AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 190.508 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg269 st
Postad/Inlagd2018-03-25 14:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Det är skillnad på larm och larm, original larmet kan vem som helst med förkunskaper kringgå, hjälper ej mot riktiga tjuvar.

Skrämmer Bosse biltjuv kanske, men inte bildelsligan.

DNA märkning hindrar inga stölder, varför skulle en Litauisk tjuv bry sig om ett klistermärke?           IP: ...[208.198]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2018-03-25 14:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Jag vet inte hur man demonterar rattarna och navigationsutrustningen. Men om de är fastskruvade. Skulle det kanske var en idé att byta skruvarna till säkerhetsskruv. Antar att tjuvarna vet exakt vilka verktyg som behövs och storlek/typ på skruv och mutter (om det används för att fästa utrustningen).

Risken är kanske att tjuvarna blir arga och förstör bilen.           IP: ...[133.184]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2018-03-25 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
328i F34 M-sport -14
Se till att skaffa [LÄNK]
och helst Defalarm. Så vi får ett stopp på det här och håller nere försäkringspremierna.           IP: ...[34.0.92]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2018-03-25 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Problemet är att inget av det som föreslås i tråden egentligen hjälper. Har en baltisk liga en shoppinglista på 30 rattar så kommer de att sno 30 rattar. Givetvis tar de bilarna som är enklast att stjäla rattarna på men har alla en viss nivå av säkerhet så får de ju ta vad som erbjuds. Det är som SmartDNA. Det är en sjukt bra grej egentligen. För det är ju helt omöjligt att snacka sig ur varför man har en stöldanmäld DNA-märkt ratt i sin ägo. Men tar inte polisen en så blir ju effekten att det inte spelar någon roll.

Och det är ju huvudproblemet. Det är mer eller mindre fritt fram att stjäla bildelar, eller egentligen vad som helst i Sverige. Polisen klarar upp 10%ish av brotten och resten (allt) lämpas över på försäkringsbolagen och i förlängningen försäkringstagarna. "Du drabbas ju inte, du har ju försäkring" verkar ju vara resonemanget. Men det är ju samma människor (skrämmande många) som tycker det är schysst att staten låter oss få lite rabatt på t ex elcyklar betald av våra egna pengar.

Man kan göra en hel del, men man kan fan inte leva i ett fängelse av säkerhetsanordningar heller bara för att staten inte kan sköta sitt jobb.           IP: ...[.66.129]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2018-03-25 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
328i F34 M-sport -14
Håller med om ditt resonemang. Men att försvåra för ligorna är något vi kan bidra med och förhoppningsvis kanske det hjälper till att fler blir tagna.           IP: ...[34.0.92]
Antal inlägg1.309 st
Postad/Inlagd2018-03-25 17:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
523-99, 530d -10
Måste det vara en så klumpig grej som Disklok, kan tänka mig ett plåtkryss som träs över navet och låses med hänglås runt rattstången, avsikten är att göra det tillräckligt jobbigt så att man låter bli. (jag gissar att man bara har "rätt verktyg med sig).

FAF           IP: ...[.164.48]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2018-03-25 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Innan ni dömer alla här så är det som har larm, Bilen står nära hus och det spelade ingen roll. Det går på minuter så de vet precis hur de gör.

Det man kan fundera är att BMW inte gjort de lite krångligare att stjäla rattarna...

Tror många inte är dumsnåla i detta forum....           IP: ...[7.93.10]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2018-04-05 02:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520DXM -16
Ducati 748 SP -96
Misstänksam Vit Caddy åker runt i Solna där jag bor kl 2 på natten. De åkte runt väldigt sakta, bilen hemma hörande i Bro. Även ringt polisen om misstänkta fordonet.           IP: ...[7.93.10]
Antal inlägg2.263 st
Postad/Inlagd2018-04-05 07:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Ur tillverkarens synpunkt, i detta fall BMW, så ska det ju gå så fort som möjligt att smälla ihop bilen på löpande bandet, tid är pengar, så då blir det ju så klart omvänt med, snabbt att sno grejerna bara man vet hur och var skruvarna sitter.

T ex ratten, det skulle ju kunna sitta med en mutter som ska låsas med en saxsprint. Det skulle ju onekligen bli lite svårare att sno den ratten då men då skulle det ta längre tid på löpande bandet, ergo skiter BMW i den biten. Dom verkar inte bry sig ett dugg. För om man tänker efter, hur ofta byter man som normalbilist en ratt eg? Inte så ofta. Och om det skulle behövas nån dag så kan jag gärna ta att det tar mecken en kvart eller så att få loss den, jag betalar hellre den 500-hundringen då (om ens alls) än att behöva betala självrisker och allt med jämna mellanrum.

Samma med navin, den sitter ju bara med 2 torx bara man fått bort dekorpanelen som sitter dittryckt (efter vad jag sett på youtube). Och eftersom den liksom sitter ovanpå instrumentpanelen så är det snabbt gjort. Hade det inte varit bättre med navin infälld i instrumentbrädan som på tidigare modeller? Det är ju bara en designgrej att den sitter som den gör idag.....

Så nog går det att göra det svårare allt!! Men varför ska BMW bry sig eg? Dom säljer bilar som fan, dom får sälja rattar och navis både en eller två gånger till. BMW drabbas inte av höjda försäkringspremier eller av att bilen står på verkstaden, dom får ju betalt för det med. Deras försäljning ökar ju varje kvartal.

Detta tillsammans med den svenska lama lagstiftningen och Polisens ringa möjlighet till att haffa buset gör ju att vi i Sverige med BMW är lite mer utsatta.

Surt är det att man inte får ha sina grejer ifred :-(

Niklas

Fransosen           IP: ...[.240.74]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2018-04-05 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW får räknas som en av världens mest framgångsrika biltillverkare och man har numera en rätt så betydande volym, globalt sett.
Problemet med stölder av ratt, navi, etc är ett MYCKET LITET problem om man ser till den totala volymen.

Sverige är i stort sett det enda landet som sticker ut med betydande problem.
Återigen; hur kan någon ens för ett ögonblick tro att BMW ska ta ansvar för Sveriges samhällsproblem???

Om BMW skulle utveckla en eller flera varianter av bilmodeller, s k AFEBLGI, anpassade för att hantera Sveriges samhällsproblem så skulle dessa specialmodeller bli mycket dyrare.
Jag är personligen absolut övertygad att vare sig Fransosen eller någon annan skulle betala det betydligt högre priset för dessa specialutvecklade bilar.

Ja, ja, jag vet att några enstaka få länder också kan ha vissa problem, men inte i samma omfattning och framförallt så är det inte ett generellt globalt problem.

(Jag är för dålig på tyska språket men modellkod/variant AFEBLGI kanske skulle kunna översättas till något som "angepasst für ein bestimmtes Land gescheitert Integrationspolitik", eller något?)           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg6.262 st
Postad/Inlagd2018-04-05 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Det är inte ett svenskt problem, det är ett stort problem i Tyskland med.

Den tyska marknaden är viktigt för BMW. Läs lite tysk media så inser du snabbt att det inte är begränsat till oss i Sverige.

[LÄNK]

[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2018-04-05 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Jag tror BMW är väldigt medvetna om problemet, både i och utanför Sverige. Men så länge det inte påverkar försäljningen nämnvärt (och då ska den sjunka dramatiskt i Sverige för att det ska bli aktuellt) så lär de inte lägga tid och pengar på det. Hade det blivit ett globalt problem och försäljningen sjunkit märkbart med stölder av rattar och nav som största anledning så hade det blivit åtgärder från BMW.

En annan faktor är också att marknaden finns. Det är inte ett globalt problem (åtminstone inte på samma sätt som i Sverige) just för att Sverige finns. Hade det inte funnits några BMW-bilar i Sverige så hade det näst enklaste landet på listan haft de problemen vi har här. Och då är ju frågan hur mycket sämre vi måste göra det för tjuvarna och hur lång tid det tar.

Min uppfattning i frågan är att jag förstår varför BMW inte gör något, och håller i viss mån med dig Ulf. Men samtidigt tycker jag det är rätt uselt att man efter så många år inte gör någonting alls åt det.

Å andra sidan så är det rätt svårt att göra så mycket åt det heller. Man kan stoppa de riktiga pajasarna, men proffsen om man kan kalla dem så lär alltid hitta ett sätt att sno grejerna så länge det är lönsamt för dem.

Det är en rätt svår fråga, och även om jag håller med om att det i stort är ett samhällsproblem så har jag svårt att se exakt vad man kan göra åt det. Har heller inte sett några direkta förslag i tråden på åtgärder som skulle göra det bättre (samhällsproblemet då).           IP: ...[223.196]
Antal inlägg485 st
Postad/Inlagd2018-04-05 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
Försökte få en offert från BMW på ett Defa larm på min nya 140. Nu är där OE larm från början. Efter mailande fram och tillbaka får jag detta svaret nedan. Som sedan styrkts från andra inom samma företag ( reservdelschef och tekniker på verkstad ) Jag skiter i extra larm nu ,ska det vara så trögt orkar jag inte hålla på . De kunde bara gett mig typ 5500:- mont och klart tycker jag. Jag vill inte låta andra montera pgs garantier osv. Se svar nedan från BMW verkstaden.

Hej,

Pratade med min kollega på reservdelar och det larmet som du får monterat från fabrik är det absolut bästa, han sa också att Defalarmet skyddar på samma sätt dock något mindre och det blir inte bättre för bilen att sätta in det också.

Så enligt oss ska du inte behöva ett extra larm då det inte ger dig någon extra säkerhet, tyvärr.
          IP: ...[.49.131]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2018-04-05 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Ja, som jag sade så finns det något enstaka land som också har samhällsproblem liknande Sverige.
Sverige och Tyskland är väl kanske de två länder som sticker ut som medvetet har valt att skaffa sig dessa samhällsproblem.
Jag följer i viss mån tyska media och jag har både kollegor och vänner där och enligt min bedömning är problemen med stölder av ratt, navi etc inte alls lika stora som i Sverige. Betänk att BMW:s volym i Tyskland är i jämförelse oändligt mycket större.
Men min poäng är att problemet är inte globalt och problemet är mycket begränsat i förhållande till BMW:s totala globala volym.

Jag håller absolut inte med om att marknaden för stöldgodset är oändlig eller ens konstant.
Om det skulle vara lika "obekvämt" att stjäla delarna i Sverige och i alla länder så skulle de som har behov av delarna i stället i högre utsträckning köpa dem på laglig väg. Om delarna därmed bedöms bli alltför dyra eller alltför obekväma så upphör marknaden. Det blir inte längre lönsamt att laga krockade bilar och det blir alltför dyrt att uppgradera enklare utrustade modeller.           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2018-04-05 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Att komma till rätta med Sveriges samhällsproblem är alls inte komplicerat eller svårt. Det finns många goda exempel på jämförbara länder som i stort helt saknar Sveriges samhällsproblem.
Lösningen är helt enkelt att göra lika.
Det enda som komplicerar det hela är att vi nu redan medvetet har valt att skaffa oss våra kraftigt växande och accelererande samhällsproblem (prognosen är dessutom att de kommer fortsätta accelerera kraftigt), så till skillnad mot jämförbara länder som goda exempel så har vi varit naiva och vi sitter redan med problemen i knät.
Detta faktum gör det lite svårare och tar lite längre tid att återställa allt till samma nivå som de klokare goda exemplen.
Men med en klok och handlingskraftig plan så är det självfallet fullt möjligt att återställa allt till samma utmärkta nivå som de allra bästa exemplen.
Alternativt så borde det ju åtminstone vara självklart att Sverige återställer allt till en rimlig genomsnittlig EU-nivå.

Till den som motsäger min åsikt i detta så vill jag ställa följande fråga:
Anser du att Sveriges röstberättigade innevånare på ett demokratiskt riktigt sätt har fått bestämma (finns det verkligen en majoritet) för att vi faktiskt ska införa dessa samhällsproblem?           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg1.731 st
Postad/Inlagd2018-04-05 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i 6vxl touring-95 -Såld!
+1 På Ulf:s klarsynta inlägg!           IP: ...[65.52.8]
Antal inlägg485 st
Postad/Inlagd2018-04-05 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
M140
snart val ! Denna gången tänker vi två gånger...hoppas jag.           IP: ...[.49.131]
Antal inlägg359 st
Postad/Inlagd2018-04-05 14:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Vad jag vet så har de ligor som reser till Sverige exakt samma möjlighet att ta sig till vilket EU-land som helst, så det vore ju lite intressant att veta exakt vad som ska återställas till en rimlig EU-nivå.

Straffsatser och slapphäntheten kring brott i allmänhet är ett stort problem, men för att det ska nå en nivå där de reser någon annanstans så krävs det ganska radikala ändringar. Att våra verklighetsfrånvända politiker ska satsa pengar de inte har på att stärka upp skyddet för BMW-ägare är inte realistiskt att tro. Det skulle trots allt kräva ganska långtgående kontroller längs gränser för gods som förs ut och liknande vilket skulle kosta och "begränsa den fria rörligheten".

Förstå mig rätt, jag hade gärna sett en helt annan politik på många områden men vi pratar i bästa fall en 30-årsplan för att nå resultat. I princip alla riksdagens partier är ju relativt överens i dessa frågor så att rösta lär inte hjälpa. De är väl mest upptagna med att bråka om vem som tycker rätt på rätt sätt snarare än att ge väljarna alternativ kring vad de faktiskt tycker och vill genomföra.           IP: ...[223.196]
Antal inlägg527 st
Postad/Inlagd2018-04-05 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
@Ulf530: Jag ser inte fullt ut kopplingen samhällsproblem-bilstölder? Källor?           IP: ...[1.162.2]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2018-04-05 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Vi bör väl vara återhållsamma med politiskt käbbel här men jag anser att politiken har största betydelse för trådens frågeställning. Ovan frågor till mig är relevanta för tråden och har politisk anknytning.

Nimgaard; Om ligorna har exakt samma möjligheter i vilket EU-land som helst, vad är då din förklaring till att de väljer att resa till Sverige?
(Min förklaring är tydlig och den har jag tidigare redogjort för i denna tråden.)
Politikerna har tillgång till massor av våra skattepengar, i år och nästa år har de tillgång till mer skattepengar än någonsin tidigare.
Pengarna finns alltså, så det handlar bara om prioriteringar. Ska vi medvetet låta nuvarande samhällsproblem fortsätta accelerera och lägga allt större resurser på detta eller ska vi prioritera mer ekonomiska resurser till t ex vård/skola/omsorg till den skattebetalande delen av landets innevånare?
Uppenbarligen räcker inte pengarna till allt, trots tillgång till rekordstora skattemedel. Vad ska vi då i demokratisk anda välja att prioritera? Kan det möjligen vara rimligt tro att den skattebetalande delen av befolkningen önskar viss prioritering på dem som byggt upp landet och betalat in skatten? Lite mera prioritering på omsorg, t ex skydd mot brott, om den arbetande och skattebetalande delen av befolkningen?

Det finns en mängd omedelbara åtgärder som skulle gå relativt snabbt att sätta i verket, det handlar bara om relativt små förändringar i prioriteringar.
Ett enda litet exempel: 80 000 personer vistades 2016 olagligt i Sverige efter att de fått avvisningsbeslut (Ygemans prognos). Hur många kommer de att vara 2018? Bara detta enda lilla exempel tar extremt stora resurser i anspråk, bl a polisiärt och skattepengar.
Att åtgärda bara detta exempel skulle frigöra betydande polisiära och ekonomiska resurser till att i stället motverka vardagsbrotten mot skattebetalande innevånare, som t ex åtgärder mot dessa här omtalade ligor.
Väldigt stora summor skattepengar går i dag till privata vaktbolag för att skydda folk och egendom mot våra stora samhällsproblem. Vaktbolag, larmföretag och andra företag som jobbar med skydd har vuxit lavinartat under de senaste ca 5 åren. All denna kostnadsökning och tillväxt är i princip onödig och kontraproduktiv för landet Sverige.           IP: ...[.191.75]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91