AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 182.942 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg661 st
Postad/Inlagd2017-11-02 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i M F30
Faktum är att det är ganska pyssligt ändå att ta loss ratten iaf på F30. Upptäckte detta då jag tog loss min trim för foliering. Så man får nog konstatera att killarna som håller på med detta är rätt skickliga/snabba.

Efter min ratt försvann så har jag larm, samt en krycka med en arm ner över airbagen nattetid. Har varit lugnt sen dess. Den där diskloken är ett horribelt missfoster, skulle aldrig få för mig att köpa den. Den jag har är 35cm och blir som en platt stav ihopfälld. Utfälld så spärrar den airbagen från att bli uttagen, och därmed också rattmuttern. Länkat till den längre bak nånstans, kostade hundralappar.           IP: ...[.199.31]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-11-02 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i Xdrive Touring -16
Ulf530: Jag tror du missförstår mig. Jag förväntar mig varken att BMW eller någon annan inom fordonsindiustrin skall bedriva välgörenhet. Jag utgår från att det är vinstintresse som driver branchen. Och att då som BMW börja få ett dåligt rykte vad gäller att hjälpa sina kunder att försvara sina halvmiljonivesteringar kan i längden inte vara bra för affärerna. Min nuvarande bil är min första BMW och hade jag läst på lite bättre om detta så vete fan om det inte blivit ett annat märke (...fast den är ju griskul att köra förstås...). Och jag är nog inte unik i detta.
Tror jag läste någonstans även framförallt Tyskland och England är drabbade, så det handlar om en stor marknad.
En tillverkare som kan visa upp ett seriöst stöldskydd borde ha en konkurrensfördel. Detta är också något jag är beredd att betala för.
Det finns inte bara EN silverkula som fixar detta problem. Men på medellång sikt påstår jag att de som har bästa förutsättningarna är tillverkarna. Den som hoppas på att samhället/polisen inom en rimlig framtid skall få den här skutan att vända kommer att bli besviken.           IP: ...[108.166]
Antal inlägg637 st
Postad/Inlagd2017-11-02 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
F15 X5 4.0d
Förstår inte hur dessa företag som blir drabbade gång på gång inte väljer något av realtidsövervakning som finns, att det inte är något för privatpersoner är inte så konstigt men en rätt liten kostnad för företag och otroligt effektivt men jobbar med det själv dagligen så är väl lite partisk. : p           IP: ...[8.79.42]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-03 08:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som jag sagt tidigare i tråden, produktutveckling pågår säkerligen såväl hos BMW som hos andra tillverkare.
Men det tar åratal att utveckla och prova vilket kostar massor av pengar, tvärtemot vad vissa här verkar inbilla sig. Det är säkerligen tusen parametrar som ska stämma innan det går att börja kundleverera.
Produktutveckling höjer priset och all tillgänglig info visar att priset är en viktig faktor när kunden ska köpa ny bil = kunden är INTE beredd betala (möjligen med några väldigt få undantag...).
Men det borde inta vara svårt för någon förstå att den produktutveckling som nu pågår kan ju inte hjälpa redan levererade bilar, inte heller de modeller som kommer det närmsta eller de närmaste åren.
Dessa modeller specades självfallet för rätt länge sedan, vid en tid när ingen i hela världen kunde tro att Sverige skulle vara så korkade att man själv skulle välja att aktivt verka för att dra på sig dessa samhällsproblem.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-03 08:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Sverige som väl är det enda landet som har dessa problem av denna omfattning är en försvinnande liten marknad.
BMW-kunder globalt vill självfallet inte betala för detta.
Vem kan inbilla sig att att biltillverkarna ska utföra produktutveckling för att motverka/lösa lilla Sveriges stora problem?

Om opinionen vände, om alla slutade dölja och förneka orsakerna och slutade skylla på andra, så skulle det omgående finnas möjligheter frigöra mycket stora resurser att omfördela till rätt saker, t ex till brottsbekämpning, till omedelbar nytta för landets skattebetalande innevånare.

Jag vill egentligen inte diskutera politik här, jag ber om ursäkt för detta. Men för att förklara för vissa varför vi inte kan förvänta oss att BMW ska ta ansvar för våra problem så verkar det tyvärr vara nödvändigt.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2017-11-03 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Fast det är väl det som många i viss mån vänder sig mot. Det kräver inte åratal av produktutveckling. Redan idag så kodas ju många komponenter in i bilarna, och säkerhetsbitarna existerar ju med tanke på fjärrlås och liknande. Sen är det inte 100% vattentät, det är aldrig en säkerhetslösning då den trots all måste ut i verkligheten och bovarna kan lägga tid på att knäcka systemet. Men det är bättre än inget.

Ärligt talat så borde BMW kunna slänga ihop en sådan lösning på en eftermiddag om det skulle behövas. Sen ska det givetvis testas och integreras med nuvarande system men om det tar åratal och kostar massor med pengar (i sammanhanget utveckla bilar) så borde nog folk sluta köpa BMW, för då är det något fel på deras R&D. De kan om de vill, och de vill om det finns pengar att tjäna. Det gör det antagligen inte. Dessutom är det ju som påpekats inte BMWs fel att kriminella bryter sig in i bilarna.

Självklart bäst om samhället kunde få bort problemet på andra sätt, men i så fall är ju den utskällda DNA-märkningen ett fantastiskt verktyg. Lite svårt för någon som blir haffad att förklara bort situationen om prylarna är tydligt märkta. Men det är helt värdelöst om polisen aldrig haffar någon och kan kolla DNA-märkningen.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2017-11-03 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
@seb_540: Jag vet inte då jag ej provat, men enligt mecken så var det ganska enkelt: Trycka in två låsningar med skruvmejsel på baksidan av ratten för att lossa kåpan, lyfta ur krockkudden och sen skruva lossa skruven som håller ratten. Har man på det "vana" så går det ju ännu snabbare.

Kör men stoplock nu, rejäl doning och tämligen enkel att sätta på plats och ta bort. Den hade kunnat vara lite kortare, men men.           IP: ...[.78.171]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-03 10:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Nimgaard; hur ska BMW rimligen kunna "slänga in" något i redan levererade bilar...???

Varför ska BMW lägga möda på att slänga in något i alla världens bilar för att en försvinnande liten marknad i ett litet okänt land någonstans uppe i norr har extrema egna interna problem...???

Varför menar du att det skulle vara rimligt att vilja detta och på vilket sätt skulle de tjäna pengar på det?
Jag är aktieägare i BMW och jag vågar tala för den stora majoriteten av ägarna; Sverige bör själva lösa sina samhällsproblem, det finns MYCKET viktigare saker för BMW att lägga kraft och pengar på än detta!           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2017-11-03 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Ulf530: Det är väl inte rimligt, men problemet har funnits några år och det är ju uppenbarligen inte en funktion på nya bilar.

Jag "vill" ingenting, jag tycker bara att det vore en vettig funktion. Jag tror inte dessa typer av stölder enbart förekommer i Sverige, och skulle det bli svårare att stjäla här så skulle det antagligen flytta till nästa land som det är någorlunda enkelt att komma undan med det i.

Varför erbjuder BMW larm på sina bilar? Det är väl bra onödigt då det inte är BMWs fel att bilar stjäls. Varför ta kostnad för den utvecklingen? Varför har bilarna lås, tändningslås? Det är väl ingen som ska använda någon annans bil utan tillåtelse? Varför kodas vissa komponenter in i bilen? Helt meningslöst om det inte har någon faktisk funktion för själva bilen.

Jag skrev också att det självklart vore bäst om samhället kan fixa det.

Men uppenbarligen tycker vi inte lika så det kanske är bäst att lämna det där.

IP: ...[.87.193]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-03 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Hur undvika ratt o navstöld?
Tyvärr är det som så många andra i tråden påpekar; Vi måste själva ta ett personligt ansvar och enskilt göra vad vi kan för att undvika.
Jag väljer själv var och hur jag parkerar och jag väljer hur jag utrustar min bil. Förhoppningsvis kan jag förbättra mina egna odds så pass att tjyvarna ger sig på någon annan bil i stället.
Jag/vi kan nog inte på rimliga grunder inbilla oss att BMW eller någon annan tillverkare kommer lösa dessa problem åt oss.

Samhället/det offentliga har inte incitament eller ens möjlighet/kompetens att få bort våra samhällsproblem.
Det krävs att människor av kött och blod, du och jag, engagerar sig för att aktivt skapa en förändring.
Visst har det under senaste året skett en tydlig omsvängning i debatten, såväl i politiken som vid fikabordet på jobbet. Men fortfarande verkar det tyvärr vara fruktansvärt långt borta att få till någon reell förändring.
Den som vill skydda sig är tyvärr tvungen att låsa in sig och sin bil. Säkerhetsföretagen och t ex tillverkarna av galler-fönster, staket etc, kommer (tyvärr?) att tjäna mycket stora pengar under de kommande åren.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg354 st
Postad/Inlagd2017-11-03 10:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Har inte följt själva stölderna så noga. Är det mestadels i villakvarter som det sker (när det sker i anslutning till boende)? På en avskild uppfart kan det ju vara svårt att göra något åt det, om tjuvar struntar i larm, karmeror, märkning etc. Då måste det nästan till ett staket med grind som inte går att forcera på ett enkelt sätt.           IP: ...[.87.193]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2017-11-03 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
BMW utsätts för fler än hälften av alla reservdelsstölder så om jag råkar ut för en till rattstöld så kommer jag som Ulf530 skriver ta en personligt ansvar. Jag byter till Audi eller Mercedes nästa gång jag ska köpa ny bil, vilket är inom 12-24 månader. Kan vara värt att prova vad andra tillverkare har.

Kommer jag förlora på detta? Troligtvis en del körglädje, men Audi/Mercedes har bra bilar också.

Kommer BMW förlora på detta? Definitivt! För jag är inte den enda som tänker såhär. På företag som jag arbetar på där alla anställda kan välja mellan Audi, Mercedes, Volvo, BMW, VW så kan de flesta lika gärna köra Audi A6 som BMW 5-serie. Så mycket bryr sig inte den typiska köparen om sin tjänstebil (vilket är 80-90% av nybilsköparna för BMW) att de tänker ändra sitt beteende för bilen. Istället byter de bil.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-03 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Vad är orsaken till inbrotten/stölderna och vad är orsaken till att BMW drabbas så mycket i jämförelse med tex Audi och Mercedes?

Har Audi och Mercedes så mycket bättre stöldskydd än BMW?
Har Audi, Mercedes och de andra tillverkarna vidtagit de tekniska åtgärder som vissa i tråden menar att BMW måste göra och på så sätt har dessa tillverkare löst sina problem?
Nej, så är det ju inte...
Följaktligen beror det då sannolikt på problem som ligger utanför tillverkarnas ansvar.

Jag tycker det är tråkigt att som t ex Grelle säger någon måste byta märke från BMW till något annat pga Sveriges samhällsproblem.
Men som aktieägare i BMW kan jag bara konstatera att "vi" kan inte prioritera att göra särskilt mycket åt det.
"Vi" måste välja våra strider och var "vi" klokast satsar våra resurser.
Om "vi" satsar resurserna på rätt saker kommer "vi" att nå mycket större framgångar på andra marknader som väl kompenserar för det lilla bortfall "vi" drabbas av pga Sveriges samhällsproblem.
Tyvärr Grelle m fl så är det alltså alls inte rimligt tro att BMW drabbas av detta på något betydande sätt.

(Ännu tråkigare kommer jag tycka allt detta är om/när jag själv drabbas personligen av inbrott, peppar-peppar...)           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2017-11-03 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, tittar man hur kollegerna resonerar så är det redan många som valt bort BMW (inte enbart pga. problemen med stölder). Vi kan i stort sett välja vilken tillverkare vi vill men historiskt har vi bara haft BMW. Nu har vi ett Audi, Volvo och VW i parken. För egen del blev det nästan en Mercedes, men det var för lång leveranstid just då.           IP: ...[.78.171]
Antal inlägg178 st
Postad/Inlagd2017-11-03 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA -08
118i-10
[LÄNK]           IP: ...[.14.142]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2017-11-03 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Ulf530, hur är din tyska? Detta är ett stort problem även där och varit det några år. Tyska tillverkare brukar inte vilja skämmas på sin hemmamarknad och jag själv är en smula förvånad att inte BMW agerat för att tappa positionen som mest stöldutsatta märke. De måste helt enkelt sluta använda samma ratt i alla modeller samt försvåra monteringen. Det kommer öka kostnader i produktion, men vill de fortsätta sälja bilar kan det vara enda sättet.

Bmw Sverige har noterat hur de tappar företagsköpare p.g.a. detta så de är bekymrade på riktigt.           IP: ...[.177.96]
Antal inlägg1.728 st
Postad/Inlagd2017-11-03 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vilken fröjd att läsa Ulfs klarsynta inlägg! Delar den till 100%

(Offtopic samhällsanalys för den intresserade)
[LÄNK]           IP: ...[9.18.24]
Antal inlägg1.728 st
Postad/Inlagd2017-11-03 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vilken fröjd att läsa Ulfs klarsynta inlägg! Delar den till 100%

(Offtopic samhällsanalys för den intresserade)
[LÄNK]           IP: ...[9.18.24]
Antal inlägg1.884 st
Postad/Inlagd2017-11-04 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Jag har inte fakta men några frågor som kan hjälpa mig att ta ställning:
Är BMW mer drabbade av inbrottsstölder än andra tyska premium-märken i Sverige? Ja, troligen, i alla fall enligt min uppfattning via media-rapportering

Är det samma i andra länder?
Om ja, då är det Sverige som har problem. Om nej, då är det inte landsberoende.

Stjäls det mer delar i Sverige jämfört med andra länder?
Blir nog svårt att jämföra dåd et finns olika antal bilar och av olika märken i olika länder.

Är BMW reservdelar dyrare än motsvarande märkens motsvarande delar?
Svarar på om det är en BMW- eller generellt problem.

Är det samma priser och eventuella prisskillnader utomlands?
Svarar på om det är ett Sverigeunikt eller generellt problem.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.88]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-11-05 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Grelle; min tyska är väl rätt hygglig och hittills har jag klarat mig i alla sammanhang.
Jag har noterat att det i Tyskland har nämnts om vissa problem, men alls inte i den omfattning som du beskriver, typ att BMW skulle vara ensam tillverkare som drabbas av dessa problem (men jag är inte säker och påstår inte att jag sitter inne med hela bilden.)
Att lilla BMW Sverige på den pyttelilla marknaden Sverige drabbas av Sveriges samhällsproblem är nog ett klart problem för BMW Sverige.
Men sannolikt i jämförelse ett relativt marginaliserat problem för BMW själva och globalt sett. Har du/någon koll på hur liten del av BMW:s försäljning som Sverige utgör?           IP: ...[.57.104]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07