AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Visad 190.575 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2016-05-25 16:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tror inte de hackar bmw system det är för avancerat och riksfyllt att hålla reda på bilen görs med enkla traditionella metoder.
          IP: ...[6.88.94]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-05-26 10:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tänker så här;
om tjyvarna alltid kan kolla hur många punkter, alltså hur många BMW med navi, som finns i området, så är det ju mycket effektivare att planera i vilket område man ska slå till och hur mycket resurser man ska sätt in i just detta område.

Jag skulle dessutom tro att det är mycket enkelt att "hacka" systemet, för den som är insatt. Finns säkert massor av fantastiska möjligheter för dem som vill utnyttja detta...
Navi mm är ju inte en BMW-specifik produkt utan systemet och programvarorna köps in från en underleverantör (från Asien?) som även levererar samma prylar till andra biltillverkare, m fl.
Jag håller för sannolikt att allt är i princip öppet och oskyddat.

Jag är lite undrande till om organisationen helt oplanerat och bara på måfå åker runt i olika städer och i olika bostadsområden och slumpvis letar efter lämpliga objekt.
Med tanke på omfattningen av antal inbrott, och att de så enkelt hittar så många bilar trots att de är registrerade på annan adress, så skulle jag inte bli förvånad om detta är mera välorganiserat än att allt bara skulle råka ske slumpvis.

Tänkvärt:
I en liten stad i norrland har man nyss haft inbrott med stulna Navi i 15 BMW-bilar.
Det har skett en gång och vid ett enda tillfälle.
Hur stort urval måste man ha för att lyckas med 15 bilar? Räcker det med 75 potentiella, eller 150?, för att lyckas med 15?
Tänk t ex på att en väldigt hög andel av den här typen av bilar i norrland står i garage och att det självfallet är svårt att lyckas i många fall i övrigt pga av den ena eller den andra omständigheten.
Om det skulle behövas att man på ett eller annat sätt "råkar hitta" 100 potentiella bilar för att lyckas bryta 15 st så har tjyvarna ett utomordentligt styvt jobb att i norrland, på ett stort geografiskt område där det är glest med bilar, lyckas att bryta 15 st.
Jag skulle vilja påstå att det är rätt så osannolikt att man har sådana personella resurser så att man kan klara en sådan operation under en natt (eller två nätter?).
Men om 100 bilar med rätt utrustning redan är lägesbestämda via gps så är det ju bra mycket effektivare och enklare att lyckas bryta 15 st.

Jag påstår alltså inte att det skulle gå till på detta sätt.
Men varför inte..? Är det inte ens värt att ägna möjligheten en enda tanke..?           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg4.911 st
Postad/Inlagd2016-05-26 13:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A7 tfsi -18
530iA -06
BMWs gränssnitt och mjukvara är väl allt annat än öppet och oskyddat? Att hitta bilar med rätt utrustning är mycket enklare än att hacka BMW's centrala tjänster för att ta reda på var din bil befinner sig.           IP: ...[3.93.89]
Antal inlägg269 st
Postad/Inlagd2016-05-26 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Trots att DEFA larmet har hållit borta Litauerna från att länsa bilen igen, så är det väl en tidsfråga innan även det larmet är knäckt (som allt annat)

Det enda BMW/försäkringsbolagen fortsätter med, är sitt trötta prat om det lilla klistermärket som dom tror ska förhindra stölderna (smart dna)

Det skulle vara väldigt intressant att få veta exakt hur urvalet går till när dom hittar sina bilar, @ ulf530, tänk om det är som du säger, vilken skandal det vore för BMW!

Detta är också en av anledningarna att nästa bil troligen inte blir en BMW, dom tar helt enkelt inte detta på allvar...

          IP: ...[.63.165]
Antal inlägg1.033 st
Postad/Inlagd2016-05-26 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A 45
Såg på fäjsan idag att det kostade ett försäkringsbolag nästan 93.000:- att reparera en bil som utsatts för ratt- och navistöld, med lite gräddepåmosettjyvning på det antar jag.


93.000 är ju fan en fin begagnad bil!

(fast min 123d tog de hela bilen och totalslaktade [LÄNK]

          IP: ...[162.130]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-05-26 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lus: Jag vågar påstå att i en liten norrländsk stad det är inte lätt att bara åka omkring på måfå och slumpvis hitta 100 bilar med rätt utrustning.

Det är säkerligen väldigt många olika människor i många olika länder som har tillgång till att lägesbestämma min bil.
Bara som ett enda exempel: Concierge-service är väl ingen säker och skyddad avdelning inom BMW, utan det är en tjänst som är upphandlad till lägsta bud och utlagd på någon extern fristående operatör.
Det finns säkert många fler liknande exempel.
Finns det någon här som tror att vid en olycka så går larmet in internt inom BMW, till en säker och skyddad avdelning?

Varför skulle det vara så otänkbart att en enda av alla dessa människor skulle vara mutbar så att organisationen kan komma åt möjligheten att lägesbestämma våra bilar? Är det helt otänkbart och uteslutet att den uppenbarligen väl organiserade tjyvorganisationen skulle klara av att infiltrera och få in en person som anställd på någon plats i något land som har möjlighet komma åt att lägesbestämma våra bilar?

Ju mer jag funderar kring detta ju större känns risken att detta är mer välorganiserat än att de litar på att bara slumpvis åka omkring och för att råka hitta alla dessa bilar med rätt utrustning...           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg3.015 st
Postad/Inlagd2016-05-26 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530dA
i3
Men de kan ju i princip sitta på Ica en vecka och skriva ner samtliga reg-nummer. Det ger en rätt bra databas att börja jobba med ?           IP: ...[135.120]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-05-26 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Nej SIM,
tänk efter ett varv till,
för den stora majoriteten (8 av 10?) av sådana här bilar är tjänstebilar och alltså inte parkerade på den registrerade adressen.

Eller hur?           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg1.495 st
Postad/Inlagd2016-05-26 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Om man jobbar på ett stort företag ja, men många bilar går som företagsbilar hos enmansföretag/småföretag, och då är det bara att googla upp brukar-företaget.           IP: ...[146.128]
Antal inlägg32 st
Postad/Inlagd2016-05-26 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320 e46 touring -04
2002 tii -73
Hej
Jag tror Ulf har en poäng i att Concierge-service är förmodligen en outsourcad tjänst hos BMW. Och att säkerheten därmed kan ifrågasättas. (Jag har inte den tjänsten själv då jag kör min 320i 2004 tills den rasar ihop). Har man genom någon mullvad lyckats få tag på vad som krävts så lär det utnyttjas. Jag tror inte att BMW kommer att säga något innan en grävande journalist reder ut hur det går till=skämmigt...           IP: ...[5.234.2]
Antal inlägg254 st
Postad/Inlagd2016-05-26 21:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Ser man en bil i Sverige, är det bara och ta regnr, då vet man allt:
ägare
vart de bor
utrustning på bilen
hur många fordon som ägaren har
årsinkomst
osv.....

detta är helt galet, ex: i Danmark är det helt dolt.

fråga: hur många länder kan man göra som här i Sverige?           IP: ...[192.239]
Antal inlägg269 st
Postad/Inlagd2016-05-26 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Offentlighetsprincipen är en förlegad grundlag som mest kommer kriminella till godo, och därför borde den ändras.
Det är nya tider nu och det är dags att politikerna ser efter sina medborgare till skillnad från nu.

Sedan så går det att förhindra dessa stölder genom politiska beslut.
Sätt press på Litauen om dom ska få fortsätta att ens vara medlemmar i EU.

Förhindra alt gör det svårt/övervaka import från USA till landet.
Att det krävs specialtillstånd att importera krockade bilar & full dokumentation/kvitton på de delar som monteras in.

Punktbevaka samtliga bilar vid våra hamnar/gränser. (ökade resurser & befogenheter till tullen)
Speciellt med Litauen skyltar, sök igenom deras bilar & ta digitala fingeravtryck på alla som inte är Svenska medborgare så det går att se resemönster.

Det ska endast vara möjligt för Svenska medborgare att söka information ang registreringsnummer/ägare. Och du som ägare ska få hem en kopia på att någon har sökt på dig (precis som man får vid kreditkontroller)

Samarbeta mer med polisen & tullen i Baltikum.

Och låt den Svenska polisen jobba brottsförebyggande med ex brotts provokation (med övervakade bilar gps/kamera/polis)

Kraftigt högre straff ,både fängelse samt stora skadeståndskrav & livstidsutvisning.

Då detta nästan helt sker med ett land inblandat så finns det möjligheter att få ett stopp, om bara viljan fanns hos våra usla politiker.

Den andra delen är en större press på BMW att lösa detta rent tekniskt sett, då dom i ärlighetens namn faktiskt tjänar! pengar på varje stöld som sker...
          IP: ...[.63.165]
Antal inlägg906 st
Postad/Inlagd2016-05-30 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 3,0tdi-2016
Stölderna ökar dramatiskt: [LÄNK]
          IP: ...[211.115]
Antal inlägg269 st
Postad/Inlagd2016-05-31 06:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Så det enda våra politiker/polisen lyckats med att skydda sina medborgare , är en FÖRDUBBLING av antalet stölder sen förra året!

Bra jobbat...

Och BMW & larmtjänst pratar fortfarande om att en klisterlapp ska stoppa stölderna.
Hur kommer det då sig att alla nya X bilar med (smartdna) ändå drabbas av stölderna?

Och polisens tips är, ställ bilen i garaget, för i deras inkompetenta värld så har alla som har BMW per automatik ett tomt garage som bara står och väntar.           IP: ...[.63.165]
Antal inlägg1.971 st
Postad/Inlagd2016-05-31 08:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
"-Vi måste öppna våra hjärtan..."
Det som kostar oss 100 miljoner ger tjyvarna en netto intäkt på bara ca 10%.
En fantastisk verksamhet som vi alltså finansierar tiofalt.

De behöver väl pengarna för det här är väl sådana där "utsatta människor" som politiker, mediamänniskor, kulturarbetare och andra brukar prata om.

Polisens resurser och vårt lands resurser, alltså våra skattepengar, används i dag till helt andra saker än att skydda oss vanliga skattebetalande medborgare.
Vårt land har de senaste två-tre åren genomgått extremt stora förändringar och är defakto för alltid förändrat.
Följderna av detta har vi ännu knappt ens sett början av. Tvärr.

Eftersom det är BMW- och Mercedes-ägare som drabbas, alltså ägare av det som media brukar kalla "lyxbilar" så anser man att det inte drabbar någon fattig.
De rika som har råd med sådana bilar har nog också råd att dela med sig av sina pengar. Media bryr sig knappast över huvud taget. De människor som röstat fram vår nuvarande regering tycker ofta att det är bara bra och helt i sin ordning när "rika" människor drabbas.
Därför är dessa problem inte på något sätt ett prioriterat problem.
Sverige som land och dess myndigheter har tyvärr oändligt mycket större, dyrare och mer omfattande problem att ta tag i...

BMW kan möjligen nu nyligen ha börjat att jobba med produktutveckling och lösningar på detta problem. Sådana lösningar hinner alltså inte införas på nya snart kommande 5-serie, utan möjligen på nästa.
På våra befintliga bilar kommer självfallet inga som helst lösningar på problemet i efterskott. Hur skulle det gå till???
Därför kommer vi att få leva med dessa problem.

Jag kan heller inte inse att det skulle vara biltillverkarnas sak att lösa Sveriges problem...
(Finland och Norge har ju inte dessa problem...)           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2016-06-22 17:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dx M-sport Innovation -16
Förra veckan fick min verkstad in 8 bilar som haft inbrott. De jobbade med två av dem idag när jag var där. Teknikern hävdade bestämt att inga bilar med eftermarknadslarm drabbas, bara bilar med originallarm eller utan larm.

Den på bilden hade bara blivit av med airbagen. Idioterna fick kanske bråttom .
[LÄNK]

          IP: ...[6.0.200]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2016-06-22 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring x-drive -16
Åter igen.. AB55C647-EFFC-4AE1-A9CA-E6893B7AF6F4A516308E-5125-4309-A53E-1929BF501AD9
71374E33-AE7D-45F3-ACFF-80802B0BE53A

          IP: ...[.35.139]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2016-06-22 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
Romefors; kan du förtydliga din kommentar?

/J.I           IP: ...[221.238]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2016-06-22 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Touring x-drive -16
Disklok

          IP: ...[.35.139]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2016-06-23 20:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dXA -16

BMW CS #08252
Kan f.ö. bekräfta att eftermonterat DEFA-larm funkar klockrent på F11 med komfortöppning, inklusive "fotviftningen" för att öppna bakluckan. Har utöver DEFA-larmet också fått spårsändare installerad i bilen, sannolikheten att hela bilen stjäls är väl mindre än att någon vill åt specifika delar så jag vet inte om det är till någon faktisk nytta.

/J.I           IP: ...[221.238]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen