|
Inlagd av |
Fråga |
114 st
2017-09-17 12:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
118i -18 F20 540iX -18 G31
|
Det kanske är dags att kollektivt börja "smutsa ner" div. BMW-sidor i sociala medier, med våra synpunkter på hur dom tar hand om oss kunder...
I och med att jag reser en del i jobbet hade jag möjlighet att besöka ytterligare en ny BMW-handlare igår.
Inte för att jag förväntade mig någon ny info, utan för att hela den här cirkusen hos ett världsomspännande företag, som dessutom påstår sig vara premium, på något sätt fascinerar mig, frågade jag om leveranstiderna på 540.
Det var fortfarande bara mummel om... ja ingenting egentligen. Fattar inte att dom inte bara plockar bort 540 ur konfiguratorn.
Sälj inte en bil ni inte kan leverera!!!
IP: ...[145.108] |
1.088 st
2017-09-17 14:02
Anmäl svaret
|
I och med det kommersiella självskadebeteende BMW är fullt sysselsatta med just nu behövs troligen ingen "smutskastning" då man gör sitt yttersta för att i allt väsentligt lösa denna uppgift själva!
Nästa steg blir troligen ryktesspridning att man i Steyr, Oberösterreich, där motorn (skulle) tillverkas är behäftad med så allvarliga konstruktionsfel att tillverkningen i hemlighet är helt stoppad på obestämd tid. Brist på öppenhet mot slutkund, samt frånvaro av normal logistik, gör det möjligt att denna typ av ytterst skadliga (och till konkurrenternas stora glädje) ryktesspridning tar fart.
Steyr har dessutom just nu stora problem med personaluppsägningar då stundande elmotorproduktion, på grund av ytterst långt driven automatisering, kommer att kräva betydligt mindre personal. Allt detta ger 540i en ytterst tveksam inramning. "Keep away" tycks vara dess motto. IP: ...[123.153] |
114 st
2017-09-17 16:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
332 Det känns som att du har väldigt bra koll på läget. Ligger nog mycket i det du säger.
Apropå elmotorproduktion... Någon som skulle våga sig på en gissning om när/om vi kan få se en 530e G31? Då med möjlighet att kunna ha dragkrok. IP: ...[117.116] |
1.088 st
2017-09-17 17:13
Anmäl svaret
|
Gissar att G31 saknar lite batteriutrymme bak för en e-version.
Helst skulle jag vilja se en helt eldriven version av G30, men bottenplattan är ju inte tänkt för denna lösning. Närmast ligger väl i5, men det blir en helt annan typ av bil, mer som en förstorad i3. På 20-talet kommer dessutom Kina att spela en allt större roll inom fordonsindustrin gissar jag. 540i blir troligen då en "white elephant" i sammanhanget med väldigt tveksamt andrahandsvärde vilket gör dagens diskussion till ett pseudoproblem. IP: ...[123.153] |
7.335 st
2017-09-17 17:28
Anmäl svaret
|
Såg en 540i G31 idag så de verkar ju finnas. ;-) IP: ...[99.8.85] |
1.088 st
2017-09-17 18:06
Anmäl svaret
|
Om BMW Sverige hade en anständig känsla för kundrelationer gjorde man NU ett utskick via ÅF till de kunder som har "gamla", liggande order på 540i och förklarade/beklagade det som förevarit, upplyste om den leveranssituation som råder i dagsläget (dvs "köplats", leveransdatum mm.), erbjuder någon form av kompensation för att få behålla kunden och undvika ännu mer negativ publicitet i den form vi nu ser på detta forum.
Tyvärr ligger denna form av självklart beteende långt, långt utanför BMW Sveriges räckvidd, tror knappast man håller sig informerad om vad som sägs här utan lägger hellre pengar på nonsensreklam som handlar om "nyttan av adrenalin för vägen" med M550i samt att denna bil är "redo att ta upp kampen". Vilken är denna strid? Det är väl ändå inte Nordkorea som är avsändare? IP: ...[123.153] |
3.489 st
2017-09-17 19:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Alfa o BMW
|
Jag förstår er ilska men vi ska nog inte blanda ihop BMW AG med BMW "GA SE", dvs svenska generalagenten.
----
BMW CS/SC #6212 IP: ...[.28.240] |
203 st
2017-09-17 21:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i G30 520dAT LCI-14 inbytt Z4 3,0i Roadster-05 BMWCS
|
Är det någon som har varit i kontakt med BMW Sverige om denna fråga?
Det vore intressant att veta då många här har intressanta argument som är för bra för att stanna kvar här på forat.
Ansvarig för försäljningen BMW Sverige bör kunna svara på detta!
ÅF har dessvärre inte all info!
/// Mårten IP: ...[199.144] |
1.088 st
2017-09-17 22:10
Anmäl svaret
|
Tror BMW AG ytterst bär ansvaret då, som jag tog upp, företagsstrukturen och ansvarsfördelningen är (kanske avsiktligt) ytterst otydlig där det inte ska gå att peka ut någon ansvarig. I Sollentuna skyller man på order/information från München och ÅF kan enbart rätta sig efter Sollentuna osv. Vad "BMW Northern Europe via Holland" ned till BMW Sverige står för geografiskt/beslutsmässigt är inte direkt övertydligt för kunden och skulle heller knappast behöva vara det om man (läs några inom BMWs organisation) inte ställde sig i en position där man avsiktligt uppträder med en provocerande arrogans trots att man tydligt gjort, och gör, fel. Det går objektivt mycket bra för BMW sedan länge och man råd, många gånger om, att uppträda på betydligt mer genomtänkt och ansvarsfullt sätt. BMWs reklam vittnar knappast, vilket jag tagit upp tidigare, vare sig om något gott omdöme eller kunskaper om sin egen verksamhet. IP: ...[123.153] |
218 st
2017-09-17 23:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 435d GC individual -16 BMW M550i individual -21 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16
|
Av ren nyfikenhet om problemet är nationellt eller internationellt frågade jag Bmw Tyskland om leveranstiderna för 540i i Tyskland med anledning av att det verkar omöjligt att få besked eller bilar i Sverige. Fick tyvärr inget svar från Tyskland utan fick följande svar:
"Vi kan inte svara på varför det är såpass lång leveranstid på 5-serien mer än att efterfrågan är väldigt stor och att antalet produktionsplatser inte är tillräckliga för Sverige.
Vi hänvisar vi dig därför till att ta denna dialog med en auktoriserad BMW återförsäljare.
Om du är intresserad av att köpa en 5-serie från Tyskland får du ta kontakt med en auktoriserad BMW återförsäljare i Tyskland för att få information om leveranstider m.m.
Vänliga Hälsningar
Lina
--------------------------------------------------------------------------------
BMW Group
Kundservice IP: ...[4.75.56] |
114 st
2017-09-18 00:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
HIO:
Jag mailade samma inlägg som jag postade några inlägg tidigare, till BMW Sverige och Mercedes. De senare har inte bemödat sig att svara. BMW skickade däremot ett kort mail och bad mig berätta vilka handlare det handlade om, samt var jag beställt min bil. Efter att jag svarade på det fick jag besked om att mitt mail var vidarebefordrat till "behörig avdelning" Sen dess har det dock varit tyst - som väntat.
Igelkotten: Finns det inget tyskt BMW-forum att fråga på? Eller ja... även det ska väl isf. kunna hittas på google :-D IP: ...[145.108] |
114 st
2017-09-18 00:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Hittade [LÄNK]
Någon som är bra på att formulera sig på tyska som kan fråga folket där hur det står till med leveranstid i Tyskland? IP: ...[145.108] |
1.088 st
2017-09-18 07:44
Anmäl svaret
|
Att "behörig avdelning" är tyst kan nog förklaras av att just en sådan saknas! Ta kontakt om möjligt med Petter Nordesjö som borde ha det operativa ansvaret för BMW Sverige om någon sådan enhet fortfarande existerar i någon formell mening. Som sagt, BMWs organisationsstruktur är minst sagt oklar liksom deras obefintliga ansvarstagande gentemot såväl slutkunder som ÅF. De senare ska givetvis kunna anställa personal som klarar normala åtaganden mot sina kunder, men det verkar i de flesta fall vara helt uteslutet. IP: ...[123.153] |
1.088 st
2017-09-18 08:22
Anmäl svaret
|
Fick faktiskt tipset av en ÅF at lägga till en kvarts miljon (248 000) och uppgradera till en M550i xDrive så skulle leveransen bli mycket snabbare. Det senare verkar vara ett ledmotiv för denna bil i motsats till leveransen av 540i. BMW lovar: "Adrenalin för vägen! Nerverna på helspänn: med en M Performance-modell av BMW 5-serie Sedan tänjer du på gränserna ännu mer. En ren adrenalinkick. Turbo V8-motor redo att ta upp kampen med vem som helst!" Sedan behöver jag bara tanka fullt och ge mig ut på vägarna för att leta upp någon "att ta upp kampen med"! Höjd puls och blodtryck utlovas som ytterligare bonus! Visst låter det hela lockande - eller?
Det är i denna verklighet vi försöker få BMW att ta mer ansvar för 540i-leveranserna! Kanske inte så konstigt att många är besvikna. IP: ...[123.153] |
218 st
2017-09-18 10:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 435d GC individual -16 BMW M550i individual -21 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16
|
Jag författade den tyska texten nedan och skickade till kundenbetreuung@bmw.de
Om alla kopierar samma text och byter ut Johannes mot respektive avsändare kanske Bmw centralt börjar reagera. Om inte annat håller vi Lina sysselsatt med att skriva svar. Jag ställde även frågan om leveranstider på tyska bilforumet motor-talk så får vi se om det kommer några svar där. [LÄNK]
Hallo!
Wie lang sind die Lieferzeiten für einen Bmw 540i in Deutschland zur zeit? Ich wohne in Schweden wo es seit einer zeit unmöglich bescheid zu bekommen von Bmw wie lang die Lieferzeiten für einen 540i sind? In vielen Internetforum wird zur zeit sehr viel negativ geschrieben wo kunden vor 4-5 Monate eine Bestellung gemacht haben und kein Liefertermin bekommen. Die Verkäufer wissen genau so wenig wie Bmw Schweden und keiner weiss ob ein Auto 2018 oder 2019 geliefert werden kann.
Deshalb zwei Fragen:
1. Warum sind die Wartezeiten zo extrem lang und keine Liefertermine gegeben werden können an dem schwedischen markt?
2. Wie lang sind die Lieferzeiten momentan in Deutschland da ich eventuell lieber das auto in Deutschland kaufe wenn ich dabei ein Jahr am Liefertermin sparen kann?
Mit freundlichen grüssen. Johannes IP: ...[4.75.56] |
218 st
2017-09-18 11:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Svaren kommer snabbt i det tyska forumet: Snabbt översatt verkar det vara cirka 5 månaders väntetid i Tyskland. Verkar med andra ord vara ett nationellt problem.
Svar 1: 4-5 Monate sind laut Verkäufer beim 540i nicht unnormal. Mancher Händler hat evtl. ein paar 540i im Vorlauf, die er umkonfigurieren könnte. Das wird aber nicht so oft der Fall sein.
Svar 2: Also ich habe am 29.06.2017 bestellt und hatte zunächst den 03.11. als Liefertermin in
der BMW-Welt. Nachdem es wohl doch Verzögerungen gegeben hat, wird mein 540i G31
nun in der KW 47 gebaut und steht dann Anfang Dezember beim Händler.
Also gut 5 Monate Lieferzeit... IP: ...[4.75.56] |
114 st
2017-09-18 12:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Jag pratade med min säljare idag.
Han hade fått mail från BMW Sverige, vilket handlade om mitt mail till dom i förra veckan (se tidigare post).
Iom. att jag hade ett "klagomål" så har det omvandlats till ett ärende med tillhörande ärendenummer.
Hör och häpna: Jag är tydligen den första att framföra ett konkret klagomål till BMW Sverige, när det kommer till leveransproblemen av 540. Allt enligt BMW Sverige.
Som jag skrev i "klago-mailet": Ingen skugga över "min" säljare. Han har kört med öppna kort sen dag ett.
Det ska dock bli väldigt intressant att se vad BMW Sverige kommer göra med det här.
IP: ...[.117.75] |
1.088 st
2017-09-18 13:23
Anmäl svaret
|
Ingen-annan-har-klagat-syndromet, ganska förutsägbart när sakargument saknas.
Annars känns det ju väldigt lockande för mig (eller?) att tjäna en halv sekund 0-100km/h genom att lägga till en kvarts miljon till det redan jättedyra fordonet och kanske, kanske få bilen lite tidigare. Frågan är väl nu bara vem jag ska "ta upp kampen med" i enlighet med reklamen? "Vem som helst" tydligen enligt den totalförvirrade organisationen. Kampen handlar snarare om den vi för mot BMW Sverige som aldrig har hört några klagomål gällande grovt falska leveransdatum! IP: ...[123.153] |
48 st
2017-09-18 13:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 535IxT - 15 G31 540IxT (beställd)
|
Onelife.. detta stämmer inte.. jag har också gjort det. Så det är nog lite mörkande över det hela. Mailade direkt till marknadschefen för BMW Sverige, hon svarde aldrig mig men skickade mailet vidare till kundtjänst. Fick också ärendenummer och har mailat några vändor fram och tillbaks, varje gång de skickar så tar de bort marknadschefen från mailen och varje gång jag svarar så lägger jag till henne igen. Inte ett ord direkt från henne. I princip säger de inget, alltså NOLL och vill helatiden hänvisa diskussionen tillbaks till ÅF som i sin tur får NOLL info från BMW.
Jag får erkänna att jag är närmast chockad över hur illa detta hanteras. Normala spelregler för hur man tar hand om och bemöter sina kunder verkar inte gälla och det gör kommunikationen svår att hantera.... snart 4 månader sedan jag beställde och kan inte ens få en gissning om när bilen kan komma... helt bedrövlig.. IP: ...[173.211] |
3.489 st
2017-09-18 14:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Alfa o BMW
|
Onelife - GA brukar vara väldigt tuffa när det gäller kundklagomål; det skall nästan uteslutande göras via ÅF. Att man nu tagit detta till ett "officiellt ärende" visar att man åtminstone börjar dra öronen åt sig.
OK, det hjälper inte er som beställer i Sverige, jag vet, men som många antytt i denna tråd - det råder en katastrofal expectation management från GA:s sida så här långt.
----
BMW CS/SC #6212 IP: ...[.28.240] |
|