Sida 1 av 79
|
|
---|---|
Hade inbrott i en 5 serie i veckan. Gamla vanliga, de tog ratten och mittkonsolen/skärm mm. Lite surt när det händer så jag tänkte kolla om någon vet hur om man kan göra något för att undvka det. Grannen har också en fem serie men blev inte drabbad. Är det navigatorn de är ute efter? Dvs om man köper en bil utan nav klarar man sig då? Någon som vet eller har en teori? Tack! | |
Har grannen larm i sin men inte du? Kan ju i så fall vara en anledning. Tråkigt med alla stölder, måste tydligen finnas stor efterfrågan på de här prylarna. Blev det mycket skador på bilen? |
|
Köp ett kit med smartDNA, avskräcker väl iaf lite | |
Vet faktiskt inte om han har larm. Ska fråga. Förra gången det här hände hade jag larm men det gjorde ingen skillnad. De kom förbi det utan att det löste ut iaf så jag är tveksam till om larmet gör någon skillnad. Skador. Rutan krossad och hela mittkonsolen utriven. Det var mycket delar mest överallt i bilen. Kollade inte alltför mycket innan bärgaren kom och hämtade den men det lär vara en hel del jobb att återställa bilen. Verkstan gissade på en månad eftersom de fått in så många bilar med exakt samma typ av inbrott under ett par dagar. Funkar smartDNA? |
|
Vad är det för årsmodell? Jag tror garage är ett måste för att slippa sådant där om man bor i större stad. | |
Köp en rattkrycka som går över airbagen, då får de varken loss ratt eller airbag. | |
Vilka modeller / årsmodeller är mest drabbade? Har en E91:a (2010) utan nav. Kanske dags för en rattkrycka på den? Kommer pendla Göteborg - Borås snart så den kommer stå i något garage i Borås på dagarna. Har garage vid bostaden i Göteborg. |
|
Jag kör alltid med rattkrycka när jag parkerar över natten eller längre tid. Har faktiskt bara haft en incident med rattkrycka, då stal de hela bilen. |
|
Årsmodell 2015 Rattkrycka känns lite 90-tal? ;) Om jag inte kan ha den på gatan eller måste ha rattkrycka varje dag så hoppar jag hellre ex nav eftersom jag aldrig använder den ändå. Alt byter märke i värsta fall. Inbillar mig att Mercedes inte är lika drabbade. Någon som vet? |
|
Rattkrycka känns 90 tal javisst man snodde bilar då med. Inte direkt omständigt att använda den. |
|
Smart DNA funkar, larm är helt värdelöst ha, Smart DNA avskyr dom som pesten... | |
Länk //RX400h -08 |
|
Rattkrycka + DNA, billigt, enkelt o effektivt. | |
Har BMWs spårsändare blivit hackade eller har dom rekat under en längre tid för att slå till samtidigt? Bryr sig tjuvarna verkligen om smart DNA? Om delarna ska på bilar i Sverige igen så känns det väl ganska riskfritt, vem har någonsin fått sin bil slumpmässigt scannad för Smart DNA? Har sett nya X5or med rattkrycka, känns konstigt och vet inte hur mycket det heller hjälper...ratten och navigationen skruvas väl av som vanligt? |
|
Kan ju nämna att min bil inte har någon koppling till mig. Alls. Ändå hittade de den så jag gissar att de åker runt och letar. Kommer inte på något annat svar om de inte kan söka fram dem genom gpsen i bilen men det hoppas jag är omöjligt. | |
smurfkungen, Hur blir det med den ekonomiska biten vid en sådan stöld? Vad får du stå för? | |
Det är klart rattkrycka hjälper mot rattstöld. Vill man ta bilen sågas ratten sönder men nu går inte det. Vilket dåligt argument: "rattkrycka 90-tal" är då mikro 80-tal och TV 50-tal?! Smart-DNA är också bra. Stephan | |
Jore: Det blir som ett vanligt inbrott. Dvs jag betalar självrisken. Tyvärr är sen bilen på verkstan i uppskattningsvis en månad. Stephan: Det var inget argument mot rattkrycka. Däremot tycker jag inte att man "borde" behöva något sånt utan att BMW borde kunna tillverka bilar som är bättre skyddade mot den här typen av stölder. Sen kan man aldrig skydda sig 100% men som sagt BMW borde kunna göra mer. Ex göra ett larm som skyddar bättre skulle ju iaf hjälpa lite grann. |
|
En rattkrycka hindrar ju dessvärre inte stöld av andra grejer i bilen som skärm, navienhet etc. Torde vara en klen tröst att komma ut till en rensad bil men med den fina M-sportratten kvar. /Masten |
|
Masten: Nej det vore ju lite snopet. :) Nån som vet om det är BMW som är speciallt drabbade eller om det här även händer t.ex. Mercedes och Audi lika ofta? |
|
Masten, fast å andra sidan kanske potentiella tjuvar tycker att det blir för liten "utdelning" på inbrottet i förhållande till risken, om de inte kan få med sig ratten också - och därför avstår från att ta stereo/nav mm... När kommer någon att uppfinna en "bilkrycka"? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.