|
Inlagd av |
Fråga |
579 st
2017-09-12 07:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
De ville ha 32500kr för 19"(osäker vilken fälg) + Nokian R2.
Men jag har tänkt mig 18" 624 eller 662M och då låg priset på endast fälg på 5700kr respektive 6200kr stycket. Sen tillkommer däck och TPMS och då blir det väl ungefär samma som för 19".
Ska kolla närmre på ebay dit du länkade.
IP: ...[5.68.66] |
5.766 st
2017-09-12 08:15
Anmäl svaret
|
Kör på sommardäcksfälgarna och köp lösa vinterdäck. Det skulle jag ha gjort.
/Anders IP: ...[.55.171] |
297 st
2017-09-12 10:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
|
Daagis: vilken rabatt från listpris har du fått? IP: ...[242.138] |
579 st
2017-09-12 10:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Jag har inte förhandlat rabatt ännu då jag tycker att priset även med 20% rabatt skulle vara högt. Däremot har jag en bekant på "insidan" som kanske kan ge mig ett annat pris men det är ju inte säkert.
Osäker på om jag vill trä på vinterdäck på mina 20" även om det skulle bli billigare.
Usch så svårt det var den här gången, får väl vänta och göra någon panikhandling i slutet av oktober annars :). IP: ...[5.68.66] |
79 st
2017-09-12 11:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
daagis; Angående vinterhjul, är det någon som slagit till ännu?
Hej!
Jag passade på när Förenade Bil hade sina "Deal Days" förra veckan med 15 % rabatt på vinterhjulen. Köpte kompletta vinterhjul med 18" W-eker 632-fälgar och Good Year friktionsdäck. Icke Run Flat! Listpris 25 320:-, efter rabatten 21 522:-.
Jag hade hellre haft Nokian Hakkapeliitta R2, men de fanns inte som icke Run Flat i någon kombination. Jag tittade på att köpa lösa orginalfäljar med 10 % rabatt och kombinera dem med Hakkapeliitta R2 hos gummihandlarn, men det skulle gå på minst 28 000:- så gapet var för stort.
Det kändes för övrigt tungt att skicka med vinterhjul på orginalfälg med just Hakkapeliitta friktionsdäck vid inbytet av F10:an bara för att BMW bestämmer sig för att byta bultcirkel på G30/G31.
En annan lärdom; Bredare däck.... I skuffen på E39:an är det inga problem att få in fyra vinterhjul om man drar in två av dem lite över det nedfällda baksätet. I tidigare bilar fick alla fyra plats ovanpå varandra i skuffen. I F10:an gick två hjul in i skuffen och sedan fick man lyfta de två andra genom bakdörrarna in på det nedfällda baksätet. Gissa hur det gick i G30:an! Visserligen har jag mindre utrymme i 530e, men jag fick in ett (1) vinterhjul i skuffen, de andra fick åka i kupén ovanpå det nedfällda baksätet. Det tredje ovanpå ett av de andra gick nästan upp till taket... IP: ...[.126.59] |
297 st
2017-09-12 12:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
|
Rule: Bavaria (Stochkolm) har 18" 632 med Nokia R2 soft icke rft för listpris 27,400:- för 530e.
IP: ...[242.138] |
3.489 st
2017-09-12 17:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Alfa o BMW
|
Med risk för att bli bannlyst från forumet - eller åtminstone denna tråd - så beställde jag idag en G32 640i och fick skjuta FRAM leveransen från dec/jan till mars 2018.
Men det krävdes att beställningen gjordes till BMW AG:s specialgäng "International Specialist and Sales Division", med säte i London. Alla är lika, men några är mer lika än andra, tyvärr.
----
BMW CS/SC #6212 IP: ...[.28.240] |
5.766 st
2017-09-12 18:32
Anmäl svaret
|
Spännande Lars, hoppas för det första att du har mycket bättre tur med denna. Du gillar ju bilar som är lite ovanliga helt klart :-) Men kikar man på config så blir den ändå med M-sport och 20" rätt läcker. Vad har du valt för färg och spec? Finns ju executive drive t.e.x .
Märkligt att det finns motorer till denna modell men inte till 540i...
/Anders IP: ...[.55.171] |
1.088 st
2017-09-12 20:27
Anmäl svaret
|
Byggde också en 640i xDrive och hamnade på drygt 90 000 Euro. Rätt kul bil för den som behöver utrymmet. Troligen mer för pengarna än den G30 M550i xDrive som jag upplevde som hemsk att köra jämfört med G30 540i xDrive. IP: ...[123.153] |
166 st
2017-09-12 20:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
|
Rule: Du vet att dina Goodyear är europeiska friktionsdäck och inte nordiska va?
Dvs tämligen livsfarliga i minusgrader...
Jag tittade nämligen på samma kombo men stod över när det var fel sorts däck... IP: ...[123.191] |
1.149 st
2017-09-12 21:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut iX1 msport med mycket utrustning på gång
|
daagis, har du testat R2-däcken i verkligheten? Jag körde dom som 19 tum en vinter och sedan vaskade jag dom en liten bit in i nästa vinter. Dubbar är det som gäller på allt annat än sträv snö. Visst, R2 är mjuka och tysta men en veritabel livsfara på hal väg (is ska vi inte snacka om!) och beter sig inget vidare på torr eller blöt väg. Stay away! IP: ...[.152.10] |
579 st
2017-09-12 22:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Micleg: Nej jag har inte provat dom utan litar på däcktester. Jag har haft skräckupplevelser med Pirelli Sottozero men tänkte att R2 skulle vara betydligt bättre.
En anledning att jag är inne på dubbfritt var att när jag sålde mina dubbade vinterdäck tidigare i år så var det många spekulanter som ryggade tillbaka då de insåg att de inte var dubbfria. Verkar som det är enklare att sälja dubbfritt? Inget bra argument förstås det vet jag.
Hur som, tack för input. Jag är inte på något sätt emot dubbat och det viktigaste är ju att jag håller mig kvar på vägen.
Just nu förhandlar jag ett bättre pris på 19" och då får jag välja mellan R2 eller Hakka 8, RFT på båda.
IP: ...[3.34.27] |
581 st
2017-09-12 22:44
Anmäl svaret
|
Har kört föregångaren R med RFT-imponerad! Har R2 nya utan RFT inför vintern. Gillar dem på motorväg där det saltas. När det var riktigt halt förra vintern tog jag andra bilen med hakka 8. Det var bara två ggr dock... IP: ...[.89.174] |
297 st
2017-09-13 08:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
|
Daagis: vilken 19” fälgar har du att välja bland?
Ang R2, av det lilla jag lyckats googla mig till innan så ska de vara de topp 2,3 vinterdäck utan dubb. Har inte läst nånstans att de ska vara livsfarliga, det borde ju framkommit av ”oneroende” tester. Men bra input då jag också är på g att köpa vinterdäck. Dock kör jag 98% bara runt stockholm på vintern med bra väghållning, men de sista milen på vinterväglag vill man ju ha säkra däck. IP: ...[242.138] |
8.009 st
2017-09-13 08:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Kört två vintrar med Nokian R2 RFT och håller inte med alls Micleg. Svårt att veta vad han stör sig på då han endast pratar känslor och inget om faktiska egenskaper.
De är mjuka ja, vilket betyder att de triggar antisladd en del, speciellt som nya. Men handen på hjärtat så är det i de tillfällen då jag nyttjar den effekt jag har. De inger förtroende på snö, barmark och i regn med konsekvent grepp och förutsägbart beteende. På is upplever jag dem som bra, inte i nivå med de bästa duddäcken, men har aldrig fastnat på 2 år och då har jag kört på ren blankis vid tillfällen.
Min slutsats efter att ha kört Nokian R2 är att duddäck köper jag inte igen, inte när nordiska friktionsdäck presterar på denna nivå. IP: ...[6.28.75] |
7.335 st
2017-09-13 09:45
Anmäl svaret
|
Nordiska friktionsdäck är väl dåliga på att få undan vatten och vattenplanar därmed lätt. De är väl också lite för mjuka för torr asfalt, särskilt när det är plusgrader. Och så är de dåliga på is... Tänker man efter så är det däck som är perfekta för Norrlands inland och inte Mälardalen där det just är blixthalka och bar asfalt om vartannat. IP: ...[6.28.75] |
3.489 st
2017-09-13 09:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Alfa o BMW
|
Anders: Det blir en karbonsvart version med cognacsfärgat läder. Nöjde mig med standard 19" M-sportfälgarna i bicolour då jag tror 20":arna kommer brumma lite väl mycket och ta bort "grand tourismo-känslan".
Jag gjorde som jag brukar; klickade i allt som gick att klicka i och så var det med det.
:)
OK, kanske inte riktigt så, eftersom just Executive drive var lite väl dyrt. Det lustiga var att den färdigspecade bilen blev några hundra pund billigare än G31:an! Jag vet inte om G32:an fiortsättningsvis skall säljas med så pass mycket standard (bl.a. panoramalucka, keramiska inlägg, 4-zons klimatanläggning etc) men eftersom jag lagt på det som extra på touringen så blev valet ännu enklare. Plus att ungarna kommer att kunna vräka sig där bak på grund av det extra utrymmet.
Som vanligt är bilarna i UK generellt sätt mer utrustade än i Sverige; det är helt otroligt vad vi betalar extra för en bil som är dyr redan i grundpriset. Inte undra på att vissa inom BMW Sverige är sura på oss som handlar utomlands och berättar om skillnaderna. Inte bra med upplysta konsumenter som nyttjar EUs fria rörlighet av varor och tjänster. Ajabaja.
----
BMW CS/SC #6212 IP: ...[.28.240] |
79 st
2017-09-13 10:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
Nic112; Rule: Bavaria (Stochkolm) har 18" 632 med Nokia R2 soft icke rft för listpris 27,400:- för 530e.
Det hade varit intressant! Det verkar som Bavaria begriper vad svenska kunder behöver och vill ha. Tyvärr fanns inte det alternativet (eller presenterades i alla fall inte) hos Förenade Bil, utan där var det bara vad som fanns i ordinarie tillbehörslista som var alternativet.
matbl Rule: Du vet att dina Goodyear är europeiska friktionsdäck och inte nordiska va?
Jo, som jag skrev hade jag föredragit Hakkapeliitta R2 (icke run flat) som jag har mycket god erfarenhet av från södra Sverige både på E90:an och F10:an. Nu var enda alternativet att plocka lösa fälgar och R2 hos gummihandlarn, vilket skulle bli 30 % dyrare än de kompletta hjulen jag köpte.
Jag tittade innan köpet på däckstester från Teknikens Värd, Vi bilägare, AMS och Aftonbladet, och där kom Good Year Ultra Grip ut som 1:a, 3:a 4:a och 3:a, medan Hakkapeliitta R2 kom ut som 3:a, 2:a, 1:a och 2:a. Totalt sett en bättre placering för R2, men inte hopplös för Good Year-däcket heller. Vintern får utvisa hur det fungerar i praktiken.
Vintrarna här nere i Skåne tenderar att bli mer och mer kontinentala - den senaste bestod min snöröjning av att jag borstade av gången med piasavakvasten totalt en (1) gång. Men det kan ju ändra sig... IP: ...[.126.59] |
180 st
2017-09-13 11:01
Anmäl svaret
|
R2 dubbfritt är helt fantastiska!
Kört med dem nu 3-vintrar blir tydligen del av en fjärde också innan ny bil anländer. IP: ...[109.221] |
370 st
2017-09-13 11:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G30 530e -20 I01 i3s -22 (kommande)
|
För att flika in angående vinterdäck/Goodyear:
Köpte från Leebman förra året en komplett uppsättning till min F11 med Goodyear Ultra Grip Performance 2 (225/55) och dom har inte gjort bort sig, stabila och bekväma på långkörningar och lite snö och is har dom fått se på turerna norröver.
Bor som Rule Germania i Skåne och förra vintern 2016/2017 kunde man nästan behållit sommardäcken på. Mellaneuropeiska (som snart tack vare den globala uppvärmningen snart innefattar Skåne :P) vinterdäck känns som en bra kompromiss här nere där vi får en cm snö på vägrarna på vintern (och fyra cm med salt en timme senare).
Hade Goodyear nordiska friktionsdäck innan på 3-serien och dom kändes för mjuka, antispinn gick in väldigt lätt even efter att de var inkörda. Dom mellaneuropeiska kändes som handen i handsken från första monteringen för femman.
Skulle vi få vargavinter så tror jag inte att nordiska vinterdäck spelar någon roll och den dagen så tar jag bussen till jobbet.
/P-O IP: ...[8.56.33] |
|