AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
305.036

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Sida 4 av 79
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I stöldraiden som drabbade min farsa så var det andra bilarna Mercedes, Volvo, VW... Så att byta bort BMW:n på grund av stöld, vad får man köra då? Opel!?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
En E91:a utan nav kanske. Min borde stiga i värde nu!!

Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Det är väl här dom hamnar. Fri frakt från Litauen
Länk

Under halva priset sett till vad de kostar ny.
125d, Defa larm blev det.
Grelle, Gjorde mina åtgärder först efter andra stölden.
We
918
Weiman
118i M-Sport -24
Larm var tidigare så gott som standard eftersom det ingick i Advantage (i a f på F20). Men inte nu längre, man undrar hur svenska BMW tänkte där..?
Larm avskräcker väl den lokala pundaren som skall sno dina solglasögon. Proffsen struntar i larm då de inte hindras av dessa ändå. Även om larmet utlöses så reagerar inte folk på gatan oavsett så känns rätt meningslöst...
an
61
anders1000
520xd G31 -18
Om man har originallarm så löser det väl ut om man krossar en ruta..? Annars är det ju helt meningslöst... Har man bilen parkerad alldeles intill huset så finns ju i alla fall chansen att man själv reagerar på larmet. Om det nu fungerar vill säga.
Första gången jag drabbades hade jag orginallarm. Rutan krossades, bilen stod 5 m från mitt hus. Larmet löste inte ut och blinkade jättefint när jag kom ut till bilen nästa morgon...
an
61
anders1000
520xd G31 -18
Det låter så korkat att jag nästan får lust att ta en hammare och gå ut och testa. ;-)
js
1.848
jsn
i5 m60 -24
Och även om larmet inte löser ut när en ruta så skall det utlösas när en dörr öppnas.
12
74
125d
335dXT -17
@Rattkrycka. Har du comfortaccess på din bil?

@jsn, det går inte att öppna dörren om man inte låst upp med fjärren. Låsmekanismen kopplas fysiskt bort från handtagen när man låser bilen.
Känns ju sådär att läsa om alla stölder hade jag vetat om det så hade jag skippat Navi på min. Nu står min i garage både hemma och på jobbet men ibland kan det ju hända att den får stå ute på natten.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Känner ungefär likadant. Nu sår min F15 förvisso relativt skyddat men får jag den slaktad blir det bilbyte till något urtråkigt istället för att vänta på återbesök när jag fått bilen iordningställd igen.

Undrar om det ens lönar sig för försäkringsbolagen att försäkra dessa bilar eller om BMW rentav måste subventionera bolagen för att folk ändå ska köpa bilarna. De får ju igen denna uppoffring genom att sälja reservdelar svindyrt istället...
Finns det några teorier vilka bilar som är "säkra"?
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I natt tog de min ratt och nav. Parkerade efter gatan i Solna, precis där ett lägenhetsområde blir villaområde.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Grelle: f*n vad surt :( Var det på din M235i eller har du en femma också?

Jag ska beställa ny bil och det här känns ju sådär...
Grelle: Surt, jag vet hur det känns. :(

Själv har jag precis fått tillbaka min bil. Håller tummarna för att jag inte drabbas igen.

jsn och 125d: Jag är inte helt säker på att ni har rätt. Klart att de kan ha hoppat in genom den krossade rutan men jag är tveksam. Tror de har öppnat dörrarna efter att de krossat rutan. (men jag gissar iof bara)
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Äger bara en 2-serie och den är den drabbade bilen. De enda positiva i detta är att jag tecknade OKQ8-försäkringen för 2 veckor sedan så just nu ser det ut att kosta mig 300kr.

Det jobbiga är att jag inte kan få garage där jag bor, köerna är galet långa. Framöver kommer jag behöva parkera i de mer tätbebodda området, om det räddar mig eller inte vet jag inte, men mer parkeringsskador är nog givet. För det är luckor av italiensk storlek som jag nu kommer behöva ta istället för att åka till villaområdet.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tack för sympatierna!

Smurfkungen, ja du vet ju exakt hur det känns.
an
61
anders1000
520xd G31 -18
I samband med att den här tråden startade var det ett 20-tal bilar som drabbades i min kommun. Jag har Smart-DNA märkt bilen (och särskillt ratten och info-displayen) efter det. Dock tror jag inte så mycket på detta. De mindre nogräknade personer som köper sig en billig M-ratt från Litauiska E-bay lär väl inte bry sig om den är DNA-märkt... Jag har också köpt en DiskLOK (efter tips i denna tråden) som jag numera använder på nätterna när bilen står parkerad utomhus. Den tror jag desto mer på, riktigt gedigen grej! Jag har mycket svårt att se hur man får loss den utan att fulltständigt ha sönder ratten. Detta i kombination med att jag har den mindre, i mångas ögon fula, info-displayen på min bil hoppas jag skall hjälpa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.