AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Import av släp

Visad 2.055 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.525st
Postad/Inlagd2016-01-26 14:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Nu är det ju inte en fråga om import av en BMW men denna frågan kanske är intressant för alla på forumet ändå.

Har lite funderingar kring import av ett biltransport släp då jag noterat att urvalet är mkt större och priserna är något lägre. Har försökt söka i detta på nätet och få lite klarhet i det utan att riktigt hitta det jag söker. Hoppas någon här kanske redan gjort manövern ett par ggr och kan ha svar på mina undringar.

Många av släpen jag tittar på är helt nya. Finns det regler kring import av nya släp så som på nya bilar inom EU? Något man skall tänka på vid import av ett nytt släp resp beg släp?

Vad behöver man för handlingar för reg i Sverige nytt resp beg släp?
Nytt oreggat, COC... behövs det något mer än så? Kvitto?

Måste ett nytt släp reggas i landet det köps eller räcker det med COC och andra ev dokument man behöver?

Behöver det reggas för att man skall få export skyltar/behövs det ens export skyltar om man vill dra hem ett nytt / beg släp?

Om man tar ett nytt/ beg släp på en annan trailer/biltransport bil vad behöver man för handlingar med sig då? Ett beg bör man väl skriva över på Zulassungsstelle som en bil i princip. Men ett helt nytt?

Sen har jag en allmän släp fundering som någon kanske kan svara på.
Har tills för ett tag sedan inte reflekterat allt för mkt. på totalvikten på släpet, då jag helt enkelt tänkt att det är bruttovikten på släpet som skall vara under begränsningen för bilens max släpvagnsvikt och eller körkortsbegränsingen och bilens begränsning. Har nu hört från flera håll att jag kanske tänker fel.
Hoppas ni hänger med vad jag menar.

Det bekanta har sagt är att man med en bil vars max släpvagnsvikt vid B kort är 1500kg inte får dra ett släp vars totalvikt är 1800kg trots bruttovikten vid körningen är under 1500 eller i princip olastat.

Jag tycker det låter lustigt om det vore så att jag haft fel för mig i alla år.
Om det vore så att jag har fel så är det ju lite tråkigt, skulle ju gärna köpa ett så grovt släp som möjligt.

EX. Vikt skillnaden på ett nytt 1800släp och ett 1500släp är 25kg. Högst troligt lite tyngre pga grövre axlar och kopplingsanorning. Jag tar gärna den viktökningen om det innebär att släpet har lite marginal och håller längre/bättre.

Hoppas någon med lite mer erfarenhet kan reda ut detta för mig.
/Philip           IP: ...[.122.88]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-01-26 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 20d A xLine xDrive -19
Angående släpvagnsvikter och körkort..

B-körkort, så får bilen/lätta lastbilen + släpvagnen tillsammans ha en totalvikt av 3500 kg, dvs. bil + släp = max 3500 kg totalt.

Alltså teoretisk TOTALVIKT = det som står på regbeviset. Inte bruttovikt.
Får din bil dra 1500 kg så får du inte dra en vagn som är typad för högre vikt även om den är utan last. Det blir då olovlig körning!

Har du däremot BE-körkort så gäller bruttovikt på släpvagnen dock utan att överstiga bilens och släpets maxvikter.
Olika regler beroende på när man tog kortet, numera är släpets och bilens totalvikt begränsat till 3500 kg vardera. Gammalt BE så är det obegränsad totalvikt på släp.

IP: ...[.51.243]
Antal inlägg1.525 st
Postad/Inlagd2016-01-26 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hopp där ser man. Blev lite förvånad nu faktiskt.

Lite udda att det är den teoretiska total vikten. Antar att de gjort så för att göra det lätt för poliser så de slipper väga eller uppskatta vikt på ev. last.

Har åkt omkring med en bil som får dra 1480med B-kort ev. ännu mindre med ett 1500släp efter mer än ett år nu. Har blivit stoppad av Tyska polisen tre ggr. Svensk Polis två ggr. Hade inga synpunkter på det hela. Dock så var det ju aldrig lastat max så total 3500kg upnåddes, men ändå.

Hade väl i tankarna att byta till en E61 LCI som dragbil, den får väl dra ännu mindre på B kort.
Känns som att det kanske är läge att ta utökat B då.

Tackar för att du klargjorde detta Le Boeuf

Vad krångligt allt måste vara, Utökat B, nytt släp som skall matcha bilen sen tempo 100 bes/cert på kombon.
Har god lust att bara köpa en biltransportbil igen.           IP: ...[.122.88]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-01-27 08:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag kanske måste ändra mitt svar...

Nya regler verkar göra att det är 3500 kg i sammanlagd totalvikt som gäller och att man inte överstiger bilens maximala dragvikt.

Tex

BMW 118d
Tjänstevikt: 1385 kg
Totalvikt: 1820 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 690 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1680
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2430
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3095 kg

Släpvagn
Tjänstevikt: 710 kg
Max lastvikt: 790 kg
Totalvikt: 1500 kg
Bromsad: Ja

Kombinationen får köras men bara om man lastar max 490 kg, detta pga av att bilen får max dra 1200 kg och att släpet väger 710 kg. Kvar upp till 1200 kg blir 490 kg. Samma vikter gäller oavsett körkortsbehörighet.           IP: ...[.51.243]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-01-27 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alltså små bilar med låg totalvikt får dra släp som är högt typade bara man håller 3500 kg i sammanlagt totalvikt.

Samma uträkning, samma vagn med en 320d f31 gör att man måste ha minst utökat B pga att sammanlagd totalvikt blir 2135 kg + 1500 kg = 3635 kg           IP: ...[.51.243]
Antal inlägg1.525 st
Postad/Inlagd2016-01-27 18:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är nog där jag har rört till det för två tre år sedan när de reglerna kom.

IP: ...[.122.88]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-01-28 07:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja precis som jag gjorde..

Om din bil du drog med har en totalvikt på 2000 kg så får du ju då lasta ditt släp typat för 1500 kg med 1480 - tjänstevikt på släpet.

Rörigt som tusan om man kommer under 3500 kg totalt.

Är en liten biltransport typad som personbil?
Har man då ett B-körkort utfärdat före 1 juli 1996 så har man rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum.
Många husbilar är ju typade som personbil och dom är ju på 6-7 ton i totalvikt.           IP: ...[.51.243]
Antal inlägg2.144 st
Postad/Inlagd2016-01-28 08:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
liten biltransport kan vara B reggad - ja.           IP: ...[9.40.24]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-01-28 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kollat lite på Blocket och många biltransporter där är ju lätta lastbilar med viss lastvikt som måste hållas.           IP: ...[.51.243]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-01-28 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Summan av släpets totalvikt och bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg om enbart B-behörighet innehas.

Följande gäller vid B-behörighet: <Släpets totalvikt> + <Bilens totalvikt> <= 3500kg

Det spelar ingen roll om släpet är olastat eller om bruttovikten (faktiska vikten) är lägre än den vikt som anges i bilens registreringsbevis vid "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:". Det är alltid totalvikten som räknas för de som har B-behörighet. Den som drar ett släp efter bilen som kräver Utökad B-behörighet eller BE-behörighet begår olovlig körning. Olovlig körning ger böter och eventuellt indraget körkort. Sistnämnda beslutas utav Transportstyrelsen.

För Utökad B-behörighet (B96) gäller följande: <Släpets totalvikt> + <Bilens totalvikt> <= 4250kg

Även de som har Utökad B-behörighet kan åka fast för olovlig körning om ovanstående överskrids.

Jag föreslår att du satsar på att ta BE-behörighet. Då behöver du aldrig bry dig om totalvikter. Då är det enbart bruttovikten (faktiska vikten) för släpet som gäller och det går enbart att åka fast för överlast.

Det går att används Transportstyrelsens släpvagnskalkylator för att lätt få reda på vilket körkort som behövs för olika släp och bilar. Den finns på [LÄNK]           IP: ...[.64.201]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2016-01-29 07:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nyare BE-kort från 2013 eller nåt sånt har en begränsning på totalvikt på släp, 3500 kg. Det har inte ett gammalt BE.

I kalkylatorn får du tre meddelanden om du får köra eller inte. Grönt, rött eller ett utropstecken. Det är när du har en lätt bil och inte överstiger sammanlagd totalvikt på 3500 kg som det ibland kan vara godkänt bara man inte lastar så mycket.           IP: ...[.51.243]
Antal inlägg1.525 st
Postad/Inlagd2016-01-31 23:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Yes har hittat släpvagnskalkylatorn, och jag har övervägt att ta ett BE kort och köpa en tyngre bil och ett 2000 släp.

Kommer en kille imorgon som skall ta en titt på mitt nuvarande 1500 släp.

Så alternativen är väl som följer:
1. Sälja nuvarande släp köpa ett nytt 1800 släp jag kan dra med en v70 eller en e61 /e91 + utökat B och om möjligt en tempo 100 bes.

2. Sälja nuvarande släp och köpa/bygga en biltransportbil. På detta köpa en bil som faktiskt är rolig att köra till vardags.

Alternativ två tilltalar ju då det är det roligare mer praktiska alternativet för mig. Men det kostar att ha en lätt lastbil rullande, slår man ut det per användningstilfälle så är det kanske inte så smart.

Vi får väl se vad som händer.

Ingen som har någon erfarenhet av släp import, nytt resp beg ?           IP: ...[.122.88]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2016-03-06 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d -11
Jag har importerat släp, både ny och begagnad och har du CoC-dokument, kvitto med chassienummer och eventuellt utländsk regbevis så bör det inte vara något problem så länge vagnen är från annat EU-land.

Sedan finns det grejer med exportplåtar från Tyskland, försäkring och sådant, det finns rätt bra info på transportstyrelsens hemsida.           IP: ...[.14.192]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2016-06-12 23:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i
Bra tråd tack för info!
          IP: ...[.38.190]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94