AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618.614

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 90 av 144
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Bor man i skåne kan ju läget vara mer likt kontinenten...

Dubbfria vinterdäck funkar finfint. Har omväxlande kört Nokian och Michelin X-ice på de senaste 4 bilarna (10-11 vintersäsonger). Nu blir det nokian på denna. Beställt idag på 632-fälg.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
"Kontinentala" friktionsdäck funkar kanon i södra Sverige med mycket nollgradigt, blask och lite moddsträngar på vägen. Först i Sälen så märktes det att däcken inte greppade bra i större mängder av lös snö. Nackdelen med de nordiska friktionsdäcken är just mjukheten som gör at bilen upplevs som slingrig.

----
BMW CS/SC #6212
Narvselius: 640i GT låter som ett trevligt bilval. Grattis! Har du sålt din 550 touring eller kommer den ut till försäljning nu?

Mvh Johan
Visa användare
8.357
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jiie: Länk
Ojdå, det var verkligen tråkiga nyheter. Beklagar!

Mvh Johan
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Skulle vilja rekommendera R2 med RFT, min erfarenhet av dessa är att dom är jäkligt mjuka och ger en ganska otrevligt ormande bil fram tills dom gått några tusen mil och slitits ner. Förövrigt fungerar dom klanderfritt och är väldigt slitstarka.
På nuvarande "Riskokare" har jag oxå R2, men suv modellen som har styvare stommar. Inte tillstymmelse till ormande som BMW:n uppvisade på samma däck.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Skulle vilja rekommendera R2 med RFT, min erfarenhet av dessa är att dom är jäkligt mjuka och ger en ganska otrevligt ormande bil fram tills dom gått några tusen mil och slitits ner. Förövrigt fungerar dom klanderfritt och är väldigt slitstarka.
På nuvarande "Riskokare" har jag oxå R2, men suv modellen som har styvare stommar. Inte tillstymmelse till ormande som BMW:n uppvisade på samma däck.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Tja, det är ju upp till var och en att välja däck men jag kan ju säga att jag inte kasserade mina R2 (19 tum original) efter ett par tusen mil för att det var roligt. Inget som helst fäste på is, frosthalka och liknande. Inget alls! Hade så många hemska upplevelser på lutande och isiga parkeringar samt backar på väg till Sälen och Vemdalen att jag aldrig kommer tala gott om dom. Hemma i Linköping var dom för mjuka i stället. Friktionen mot is är 0,000000001. Hakka 8 är en dröm i jämförelse (har dom som 19 på ena och 18 på andra).
Blir dubbat och Hakka 9, 19" för min del. Beställer nog dom imorgon så den här tråden får vila en stund från mitt tjat och tjafs.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Daagis: om du orkar får du gärna återkomma med vilken fälg och rabatt från listpris.
Nic112, tog visst en sista vändning då jag inte kunde förlika mig med priset så jag skippade original ändå och sparade 10000kr. Vinterhjul är ju inget festligt tillbehör att lägga massa pengar på så det fick bli snikvarianten denna gång. Däcket snåla jag inte på utan kör på Hakka 9. Fälgen var någon variant från Dezent som jag knappt kommer ihåg hur den ser ut och bryr mig inte så mycket heller.
Totalkostnaden för fälgarna blev vad en originalfälg motsvarar så det gör inte så ont om jag skulle få skada dom
Mi
1.167
Micleg
Varför är "Vinterhjul är ju inget festligt tillbehör att lägga massa pengar på"? :)

Har alltid undrat varför så många anser att vinterhalvårets utseende är helt ointressant medan andra halvan än dödsviktig. Jag har samma året runt: Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Helt enig Micleg! Se vinterhjulen som en möjlighet.

----
BMW CS/SC #6212
Micleg, jag är en sommarkille 😀
Har inga riktiga vinterskor heller utan kör gympadojor.
Ärligt så tyckte jag fälgarna som erbjuds inte såg något vidare ut.
Kunde inte motivera slänga ut extraslanten för att man märkt dessa med "BMW"

Narvselius, härlig inställning! Aldrig hört den förut, där har jag en del att lära såklart.
Mi
1.167
Micleg
Har alltid tyckt det var jobbigt med förvandlingen mellan sommar och vinter så det är väldigt skönt att ha samma fälg sommar som vinter.

På min E90 EDE körde jag med samma fälg året runt och lät dem skifta däcken. Tog tid dock. Dom 16-tummarna var riktigt lyckade, såg inte så små ut som dom var. Eller i alla fall tyckte jag så då :) Hade haft större fälg på Saabarna innan.

Länk

Nu kanske jag ändå skulle tycka dom var små men dom såg bättre ut i verkligheten än på bild.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Passar inte F1x-fälgar på G3x-serien? Jag har för mig jag läst detta tidigare.

----
BMW CS/SC #6212
Narvselius
Det är olika navatorlek på dem, så det går inte
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack!

----
BMW CS/SC #6212
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Och olika bultcirkel...
Vem bär ansvaret för all felinformation avseende leveransförutsättningar för 540i? "BMW Northern Europe AB Sollentuna" (under ett holländskt holdingbolag) uppvisar inte någon direkt tydligt verksamhetsstruktur/ansvarsfördelning och det sätt på vilket man behandlar kunder är nu direkt motbjudande. Det är till och med skött så illa att man enligt flera ÅF tvingats betala ut ekonomisk kompensation till flera slutkunder - något jag gissar aldrig hänt tidigare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.