AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 183.466 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.028 st
Postad/Inlagd2017-07-07 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 330iA x-drive Touring -16, M-sport, Glaciärsilver
325cabrio
För min del var det efter inbrott och verkstaden sa då att BMW hade infört som standardrutin att bjuda på larm till alla bilar som varit utsatta.           IP: ...[143.215]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-07-08 01:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Xdrive Touring -16
Låter bra att bmw bjuder på larmet. Skall kolla upp detta med verkstan. Även om DEFA skulle vara ett mer potent larm kan det vara värt att ge originalet en chans. Skall då också passa på att få på DNA märking som i närtid kanske inte ger någon effekt men möjligen på sikt när/om det blir standard kan bli mer verkningsfullt.
Detta i kombination med disklok är väl det bästa man kan göra i väntan på att A:Tjuvarna blir snälla och ångerfulla, eller B: Fordonsindustrin lär sig (läs: intreserar sig för) att kryptera vitala delar så¨att svartepetter inte kan skruva tjuvgods hur som helst.           IP: ...[.108.78]
Antal inlägg1.884 st
Postad/Inlagd2017-07-08 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Nackdelen med fabriksmonterat orginallarm är att tjuven vet exakt hur det fungerar och hur man ev kan ta sig runt det. Eftermonterat och helst anant märke är ltie svårare för tjuven att veta exakt hur det är kopplat. Detta talar för eftermonterat DEFA men antar att BMW eftermonterar orginal - är det BMW eller försökringsbolaget som egentligen betalar larminstallation i efterhand?



/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
          IP: ...[233.191]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-07-08 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Xdrive Touring -16
Vad gäller larmet har jag en dragning åt det paranoida hållet: Allt du gör kommer att användas mot dig. Typ, ett tredjepartslarm skapar ett kryphål genom vilket garantier rinner.
Sen har vi det där med kompatibilitet. Har läst olika uppgifter huruvida sparköppningen av bakluckan funkar med DEFA eller ej.
Plus alla andra funktioner jag inte tänkt på att kolla upp.
Skulle också vara intressant att veta varför originallarmet har så dåligt rykte hos vissa: Låter det för lite, löser det inte ut överhuvudtaget, är det en kabelkanal som sitter lättåtkomligt och alltid på samma ställe och som enkelt skärs, går de in på OBD porten och stänger larmet den vägen, eller...?
Om det är det senare så har jag sett en del tips om att plugga alt dra om ODB porten till något hemligt fiffigt ställe. Någon som har erfarenhet av detta?
Känns som en vetenskap att försöka bottna det här, men jag suger i mig alla goda råd så det kanske blir ett DEFA till slut.
Har tid att bestämma mig på. Verkstan kommer inte besiktiga bilen förrän 28'e Juli.           IP: ...[.108.78]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-07-09 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Comfort access fungerar perfekt med DEFA larmet.

Original larmet är lättare att komma runt än DEFA som kopplas in på olika sätt.

Dessutom så läser man ju numera om hur dom kodar av original nyckeln och kör iväg med hela bilen.

SmartDNA klistermärket avskräcker inte ett dugg., det vet jag av egen erfarenhet då flera jag känner har fått bilen tömd trots det lilla klistermärket...

På vilket sätt skulle du förlora garantier PGA av ett 3 partslarm? Som BMW själva rekommenderar & har samarbete med dessutom           IP: ...[.63.165]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2017-07-09 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
Har Defa larm på min bil, det som försvann efter installationen var möjlighet att endast låsa upp förardörren, i övrigt fungerar det klockrent.

Gällande garantin så ställde jag frågan till BMW men de har aldrig svarat. Det borde finnas en minimal risk att man påverkar bilens elektronik då man kopplar in ett tredjeparts larm men har inte hört talas om någon med problem.

Kan i övrigt rekommendera Disklok,lämnar ett litet märke på ratten men det är det klart värt för att avskräcka tjuven. Tror de gör det så lätt och riskfritt för sig som möjligt. Har DNA, Defa, Disklok och larmat garage.

Återkom gärna med hur länge du blev av med bilen. Hoppas det löser sig fort.           IP: ...[138.254]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-07-09 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Ingen som har en daschcam installerad?

Finns ju även med parkeringsläge.           IP: ...[.63.165]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-07-09 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Xdrive Touring -16
Bra att höra att comfort access funkar bra ihop med DEFA. Att inte kunna låsa upp bara förardörren kan jag leva med.
Fiske & bilar: När du säger "bmw själva rekommenderar", vad menar du då? Har du någon länk eller har du pratat med någon? Vad gäller DNA-märkning tror jag att du idag har rätt . Kommer att lägga på det iallafall eftersom det borde ha potential och förhoppningsvis kan få genomslag framöver. Borde hursomhelst inte göra min bil MER attraktiv för buset.
M2 - 17: Vilken storlek på Disklok'en har du?           IP: ...[.149.74]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-07-09 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Dom jag har träffat som jobbar på BMW säger själva att DEFA är bättre än deras egna larm.

BMW har dessutom ett samarbete med Dialect för montering av larmet.

Nu så är original larm standard på flera (alla?) modeller, och man kan tydligen inte välja bort larmet.

Original larmet kan säkert fungera avskräckande för dom Litauer som vill ta navi & M-ratten, medan dom som vill ta dom dyra bilarna med sig verkar klara av att koda om original larmet från ett visst avstånd. (bäst att gömma spårningsutrustning i bilen)           IP: ...[.63.165]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2017-07-09 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
coefws: Har storlek small på Disklok, kan nästan låsa den på innersta läget (tror det finns 4 lägen)

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.           IP: ...[.133.79]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2017-07-09 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring x-drive -16
M2-17, 3 lägen, jag har min på innersta läget (har originalskyddet på ratten, skyddar bra).

          IP: ...[.38.162]
Antal inlägg2.889 st
Postad/Inlagd2017-07-09 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M5 -99



Strålkastare och airbags stjäls väl för att bli reservdelar till krockade bilar.
Men navigationssystem? Är marknaden så stor för begagnade original nav-system?           IP: ...[.96.115]
Antal inlägg2.207 st
Postad/Inlagd2017-07-10 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Som Japmax undrar jag med hur kan det ens finnas en marknad för alla navi-enheter och rattar som stjäls?

En viss marknad finns det för krockade bilar som måste få nya delar men merparten av krockade bilar lagas väl ändå på verkstäder. Dom köper väl i möjligaste mån från tillverkaren direkt. Utom vissa då i Litauen så klart. Men marknaden måste vara rätt liten ändå.

På samma sätt finns det så klart en marknad för de som köpt sin bil med lilla navin/skärmen som vill byta upp sig men inte tycker att BMWs priser passar plånkan i relation till nyttan. Och även då ratten, man kanske köpt sig en bil med standardratt och gillar den kramgoa sportratten bättre. Men utbudet måste ju vara mångfalt större än efterfrågan. Eller missar jag något? För så otroligt många krockade bilar kan det bara inte finnas som lagas i gråzonen så att säga.

Niklas


Fransosen           IP: ...[2.48.26]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2017-07-10 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M2 -17
Fransosen:

BMW säljer strax under 2 miljoner bilar om året. Hur många av dessa som är kompatibla med det som stjäls är oklart men uppenbarligen måste det finnas en marknad om man tittar på hur mycket som stjäls.

Är i övrigt en intressant tes med naven. Vet inte hur det fungerar men har svårt att tänka mig att det bara är att byta ut "hårdvaran" (skärmen) så har man helt plötsligt professionals.

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.           IP: ...[150.211]
Antal inlägg2.207 st
Postad/Inlagd2017-07-11 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
M2-17 Eller hur? Om BMW säljer 2 miljoner bilar per så lär ju bara en liten bråkdel av alla dessa som så är inblandade i en krock eller liknande behöver byta naviskärm och ratt!!! Låt vara att airbagen i ratten löser ut, då byter man ju bara airbagen, inte ratten.

Och det ska ju till en jävla smäll för att naviskärmen ska ge upp, då har nog även instrumentbrädan gjort sitt. Och precis som du är inne på så är det inte bara skärmen som måste bytas för att gå från business till professional. Eller så var det i alla fall förr, numera är jag inte säker. Men om man kikar på själva skärmen så är det ju just bara en skärm, det finns ju ingen "dator" inbyggd.

Så nåt måste det vara som vi missar till varför det stjäls så innehelvete mycket rattar och navis. Men det är klart, snor man 15 och säljer 2 så har man ju gjort sig några snabba enkla tusenlappar....

Ja ja, tur man har in inbyggd navi :-)

Niklas

Fransosen           IP: ...[2.48.26]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-07-13 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Xdrive Touring -16
Har försökt kollat upp lite mer angående bmw's inställning till DEFA larmet samt ev inverkan på garantier. Att få ett bindande svar är som att försöka krama vatten ur en sten, så man får göra en egen värdering.
Svar från DEFA kundsupport:
"Hej, Bmw säljer vårt larm och brukar rekommendera det. Det påverkar inte nybilsgarantin"
Svar från BMW Sverige:
"I detta ärende hänvisar vi dig till din närmsta auktoriserade BMW återförsäljare för att få svar på dina frågor"
Har även input från bekant med tidigare högre position inom bmw serviceorganisation. Enligt honom medför installation av DEFA inga problem vad gäller garantier.
Detta tillsammans med vad andra på detta forum skriver gör att jag känner mig tillräckligt trygg med att köra på DEFA.

Fick nobben när jag kontaktade IF för att höra om de var villiga att sponsra larminstallation. Förebyggande åtgärder får kunden själv stå för, så ni som fick IF att stå för detta är bara att gratulera. (Hänger kanske mest på vem man råkar få prata med).

Enligt verkstan slutade bmw för någon månad sedan bjuda på larminstallation, så då blev ju valet att köra på DEFA ännu lättare! Däremot lägger de på DNA-märkning.

Ni som installerat DEFA: Det verkar ju vara som en byggsats där man lpockar med valda delar. Några tips på vad man bör ta med?           IP: ...[.243.58]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2017-07-16 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Beroende på om du har kombi eller sedan, 1 eller 2 rörelsedetektorer.
Har touring, så dom installerade 2 st.

Glaskross sensor är ju ett måste.

Dom rekommenderade inte att ta nivåsensorn, då larmet är tillräckligt bra utan den.
Extra tillvalen kostar inte mycket dock.

Fungerar med din original nyckel, och comfort acces fungerar med.

Enda negativa är att larmet har börjat blinka blått 2 gånger under färd, utan att tjuta tack o lov. Lås/öppna så slutade det blinka.           IP: ...[.63.165]
Antal inlägg392 st
Postad/Inlagd2017-07-16 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F06 640 XD M-Sport -17
Audi Q3 TDI -18
Har du BMW orginalförsäkring kan du kolla här. Ska nyttja mig av det erbjudande.

[LÄNK]

Crille           IP: ...[146.238]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-08-13 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Xdrive Touring -16
Fick tillbaka bilen från verkstan förra veckan           IP: ...[108.166]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2017-08-13 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Xdrive Touring -16
Fick tillbaka bilen från verkstan förra veckan. tog rätt lång tid (inbrottet begicks 5'e juli) men med tanke på att det är mitt i semestertider så känns det rätt ok.
Tyvärr blev det reklamation på arbetet. De hade missat skador på klädseln orskat av glaskross, så det blir en vända till.
DNA-märkning bjöd bmw på.
Disklok inhandlat och sitter på på nätterna.
Fick offert på 8.500:- för DEFA installation. Lät rätt dyrt så jag tänker kolla runt lite. Någon som har tips på pålitlig verkstad i Stockholmsområdet för installation?           IP: ...[108.166]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i touring  -96
Pris: 10.000:-

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen