AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
305.033

Hur undvika stöld av navi och ratt?

Sida 2 av 79
js
1.848
jsn
i5 m60 -24
Ffa tyska bilmärken är drabbade av detta, inte lika mycket för Volvo
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Från Larmtjänst hemsida:

"Stölder av bildelar har ökat markant. Under perioden 1 september – 9 december i år har 404 stölder inträffat i Stockholms län. Det visar statistik från Stockholmspolisen. Stölderna omfattar bl.a. airbags, navigationsenheter, stereo och strålkastare. De mest utsatta områdena har varit Stockholm, Solna, Järfälla, Älvsjö och Täby. De mest drabbade fabrikaten är BMW som har 214 stölder följt av Volkswagen som har 90 stölder.

Under året har även Larmtjänst tagit fram statistik över stölder av bildelar. Vid statistiken har man fokuserat på stölder av tre specifika bildelar; strålkastare, airbags och navigationssystem, då man av erfarenhet vet att komponenterna ofta förekommer vid stöld av bildelar. Under de tre första kvartalen 2015 har 1401 stölder av de utvalda komponenterna inträffat, det är nästa lika många som för hela 2014. Mest utsatt är navigationssystemen. Av de 1401 bildelsstölderna är 569 navigationssystem, 497 strålkastare och 335 airbags. När det gäller navigationssystem är Volkswagen det mest drabbade fabrikatet och har 52 procent av stölderna. Vid stölder av strålkastare är Volvo mest utsatt. 62 procent av stölderna är av det fabrikatet. Vid stölder av airbags toppar BMW listan och står för 51 procent.

Stölderna är även kostsamma och under de tre första kvartalen 2015 uppgick skadekostnaderna för stölderna av de tre utvalda komponenterna till 70,6 miljoner kronor.

- Kostnaderna blir höga eftersom det vid ett inbrott förstörs kablar och annan elektronik som ska repareras, nya delar måste beställas och installationer ska göras, säger utredare Torbjörn Serrander på Larmtjänst.

Reservdelsstölder är tyvärr en typ av brottslighet som har låg prioritet inom rättsväsendet och få personer grips och lagförs. Man vet även att reservdelsstölder är ett brott som domineras av organiserade stöldligor, ofta med internationell koppling."
Där ser man. Tack för det. Då hjälper det alltså inte ens om man byter märke.
Ser ut som att min nästa bil inte kommer att han navigatorn. Jag använder den ju ändå inte speciellt ofta så det spelar inte så stor roll. Förhoppningsvis så minskar risken lite grann iaf.
Pa
2
PataE
X5M -2018
118D -2014
Någon som vet om Defa DISKLOK är bra? Skyddar det mot rattstöld och går det att ha även om man har paddlar?
Svårt att hitta någon information på nätet om detta rattlås som jag hittade på cdon av alla ställen. Hittar ingen info på defa.com

Länk
12
74
125d
335dXT -17
Inatt var det min tur att få förardörrens ruta krossad och bli av med M-sportratt och navigator i min F31.
Enligt Polisen hade det varit 3 st liknande inbrott i BMW bilar I Stenungsund i natt och bärgaren sa att han hade bogserat 15 st bilar av samma anledning de senaste 2 veckorna. Främst i Billdal och KBA.

Tänk alltså på var ni parkerar...

Skall man behöva köpa en skitbil som ingen vill ha för att få ha den ifred?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Kanske lite omständigt, men om man inte har garage så kanske bilkapell på bilen under nattetid kan vara en lösning då dessa parasiter inte ser vilken bil det är så länge de inte börja pilla med kappellet...

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Defa Disklok här:
Länk
Länk
Länk
verkar finnas i olika storlekar m.m
FAF
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Det är alltså bilar med m-sportratt + stora navi som blivit drabbade av bmw-bilarna? Ingen med bara en av dessa?
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Då är det kanske bara en tidsfråga innan man själv blir drabbad, har båda dessa tillvalen...Vilken förebyggande åtgärd tror ni blir bäst? Kan tillägga att jag har larm på den.

Ni som är drabbade, är det alltid nattetid eller har det även skett dagtid när bilen inte har varit i närheten av bostaden?
Jag har drabbats två ggr med två olika bilar. Båda gångerna har varit nattetid när bilen har varit parkerad utanför mitt hus. En väldigt lugn återvändsgata med lite trafik kan nämnas.
Jag gissar att åker runt och kollar vilka bilar som brukar stå parerkade och var. Sen gör de en raid en natt och tar dem alla på en gång.
12
74
125d
335dXT -17
Min bil hade M-sport ratt och stora navin. Det skedde på natten och bilen står på en parkeringsplats gemensam för 4 grannar, kanske 30m från min tomt.

Var på Wölkes och tittade på bilen idag och idiot-jävlarna har klippt en del kablar också. Reparatonen kommer kosta >100kkr.

Har beställt smart DNA som som jag skall märka upp vissa delar med innan dom monteras in i bilen igen.
Funderar även på ett DEFA larm..
Förstår bara inte riktigt hur smart DNA hjälper/avskräcker något om delarna ändå exporteras ut ur landet? Någon som kan förklara?
Hjälper gör antagligen inte SmartDNA, vill någon stjäla något så är det i princip omöjligt att hindra.

Men i och med att det är så svårt att bli av med det och det finns i ett register som polisen har tillgång till så är det nog ändå rätt avskräckande. Blir man ertappad med en DNA-märkt pryl så lär ju ingen ursäkt hjälpa.

Så även om risken är liten att åka fast i förstaläget, så är det ändå en riskökning om man åker fast. Och med tanke på hur många bilar det finns så är det ju enklare att helt enkelt ta en som inte är märkt.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Farsan fick sin bil besudlad i Ursvik Sundbyberg inatt. 5 bilar, Mercedes, Volvo och BMW blev utsatta. En annan släktings BMW fick stå orörd. Troligtvis vill de inte uppehålla sig för länge på samma plats. Tar en bil och drar 200 meter vidare.
Grelle: Typ av bil?
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
F31
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De kan ha scoutat den E91 som alltid står där och istället tagit hans 1 månad gamla F31:a.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hur sökes detta??
Det var påhälsning i Växjö 5 bilar
och natten efter inne på gården hos
BMW när jag hämtade min innan jul.

Mvh Jonas B
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Med andra ord bryr dom sig inte ett dugg om att grejerna är smartDNA-märkta.

Men vad gör man egentligen när tjuvarna lokaliserat och slaktat bilen. Kommer de inte tillbaka en gång till när man reparerat den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.