AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
305.037

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Sida 5 av 79
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anders1000, hur smidig är disklok? Känns det som om du orsakar slitageskador på ratten när du tar på och av? Hur lång tid tar det att ta av/på?

Vilken storlek har du?

Jag behöver nog köpa en sån jag med.
an
61
anders1000
520xd G31 -18
Den är smidig. Det tar inte mer än ca 15s att sätta på / ta av den. Jag trär på ett gammalt örngott över ratten också innan jag sätter på den för att undvika skador på ratten. Tips jag såg på youtube. Jag är också noga med att sätta den så att det inte blir några tryckmärken på ratten. Det finns några utstickande detaljer på insidan som lämnar tryckmärken om den så att säga hänger på dessa. Om man sätter den med "kryckan" kl två verkar det funka bra, blir inga märken.

Till M-sportratten som jag har är det storlek small man skall ha.
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
@Anders1000: Jag får en känsla av att om dom får upp bilen utan att larmet går och dom får med sig halva elektroniken i bilen på några minuter så lär disklok kunna brytas upp relativt enkelt utav dom. Eller så skippar dom ratten och plockar på sig navin etc..

Min granne fick sin ratt och navi stulet förra veckan 150 meter ifrån min. Rent geografiskt om man kollar i vårt bostadsområde så var min ett mycket lättare byte för dessa personer då flyktvägarna är många fler hos mig då jag bor i första huset i vår länga. Dock var jag på jobbet en hel vecka så troligtvis när dom reka så stod inte min där, men när dom var på hans bil så stod min på uppfarten. Känns som att jag står näst på tur, så nu får F11an stå i garaget iomed att den har M-ratt med paddlar och stora skärmen. F10an har också M-ratt med paddlar men lilla skärmen. Kanske lika stöldbegärlig?
an
61
anders1000
520xd G31 -18
Underdog2: Tja, till motsatsen har bevisats så anser jag att DiskLOK gör att man får behålla ratten i alla fall...

Vad gäller det här med att original-larmet inte löser ut så verkar det inte finnas någon här som faktiskt vet hur det fungerar. Kan man krossa en ruta utan att det löser ut så saknas glasskross-sensor t ex. Vet någon om original-larmet har glaskross-sensor? Slår man alltid sönder rutan vid dessa inbrott?
Gällande original larmet så är det ingen glaskross sensor.
Original larmet är en helt onödig kostnad då den är busenkel att kringgå.

Satsa istället på DEFA larmet som kostar ca 5K, finns glaskross sensor, rörelsedetektor, nivådetektor. Alla DEFA larm kopplas in på olika sätt beroende på vem som utför det. Det är i praktiken omöjligt att kringgå utan att det går igång.
Om dom mot all förmodan slår ut ena delen av larmet, så kommer nästa att utlösas.
Och tjuvarna vet om detta, och kommer med all säkerhet välja en annan bil.

Som någon skrev, kanske värt att strunta i NAV, BMW råkar som sagt var ofta ut för stöld av ratt & sidospeglar, så det spelar ingen större roll.

Har man köpt en dyr bil för flera hundra tusen så har man råd med ytterligare 5K, för en god natts sömn om inte annat....
an
61
anders1000
520xd G31 -18
Ja, i så fall håller jag helt med. Original-larmet är uppenbarligen en helt onödig kostnad. När jag köpte min förra E91:a fick jag en smärre chock när jag insåg att den inte hade larm som standard så där satte jag i ett DEFA larm. När jag köpte min nuvarande F31:a i höstas specade jag den med larm men inser nu att det var meningslöst. Kanske är det därför BMW Sverige inte har med larm i några paket - de vet att larmet är skräp helt enkelt.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med ett defa-larm. Får man en separat dosa till det då eller kan det kopplas till nyckeln?

Tror ett disklok kan vara avskräckande. Där jag bor är det inte direkt brist på bmw med m-sport delar. Istället för att riskera problem tror jag att det tar nästa.
12
74
125d
335dXT -17
HELVETE DÅ, jag trodde dom burat in idioterna efter att Polisen gripit några Litauer i Borås. Men det finns väl fler...
Länk
Länk

@Grelle: Defa larmet kopplas till den vanliga fjärren/keyless. Tyvärr funkar det inte med comfortöppning (sparka under stötfångaren) av bakluckan, då går larmet :(

@smurfkungen: det går inte att öppna dörren om man inte låst upp med fjärren. Låsmekanismen kopplas fysiskt bort från handtagen när man låser bilen. Jag provade när min sidoruta var borta.

BMW har fortfarande inte fått kablage/kontaktstycken till min bil. Har varit av med den i över 2v nu!
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Om Sverige är såpass drabbat och utrustningen jämfört med dom tyska bilarna är lite fattigare, borde inte tyskarna gå igenom samma sak? Någon som läst något om det?
an
61
anders1000
520xd G31 -18
De har samma problem i Tyskland. Sök på gestohlen lenkrad bmw ... Finns massor att läsa.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
125d, kanske är dags att installera ett sånt larm då!

Nu vet de ju var min bil finns så det känns som om jag inte vidtar åtgärder så är det bara en tidsfråga innan den drabbas igen. Lite svårare måste jag iaf försöka göra det för dem. Allt bli av med bilen i 1-2 månader som Bavaria Solna säger är ju ett helvete!

EU borde ju kicka ut Litauen ur EU eller tvinga dem till åtgärder. Inte direkt en viktig spelare i Europa så de skulle kunna var tuffa emot dem, utan allt för negativa konsekvenser. Annars kommer snart de negativa aspekterna av EU överväga de positiva med allt som hänt det senaste året.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Funderar på om skyddsfilm på rutorna stoppar dem från att komma in i bilen.

/G
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anders1000, var beställde du din disklok och hur mycket gav du?
an
61
anders1000
520xd G31 -18
Jag köpte den via ebay (sista länken i tidigare inlägg i denna tråd) och fick då betala ca 2000kr. Disklok själva tar 99 pund så det verkar betydligt smartare att köpa den direkt därifrån (1:a länken). Den var dock markerad som slut i storlek small hos Disklok för några veckor sedan, därför tog jag den från ebay.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, tack för infon. Ska lägga en beställning så jag har en sån innan bilen är åter.
Är ni säkra på att DEFA inte fungerar med komfortöppningen?
Har larmet själv, men utan komfortöppningen vilket jag vill ha på nästa bil.

Tråkigt i såna fall att behöva välja bort det...
We
918
Weiman
118i M-Sport -24
Stöldvåg av rattar och airbags från personbilar:
Länk
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
2000 stölder under 2015 låter lågt. Det är 5,5 per natt i hela Sverige. Bara i Stockholmsområdet tror jag det stjäls fler rattar och navi varje natt just nu.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur många drabbade är vi på forumet nu?

2 gånger:
Smurfkungen
Rattkrycka

1 gång:
125d
Grelle

Är vi fler?
För egen del vore det även intressant att veta om det alltid skett under natten eller om någon även råkat ut för det dagtid?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.