AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
305.038

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Sida 6 av 79
@grelle :

1 gång, navi
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Vilka delar av landet bor ni i som blivit utsatt? Bor själv i Västernorrland och har inte hört om någon stöld här än.
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vi får bygga på listan, kopiera gärna och lägg till info i den.

-----------------------------------

2 gånger:
Smurfkungen
Rattkrycka

1 gång:
125d
Grelle (Feb 2016/Solna/natt)
Grelles farsa (Feb 2016/ Sundbyberg/natt)
Fiske & bilar
12
74
125d
335dXT -17
@fiske & bilar: enl. två olika återförsäljare så har DEFA ingen lösning för komfortöppning.

Listan:
-----------------------------------

2 gånger:
Smurfkungen
Rattkrycka

1 gång:
125d (Jan 27->28/1 2016/Stenungsund/natt)
Grelle (Feb 2016/Solna/natt)
Grelles farsa (Feb 2016/ Sundbyberg/natt)
Fiske & bilar

De häktade för stölderna i Borås är (*=a):

Sl*ninas, P*ulius
1989-06-29

K*cinskas, Tom*s
1978-08-27

Dessa två förvaras i Borås.
Åtal väcks den 18 februari kl 11.00 och det är först då man kan få ut förundersökningsprotokollet.
ju
164
juha01
F10 -15
Är det någon som blivit bestulen trots ett eftermarknadslarm?
Sorry att jag dubbelpostar här också men i natt (2016-02-16) hade jag inbrottsförsök i min F11. Det är andra incidenten sedan oktober 2015 då de snodde M-ratt m paddlar, airbag samt stor GPS. Det var i Örby i Älvsjö i Stockholm, och bilen hade DEFA-larm. Se hela storyn och frågor nedan.
Jag observerade en vinröd/brun Audi eller liknade modell som gamla A4an från sent 90-tal eller 00-tal. Det var jättelugnt i kvarteret och endast denna bil åkte runt och betedde sig lite konstigt, bla backade snabbt i kvarteret bredvid. Åkte sedan förbi på vår gata och sedan tillbaka som att de hämtat upp en kompanjon.
Det intressanta var att även förra gången skedde inbrottet på en tisdag natt långt från löningshelg, ungefär som att de vet att det är som minst folk ute då, eller som att det är en viss båt de ska med?!

-----------------

I natt hände det igen. Någon, förmodligen en av ligorna som åker runt, har försökt göra inbrott i bilen för att sno ratt, krock-kudde och gps. De krossade rutan men den krackelerade bara utan att falla sönder.

I oktober hände samma sak fast då hade jag inget larm så de kunde lugnt plocka med sig allt och jag hade bilen i verkstaden i mer än 2 månader.
Efter det installerade jag ett larm.

Den här gången har de avbrutit efter att de knipsat strömmen till garagebelysningen och sedan knäckt rutan. Larmet gick och vi vaknade och tittade ut genom fönstret men såg inget.

Några frågor:

0. Kanske första och främsta frågan ur ett trygghetsperspektiv är om de avbröt inbrottet för att larmet gick eller för att de var rädda att vi sett dem genom fönstret då vi hörde billarmet?

1. Är det någon som känner till dessa ligors modus operandi? Kan det varit samma liga som kommit tillbaka för att plocka vår bil igen? De verkar nämligen ha liknande tidpunkter och de verkar ha gått rakt till passagerarrutan och krossat den precis som förra gången, eftersom de då kan gömma sig bakom bilen från våra fönster.

2. Hur hittar de just min bil? Åker de bara runt planlöst i villakvarteren eller kollar de med bilregistret först? Det är nämligen en privat bil och står skriven på mig.

3. Nu när de upptäckt att vi har larm, kommer de att strunta i vår bil i fortsättningen?

4. Jag trodde att larmets LED och dekaler skulle vara tillräckligt avskräckande för att de inte skulle våga ge sig på vår bil. Betyder det att de ändå "testar" utifall vi har fejklarm? Eller gjorde de ett misstag? Eller är de så fräcka att de fortsätter med inbrottet även om larmet gått förutsatt att det inte finns några vittnen?

5. Jag har ett fullt utrustat DEFA-larm. När larmet gick vågade jag inte göra något med fjärrkontrollen utan lät larmet ljuda ut tills det slocknade. Om de skulle fortsatt att ta sig in i bilen hade larmet löst ut igen och fortsatt? Jag har DEFAs värsta med alla sensorer man kan ha plus kupésiren. Man vill ju liksom inte att de ska dra igång ett larm, vänta ut reaktionen och sedan fortsätta.

6. Jag hade en videokamera riktad mot bilens förarsida med IR och rörelsedetektor men tyvärr hade den inte fångat någonting eftersom de knäckt rutan på passagerarsidan. Konstigt med tanke på att kameran alltid går igång vid minsta rörelse.
Är dessa skurkar avancerade nog för att lura övervakningskameror eller hade de helt enkelt "tur" att de inte fastnade på film? Med tanke på att de knipsat kabeln till garageljuset känns det som att de målmedvetet vill undanröja de vanligaste fällorna.
Men hur smarta är de egentligen?

Till sist: Några tips på hur jag kan undvika att detta händer igen?
Kan jag avregga bilen på mig?
Kan jag backa upp bilen längst med ena häcken så att passagerarsidan liksom står helt mot häcken? Det blir svårt att ta sig runt då men avskräcker det dem?
Jag HAR ett garage men det är fullt med annat och att köra in bilen där känns i dagsläget som ett enormt projekt bättre lämpat för varmare stunder. Så tips förutom att köra in bilen i garaget mottages gärna.
Har du ett garage så är det ju verkligen att utmana ödet att fortsätta ställa bilen ute när du har haft två stycken påhälsningar...

Larm har ju inte hindrat dom i tidigare fall.
Intressant välskriven berättelse, om än väldigt tråkig för din del :(

Det här med hur dom hittar bilen är en bra fråga, det går ju att leta upp bilen/ägaren/adressen samt exakt utrusning ,men hur dom hittar bilar som inte är skrivna på en viss adress är frågan.

Jag tror inte att dom helt förlitar sig på att bara åka runt & leta, då det ofta är ett större antal stölder som sker i samma område samma natt, så dom verkar ju ha full koll.
Skulle vara intressant att se statistik gällande dagar/tidpunkter det oftast sker.
Men jag har bekanta som råkat ut för detta mitt på dagen i centrala Sthlm så det gäller att ha uppsyn, inte bara sena nätter...

Du vill blocka din passagerarsida ,värt att veta är att hos mig slog dom sönder fönstret på förar sidan, trots att båda sidorna var lika lätta o komma åt. Så det spelar nog ingen roll.

Tråkigt att larmet inte avskräckte dom, men DEFA gjorde ju jobbet då larmet gick igång och dom hann inte mer än att slå sönder ett fönster, vilket kan lagas snabbare än dom 2-3 månader vi blir av med bilen annars :)
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
0) Larmet i sig stoppar ju ingen. Poängen med larmet är ju att öka sannolikheten för att de blir upptäckta genom ett högt ljud och blinkande bil. Förstår inte riktigt frågan. Det är ju alltid det andra, risken för att bli sedd som skrämmer.

1 & 2) Jag tror de scoutar områden genom att köra runt, samt att de har koll var de redan slagit till för där finns ju inom 1-3 månader en bil med nya delar.

3) Kanske, men det kan komma ett annat gäng och hitta din bil också. Men larmet kanske skrämmer även dem.

4) Jag tror de fortsätter om de inte ser risken för vittnen som stor. Så är det bara en ville på en återvändgränd kanske det inte stoppar dem. Men går larmet i tätbebyggt område så skrämmer de nog en del. Krossandet av rutan låter ju såklart så helt främmande för ljud är de inte.

5) Hör du larmet så kan du ju ringa polis/ försöka se reg.nr på deras bil/ springa ut själv. Tror inte de väntar ut larmet och sedan stannar kvar. Om larmet skrämmer dem så sticker de, om det inte skrämmer så jobbar de ju bara på. Larmet har ju inga elchocker som gör att man måste vänta ut det.

6) Svårt att säga hur smarta de är. Tror de håller koll på vissa saker men totalt glömmer andra. Proffs är de nog att de är upplärda vad de ska göra. När något är utanför det de lärts upp är de nog relativt svagbegåvade.

Disklok. Men om alternativet är att städa garaget så känns ju alla andra aktioner som att gå över ån för att hämta vatten.

Vad kostade ditt DEFA-larm att installera? Jag kommer nog behöva skaffa det jag med.
@grelle

Jag betalade 5K på dialect för mitt DEFA larm.
Glaskross sensor, rörelsedetektor
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
fiske & bilar, får du ett sms till telefonen då, eller är det extra?
Mitt DEFA kostade ca 6K med alla sensorer inkl intern siren, exkl SMS-modul.
Tack för all bra info! Det hjälper alltid att förstå lite hur de tänker så att man kan bearbeta händelsen.

Att köra in den i garaget förstår jag också är det absolut bästa men det är helt enkelt inte realistiskt i dagsläget då garaget används bla för snickeriverkstad, cykelförvaring och mycket mer.

Jag får helt enkelt utgå från att det inte finns några garantier för att de inte försöker igen MEN jag vill ändå göra det svårt för dem tills jag kan hitta en bättre lösning. Jag gissar att de höga häckarna på vår garageuppfart ger dem skydd från att upptäckas.
Så vad säger ni om dessa förslag?

1. Låt bilen stå parkerad på gatan utanför huset. Då står den under gatuljus och flera har potentiellt uppsikt på bilen, bla står den framför vårt hus och ganska nära grannens framsida också. Då kommer den inte att stå nära en trottoar så inga kommer att passera förbi den direkt. Däremot står den på plogsidan.

2. Backa in bilen på uppfarten så att hela passagerarsidan står så nära häcken att de inte kan röra sig på den sidan, för att liksom tvinga dem till förarsidan där jag har större möjligheter att både lysa upp och filma dem.
@grelle

Sms funktion har jag inte, så det är väl något extra. Visste inte ens att det fanns
Det enda extra jag hörde om är nivåsensorn, vilken man kan koppla in i efterhand. Men dom tyckte att den är onödig att ha.

@darrenB

Bra med kamera, fast är dom maskerade så hjälper ju det inte.
Har även bekanta som hade bilen parkerad i lugnt villaområde ,fullt med hus & insyn, dom tejpade svarta sopsäckar över fönstret så ingen skulle se in i bilen.
Ingen som märkte något.
Det är nog bättre att du ställer bilen öppet än att hindra insyn, då kameran inte jobbar förebyggande...

DEFA larmet

Någon rörelsedetektor som tänder en eller flera starka lampor som lyser en bra stund (sätt detektorn högt/osynlig)

Varningsskylt för stor hund. (om man inte har en stor hund :) )

Köp smart dna paketet (alt klistermärket bara) hos IF

Ställ bilen så öppet som möjligt.

# Fyll på med tips allihopa :)

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag hade en sen eftermiddag två stycken nyfikna besökare i infarten som verkade gilla bilen, de sprang dock iväg när jag körde in i infarten.

Efter den dagen, har jag monterat en IP-kamera högt på huset som filmar mot carporten (tar bilder på natten i fall någon rör sig), och jag kan alltid logga in på min App och se vad som händer. De kan inte klippa några kablar, då den sitter högt.

Efter jag har monterat detta, har jag inte haft besök/span, då kameran är rätt duktig på att fota (om man kommer hem sent, eller en katt springer på infarten). Gav runt 100€ på eBay för kameran.
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2) De ringer Transportstyrelsen anonymt och får ut listor med adresser på exakt de bilar de vill ha. "Ge mig en lista på alla F11 i södra Stockholm" så får de det.

Offentlighetprincipens baksida :(

-------
//Lövet
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lövet, är det så illa att man kan få ut det utan att begära enskilt? Hur vet transportstyrelsen vilka som är F11:or?
Finns det något sätt att göra sin bil "osynlig" tex genom att låta den bli leasingbil, eller skriva den på en annan adress?
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grelle: Du kan ju dels begära vissa årsmodeller, men även utan det finns modellkoder att gå efter. Det är med andra ord inga problem alls att få ut en lista på exakt de bilar du letar efter.

DarrenB: Du får i så fall skriva över bilen på någon annan som inte bor på din adress. Det är dock inte jättebra ur försäkringshänseende, framförallt inte om det är en äldre person. Då kan FB hävda att de inte är den huvudsakliga brukaren och därmed neka ersättning.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.