AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
305.034

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Sida 78 av 79
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fungerar det bra? Du tycker inte det är omständigt att ta av det på daglig basis? Samt att det är i vägen i kupén när du kör folk i din M2?
bl
2.130
blixten
325i -88
Ja det fungerar bra. En megalock tar dock inte lika mycket plats som disclock när den ej används. Jag använder den främst på natten och när jag parkera vid större affärer/parkeringar etc. Vi åker inte så ofta fler än två i bilen och då kan man lägga den bakom sätet på golvet.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

Kanske inte direkt nyheter att bilar slaktas, men det här var verkligen att ta allt av värde!
Usch, tragiskt.

Sedan så är det ofattbart att Svensson fortfarande är så naiv att man inte hittar bättre lösningar än bara ett original larm.

32ProPro-medlem
2.305
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@fiske&bilar
Det tragiska är väl inte att Svensson är naiv, det tragiska är väl att det finns så mycket tjuvar som härjar tämligen (risk-)fritt.

Jag tycker inte man ska behöva bura in sin bil utanför affären, det ska räcka med att låsa den och och kanske ett orginallarm.
Att behöva montera extra rattskydd vid köpcentrum säger mig att vi tyvärr bor i ett fläckvis rövarland.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
fiske & bilar: Om Svensson nu är så naiv att att man inte hittar bättre lösningar än bara ett original larm, vad har du själv hittat som fungerar?

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I Sverige är det alltid brottsoffren som blir kritiserade,
det är en märklig inställning som många okritiskt upprepar och som har fått sprida sig så att det blivit normalt i vårt nya samhälle.

Är det vi bilägare/brottsoffer/svensson som är naiva?
Eller är det som vår förra statsminister till slut tvingades erkänna "vi har varit naiva" = Sverige har fört en fruktansvärt naiv och totalt skadlig politik?
bl
2.130
blixten
325i -88
Om staten inte bryr sig om att försöka hitta de personer som utför brott mot invånarna och ge dem kännbara straff. Så är det i praktiken som att säga att det är "tillåtet".
Naiv är personen som tror att ett original larm, eller ännu värre klisterlappen "SmartDNA" hjälper...

Ett brottsoffer är inte den skyldige, men är dessvärre ofta naiv över risken att något faktiskt kan hända, om hur man bäst förebygger det hela.

Har flera bekanta som inte lyssnat på mina råd, och som helt enkelt fått åka hyrbil ett tag istället.

Stöld kan aldrig förhindras, men risken att det sker kan minskas.

DEFA larm
Dashcam (med parkeringsläge)
Spårsändare
Övervakningskamera om du bor i villa med rörelsesensor & pushnotiser

Dessa ting minimerar din risk, och kostnaden är något man helt enkelt får ta i detta samhälle, den är försumbar ändå med vad bilen kostar.

Att skylla på staten, och att ha inställningen "f*n att man inte för ha sina grejer i fred" kommer däremot inte förebygga någonting.

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
f & b, jag kan absolut ge dig rätt i det mesta.

Men man bör också var medveten om att med eftermonterat larm så upphör BMW:s fabriksgaranti att gälla för tillverkningsfel i bilens system gällande t ex elektronik/elsystem.
Detta gäller ju inte bara för ett eftermonterat larm utan gäller generellt så snart som någon efter att bilen tillverkades har varit inne och rört i elsystem/elektronik.
Den som monterade Defa-larmet har självfallet ett garantiansvar gällande larmet och det arbete den har utfört.
Men ska inte inbilla sig att larmmontören har övertagit biltillverkarens garantiansvar för bilens ordinarie elsystem/elektronik.

I de allra flesta fall går allt bra och det spelar då ingen roll att man gjort valet att sätta biltillverkarens garanti ur spel. Men vi vet också vad den mänskliga faktorn kan ställa till med och vi vet att alla människor, säkerligen även en larm-montör, kan göra fel.
Om det så bara är ett enda fall där någon montör har slarvat på en enda liten punkt...
Jag skulle då inte vilja vara det där enda fallet.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Ulf530: Det finns faktiskt auktoriserade BMW-verkstäder som monterar Defa-larm. I de fallen så borde knappast garantin för bilens elsystem upphöra. Däremot om någon "vanlig" larminstallatör utför jobbet, kan det nog vara en annan sak.

fiske & bilar: Defa-larm är förvisso bättre än originallarm, men varken Defa-larm och/eller de övriga åtgärderna med kameror och rörelsedetektorer du föreslår avskräcker tjuvarna. Vi har många bilar på min ort som blivit av med sina rattar, trots att de haft både kameror, strålkastare och Defa-larm. Det tar ca en minut att plocka ur en ratt och tjuvarna bryr sig inte om larm och annat under den tiden.
Det enda som förefaller förhindra en stöld är ett fysiskt skydd som t.ex Disklok, gärna då i kombination med larm. Ett larm som skulle kunna fungera utan att komplettera med fysiskt skydd, är om man monterar en siren av märket "Inferno" (www.infernohomesecurity.se/larmsystem/tillbehor/inferno-ljudbarriar/) inne i bilen. Då blir det svårt kunna montera ur ratt eller annan utrustning. Med kameror så får annars man bara möjligheten att i efterhand titta på hur någon stjäl ratten ur ens älsklingsbil.....

bl
2.130
blixten
325i -88
Info från polisen
I november och december 2021, har det anmälts ett flertal ärenden med liknande karaktär i Kungsbackaområdets region Syd, region Väst och region Öst. Det gäller
pågående brottsserie avseende stölder av fordonsdelar från premiumfordon av fabrikat BMW och Mercedes-Benz. Gärningsmännen riktar in sig på ratt, airbags, infotainmentsystem, navigation, växellåda och instrumentpanel. Förra året pågick en likadan serie med skador till en kostnad av cirka 12 miljoner kronor.

Vad som framkommit av iakttagelser samt övervakningsfilmer är att gärningsmännen arbetar i par, har på sig ryggsäckar med utrustning för att fånga nyckelsignal alternativt krossar rutan. Bedömningen är att godset eventuellt inte tas med direkt utan tillfälligt göms i närområdet, t ex närliggande skogsparti, för upphämtning dagtid.

@Turborulle, en bra kamera som filmar konstant, väcker dig ifall något händer, det finns ju dock en risk i det med för båda parter givetvis.

Just kopierar nyckeln, så har jag sett en bekants övervakningsfilm på, två personer som gick med en ganska stor antenn runt huset & bilen, innan den försvann helt.

Tills motsatsen skett så sover jag gott med både original larmet och DEFA, svärfar fick sin X4 länsad, parkerad 50 meter ifrån våran bil en gång, gissa vad han saknade som vi hade...

BMW själva har ett direkt samarbete gällande DEFA larmet, och du kan få den installerad i samband med ditt bilköp, så garantibiten hade jag aldrig ens brytt mig om.

Mitt försäkringsbolag (IF) var väldigt imponerande över mina gadgets :), och vi förhandlade ner premien ganska så bra första 3 åren, efter det så tog dom ingen hänsyn till det längre tyvärr.

Vi kör tyvärr det överlägset mest drabbade märket, tjuvarna vill gärna plocka flera bilar samma natt i samma område, och kan man göra det genom att undvika att ett larm löser ut, så tror jag att man föredrar det, och helt enkelt hoppar just den bilen.
ts
71
tsa
X4 -16
Vet inte om man får göra egen reklam här, men jag har i alla fall en begagnad Disklok till salu på Tradera ifall någon är intresserad.

Länk
Är det här fortfarande ett problem eller har de lyckats få bukt på det?
Vad är er uppfattning?
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lite nyfiken jag också. Siffrorna för 2022 kommer ju snart.

Länk

2021 såg det inte bra ut.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Sveriges nya samhällsproblem har i vart fall inte minskat. Snarare ökat.
Vi kan kanske ha en liten förhoppning att inriktningen hos politiska ledningen nu har ändrats men det är nog givet att det kommer ta flera år att bryta den negativa trenden. Allt pekar väl mot att det kommer bli ännu sämre innan det så småningom kan någonstans börja att bli bättre.
Men innan det kommer att bli bra igen dröjer nog många år, om någonsin. Det dröjer sannolikt flera mandatperioder och då är väl risken överhängande att inriktningen återigen går tillbaka till den tidigare värsta tänkbara riktningen.

Tyvärr visar väl de senaste avslöjandena att högsta polisledningen ägnar sig åt helt andra saker, att lusten och intresset (framförallt deras lustar...) är inriktat mot helt andra mål än att få bukt med samhällsproblemen.
Flera av dem verkar då sannerligen inte ägna sig åt aktiviteter som har Sveriges skattebetalares bästa för ögonen utan snarare åt att få utlopp sin egen personliga lust.
Vet vi om det är nya eller halvnya bilar som drabbas mest?
Man vill ju hoppas att BMW varit smarta och gjort det svårare för tjuvarna att montera loss airbag/ratt/nav?
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl främst F-serien som drabbas och där det är samma M-sport ratt i alla modeller.
Galet att de inte får bukt med problemet.
Trist för alla som drabbas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.