AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
305.040

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Sida 7 av 79
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Och då får man ut ägare samt adress? I vilket format? Excel?

Polisen borde ju sätta alla som begärt ut sån info på span, men då är det väl någon integritetsfråga som omöjliggör det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, enligt offentlighetsprincipen får myndigheten som lämnar ut uppgifterna, inte ens fråga vem det är som begär ut uppgifterna...

Som sagt - baksidan av ett öppet samhälle med offentlighetsprincip.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grelle: Precis som Johan B säger är det en grundprincip i svenska samhället att man anonymt får begära ut den typen av uppgifter.

Det är bland annat på grund av detta det blir så fånigt med personer som photoshoppar bort regnummer i Blocketannonser. Som om det skulle vara så tjuvarna tar fram adresser...

-------
//Lövet
Undrar om privatleasing som finansieringsmetod gör att bilen står skriven på finansbolaget?
Även bilar som inte varit registrerade på den aktuella adressen har tyvärr också drabbats, så jag skulle i första hand vidta andra åtgärder för att förhindra stöld.
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns säkert olika typen av tillvägagångssätt, en del kan nog mycket väl bara åka runt i olika villaområden och leta efter precis de bilar de behöver. F11 är ju inte direkt ovanlig i villaförorten.

-------
//Lövet
12
74
125d
335dXT -17
Vad tror ni om följande plan?

1. DEFA larm med glaskross/rörelselarm och SMS.
2. Smart DNA märkning.
3. Byt ut bulten till ratten och ersätt den med en gängad stång med lämplig längd samt en knäckmutter: Länk
4. Det sitter två skruv på baksidan av ratten, dessa hål fylls med silicon eller epoxy.
5. Klass 3 kätting monterad på lämpligt ställe under förarstolen samt klass 3 bygellås runt ratt.
6. Epoxy/kemisk metall/silicon i alla torx skallar som fäster de stöldbegärliga delarna.
7. Limma fast dekorlister/paneler på instrumentbräda samt mittkonsol så att det inte går att plocka loss dom för att komma åt skruvarna.
8. Gå ur EU och inför en gränskontroll värd namnet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, just punkt 8 är nog effektivast - så gör det... ;)

Att limma fast saker eller liknande, lär inte hindra dem från att försöka stjäla sakerna - effekten blir nog förstörda komponenter i stället - dvs. samma skada för dig som vid stöld. Iofs kanske det värmer lite att veta att de inte fick med sig något av värde.

Tror nog mest på larm (ej originallarm) och smart DNA (med tydlig märkning att detta används) samt övervakning i form av kamera och belysning som åtminstone tänds när någon rör sig i närheten av bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jamtime
Punkt 8 eller att vi avskaffar fattigdom och utsatthet.. :)

Men allvarligt, är BMW:s larm så kassa, även de som levereras idag? Låter ju bra om man får tro BMW:s egna text..

"Stöldlarmet med stöldskydd skyddar inte bara bilen mot inbrott, utan reagerar även omedelbart om någon försöker stjäla hjulen. Systemet övervakar alla dörrar samt motorhuven och bagageluckan. Det har även en lutningsgivare och en nödströmsiren. Dessutom registrerar kupéskyddet alla rörelser med ultraljud. Vid ett larm bryts batterispänningen samtidigt som en hög ljudsignal ljuder och bilens varningsblinkers börjar blinka. Stöldlarmet aktiveras och avaktiveras automatiskt när man låser och låser upp bilen med Comfort Access genom att röra vid dörrhandtaget eller med hjälp av fjärrkontrollen. En kontrollampa som är väl synlig från utsidan visar om stöldlarmet är aktivt."
Får intrycket att de flesta bilar som drabbas här verkar parkerade på gatan eller iaf utomhus, nån ide om hur statistiken ser ut i låst flerfamiljsgarage på Södermalm?
Jag ska hämta hem bilen idag från glasverkstan men är livrädd för att något ska hända igen inatt. Funderar på att ställa den på gatan framför vårt hus istället där det är upplyst med gatubelysning och där fler villor har uppsyn.

Tror ni att det är bättre på gatan än att ha den på min lite undanskymda garageuppfart?
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror det är vilket som.

De åtgärder jag tänkte vidta när jag får tillbaka min bil är
1)Disklok beställt. Hoppas det är så enkelt att använda att jag sätter på det varje natt
2) Defa-larm
3) Parkera inte i villaområdet. Hittar jag inte parkering utanför mitt lägenhetshus (där fler personer rör sig) får jag felparkera utanför mitt MC-garage och riskera böter.
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
4) DNA-märkning ingår tydligen när de åtgärdar bilen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Biltemas rattlås kostar 119kr. Passar utmärkt.
se
661
seb_540
328i M F30
otonad personskyddsfilm på sidorutorna fram, samt smältlim över/i bultar.
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fick tillbaka min bil efter "bara" två veckor. Men det har gjort ett riktigt hafsjobb på BMW-Solna och jag har 7 punkter de måste åtgärda. 2-3 skador som de inte åtgärdade och 3 delar de inte monterat korrekt. Som mest är de 1 cm fel. Sen har de inte städat bilen noggrant, eftersom jag hittat flera glasbitar. Så ska in med den till veckan igen.

Man tycker ju att de borde kontrollera bilen innan de släpper iväg den.
Då var det dags igen.

Smurfkungen: 3
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nä, fy fan!
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De slog sönder en ruta och tog ratt och nav?

Larm? Disklock?
Japp rutan sönderslagen, ratt och nav som vanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.