AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 182.951 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-10-28 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW jobbar med problemet, det vågar jag påstå utan att vara insatt i detalj.
Men självfallet jobbar man för framtiden, alltså för kommande modeller.
På "gamla" bilar som våra, som det är flera år sedan man utvecklade, jobbar man självfallet ingenting, för hur skulle det kunna gå till?           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg253 st
Postad/Inlagd2016-10-28 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
2016-10-24 06:27, Stöld/inbrott, Vetlanda

Fyra personer hämtade till förhör efter stöld ur BMW i Vetlanda.

03.36 en anmälare ringde till polisen och berättade om att en inbrott inträffat hos grannen på Hagalundsvägen i Vetlanda. Några personer hade setts krypa omkring i grannens BMW. Anmälaren skrämde iväg tjuvarna och hjälpte till att underrätta bilägaren. Strax efteråt kunde det konstateras att en nyare BMW haft inbrott och fått sin instrumentpanel bortmonterad. Tjuvarna hade hörts tala ett baltiskt språk.

Flera polisbilar beordras till det aktuella området. En av polisbilarna möter en misstänkt personbil. De bestämmer sig för att vända och kontrollera bilen. Bilen stoppas och kontrolleras strax efteråt och fyra män påträffas i bilen. En av männen i bilen har blöta kläder. Alla i bilen har baltiskt ursprung.

När en annan polisbil åker för att biträda vid kontrollen påträffar de en ryggsäck som ligger på körbanan. När området kring fyndplatsen kontrolleras påträffas en komplett instrumentpanel som kan misstänkas komma från den aktuella BMW-bilen. Även en stereo påträffas.

Den stoppade bilen visar sig innehålla föremål som indikerar att det finns ett samband mellan bilen/männen och den anträffade ryggsäcken.

De fyra männen, som samtliga är i 20-årsåldern hämtas till förhör och förs till polisstationen. Efter förhör kommer åklagare att besluta om de misstänkta ska anhållas eller friges.

Organisation

Polisen Jönköpings län
Kommunikationsavdelningen           IP: ...[172.161]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-10-28 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Ulf530, var har du fått det ifrån?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.887 st
Postad/Inlagd2016-10-28 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf530 du har nog rätt i det du säger.
Jag tror man ska rikta sin energi på annat håll man vinner inte så mycket på att komunicera med bmw det kommer inte ge mer än om de jobbar med frågan själva.           IP: ...[6.88.94]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-10-31 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Grelle; vad menar du? (jag har kommit med en radda olika åsikter i denna tråden...)
          IP: ...[.57.104]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-10-31 11:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Förslagvis den sista kommentaren du riktade mot mig.

"Du verkar tycka att man inte behöver bry sig om den drabbade om han bor utanför Stockholm..."

Hur har du kommit till den slutsatsen?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-10-31 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Självfallet jobbar BMW med stöldskydd osv när man utvecklar nya bilar, alltså gällande kommande framtida modeller.
Hur man prioriterar sitt utvecklingsarbete, hur mycket tid/energi och utvecklingskostnader man väljer att lägga på stöldskydd etc vet jag dock inte.
Men gissar att man i dagens läge har väldigt mycket viktigare utveckling än stöldskyddet att prioritera(?).

Så vitt jag kan förstå så har inte BMW ett avgörande sämre stöldskydd än vad andra märken har.
T ex så är det lika enkelt att krossa sidorutan i stort sett oavsett bilmärke, eller?

BMW verkar vara ett väldigt eftertraktat märke på begagnatmarknaden, så eftertraktade att vissa individer/organisationer väljer att laga krockade bilar, uppenbarligen på diverse olika sätt...
För att laga dessa bilar behöver vissa individer komma över vissa detaljer på ett billigare sätt än att köpa dem.
Ävensom verkar det finnas en intressant marknad för attraktiva tillbehör till BMW. Därför säljs en hel del prylar på olika sätt.

Jag kan inte tro att BMW själva på något sätt skulle tycka att det är deras fel att bilarna/märket/prylarna är attraktiva.
Så vitt jag kan förstå så är det framförallt bara en enda pytteliten marknad någonstans uppe i norra Europas yttre utkanter som har ett stort problem med inbrott och stölder i BMW-bilar (= Sverige). Hur kan det vara BMW:s fel att detta EXTREMT ISOLERADE problem finns?
Eller menar ni att BMW globalt skulle försöka göra sig mindre attraktiva för att bli mindre stöldbegärliga i lilla Sverige?
Man kan ju inte rimligen vara skyldig att erhålla ett bättre stöldskydd än alla andra bara för att man har lyckats att göra sig mer attraktiv än alla andra?
När köpare jämför olika bilar så är det inte sannolikt att en köpare är beredd betala extra för att BMW skulle ha högre utvecklingskostnader och erbjuda betydligt bättre stöldskydd än andra tillverkare, eller hur?

Vad/hur skulle BMW kunna göra något åt stöldskyddet på befintliga redan levererade och kundsålda bilar?
Vilket annat märke ägnar forskning och produktutveckling åt "gamla" redan sålda bilar?
Varför skulle BMW göra det? Vem skulle betala dessa utvecklingskostnader?

Självfallet jobbar man med utvecklingen gällande kommande modeller. Men lika självklart är det att man inte kan göra något åt "gamla" för länge sedan färdigutvecklade och kundlevererade bilar!

Om man som köpare har problem med att BMW är mera attraktiv än andra bilar , eller om man har problem med att BMW är inbrottsbenägna i ett litet isolerat enskilt land, så får man ju göra sina egna val helt enkelt.
Jag tror inte att ditt val påverkar BMW i särskilt stor omfattning...
För jag tror inte att BMW ägnar sin forskning/utveckling åt att göra sig mindre attraktiva.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-10-31 11:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Grelle, jag ber om ursäkt för att jag missförstod dig och tycker att vi lägger ner det där.

Min reaktion kom av att det du skrev förmedlade till mig ett samlat nästan nonchalant intryck att vissa drabbades värre än andra, att vissa räknades men andra inte.
T ex bl a: "-i Norrland där problemet knappt finns i jämförelse"
Jag menar att det är lätt att misstolka. Jag kan intyga att den enskilde drabbade alls inte håller med dig om att "problemet knappt finns...". Det är lika djävligt att drabbas, oavsett var man bor!

Procentuellt sett, per capita och räknat på andel drabbade bilar så skulle jag tro att vissa städer i norrland kanske är minst lika drabbade.
Men i totalt antal räknat kan det ju av helt naturliga skäl inte vara så (det bor ca 9 miljoner människor söder om Dalälven och ca 1 miljon norr därom).

Men min poäng är BMW ägare inte kan räknas som kollektiv inom vissa regioner. Man har sin BMW enskilt och inte kollektivt tillsammans med andra.
För mig är det givet att den enskilde drabbas lika hårt, oavsett var man bor.

Men återigen, förlåt för att jag missförstod dig. Hoppas vi kan lägga det bakom oss.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-10-31 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Okej, ett missförstånd helt enkelt. Då kan vi avsluta det.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.737 st
Postad/Inlagd2016-11-01 08:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 xDrive Msport -17
Ny rensningsturné i Värmland: [LÄNK] . Tur min bil står i ett larmat garage, men det är inte utan att man blir nojig.           IP: ...[178.187]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-11-01 08:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Alltid lika trist!

Lite komiskt att en person missat att rutan var krossad, den här tiden på året och kört iväg och märkte det först när någon annan påpekade det.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2016-11-01 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ix G31
ulf530

Nej det är inte enbart ett problem i Sverige med stölderna.

Däremot så är det ett enda land i stort sett som ligger bakom dom.

IP: ...[.75.131]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-11-01 10:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
fiske; ja ok, du har en poäng i det.
Men Sverige är det mest drabbade landet, eller ett av få länder som har drabbats väldigt mycket.

Men tillhör du dem som anser/tror att det är BMW:s ansvar att styra upp det landet som ligger bakom och de individerna som utför brotten?           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-11-01 10:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Av det jag hört ryktesvägen inifrån från BMW Sverige så tappar de kunder p.g.a. detta, företagsköparna orkar inte med och väljer andra bilar och om sådana trender även märks hos de tyska återförsäljarleden så kommer BMW behöva agera.

Det främst de kan göra är att försvåra monteringen och därmed demonteringen av dessa artiklar. Så fort som det verkar gå att demontera tyder på en snabb montering, vilket säkert är väldigt tacksamt i tillverkningen. Men som vanligt i alla tillverkande företag så är det ingen mening att tillverka något om det saknas kunder och dessa stölder kan påverka antalet kunder. Så nog kliar de sina huvuden allt nere i München. Kortsiktigt ger detta en vinst för dem, både BMW AG som får sälja fler delar, samt ÅF som får verkstadsjobb, men i längden är det väldigt negativt.

Ulf, var får du siffrorna ifrån att Sverige är så utsatt (mest utsatta skriver du) eller att det är ett av få länder?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.887 st
Postad/Inlagd2016-11-01 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför just 5 års utvisning, varför inte 3,8, 10 år eller livstid, varför ska individerna få vistas i sverige igen om 5 år vad ska det tjäna till?           IP: ...[6.88.94]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2016-11-01 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ix G31
ulf530

BMW själva kan aldrig lösa detta problemet, då det självklart är ett samhällsproblem.

Däremot så måste man kunna tillverka bilar som det är betydligt svårare att plocka delar i från, vilket man inte gör.

Ett ex Infiniti där en stöld av navigatorn kräver en mindre demontering av bilen.

Varför kan inte hårt drabbade BMW lösa det?
Att bara fortsätta att hänvisa till det helt värdelösa smartdna är inte att försöka lösa problemet.

Vi i Sverige är säkert mest drabbade, inte så konstigt med tanke på vidöppna gänser & låga straff

IP: ...[.75.131]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-11-01 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Grelle; Att bedriva produktutveckling för svårare montering och demontering av komponenter, det är ju sådant som möjligen skulle kunna förändras i framtiden på kommande modeller men gör ju ingen skillnad på våra redan levererade bilar och inte heller på de nuvarande modeller om redan säljs och som kommer att säljas de närmaste åren.

Dessutom är det nog uteslutet med produktutveckling som leder till svårare/dyrare montering...
Vare sig BMW-kunder eller andra kunder skulle vara beredda att betala ett högre bilpris för detta.
Nej, sanningen är att för varje ny modell som presenteras så har den fått ytterligare produktionsanpassning, bl a har komponenterna blivit ännu enklare att montera, och bilens tillverkningskostnad har kunnat sänkas.
Allt annat är ett rent misslyckande i produktutvecklingen.

Nej jag har inga siffror på det. Har bara läst och hört intervjuer, bl a med någon svensk som arbetar internationellt på EU nivå med sådant.
Har du siffror som motsäger detta? Eller är det din åsikt att Sverige trots allt är skonat i jämförelse med andra länder?
(Ungefär samma resonemang som när du ger intryck av att problemet är närmast obefintligt för en norrlänning som drabbats av inbrott..?)           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-11-01 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag har relativt god insyn hur det fungerar på bolag som bedriver produktutveckling och de tar hänsyn till vad som sker för kunderna. Ingenjörerna kan exempelvis lösa det genom att behålla enkelheten att montera, men göra det svårare att demontera. Det kan bli en hygienfaktor om BMW vill behålla större företagskunder.

Många av oss kommer köpa nya bilar och det kommer komma nya modeller som vi funderar på att köpa, men för att vi ska vilja göra det kan det behövas insatser från BMW för att visa att problemet minskat.

Om du påstår något för du förvänta dig att vi vill veta dina källor, "någon svensk" kan ju vara vem som helst. Att jag ska behöva siffror för att motbevisa dina påståenden faller ju på sin egen orimlighet. Det är ju upp till dig att bevisa att det du säger är sant om du vill ha någon trovärdighet. Om du läser tysk press så hade du vetat att det är ett stort problem i Tyskland med. Googla "Lenkrad diebstahl" så har du rejält med läsning.

Nyss bad du om ursäkt för ditt lite klantiga missförstånd men nu drar du upp det igen. Läste du rapporten jag länkade till? Det har skett väldigt få stölder norr om Uppsala. Det är positivt för för dem som bor där, de behöver inte vara lika oroliga för att drabbas. Bra nyheter! Hur kan det ge intrycket av att en norrlänning som utsätts för stöld inte upplever samma problem som i södra Sverige? Det som det däremot betyder är att sannolikheten att råka ut för stöld är mindre och om det är exempelvis 1/10 000 bilar som utsätts för stöld så kan man ju sova lugnare på natten än om det är 1/100. Det är 100 gånger större sannolikhet att drabbas och därmed ett större problem. När man sedan drabbas är det lika illa, förutom att man i Götaland & Svealand (där ligorna primärt härjar) är inom högriskzonen för en andra stöld inom kort.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-11-01 14:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Grelle; jag tror att jag också har en viss insyn eftersom jag aktiv har sysslat med fordonsutveckling och produktutveckling sedan drygt 40 år...

Jag bedömer att BMW:s produkt i detta hänseende inte är generellt sämre än någon annan, snarare tvärtom.
Däremot är BMW populärare och mera attraktiv än de allra flesta i detta hänseende, bl a tack vare lyckad produktutveckling.
Din slutsats verkar bli att BMW då har ett problem med produktutvecklingen.
Jag drar en helt annan slutsats.
Enligt mig (och de allra flesta..?) så är problemet med tjyvar och stölder av en helt annan art än att det skulle gå att hänföra till BMW.

Jag påstår saker i detta forum (och annorstädes...). Jag förmedlar min egen uppfattning och min egen tro. Jag har absolut inte presenterat detta som fakta eller sanning.
Det står fritt för var och en att tro eller tycka vad de vill om det jag skriver och jag är på inget sätt skyldig att presentera källa för att styrka mitt påstående, min tro eller min egen uppfattning.
(Men om jag skulle påstå att något är fakta så är det självfallet bäst med en källhänvisning.)

Jag håller absolut inte med dig i din uppfattning att det krävs insatser från BMW för att stävja buset och tjyvarna.

Jag tror det finns risk att du är ute och cyklar och att du blandar ihop saker.
Självfallet sker flera brott i totalt antal räknat när befolkningsunderlaget är ca 9 miljoner människor i relation 1 miljon.
Man kan väl anta att antalet bilar står i någon sorts hygglig proportion till befolkningsmängden.
Men om andelen inbrott skulle vara bara en niondel i norra Sverige så skulle problemet i relation vara lika stort.
Är du verkligen säker på att antalet inbrott söder om Dalälven är betydligt mer än nio gånger så stort?
Källa på det..?

Men min poäng är framförallt att det är precis lika djävligt för var och en som drabbas, oavsett var man bor!

(Kan vi inte lägga ner det här nu?)           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg6.027 st
Postad/Inlagd2016-11-01 16:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Återigen begär du källor på mig, vilket jag tidigare har presenterat, medan du kommer med diverse påståenden/teorier utan belägg, men visst. Jag kan motbevisa din teori att Norrland är lika drabbat som Stockholm i brott per capita.

Reservdelsstölder Jan - April 2016
Totalt antal - 1516

Stockholms län - 983
Västra Götalands län - 280
Skånes län - 117
Jönköpings län - 31
Hallands län - 27
Östergötlands län - 21
Övriga 19 län - 57

Stockholms län med sina 2,2 miljoner invånare (SCB 2014) har alltså drabbats av
64% av stölderna. Trots att de endast representerar 22,5% av befolkningen.

Förutom dessa län så finns det 19 andra län som totalt drabbades av 57 stycken inbrott och stölder.

Övriga län, förutom ovanstående sex som namngivits har 3 531 000 invånare och de drabbades av 57 stycken stölder. Det är 1 på 62 000 att drabbas, medan det i Stockholms län handlar om en på 2200 att drabbas.

Blir det nu lite klarare vilket stort problem detta är i Stockholm, Västra Götaland och Skåne? Din teori att lika många drabbas i Norrland är helt enkelt inte korrekt. Dessutom av de 57 som drabbats utanför de 6 namngivna länen är mest troligt en majoritet i Svealand eller Götaland, eftersom de knappt anmälts några brott norr om Uppsala.

Problemet med systematiska bilstölder av reservdelar existerar knappt där, men tyvärr kommer det nog sprida sig.

Att det är lika jävligt för varje individ som drabbas är ju att slå in helt en vidöppen dörr.

Källor:
[LÄNK]

[LÄNK]           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07