AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 182.555 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2017-11-05 15:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Utmärkt. Om tyskan är bra så finns det mycket att läsa om. Googla så dyker det direkt upp artiklar liknande som i Sverige och känslan av ett unikt svenskt problem försvinner. I artiklarna nämns att det är professionella tjuvar och att det är likadant i närliggande bundesländer. Kort och gott, samma visa där. Och den tyska marknaden är en viktigt marknad...           IP: ...[.177.96]
Antal inlägg3.015 st
Postad/Inlagd2017-11-05 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dA
i3
Är på utkik efter en F11 LCI med mycket utrustning, och pratade med en tysk BMW-handlare i veckan, som hade haft inbrott i 8 F10/11'or där de hade tagit M-ratten samt Navin. :-(           IP: ...[.142.12]
Antal inlägg4.668 st
Postad/Inlagd2017-11-05 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330i M-Sport-19
BMW 760i-05
Jag kan bekräfta problemet med stölder av rattar och navigationssystem är lika stort i Tyskland som i Sverige, jag var själv nere i Tyskland i somras för att köpa bil åt en kompis, och när vi kom fram till handlaren belägen på en mindre ort några mil från Bremen visar det sig att ett större antal av bilarna i lagret blivit av ratt och navigationssystem i en stöldräd några dagar tidigare, så även det tilltänkta objektet.

Samma visa var det förra våren när jag tillsammans med en annan bekant var ner för att köpa bil som stod hos en BMW handlare på en mindre ort utanför Essen, i princip samtliga bilar med M-ratt och navi hade rensats någon natt tidigare och då pratar vi om minst 20 bilar.

Jag brukar även läsa tysk motorpress och där har de återkommande stölderna varit följetång under ett bra tag. Även MB och VW är drabbade, men BMW är kraftigt överrepresenterat i stöldhänseende även i Tyskland

BMW CS #5139           IP: ...[204.179]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-05 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ok, vi säger att jag har fel, jag har inget problem att erkänna det i så fall.
Men jag förstår fortfarande inte poängen med att BMW skulle ha ansvaret för Sveriges (och kanske Tysklands..?) samhällsproblem?
Fortfarande kvarstår min fråga, menar ni att Mercedes och Audi har vidtagit tydliga åtgärder som BMW har struntat i?
Alltså har Mercedes och Audi stärkt inbrottsskyddet på ett betydande sätt och även vidtagit de åtgärder som vissa här i tråden föreslår och därför görs det inga inbrott i dessa och andra fabrikat?
Det kanske är så, men det är då inget som jag känner till, så upplys mig gärna om vilka åtgärder de vidtagit, tack.

Men om det skulle ligga något i min tes att BMW, Audi Mercedes och liknande tillverkare skulle ha ungefär samma skydd mot inbrott så måste ju de huvudsakliga orsakerna ligga någon annan stans, eller hur?           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2017-11-05 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
I så fall är det väl i stort sett bara att ge upp.

För att hindra problemen från samhällshåll så krävs ständig polisnärvaro, närmast en militärstat. Lär inte hända.

Privat så blir det mur och staket med rejäla larm och övervakningssystem, alternativt väktare på plats 24/7. Lär inte vara motiverat för att skydda en bil. Låst garage funkar väl, men hade alla ställt in bilen i garage så hade väl stölderna minskat radikalt. Alla har inte heller tillgång till garage.

BMW (eller andra märken) har tydligen inte något som helst incitament att försöka lindra problemet med teknik. Personligen skulle jag nog anse det vara det rimligaste alternativet , eftersom det är en enklare lösning, och relativt billig. Men samtidigt räddar det bara nya bilar. Fast det löser sig ju rätt snabbt när nästa generation av ratt/navi kommer ut. Och nej Ulf530, jag menar inte att det är BMWs _ansvar_ men om deras bilar är så stöldbegärliga så kunde man ju tycka att de också borde anse det vara ett problem oavsett vems felet är (det är tjuvarnas, ingen annans).

IP: ...[.66.129]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-06 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Nimgaard, det är bara konstatera att du och jag har olika uppfattning vad som är orsaken.
Men jag gav tidigare några mycket enkla och snabba exempel på fler som inte delar din uppfattning:

Polisens hårda arbetsbelastning med gängskjutningarna, där polisen måste prioritera ner tillgreppsbrott,
Polisen beskriver Sverige som ett ”smörgåsbord” för kriminella: SVT Nyheter.

”Sverige – ett paradis för biltjuven” Aftonbladet.

Försäkringsbolaget: ”Organiserade ligor tycker att Sverige är ett väldigt bra ställe”

I polisens rapport ”Mobil organiserad brottslighet” kan man läsa att polisen bedömer att etableringen av internationella brottsnätverk kommer att öka i Sverige.

Tyvärr är det så att man kommer till Sverige som till ett smörgåsbord, man äter och åker mätt härifrån, säger Bo Löf, som arbetar med kartläggning av internationella brottsnätverk i Sverige.

...................

Jag anser att vi har fullt tillräckliga Polisiära och liknande resurser i Sverige men "omständigheterna" gör att resurserna används till fel saker.
Jämför gärna med våra nordiska grannländer, och med många andra goda exempel.
De flesta (alla?) jämförbara länder har betydligt lägre brottslighet än Sverige, även lägre antal inbrott i BMW-bilar, utan att ens vara i närheten av "ständig polisnärvaro, närmast en militärstat".
Det är extremt ovanligt att jag påstår att någon har direkt fel, men i detta fallet har du faktiskt helt fel.

Men du ger några bra exempel på hur vi som enskilda innevånare kommer bli tvungna att skydda oss, pga de problem som vi gemensamt dragit på oss.
Vi går en intressant utveckling tillmötes. Säkerhetsföretag, vaktbolag, larmföretag och liknande har lysande framtidsutsikter.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-06 08:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Att vissa, på känt manér, försöker påstå att t ex "-Tyskland har minsann också problem, så det så..!" innebär inte för min del att våra problem i Sverige skulle minska...
Var och en av oss som i Sverige drabbas av inbrott i vår BMW, eller drabbas av andra brott, drabbas precis lika hårt oavsett om någon annan har blivit drabbad i Tyskland eller inte.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2017-11-06 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Jag tror vi är rätt överens om orsaken. Det är väl snarare förhoppningen om lösningar som vi ser olika. Absolut har polisen för mycket att göra av olika orsaker, men de har trots allt en uppklarandegrad i häraden 12%ish. Känns som att rattstölder kommer väldigt långt ner i prioritetslistan. Jag kan inte direkt säga att mitt intryck är att polisen löste särskilt många sådana ärenden tidigare heller.

Ärligt talat, om du själv skulle ge dig ut för att stjäla en bilratt och hade kunskap om hur man gör för att stjäla en väldigt snabbt. Hur mycket planering skulle egentligen krävas för att du skulle ha nästan 100% chans att komma undan med det, oavsett polisens resurser och oavsett land? I princip måste man väl vara dum/girig nog att vara kvar på platsen så pass länge att väktare/polis dyker upp (vilket väl var fallet på Förenade Bil häromveckan).

Så länge det finns en marknad för stulna bildelar så kommer de att stjälas. Sverige är ett relativt tacksamt land då vi ändå har det relativt väl ställt, så det finns en hel del bilar att ta från. Vi har öppna register så man kan spåra bilar väldigt enkelt. Det finns bilar tillgängliga antingen ute i industriområden eller på avskilda parkeringar. Och skulle man till äventyrs åka dit så är straffen rätt överkomliga för de som ändå valt en kriminell yrkesbana.

Skulle vara intressant att höra förslag på faktiska åtgärder som samhället kan göra som skulle ge riktig effekt. Oavsett hur det ser ut i andra länder så ser det ju ut som det gör i Sverige.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-06 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Nej, jag delar absolut inte din och andras uppfattning att orsaken till bilinbrotten och t ex skjutningar skulle vara "att vi har det relativt väl ställt".
Återigen, jämför med andra nordiska länder och andra jämförbara länder som har det minst lika väl ställt men som har väldigt mycket mindre problem än vad vi har.
Vad skiljer Sverige och dessa länder?
Har de andra länderna vidtagit några faktiska åtgärder? Nej inte direkt.
Utan det är ju faktiskt Sverige som aktivt har vidtagit faktiska åtgärder för att få detta till resultat.
Jag delar absolut inte din uppfattning "det ser ju ut som det gör", för då accepterar man att det är bara att ge upp.
Det finns många goda exempel men vi i Sverige har gjort fel.
Gör om gör rätt, så kan vi omgående börja vända den negativa utvecklingen.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg4.668 st
Postad/Inlagd2017-11-06 13:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330i M-Sport-19
BMW 760i-05
Jag är av den uppfattningen att det borde vara möjligt att komma tillrätta med en stor del av denna brottsligheten om polis, gränspolis och tull gavs extra resurser att punktmarkera just denna kriminalitet. Men med tanke på hur läget ser ut på många andra områden idag så är det att betrakta som helt osannolikt att så skulle ske.

Att BMW är mer drabbat än andra märken tror jag knappast har speciellt mycket att göra med att BMWs stöldskydd är sämre än på andra märken, desto mer på att efterfrågan på BMW-delar är avsevärt högre än på andra märken. BMW är ju ett mycket populärt bilmärke i många delar av världen, och andelen BMW-ägare som har intresse av att eftermontera utrustning tex navi eller M-sportratt tror jag är betydligt högre än hos tex BMW eller Audi ägare.

Det BMW kunde göra för att motverka problemet är att redan på konstruktionsstadiet försvåra för den som vill eftermontera, tex andra kabelmattor på bilar som saknar navigation och liknande. När det gäller tex E90-serien var ju problemet med stölder obefintligt, men där var det också en helt annan konstruktion och annan instrumentpanel så att eftermontera navi var helt inte möjligt på samma sätt.

Jag har en bekant som jobbar på en större aukt MB återförsäljare i Gbg, och MB är som sagt definitivt inte förskonade från stölder, men det verkar mest vara rattar och airbags som försvinner och inte navigationssystem. Om det beror på liten efterfrågan pga att det är krångligare att eftermontera navi i MB vet jag inte.

När det kommer till Audi verkar märket för tillfället inte vara speciellt stölddrabbat alls, vad jag hörde av en VAG säljare krävde Audi vid eftermontage av tex ratt och navi kodning och därmed är intresset inte lika stort, vet dock inte om detta stämmer?

BMW CS #5139           IP: ...[.130.66]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-11-06 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d F31 -16
Min navi blev stulen i Istanbul och när jag frågade polisen om det var normalt med bilinbrott så sa han att det var den sjätte bilen på 6 timmar i närområdet. Bmw är mest utsatta och sen kom vw. Jag har haft navi och m-sportratt i mina senaste bmwn och jag bor i Västerås/Bäckby där det brinner bilar nästan varje natt. Jag parkerar på öppen parkering och bilen har fått vara o fred än så länge.           IP: ...[247.128]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2017-11-06 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Ändå lite nyfiken vad Sverige har gjort som gör att det ser ut som det gör? Rörligheten är ju densamma i Europa i stort, jag tror inte polisen i andra länder punktmarkerar varken ligor eller bilar på ett annat sätt. Knappast dödsstraff för rattstöld i något land i Europa, om än kanske hårdare behandling.

Att det inte sker lika ofta i t ex Danmark eller Norge bör ju ha sin naturliga förklaring i att privatpersoner i dessa länder rimligtvis köper färre välutrustade BMW då det är svindyrt på grund av skatten. Kanske förekommer det lika många premiumbilar i dessa länder men utan att kolla upp det så misstänker jag att så inte är fallet. Skulle vara intressant att få en bild av inbrott/bil snarare än antalet per land.

Jag kan ärligt inte se vad Sverige har aktivt gjort för att få det så här, än mindre vad som skulle kunna göras för att göra något åt det inom ramen för en vettig rättsstat. Visst, generös invandring och så vidare men hur påverkar det ligor från Baltikum som har samma rörlighet i mer eller mindre hela Europa? Är det helt enkelt närheten och ett vettigt "utbud" som är anledningen?           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-06 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
I Sverige är Polisen och rättsväsendet upptagna av andra saker.
Trots att vi i Sverige har tillgång till i jämförelse mycket stora resurser så används stora delar av dessa resurser till helt andra saker än att skydda den skattebetalande delen av befolkningen.
Vi i Sverige har aktivt gjort valet att skaffa oss dessa problem.
Till skillnad mot våra grannländer och i de flesta andra jämförbara länder som har valt att göra på ett annat sätt och där har man också mycket mindre problem och problemen kräver väldigt mycket mindre resurser.
De andra länderna har möjlighet välja att använda de befintliga resurserna till att skydda och serva sina skattebetalande innevånare.
Det har helt avgörande inverkan på hur "ligor från Baltikum" etc lägger upp sitt arbete om Sveriges Polis och rättsväsende skulle kunna använda en del av sina resurser till att målmedvetet och brett kunna försvåra för sådana ligor.

Bara ett litet tankeexperiment som exempel;
I dag läggs det i Sverige enorma resurser skattemedel på att anlita privata vaktbolag. För bara 10-20 år sedan fanns inte 80% av detta behov.
Tänk om bara dessa resurser skulle kunna användas till att serva och skydda medborgarna. Om bara en liten del av resurserna användes så skulle det väl t ex räcka till för att varje BMW-åf skulle kunna ha en egen nattvakt?
Totalt sett handlar det om att Sveriges samhällsproblem kostar miljarder (alltså tusentals miljoner kronor!).
Om våra samhällsproblem vore lika små som i våra grannländer så finner jag det inte helt osannolikt att resurserna skulle räcka till att ha nattvakt i varje kvarter där det finns en nyare BMW parkerad...
Hur tror Nimgaard och ni andra att det skulle påverka "ligor från Baltikum" och liknande?

Är detta verkligen så svårt att förstå?
Det står klar och tydligt i mina tidigare kopierade exempel/citat:

Polisens hårda arbetsbelastning med gängskjutningarna, där polisen måste prioritera ner tillgreppsbrott,
Polisen beskriver Sverige som ett ”smörgåsbord” för kriminella: SVT Nyheter.

”Sverige – ett paradis för biltjuven” Aftonbladet.

Försäkringsbolaget: ”Organiserade ligor tycker att Sverige är ett väldigt bra ställe”

I polisens rapport ”Mobil organiserad brottslighet” kan man läsa att polisen bedömer att etableringen av internationella brottsnätverk kommer att öka i Sverige.

Tyvärr är det så att man kommer till Sverige som till ett smörgåsbord, man äter och åker mätt härifrån, säger Bo Löf, som arbetar med kartläggning av internationella brottsnätverk i Sverige.

(Nu hoppas jag att mina argument och förklaringar räcker, jag sätter gärna punkt här!)           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg884 st
Postad/Inlagd2017-11-06 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lösningen är enkel, köp ett udda bilmärke tjuvarna inte är intresserade av, finns en anledning till BMW är nummer ett på listan, det går extremt bra för BMW och många äger en BMW.

Kommer inte heller bli en lösning i närtid, antingen låser ni in bilen nattetid i bevakat garage med galler eller så köper man ett skitmärke till bil.           IP: ...[121.243]
Antal inlägg32 st
Postad/Inlagd2017-11-06 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -15
Det jag tänker på är det här med larm. Jag köpte till min husbil för många år sedan ett trådlöst larm, det innebar att jag fick ett larm i dosan som jag hade inne eller med mig.
Fördelen var att man kunde gå ut och "prata" med dom som inte kunde hålla fingrarna i styr.
Och har man ont i ett ben kan man ha ett baseballträ som käpp:)
Jag har sökt efter något liknande men inte hittat, någon som vet var och om det går att köpa idag?           IP: ...[.134.67]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2017-11-07 01:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
@EOS: Borde ju gå kan man tycka. Via BMW Connected kan man göra en drös saker. Men att få den att tala om att någon har slagit sönder en ruta, nej se det kan den inte, men starta ventilation eller kolla soppa går bra...           IP: ...[6.46.25]
Antal inlägg177 st
Postad/Inlagd2017-11-07 13:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -08
118i-10
Enligt de "polisexperter som utreder" dessa BMW-stölder så innebär en BMW absolut högsta status bland nyrika 0ch div suspekta personer på andra sidan Östersjön.
Långt högre status än Audi och Mercedes. Därav denna oerhörda koncentration på just nyare BMW.
          IP: ...[.14.142]
Antal inlägg387 st
Postad/Inlagd2017-11-09 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret

F10 523i
Audi R8 V8
Honda Type R Supercharger
Då er BMW inköpt igen,

Senarst tog dom (2 gånga) allt på min E46 M3 (5 år sen)

Så nu prover jag igen, vi får sen ur länge jeg får behålla lampor, ratt, fälga mm mm.

Men,
DNA märkning (gör säkkert ingen skillnard)
Airbarg och rat lås, samma sak her, säkkert inte skillnard
2 ölika hjul lås
Parkera intill väggen, så dom endast har tillgång till 2 hjul, och svår att ta tag i fronten.
Avlåst fler bils garage med rondering 2 g per natt

Som sagt nu får vi se.. men så länge att der inte finns ngt ordentligt straff for inbrott och brott över lag, då kommer vi vel inte att se en minsking..

IP: ...[1.32.74]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-11-16 07:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i Xdrive Touring -16
Var på verkstan i ett annat ärende häromveckan och började snacka bildelsstölder med en kille där efter att han nämnt att de var överlupna med rattlösa BMW.
Enligt honom går delarna huvudsakligen till Kina numer för att gå in i nya snålbeställda bilar. Vad som var mer intressant var att han påstod att BMW nu uppmärksammar problemet och är på gång att sänka reservdelspriserna just där för att döda den illegala marknaden.
Känns nästan för bra för att vara sant och man undrar om detta verkligen kan stämma. Känns svårt i praktiken att begränsa prissänkning till en isolerad marknad och därmed svårt att förstå hur BMW räknar hem detta.
Någon annan som hört detta rykte?           IP: ...[108.166]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2017-11-16 11:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att delarna går till Kina av precis den anledningen har skrivits tidigare och jag hört det både av verkstan, vårt leasingbolag samt försäkringsbolag. Huruvida BMW sänker priserna där har jag inte hört något om, ännu.

Tycker det är bra att de uppmärksammar detta. De lär ju suttit på informationen ett tag. Sen lär det ju vara de lokala handlarna skiter blankt i det där borta.

Vet inte vad som kostar mest för dem: Krångla till i/ur-montering av delar alternativt sänka reservdelspriserna i Kina. Antagligen billigare med det sistnämnda, iaf för tillfället...           IP: ...[6.46.25]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 iM Touring  -03
Pris: 29.000:-

BMW 335  -07
Pris: 135.000:-

BMW M3 Coupe  -08
Pris: 369.000:-

BMW 120d LCI  -08