AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 432.334 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2017-09-18 14:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Onelife - GA brukar vara väldigt tuffa när det gäller kundklagomål; det skall nästan uteslutande göras via ÅF. Att man nu tagit detta till ett "officiellt ärende" visar att man åtminstone börjar dra öronen åt sig.

OK, det hjälper inte er som beställer i Sverige, jag vet, men som många antytt i denna tråd - det råder en katastrofal expectation management från GA:s sida så här långt.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2017-09-18 14:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18 F20
540iX -18 G31
BrDanne... Inte helt oväntat.
Tack för ett konkret exempel att föra vidare.           IP: ...[148.212]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-18 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Igelkotten: Bra initiativ, har dock gjort samma sak för länge sedan (är tysktalande har bott i Tyskland/Österrike) och ärendet hamnade direkt tillbaka till BMW Sverige där få (???) verkar förstå tyska=inget svar! Tror dock inte det berodde på språket utan på ett kompakt ointresse.

BrDanne: reagerar precis som du - bedrövligt.

Det här om låga "kvoter till Sverige" är nog en återförsäljarmyt. Visst marknaderna ska helst ge prognoser om volymer för olika modeller, men någon form ransonering lär inte finnas. Det skulle göra verksamheten helt kommersiellt ohanterbar. BMW AG München är endast intresserade (som alla bilföretag) av att få in kundens pengar på sitt konto om än via olika administrativa omvägar så snabbt som möjligt. Visst, USA har stora volymer på 540i pga dieselmotstånd, hög köpkraft mm. men någon direkt förtur verkar långsökt. Att göra en kund i Texas besviken är knappast värre för BMW AG än att göra en kund i Dalarna, Yorkshire eller Jylland "besviken". BMW UK. har även de brist på bensinbilar och denna marknad hör till de allra största i Europa.

Slutsatsen blir då att BMW tar på sig en myndighetsliknande roll där undersåtarna ska hållas väldigt kort och absolut inte inbilla sig att de har några rättigheter - då kanske man hamnar sist i kön pga uppstudsighet - vem vet? Som Bavaria sa till en missnöjd väntande 540i-kund: "Vi tvingar ingen att köpa en 540i". Nej, det skulle bli lite märkligt i så fall - ett föga begåvat inlägg!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg2.490 st
Postad/Inlagd2017-09-18 17:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
Hoppas man inte går alltför offtopic i den här frågan men man börjar fundera lite över det tyska kynnet och deras mentalitet när man hör uselt dom hanterar den här frågan.

Som många säkert känner till är tyskar vänner av ordning och reda minst sagt och ställer höga krav på sin omgivning men har dom höga krav på sig själva? Är BMW:s arrogans ett tecken på att dom är generade över att dom inte lyckas leverera i tid eller är det bara simpel dumhet?

Är det möjligen ett tyskt fenomen att BMW är så arroganta i den här frågan eller är det specifikt BMW som är arroganta? Är arrogans typiskt tyskt? Själv har jag inte den erfarenheten men vad har andra för erfarenhet?
          IP: ...[9.58.79]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-18 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Henke: Vill varken försvara eller anklaga det tyska kynnet. Har bott i flera Länder i Europa, mest i England. Det jag vill hävda är att till exempel i England/Tyskland uppfattar man i regel (det finns givetvis många undantag) människor som vuxnare, artigare och ofta mer kompetenta än i Sverige där det råder en "dagismentalitet" i kombination med en totalt misslyckad skola. Använd bara förnamn, okunnighet är snarast meriterande, skriv isär substantiv, du behöver inte bry dig, du får din lön ändå osv. När Horace Engdahl flyttade till Tyskland sa han på frågan hur det var där: "Som Sverige fast för vuxna".

För att gå tillbaka till ämnet är ju det stora misstaget att GA Sverige tydligt i vårt fall gav helt missvisande information om leveransdatum, trots att de väl visste att det var orimligt. Den ytterst tramsiga, osakliga reklamen är även den svensk.

Bra att komma ihåg är att BMW Sverige under några år blivit en helt annan organisation där man bytt medarbetare och attityder med katastrofalt resultat. Många gamla BMW-kunder (ofta stora företag) känner inte längre igen sig. Normal artighet/samtalston verkar avskaffade och någon riktig operativ ledning går det inte längre att tala om. Tråkigt för ägarna och för varumärket!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-19 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
I anslutning till ovanstående inlägg kan vi idag konstatera att BMW Sverige, trots flera påstötningar, kategoriskt vägrar garantera att någon 540i xDrive kommer att levereras till oss överhuvudtaget enligt gällande köpekontrakt, vare i sig i närtid eller någon gång i framtiden. Det sistnämnda är ju dock en "rätt lång tidsperiod" och förenklar ju inte bilägandet direkt.

Har någon annan fått några sådana utfästelser dvs. att en leverans någonsin kommer att bli verklighet? Om ett sådant eventuellt åtagande från GA/ÅF inte innehåller någon form av avtalsjuridisk tidsgräns blir det givetvis inget man kan ta på allvar. Vore konstruktivt om BMWs organisation kunde uppnå en mer vuxen, ansvarstagande hållning.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg1.265 st
Postad/Inlagd2017-09-19 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535xd F11
332
Jag har fått min 540ix och tycker det är en fantastisk bil. Farsan köpte en E400 strax innan och jag ångrar inte valet efter att ha kört den. Även om mercan såklart är en fantastiskt fin bil också           IP: ...[.67.253]
Antal inlägg5.017 st
Postad/Inlagd2017-09-19 15:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja det hela är rent pinsamt agerat av BMW Sverige. Det gör ju inte direkt att man tittar på BMW som sin nästa bil. Jag beställde i våras en XC60N, hade hela tiden på Volvos förträffliga sida "Min Volvo" leveranstid som sa vecka 36. Fick den levererad fredag vecka 35. Punktligt!!! Beställde för en tid sedan en Q7 (istället för den 540i som BMW inte ville leverera till mig senast i juli som det var sagt vid beställningen före påsk). Har leveranstid vecka 42-43 och den byggs nästa vecka har jag redan fått besked om. Ser ut att fungera perfekt!

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-19 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
ryk 330xi:

Ja vore BMWs organisation i närheten av den nivå bilen i sig erbjuder skulle många slippa allt detta extraarbete med att reda ut varför man omöjligen kan få BMW Sverige att utföra ett normalt arbete i sina kundrelationer. Det är ju inte förseningen i sig, utan den totala oförmågan/oviljan att hantera den som är BMWs problem!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2017-09-19 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18 F20
540iX -18 G31
Eftersom någon representant för BMW Sverige med största sannolikhet läser den här tråden, hade det varit klädsamt om dom svarade någonting.
I mailet jag skickade till dom hänvisade jag till mitt inlägg här, så nog känner dom till den.

Med känsla:
Härligt!! Får man fråga vad det blev för konfiguration och vad det landade på? Du kan skicka PM om du vill.

ryk 330xi:
Man får helt enkelt vara glad att någon har fått sin bil :)

          IP: ...[147.155]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-19 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Instämmer med gratulationerna till ryk 330xi - låt inte alla klagomål förta glädjen över din säkert fina bil.

Vad avser BMW Sverige är sannolikheten mikroskopisk att man skulle ta del av vad som framförs här och ta lärdom av detta. Om man besatt den mest basala artighet gentemot den kundkrets man trots allt lever på, skulle man göra ett riktat utskick, via ÅF, där man dels bad om ursäkt för sin avsiktligt felaktiga information gällande leveranstider, samt lämna någon form av kompensation för denna ohållbara situation man nu skapat. Har själv tagit del av hur man bemöter klagomål från en av sina största företagskunder och det var knappast någon förtroendeingivande upplevelse. Inget rumsrent företag förtjänar denna typ av representation gentemot sina bästa kunder, men i det fallet hade inget med 540i att göra.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2017-09-19 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 535IxT - 15
G31 540IxT (beställd)
I nuläget har BMW den bästa produkten (tycker jag) ... nästa gång kanske läget är ett annat och då kanske den taffliga behandlingen av kunderna straffar sig..

Hur som helst.. av er som haft lyckan att faktiskt få en bil levererad... är det någon som har "power kit" installerat? Erfarenheter?

Har det på min 535IxT (15) och tänkte ta det på 540 också (om den någonsin kommer;)... haft det sen leverans så aldrig kört min 535 utan men den är klart rappare än den 535IxT (12) jag hade innan så skillnaden lär märkas. Blev tveksam på 540 eftersom den bara kommer i kombination med sportavgassystem.. jag är ute efter lite mer kraft och respons men vill inte förstöra komforten. Någon som testat??           IP: ...[173.211]
Antal inlägg1.265 st
Postad/Inlagd2017-09-19 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535xd F11
332
Jag instämmer helt att det verkar vara bedrövlig information för er som väntar på leveransbesked.           IP: ...[.82.183]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-20 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
För att få problematiken identifierbar i ett större sammanhang ska vi komma ihåg att BMW Sverige redovisade en nettovinst på 120 miljoner svenska kronor för 2016 då man sålde 22 100 bilar här. Hur man hanterar, eller inte hanterar, några besvikna 540i-kunder är givetvis av ytterst marginellt intresse ur företagets perspektiv. Man kommer med största sannolikhet inte befatta sig med det hela alls - det är helt och hållet en uppgift för ÅF vilka i sin tur är i fullständigt beroendeförhållande till GA. I de fall jag har bevittnat hur man hanterar allvarliga reklamationer från en av sina största företagskunder (företag avsevärt större än BMW Sverige) blir man inte direkt uppmuntrad för att uttrycka sig milt.

540i ter sig mer och mer avlägsen och när 20-talet infinner sig med sin "elbilsrevolution" kommer den knappast vara värd speciellt mycket. Synd kan man tycka!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2017-09-20 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18 F20
540iX -18 G31
332: Det är just därför dom borde klämma ut så många 540i som möjligt innan vi ångrar oss.

Med tanke på att Audi släpper en ny A6:a nästa år (?) och dom i samband med det lanserar ett par hybridalternativ, kan man tänka sig att några börjar titta ditåt istället.
Har dom dessutom varit smarta och sett till att möjlighet till dragkrok finns och att den kommer som avant direkt, kommer åtminstone jag ge den en ordentlig chans - om jag inte hinner få min 540 tills dess.

Så BMW... Snabba er på!!!           IP: ...[147.155]
Antal inlägg274 st
Postad/Inlagd2017-09-20 13:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Detta gällande 540i börjar bli offtopic i denna tråden just nu, lider verkligen med er som beställt den. Men denna tråden handlar om G30/31 och det har snarare utvecklat sig till en klagomur mot BMW samt beklagande över specifikt 540i.

Det vore kanske lämpligare om det startades en egen tråd gällande det.

Så kan den här tråden fortsätta att handla om nya input gällande 5 serien           IP: ...[.75.131]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2017-09-20 14:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i X G30 2018 M Perfomance
Mycket klagomål här ja!
Jag sitter i tänket att beställa en 540iX, har inget emot väntetiden dock
Får man fråga vilken % prut ni kommit undan med?

Och vad säger ni, Är 540i en nödvändighet? Eller räcker 530i? Erfarenhet med andrahandsvärde?           IP: ...[9.20.58]
Antal inlägg1.052 st
Postad/Inlagd2017-09-20 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Som jag påpekat tidigare blir ju tråden en tråkig läsning de som fått sina 540i och gläds åt sin bil. Off topic är väl annars inte debaclet med 540i eftersom det hela är så enastående illa skött av BMW Sverige. Jag tycker är intressant hur man upplever det hela. Observera att de som deltar i diskussionen, i mitt tycke, ger ett sansat och sakligt intryck, utan att hänfalla till onyanserade inlägg. Tråden höjer sig skyhögt över den kommunikation BMW Sverige, med en årsomsättning på över 9 miljarder, lyckas prestera i frågan.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg274 st
Postad/Inlagd2017-09-20 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
Ämnet i sig är intressant, och det förs en god ton här inne.

BMW behöver få lära sig ett o annat gällande ett flertal saker (vilket skulle kunna bli en egen tråd)

Däremot så handlar denna tråden inte längre om G30/31 (indirekt ja), och det vore trevligare att kunna läsa om 40i (problemen) i en egen tråd då det handlar enbart om det här inne sedan en lång tid tillbaka.

Tyvärr så verkar det saknas admins här som kan bryta ut ämnen som i mitt tycke spammar en tråd till en egen tråd.


          IP: ...[.75.131]
Antal inlägg202 st
Postad/Inlagd2017-09-20 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Jo jag håller med fiske & bilar.
Jag försökte starta en tråd om specifikt 540 i men den föll tyvärr i glömska?[LÄNK]
kanske kan få fart igen ;-)

/// Mårten           IP: ...[199.144]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Z4  -09
Pris: 349.000:-

BMW 320  -10
Pris: 92.000:-

BMW 318  -12
Pris: 95.000:-

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen