AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 190.579 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg201 st
Postad/Inlagd2016-09-15 14:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 -08
Åk till Johannesburg. Där vet man hur man skyddar sina egendomar.
Tyvärr kommer vi väl dit också...
          IP: ...[.42.147]
Antal inlägg1.753 st
Postad/Inlagd2016-09-19 08:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
G31 IE -20
Autowåx i Karlstad hade inbrott i helgen, 16 bilar rensade. Tråkigt för ägarna som väntar på sina nya bilar och tråkigt för Autowåx som flyttade in i sina nya lokaler för en vecka sedan. Själv får jag min nya bil ifrån Autowåx om ca 4 veckor, hoppas de låter min vara.

[LÄNK]           IP: ...[178.187]
Antal inlägg6.262 st
Postad/Inlagd2016-09-19 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Oj, 16 bilar. Det var inte dåligt! Hoppas de 2 personerna som greps sys in (förutsatt att de faktiskt var de skyldiga).           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-09-19 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
De gripna är sannolikt skyldiga, på ett eller annat sätt. Men komihåg att de bara är springpojkar till dem som organiserar detta.
Om de bara kan följa instruktionerna de har fått att hålla tyst i förhör så kommer de att släppas. De har lärt sig att arbeta "professionellt". Om de inte blir gripna på bar gärning, med stöldgodset i sin famn, så går de fria.
A som utför inbrottet lämnar prylarna på en plats eller till B och det går inte bevisa att A har stulit något. Även om han lämnat dna eller andra bevis så har han möjligen gjort sig skyldig till skadegörelse eller liknande, men han ha alltså inte stulit något.
B som har "hittat" eller "fått" prylarna har inte gjort inbrott och har inte stulit något. B går fri direkt eller får bara en mycket lindrig anklagelse, som han senare frias från eller möjligen döms till ett mycket lindrigt straff. B har ju inte ens gjort sig skyldig till häleri eller liknande eftersom han inte har avyttrat prylarna. B uppger att han är på väg att återvända till platsen där han "hittade" prylarna för att återlämna dem där, eller så är han på väg för att lämna in de upphittade prylarna hos polisen...

Våra vanliga svenska Polisers förhörsmetoder är ofta mycket bristfälliga.
De väldigt få drivna och erfarna Poliser som kan något om detta med förhör och förhörsmetoder arbetar inte med denna typ av brottslighet. I sossesverige är det inte prioriterat att lösa inbrott i "rika" människors "lyxbilar"...

Om en vecka eller inom ett år så är springpojkarna tillbaka i landet Naivt (=Sverige...) där vi tar emot dem med öppna hjärtan så att de kan fortsätta hjälpa sina uppdragsgivare ägna sig åt sin mycket lukrativa rörelse.

När ett gäng springpojkar anländer till Sverige får de varsin ny iPhone där det med hjälp av GPS redan finns inplottade massor av BMW-bilar som en prick på kartan. De delas in i grupper och får varsitt distrikt att jobba på. Springpojkarna behöver bara starta navigationen för att börja samla prickar.
Enklare än att jaga Pokemon!

I min konspirationsteori ingår fortfarande en mycket stark misstanke att de kan ha tillgång till våra bilars positionsbestämning. Jag är förvånad om inte fler BMW-ägare börjar reflektera över min misstanke...           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg6.262 st
Postad/Inlagd2016-09-19 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Ulf, jag delar din åsikt att detta är proffs, som vet vad de gör och har fått order av någon som kan tillräckligt mycket svensk lag för att minimera straffen.

Det som är synd och skam är att politiker/polisen inte bryr sig om brottsligheten som nu verkar spåra ur. Speciellt den som drabbar normalt folk.

Jag tror inte de behöver tillgång till något positionssystem. Är nog enklare att låta en scout boende i Sverige åka runt och programmera in platser i mobiltelefon.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg906 st
Postad/Inlagd2016-09-19 11:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 3,0tdi-2016
Eller gå in på tex [LÄNK] så får man en överblick över tex hur många 2014 bmw 535ix det finns och ungefär var dom finns...:(

Finns säkert fler liknande tjänster. Eller kanske dom börjar gå direkt till BMW som dom gjorde i Karlstad. Perfekt för skurkarna att ha alla bilar samlade på samma ställe. Det är som ett pokemon-gym fullt med rattar och annat...           IP: ...[181.118]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-09-19 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Grelle; Jag tror inte på att någon åker runt helt random och scoutar. Det tar för lång tid, är alltför omständligt, kostar för mycket pengar och väcker misstanke.
Tänk på att de flesta bilar inte alls står parkerade där de är registrerade eftersom den stora majoriteten är tjänstebilar.
Men att positionsbestämma dem med GPS och plotta in dem i telefonernas Google Maps eller navigationssystem, med vägbeskrivning och allt, är ju rätt så mycket enklare och tusen gånger mera effektivt.

Tjyvarna verkar misstänkt framgångsrika.
Det kan ju inte vara fler än kanske 1-3 bilar av 10 som är lämpliga att bryta när tjyven väl har kommit på plats.
Jag tycker att de verkar ha misstänkt god precision och väldigt hög lyckande-procent för att någon högre grad av slumpmässighet skulle vara inblandat i detta. Om de har tillgång till positioneringen så är det väl relativt enkelt även att i förväg läsa av vilken utrustning varje bil har (?) så att man slipper åka och titta på ointressanta bilar.

Beakta att de gjort inbrott i bilar även i relativt glesbefolkade och vidsträckta områden, där det finns väldigt få intressanta bilar per capita eller per km. För mig verkar det rätt otänkbart att de åker runt slumpmässigt i sådana områden men "råkar" ha turen hitta rätt och precis de få bilar som har intressant utrustning.

För att lyckas så bra som de gör misstänker jag alltmera att det krävs något helt annat än slumpmässighet.
Jag försöker i vart fall undvika vara så naiv att jag inbillar mig själv att det är helt uteslutet...

Min bil kan ju alltid 24-7 positionsbestämmas av "BMW" och av många olika aktörer och underleverantörer till BMW, mobiloperatörer, räddningstjänsten, concierge service, m fl, m fl,
förklara då för mig varför det skulle det vara helt 100% uteslutet att någon tjyv också skulle kunna att positionsbestämma min bil?           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg6.262 st
Postad/Inlagd2016-09-19 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag delar inte din syn där gällande hur krångligt det är att använda en scout.

Allt du behöver är en bil, säg en Volvo V70 -03 för 20' och en person som kör, kostnad 1'/dag, samt soppa, 0,5' per dag. Den personen utför inget olagligt i sig, så den behöver du inte betala särskilt mycket och du kan rent av få någon som gör det för halva priset.

Att gå in i ett positionsbestämningssystem kräver helt andra kontakter, än att sätta upp den lösning som jag föreslår. Det är något som en generell kriminell litauer kan lösa. Men att komma in i större IT-system kräver kompetens som de inte har. Ska de då köpa denna så blir det inte billigt. Eller hur menar du att de positionsbestämmer bilarna, som är 1000 gånger enklare än mitt förslag?

Som du själv skriver så behöver inte bilarna stå på den registerade adressen, men mitt scoutningssystemet beror inte på registererade adresser. Det är bara att åka runt i förorter och stadsdelar i olika svenska städer så går det fort att hitta områdena med finare bilar.

Skulle jag ta en sväng med motorcykeln en kväll kan jag positionsbestämma 50 BMW-bilar i Stockholm, med rätt ratt och navi... Jag tycker inte det verkar svårt alls, utan tyvärr extremt enkelt. Bilarna står på samma ställen i stort sett varje natt och om de flesta är konsekventa med om de lämnar bilen ute eller inne under natten.

Jag har dessutom läst det i en kommentar av en polis att de konstaterat att det gått till såhär. De som begår brotten kan använda scoutens lägenhet för boende när de är här. De kan även gömma stöldgodset, sedan är det scoutens uppdrag att hämta det senare, om de misstänker att de kan komma att stoppas inom kort.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-09-19 17:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Visst Grelle kan du ha rätt. Åtminstone vad gäller Stockholm och liknande områden.

Men visst inser väl även du att det ändå är extremt mycket enklare att få en mobiltelefon i handen där "rätt" bilar redan är plottade, med vägbeskrivning och allt?

Varför tror du att det är något stort/svårt/komplicerat system för positionering? Jag tror att det är väldigt enkelt för dem som har tillgång och jag menar att det sannolikt är väldigt många människor som har tillgång till systemet. Det är ju absolut inte BMW:s eget interna system som är omgärdat av någon Tysk fantastisk säkerhet och beläget i något som liknar Fort Knox (om nu någon inbillar sig det?) utan troligen mera liknande typ callcenter-företag eller liknande, som ofta är belägna i lågprisländer.
Så snart det är fler än en person så finns risk att det läcker ut, särskilt i sådana ekonomiska områden där människor är relativt enkla och billiga att muta.

Trots allt har mängder av inbrott skett även på jämförelsevis små order och i glest befolkade och vidsträckta områden med extremt få intressanta BMW-bilar per km2.
Där ser jag din random scouting i det närmaste som utesluten.
Men du tror på det även i sådana områden?

Däremot skulle jag kunna tänka mig ett mellanting; att en scout, enligt din och en enskild polismans teori, har bilarna positionsbestämda och därigenom kan utföra en effektiv scouting.
Det är trots allt ett mycket drygt arbete att random åka omkring och scouta bilar och dessutom avgöra om de har intressant utrustning, utan att väcka misstanke.

Som sagt, jag försöker ha ett öppet sinne och jag försöker i vart fall undvika vara så svenskt dumnaiv att jag inbillar mig själv att det är helt uteslutet att också tjyvarna kan positionsbestämma min bil, när så många andra personer har den möjligheten...           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-10-25 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 330e
Inatt var det min "tur". Kul att man fick ha bilen orörd i två månader iaf. Smart DNA-märkningen som jag hade verkar ju inte vara jätteavskräckande tyvärr. De hade tydligen varit på (minst) en bil till i samma område i Solna som hade bärgats tidigare på morgonen.           IP: ...[36.21.4]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2016-10-25 13:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
sime: tråkigt att höra! Trodde att det hade avtagit lite nu eftersom man inte hör så mycket om det längre.
Tog de M-ratt och nav eller var det något annat som du blev av med?           IP: ...[.206.98]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-10-25 13:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 330e
M-ratten lämnade de konstigt nog, tog bara airbagen. Annars var hela mittkonsolen rensad, tror dock head up-displayen var kvar, osäker. Parkeringsmynt och småpengar hade de tom snott, snällt nog lämnade de dock mitt passerkort till jobbet :)

Verkstaden frågade om de skulle sätta in ett larm, hjälper det? Något märke som föredras? Defa?           IP: ...[36.21.4]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2016-10-25 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Konstigt. För mig har de tidigare tagit hela ratten, kanske bara är airbagen de vill åt?

Det har pratats om att Defa larm hjälper tidigare i tråden men jag vågar inte säga om det stämmer eller inte tyvärr. Förhoppningsvis kan någon annan ge mer info.

Surt för dig iaf. För mig tog det en vecka efter att jag fått tillbaka bilen tills den var länsad igen. Förhoppningsvis kan du lösa det med ett externt larm.
Lycka till!           IP: ...[.206.98]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-10-25 13:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 330e
Tack för omtanken, får nog bli ett larm ändå. Får hoppas att den klarar sig längre nästa gång, min tidigare F30 klarade sig i drygt tre år, tills jag sålde den. Dock saknade den nav vilket antagligen minskar inbrottsbenägenheten.           IP: ...[36.21.4]
Antal inlägg6.262 st
Postad/Inlagd2016-10-25 14:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Trist! De har ju vaknat nu igen efter sommaren och det är nu högsäsong för stölder igen.

Igår kväll letade jag fram mitt disk-lock och satte på det igen. Bor också i Solna. De åtgärder jag vidtagit sedan jag blev bestulen sist är Defa-larm, smart-dna samt att inte parkera i annat än väl upplysta områden. Min bil blev bestulen utanför några villor i Råsunda. Disk-locken använder jag ibland, men från maj till igår har jag kört utan den, eftersom det är lite stökigt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2016-10-25 14:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trist.

Jag tror att något på ratten är ett måste det ska vara svårt att plocka bort den och airbagen.
Smart DNA är lika värt som en Servicebok med stämpel utan kvitto det är lika mycket värt som en potatistryck.

Man måste tyvärr gripa någon för att det ska kunna komma till sin fulla rätt, det förhindrar ingenting de skiter fullständigt i om grejerna är märkta.           IP: ...[6.88.94]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-10-25 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
530i E34 -89 en ägare
Beklagar verkligen.

I min konspirationsteori ingår fortfarande en mycket stark misstanke (en allt starkare misstanke!) att de kan ha tillgång till våra bilars positionsbestämning.
Jag är förvånad om inte fler BMW-ägare åtminstone börjar reflektera över min misstanke...           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg1.072 st
Postad/Inlagd2016-10-25 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Intressant tanke.
Hur kan andra få tillgång till informationen om t ex. bilens utrustningsdetaljer?

Då måste bilen i sin kommunikation ge ifrån sig chassinummer (VIN) eller så har de en lista som de kan på något sätt kan använda för att automatisera. Och få positioneringen från de bilar vars VIN-nummer stämmer med den utrustning som är av intresse?
- Vet du om bilarna har haft connected drive-abonnemang?

Går det att ta bort det inbyggda SIM-kortet från bilen och var sitter det i så fall?           IP: ...[.103.70]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2016-10-25 17:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Chassienummret får man via bilregistret.           IP: ...[6.88.94]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2016-10-25 21:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d Touring x-drive -16
Håller med Grelle; Disk-lock, larm och DNA är bästa sättet att skydda sig.

IP: ...[.35.139]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91