten helt klart viktigare. Jag har manuell då jag sällan kör i längre köer och det passar min körstil bra. Automatlådan är dock trevlig om man har det behovet. Absolut måste är xenon. Det är konstigt nog inte standard. Drive comfort är också ett måste. För 2013: 544 - Farthållare med bromsfunktion 507 - Park Distance Control (PDC) bak 6NH - Bluetooth-förberedelse Business samt USB anslutning Exempel på några andra paket: Funktionspaket 248 - Uppvärmd läderratt 3AA - Takrails, svarta (för Touring) 465 - Genomlastningssystem med 40:20:40 fällbara ryggstöd bak, inkl mittarmstöd (för Sedan) 493 - Förvaringspaket. 563 - Belysningspaket Siktpaket 431 - Automatiskt avbländbar innerspegel 521 - Regnsensor (inkl halvljusautomatik) 5DC - Bakre nackstöd fällbara Sport Line 255 - Lädersportratt 2A6 - 17" Lättmetallfälg Dubbeleker 392 (320i/xDrive, 316d, 318d, 320d/xDrive) 2A5 - 18" Lättmetallfälg Dubbeleker 397 (328i/xDrive, 335i/xDrive, 330d, ActiveHybrid 3) 481 - Sportstolar, fram 4AT + 4DN - Interiörlist Svart högglans med accentlist Korallröd matt BEL1 - Tyg 'Track' Antracit/Grå highlight | Svart - Sidospegelkåpor i Svart högglans (kan väljas till utan kostnad) - Främre luftintag med detaljer i Svart högglans - Sidoluftintag med detaljer i Svart högglans inklusive dekor i aluminiumutförande - Stötfångare bak med detaljer i Svart högglans - Njurgrill med 7 breda stavar i Svart högglans - Avgasutblås i svart krom finish - 'Sport' emblem på främre sidpanel vänster och höger - Instegslister fram i aluminium med 'BMW Sport' logo - B-stolpar i Svart högglans - Tillägg av Sport+ läge i Driving Experience Control - Ambientbelysning fram och bak, i fotutymmet fram, i B-stolpen, och förvaringsutrymmet i mittkonsollen, kan knäppas om mellan klassisk BMW Orange och Line signatur LED Cold White - Välkomstbelysning fram och bak, kan knäppas om mellan Vit och Cold White - Klimat- och Radiokontrollpanel med dekor i Chrome Pearl Grå - Hastighetsmätare och varvräknare med skalor i röd kronometerdesign och röd kontrastering - Röda kontrastsömmar i Sportläderratt - Radio kontroller i ratten med röda detaljer - Fjärrnyckel med dekorinlägg i Rött Advantage edition 302 - Larm 3AA - Takrails, svarta (för Touring) 465 - Genomlastningssystem med 40:20:40 fällbara ryggstöd bak, inkl mittarmstöd (för Sedan) 493 - Förvaringspaket. 507 - Park Distance Control (PDC) bak 521 - Regnsensor (inkl halvljusautomatik) 522 - Xenonstrålkastare 544 - Farthållare med bromsfunktion 563 - Belysningspaket 6NH - Bluetooth-förberedelse Business samt USB anslutning 7AC / 7S1 / 7S2 - Valfri Line M Sport 2PE - 18" M Lättmetallfälg Stjärneker 400 M 481 - Sportstolar, fram 4MR + 4DX - Interiörlist - Aluminium 'Hexagon' med accentlist Estorilblå matt 704 - M Sportfjädring (inkl. 10 mm sänkning av chassit) 710 - M Lädersportratt 715 - M Aerodynamikpaket 760 - BMW Individual högglans Shadow Line 775 - BMW Individual antracit innertak HAAT - Tyg 'Hexagon'/Alcantara kombination Antracit | Svart - M instegslister, fram - M fotstöd på förarsidan (endast med mörk interiörklädsel) - Hastighetsmätare och varvräknare med M specifik kronometerdesign och kontrastering - Njurgrill med 7 breda stavar i Svart högglans - Avgasutblås i krom - Tillägg av Sport+ läge i Driving Experience Control - Ambientbelysning fram och bak, i fotutymmet fram, i B-stolpen, och förvaringsutrymmet i mittkonsollen, kan knäppas om mellan klassisk BMW Orange och Line signatur LED Cold White - Välkomstbelysning fram och bak, kan knäppas om mellan Vit och Cold White |
|
Är F11 verkligen så mycket strul om man jämför antal bilar? Jag kan förstå att det är mycket som dyker upp på ett forum då det är en väldigt populär bil. Men i princip alla jämförbara märken som sålts i så många exemplar kryllar det av problemtrådar. Bara en känsla alltså, ingen vetenskap :) tar gärna emot statistik och dylikt i ämnet! |
|
På F11 finns det saker som garanterat går sönder på samtliga exemplar; som luftbälgarna till nivåregleringen, kondensorn till kliman, och instegslister som flagnar eller lossnar. Dessutom är ett flertal andra saker vanligt förekommande enligt många inlägg på forumet. Då är F3x, som också är en volymbil, klart bättre i relation till antal probleminlägg på forumet. Det är även min erfarenhet av båda modellerna. |
|
Kondensorn var bara en begränsad period som alla gick sönder, och de ha alla redan gått sönder som skall gå sönder så de är utbytta. Sedan är ju inte vårt klimat bästa tänkbara för kondensatorer i allmänhet så att ett antal går sönder av salt och stenskott. hör till. Vad gäller luftbälgarna så finns det ett tråd med många inlägg, men jag tror att väldigt många fler forummedlemmar har en F11 utan att ha behövt byta dessa, så att "samtliga exemplar" är jag inte övertygad om att det stämmer. Jag har haft väldigt stora problem med mitt exemplar, men många på detta forum säger att F10/F11 är den bäst byggda femma hittills, och jag hör samma sak från de BMW-mekar jag pratat med, så jag tror att du är inne på rätt spår med forum och problemtrådar. |
|
Epsilon. Jag får tacka dig för all hjälp och den tid du tog för att hjälpa mig. Nu har jag verkligen bestämt mig att skaffa en F31 istället för F11. Då jag inte behöver så stor bil så passar F31 bättre mig. Var bara blind innan då jag kollade bara på F11 :D Gillade inte standard klädseln och stolarna i F31 men det ser ut att man får riktigt fina sportstolar med Sport Line Så jag har bestämt mig att min F31 ska vara: ° från årsmodell 2013 och uppåt ° Sport Line ° Automat ° Xenon är ett måste som du säger ° Larm ° Drive comfort (standardutrustning?, även trist med endast pdc för bak) ° Takrails, svarta ° Förvaringspaket ° Belysningspaket ° Regnsensor (inkl halvljusautomatik) ° Bakre nackstöd fällbara Sedan all extra utrustning är ett plus, skulle gärna vilja ha Automatiskt avbländbar innerspegel och Uppvärmd läderratt Vad gäller Sport Line så har jag märkt att vissa bilar inte har röda detaljer, vet inte varför, är det kanske så att man kan välja bort det? Har man nycklarna med dekorinlägg i Rött i detta fall? Hur som helst så är jag taggad, gillar verkligen designen på F31 och xenon lampor. Sportstolarna ser så komfortabla ut. Ska svänga förbi BMW imorgon om jag hinner och kolla på hur F31 är. Min budget ligger på max 200 000kr. Då jag inte riktigt vet vad som är rätt pris, vad är rimlig pris, säg för en 2013 F31 320dA Sport Line med Xenon med de specs som jag har listat ovanför? Tack i förväg och återigen tack till dig Epsilon för all din hjälp :) |
|
för en bil med 12 000 mil (glömde skriva i förra inlägg) | |
Finns några stycken kring 200´ till salu iaf, inte kollat så noggrant på utrustningen dock. Se upp för sportchassit om du inte vill ha det, kan smyga med utan att det finns med i beskrivningen. F31 är en fin bil men har en liten grej som jag inte gillade, det elektriska styrservot och bromsservot. Kom aldrig riktigt överens med känslan i bilen, alldeles för lätt styrning. Tyckte det var lite irriterande att det var svårt att finlira med bromsen när man backar och trixar med bilen, lite av och på känsla. Någon här har uppdaterat styrningen med ny programvara vilket tydligen bättrade på känslan lite. Är som dom flesta BMW-modeller känsliga för vilket däckfabrikat som sitter på. |
|
Sålde min 320d i höstas med exakt den spec du nämner. Den hade gått 4300mil och såldes för 240'. En 12' milare bör ligga runt 200-215 | |
Angående de röda sömmarna och interiörlisterna så går det precis som du säger att välja bort. Nyckeln ska dock fortfarande ha röda inlägg. Likaså ska det stå Sportline i utrustningslistan. Viktigt att du kontrollerar utrustningslistan på ditt tänkta objekt. Tyvärr är det många säljare som skriver med utrustning som bilen inte har i verkligheten. Lycka till. Hoppas du gillar bilen lika mycket i verkligheten och vid provkörning :) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.