AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 196.140 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2019-02-01 12:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jaha, så då ska vi acceptera samhällsutvecklingen och acceptera att vi har det så här..?
Brottsligheten och kriminaliteten hänger ihop, den samlade totalen tar alla resurser, oavsett vad vi vill prioritera så räcker inte resurserna.
Om vi inte hade så stora resurskrävande problem med t ex vålds- och sexualbrott så skulle det självfallet finnas gott om resurser även att skydda oss från de s k vardagsbrotten.
"Gated communities" kommer att bli mycket vanligare och tyvärr i princip den enda lösningen för innevånarna, även i det gamla drömlandet Sverige.
          IP: ...[.173.69]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2019-02-01 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -14
Snälla, kan vi hålla oss till ämnet!?

Eller starta ny tråd           IP: ...[4.8.161]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2019-02-01 18:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
Ok, sorry.
Sammanfattningen av mina slutsatser är att om du säkert vill undvika "undvika stöld av navi och ratt" behöver du förutom bilen köpa en villa med garage i ett lugnt område.           IP: ...[137.148]
Antal inlägg491 st
Postad/Inlagd2019-02-01 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge
Ämnet är ju "Hur undvika stöld av navi och ratt", skulle nog säga att det främst är ett politiskt problem idag.

Det går nog vidare att fråga vilken villaägare/bostadsinnehavare/.../hobbybilsägare (hm) som helst, ja om inbrotten/stölderna drabbat dem på "marginalen"?

Tröstlöst med personer som kommer och ska ha referenser, hur många sek tar det att hitta på www? Eller är det bara argumentationsteknik?

[LÄNK]
[LÄNK]

[LÄNK]
Citat,
“The researchers concluded that prison was particularly effective in reducing property crime when targeted at serious and repeat offenders”

Någon nämnde 1975…hej du fil.kand.
[LÄNK]
citat sid 539
”Under 1975 ökade de anmälda inbrotten kraftigt i Stockholmsområdet.”
Så rätt underligt att välja det som startår, ja eller kanske inte.

Är ju faktiskt helt otroligt hur dessa fullständigt skyhöga brottsnivåer har kommit att accepteras, ungefär som det vore naturligt.

Misstänker tyvärr att orsaken till att så lite görs återfinns i förhållandet att aktuella brott inte drabbar någon prioriterad "tycka-synd-om-grupp" i den rådande intersektionella diskursen.
Det råder sedan generationer här också ett ”Karl-Bertil-narrativ”, ja där H.K. Bergdahl till och med blir glad av att bli av med lite "onödiga prylar”, och tänk den ensamma änkan i Baltikum som nu kysser sin nya krockkudde...så fiint. Vem vill lixom agera buzzkill…

Med det sagt, visst är det bra att utvecklingen nu åtminstone tycks ha slutat att accelerera.

Med ett öppet Europa lär vi ändå hamna här, ser det närmast som en tidsfråga.
[LÄNK]

Det lär knappast finnas någon väg tillbaka till det land där polisen hette Kling&Klang och tjuvarna Dunderkarlson och Blom.           IP: ...[4.1.152]
Antal inlägg930 st
Postad/Inlagd2019-02-01 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vill ni ha en lösning och slippa så köp ett udda märke det inte finns marknad för, tex Maserati, Cadillac eller amerikanska bilar överhuvudtaget, Alfa Romeo etc etc...

Ni äger det vanligaste märket i Europa, BMW och Volvo.           IP: ...[4.82.26]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2019-02-01 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
Oavsett ditt ordbajseri (Birka) så har bilstölder och tillgrepp i bil minskat kraftigt de senaste 20 åren (BRA 2018). Personligen har jag svårt att se att 2500 stulna rattar är ett samhällsproblem. Men självklart är det aldrig "på marginalen" när man själv blir drabbad.
Totala antalet brott per kapita ökar inte heller enligt officiell statistik (BRA 2018).
Men jag duckar inte för att otryggheten i samhället ökar på grund av olika orsaker, bl a att vissa allvarliga personbrott ökar. Men nog om brott har för min del. Forumet får kanske ha en helt allmän sektion som kan täcka dessa ämnen?           IP: ...[137.148]
Antal inlägg491 st
Postad/Inlagd2019-02-01 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW CS
medlem nr. länge
Ord#riet verkar du stå själv för.
Nej det är tydligast endast på "marginalen" när du inte själv drabbas...

Har du svårtigheter att läsa en enkel tabell, det finns ju en sida bakåt?
Berätta nu om den procentuella förändringen från 2013, låt höra? Så kan du samtidigt försöka hänga med på lektionen här....
[LÄNK]

IP: ...[4.1.152]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2019-02-03 12:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
@Birka:
1. Du vet knappast något om vilka inbrott eller liknade jag personligen har
drabbats av. Att jag anser att det är ett marginalbrott beror på att den utgör
endast 1.5 promille av alla brott och de orsakar i princip allt endast
materiella skador. Detta oavsett detta är det så klart tragiskt för alla som
drabbas.
2. Inbrott i bil och av bil har konstant minskat sedan år 2000. År 2000 var det
159 000 brott, jämfört med dagens ca 50 000 brott. Så vad är det jag inte
förstår?
3. Även larmtjänst statistik som jag antar att du refererar till visar på en kraftig
minskning 2018 även om brotten ökade 2013-2017, i alla fall från förra året.
Så jag fattar inte ditt resonemang?

Och igen, vill man vara säker på att inte drabbas, lås in i ett vettigt garage (tyvärr).           IP: ...[137.148]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2019-02-04 08:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
För mig fullkomligt ofattbart hur någon kan förneka, försvara, förminska och bortförklara den nya samhällsutvecklingen som de allra flesta av oss tycker är alldeles åt h_vete.
Statistik särskilt utvald inom ett begränsat område, små detaljer utplockade ur sitt sammanhang, bevisar ingenting och är självfallet fullkomligt ointressant för mig och alla brottsdrabbade.
Det är totalen och den samlade brottsligheten som är problemet.
Den som inte klarar se det här må vara ovanligt naiv, även för att vara Svensk.
Om vi inte hade haft den katastrofala nya samhällsutvecklingen så hade vi självfallet haft alla möjligheter och resurser att skydda oss och försvara oss mot stöld av navi och ratt, likväl som mot all annan kriminalitet.

Sedan verkar tom aerobat vara överens med mig om att den enda lösningen verkar vara att vi måste låsa in oss och våra bilar.
Men jag anser att det är ett allvarligt systemfel att 9 990 000 människor måste låsa in sig för att skydda sig mot 10 000. Man kan väl tycka att gällande inlåsning alt utvisning borde förhållandet vara det omvända?           IP: ...[.173.69]
Antal inlägg197 st
Postad/Inlagd2019-02-04 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 30d -19
Den "katastrofala samhällsutvecklingen" består väl lika mycket i att vi idag kan informera oss bättre, och dra helt egna slutsatser utan (kanske) komplett data och kunskap/erfarenheter, via exempelvis Internet forum, Facebook, etc ... som är nerlusat av rasister och annat folk som inte kan hålla fingrarna i styr.

Det är lika bra att inte bli onödigt rädd, och att lita på vår ibland lite väl dyra byråkrati, att faktiskt få göra sitt jobb, och ta oss i rätt riktning. Så kan jag fokusera på vad jag är bra på, istället för att uppvigla folk.

Och nä, jag vill förstås inte ha min ratt stulen, men vad hjälper utvisning av några flyktingar när det kör in ligor av professionella tjuvar från Östeuropa, med vår tandlösa gränskontroll, om ens någon kontroll då det handlar om EU?           IP: ...[201.133]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2019-02-04 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Å så kom rasistkortet också, suck...
Hur de nya samhällsproblemen och dess utveckling skulle kunna bero på att vi kan informera oss bättre förstår jag inte?

Min lättförståeliga poäng är alltså att den totala volymen av våra nya samhällsproblem, särskilt då gällande mycket allvarliga brott och mycket grov och organiserad kriminalitet, gör att myndigheters och andras resurser måste prioriteras till annat än att skydda oss vanliga medborgare från s k vardagsbrott, som t ex stöld av våra rattar och navi.
Jag har inte sagt ett ord om s k flyktingar eller utvisning av några få av dessa.
Det jag och de allra flesta menar är att de som vistas här på olaglig grund ska utvisas, brottslingar ska utvisas och de väldigt många utvisningar som på juridiska grunder är beslutade också ovillkorligen ska verkställas.
Trots allt känner vi alla till, även nogren?, grunden till de allvarliga samhällsproblemen är geografiskt begränsade till ett fåtal identifierade platser i Sverige, vad som är den enskilt största skillnaden mellan innevånarna på dessa platser från innevånarna i övriga landet är väl upp till var och en att bedöma.
Jag gillar inte utvecklingen att vi den stora majoriteten måste låsa in oss och våra bilar för att skydda oss mot en liten minoritet.
Dock verkar det i tråden finnas vissa som tycker att den utvecklingen ska accepteras, det är schysst och helt ok.           IP: ...[.182.30]
Antal inlägg197 st
Postad/Inlagd2019-02-04 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 30d -19
Ulf, då förstår jag vad du menade. Var inte glasklart.
Självklart skall vårat system vara mer exekverande så att säga. Har det beslutats om något, skall det också hända. En utvisning exempelvis, om det råkar vara en person utan Svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd som begår ett brott.

Jag skulle jättegärna vilja kunna leva utan nycklar. Livet vore ju så skönt. Å andra sidan måste man ju anpassa sig (lite) till förändringar i samhället.

MIN poäng med inlägget ovan var mer att folk klagar så mycket på att allt är sämre, och ja vissa saker visar officiell statistik har blivit sämre. Och andra sidan leder Internet och social media till en mycket större "insatthet" i vad som händer. Man var nog mer "skyddad" förr, när det filtrerades och presenterades proportionerligt i traditionell media.

Jag bor nära det sk. "Järvaområdet" i Stockholm, och märker av en del brottslighet. Vore skönt att bli av med det, och en hel del känns om att det beror på slapphet från samhället, men även från påverkan och grupptryck inom familjer och vänner, som många gånger saknas.
Men jag är långt ifrån att vara en rasist, och jag försöker vara försiktig att dra alla över en kam. Och exempelvis skriva inlägg på forum som detta.
Så jag skall sluta med det nu, eftersom vi skall fokusera på tips och lösningar för att undvika stöld. Helst inget annat. :)

Jag har SmartDNA, men det sägs att det inte spelar någon roll?

IP: ...[201.133]
Antal inlägg360 st
Postad/Inlagd2019-02-04 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Jag har skrivit tidigare att jag tror att SmartDNA spelar roll så tillvida att din bil blir mindre attraktiv att plundra eftersom det ju trots allt märker stöldgodset så det blir svårt att snacka sig ur det.

Men, det är ju knappast så att tjuvarna går på en bil i låst garage istället för en DNA-märkt ute på gatan så det är troligtvis mer av ett "allt annat lika" fall. Vill de ha just din bil, eller om den är tillgänglig i övrigt så spelar nog inte SmartDNA någon som helst roll.

Angående att inte dra alla över en kam och låta samhället göra jobbet så visst, jag kan hålla med dig. Men det som folk i tråden i stora drag är oroade över är ju just att samhället inte gör jobbet. Bor själv i Malmö och ärligt talat, polisen här har väl några tiotal mord under utredning, några dussintal våldtäkter, gängbevakning för att förhindra fler skjutningar och så vidare. Det finns ju inte på kartan att de skulle lägga två fingrar i kors för att hitta någon som stulit en bilratt. De har varken tid eller resurser. Morgan J var ju loss på twitter häromdagen om att utvecklingen i Malmö går åt rätt håll med färre anmälda brott. Jovisst, men precis som folk svarade honom, varför skulle folk anmäla mängdbrott (om inte försäkringen kräver det) när anmälan åker raka vägen till (det runda?) arkivet. Och alla dessutom vet om det.

Det var en artikel förra året angående gränskontroller, tror det var 1% som genomfördes på utgående. Och om tullen hittar något så har de inte befogenheter att hålla kvar de misstänka, som bara lämnar landet. De senaste rapporterna om att gränsbevakningen generellt inte funkar känns ju också så där. Och ärligt talat, dessa stölder görs till största del av ligor från utlandet. Funkar inte gränskontrollen så ska alltså den överbelastade polisen hinna stoppa dem under deras turne. De har lyckats ett par gånger, men misslyckats många fler.

Nä det är nog bara att konstatera att det är låst garage som gäller om man ska vara hyfsat säker på att undvika stölderna. Eller att politikerna magiskt vaknar till, men det är svårt att se...           IP: ...[.143.66]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2019-02-04 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Men Nimgaard, du måste ha missuppfattat allt?
"polisen här har väl några tiotal mord under utredning, några dussintal våldtäkter, gängbevakning för att förhindra fler skjutningar och så vidare."
Enligt vissa här i tråden, enligt många politiker, journalister och även många andra, så har ju inte Polisen i Malmö mer att göra nu än tidigare.
Det är bara du och jag som inbillar oss att skjutningar, allvarliga sexbrott och grov kriminalitet har ökat, det är bara något vi inbillar oss för att det står så mycket information nu för tiden på nätet.
Stölder av ratt och navi, och liknande brottslighet, beror endast på några tillfälliga besökare.
Orsaken till varför de väljer just Sverige som land för att göra sina turneer, varför Polisen skulle vara överbelastad och samhället inte har tillräckliga resurser för att skydda oss är alltså en fullständig gåta?           IP: ...[.182.30]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2019-02-08 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vår ratt blev stulen. Inte någon brydde sig (polisen eller någon annan) om att bilen var DNA märkt. Jag tror, tyvärr, att tjuvar struntar fullständigt i att bilen är DNA märkt.           IP: ...[.22.3.6]
Antal inlägg930 st
Postad/Inlagd2019-02-08 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är bara naiva svenskar som tror SmartDNA har någon effekt, antingen byter ni bilmärke till något alla inte har eller så skaffar ni ett relä som stryper strömmen till bensinpumpen genom att kontrollera med mobilen.

Rattarna är inte mycket att göra, byt bilmärke eller sluta gnäll.           IP: ...[4.82.26]
Antal inlägg1.922 st
Postad/Inlagd2019-02-08 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@lanab: Tycker du verkligen vi ska sluta gnälla eller byta bilmärke? Är det tjuvars rättighet att förse sig med någon annans rattar?'

Nej, inte om du frågar mej. Fortsätt gnäll och gör något konstruktivt åt ilskan. Hårdare straff, bättre gränskontroller, billigare reservdelar, smartare lösningar i bilarna så det inte går så enkelt att montera stulna delar, bättre larm,

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[.72.167]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2019-02-09 15:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tycker hårdare straff, ut i media om det så kommet garanterat en och annan at tänka sig för innan de ger sig ut på ”äventyr” nästa gång. Vi har helt enkelt för mild straffskala i flera avseenden.           IP: ...[99.0.38]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2019-02-09 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Hårdare straff hjälper knappast mot just stöld av ratt eftersom det oftast är tillfälligt tillresta individer som gör dessa och liknande stölder. Snabbt in, ut och stjäl prylarna enligt i förväg uppgjorda planer, lämna stöldgodset på förutbestämd uppsamlingsplats (då blir man inte arresterad), och snabbt ut ur landet igen.

Men jag är för hårdare straff och alla andra klassiska åtgärder, t ex omedelbar utvisning, vilket självfallet skulle motverka den nya samhällsutvecklingen vi valt att dra på oss i Sverige.
Med det skulle följa att resurserna skulle räcka bättre för att ta hand om den s k vardagsbrottslighet som drabbar oss vanliga medborgare och skattebetalare.

Med den problem vi har dragit på oss så finns inte utrymme för traditionell humanistisk syn och gammal vanlig Svensk dumnaivitet. Det krävs radikala åtgärder omgående.
Sedan när den nu uppblossade krisen är över så kan man möjligen återigen stegvis gå tillbaka till den gamla Svenska hållningen, men bara NÄR/OM man då har fått ordning.

Tyvärr finns absolut ingenting som tyder på att vi i Sverige är på väg ens att börja jobba med de nya samhällsproblemen, myndigheter, politiker, massmedia och många fler är fortfarande kvar i förnekelsestadiet och jobbar hellre för att dölja problemen än att erkänna, acceptera och börja jobba för att lösa problemen.
Precis som att det i tom denna tråden har funnits tydliga tecken på att vissa enbart vill förneka och dölja problemen.

Det innebär att för oss vanliga medborgare återstår att vi måste låsa in oss och våra prylar, hyra privata larm-/vaktbolag, för att skydda oss.           IP: ...[.173.69]
Antal inlägg645 st
Postad/Inlagd2019-02-09 16:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf_530.

Brukar tycka att du e en jobbig jävel men jag håller med dig till 120% i detta. Åt helvete är bara förnamnet.           IP: ...[.37.169]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Z4  -09
Pris: 349.000:-

BMW 320  -10
Pris: 92.000:-

BMW 318  -12
Pris: 95.000:-

BMW 523  -00