Sida 3 av 79
|
|
---|---|
Med andra ord bryr dom sig inte ett dugg om att grejerna är smartDNA-märkta. Men vad gör man egentligen när tjuvarna lokaliserat och slaktat bilen. Kommer de inte tillbaka en gång till när man reparerat den? |
|
Enligt företaget som säljer Smart DNA så "minskar inbrottsrisken med 80%", man vill ju gärna se en undersökning som pekar på detta. Samtidigt så kan inte påståendet vara helt tomt då det skulle falla direkt i marknadsdomstolen. Har mailat och bett om en rapport som stödjer påståendet. |
|
När blev smart DNA standard på nyproducerade BMW? Stölderna ökar ju lavinartat trots att en större andel bilar är DNA-märkta. De nya verkar utifrån rapporterna här inte ha skonats. Rapporten om 80 procents mindre risk verkar avse bostadsinbrott i England. Även det är jag skeptisk till, hur vet tjuven ens att hemmet är DNA-märkt? Har husägarna satt klistermärken på varenda fönster och ingång till huset? |
|
Jaha, det är tydligen bara svensk polis och engelsk i viss mån som jobbar med detta. Så ingen fara om man bara får ut grejerna till utlandet. /G |
|
Det är endast X4, X5, X6 och M-bilar och M550 mm dvs dyrare modeller som är Smart DNA märka vid leverans. 530d, 535d, 335d osv har inte detta, men som det håller på nu känns det som det måste göras även på dessa BMW CS #5139 |
|
Saab9-5, Mycket intressant tanke det där med återbesök........ Mvh Jonas B. |
|
Någon nämnde något om bilkrycka :) Länk | |
Saab 9-5, Det är exakt vad de gör. Det vet ju att det finns en bil med nya delar där inom 6-8 veckor. Ett liknande system med båtmotorer är att droppa utombordare i vattnet. När sedan alla skaffat nya motorer inom några månader så sticker man dit och stjäl dem. |
|
Det var en artikel om BMWs lager i hamnen i Malmö för något år sedan som var ofta problem med att man stal nya bilar och speciellt med inriktning på SUVar. Efter man började märka bilar med SmartDNA så slutade stölderna helt, BMW har tydligen inte haft några problem efter detta. SmartDNA ligger ju i register som delas mellan poliserna inom hela EU men även Ryssland så det är inte bara Norden som vissa tror. |
|
Jag har fått min M-Ratt (m värme + paddlar) stulen 2ggr inom loppet av 2 månader på min F31. Har inte navi. Båda gångerna har den varit parkerad hemma på uppfarten någon meter från huset. Har skett under natten utan att vi hört eller sett ngt. Krossad passagerarruta, öppet handskfack (?), rattbulten lämnad i passagerarsätet, inget annat stulet tex solglasögon utan bara ratten saknas. Inget har skadats förutom rutan och nattsömnen. Bilen har ingen direkt koppling till mig då det är tjänstebil via finansbolag. Nu har jag svetsat en egen rattkrycka som sitter tight mot ratten och täcker centrumkåpan väl. Har även installerat larm. Hoppas att det kommer att stanna här annars blir det tyvärr bilbyte och då annat märke. Polisen verkar dock nu vara ligan på spåren: Länk |
|
Hur vet busarna om man har navigation eller inte? Är inte det förinstallerad men inaktiverad mjukvara bara? Till och med BMWs servotronic är ren mjukvara som kan programmeras igång även om man beställt en bil utan. |
|
Rattkrycka, bra att du tagit åtgärd för annars kan det bli en tredje gång. Har du funderat på att sätta upp en strålkastare med sensor? Lite borde de skrämma dem. De har så många bilar att välja på att de nog inte riskerar något i onödan. Saab9-5, om man har navi professional så syns det direkt på den större skärmen. |
|
Risken med rattkrycka är ju att dom förstör ännu mer i bilen av rent vansinne. | |
Grelle, japp har även satt upp en strålkastare med rörelsevakt. | |
Gjorde du det före eller efter andra försöket? | |
Troligvis väljer dom en annan bil än den med krycka... | |
@Saab9-5: Har tjuvarna reg nummer kan man dom ta reda på chassinummer (Transportstyrelsen) och därmed få reda på exakt utrustning (BMW VIN-decoder). Intressant att veta är kanske inget larm men M-sport och Professional Nav... @Rattkrycka: Vilket larm installerade du? Jag skall förutom Smart DNA installera larm och kleta kemisk metall i alla torxskallar samt en stor blaffa runt rattbulten så att det blir betydligt svårare att demontera sakerna. |
|
Jag funderar på om orginallarmet är avskräckande i detta fall när rutan krossas? Tyvärr är det inte många 3 eller 5-serier som beställs med larm idag BMW CS #5139 |
|
Ni som blivit utsatt, har ni haft larm på? | |
Ja problemen forsätter. Är själv inte BMW ägare längre men lider när jag läser detta. Var luttrad BMW ägare med en E39 med M-pkt under många år. Rekordet var tre stölder av M-pkt inom loppet av några månader... Sista gången la ja kemisk metall i skruvskallarna men det resulterade bara i att de drog av hela stötfångaren från krockbalken... Mitt tips - byt muttern som håller ratten till en med ett specialmönster som du kan låta en mekanisk verkstad tillverka. Resultatet kan såklart bli att de i ren ilska förstör något annat men samma tjuvar lär ta en lättare bil nästa gång. Polisen fångade också skurkarna men förundersökningen lades ner. Grannens vittnesmål som tog de på bar gärning och kände igen de från Malmös nattliv och kunde ange namn på tjuvarna (väktare) räckte inte för att fortsätta förundersökningen. Ibland undrar man ju verkligen vad Polisen håller på med. Sålde bilen istället. Min Golf GTI MK6 har däremot fått vara ifred i snart 5 år med samma parkeringsplats. Mitt andra tips - Köp VW :) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.