|
Inlagd av |
Fråga |
114 st
2017-09-10 16:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
118i -18 F20 540iX -18 G31
|
Alltså... jag förstår inte.
Den senaste veckan har jag varit inne hos två olika BMW-handlare och lika många Mercedes-handlare.
Det samlade intrycket är att ingen av dom verkar vilja sälja nånting annat än 520d eller E220d. Ingen vill passa på att surfa på "bensin-vågen" som sköljer över Europa. Ingen verkar vilja ta marknadsandelar från den andre osv.
BMW-handlare ett på frågan om dom har hört något om uppdaterade kvoter för tilldelning av 540:
Den första säljaren tittade på mig som om jag hade frågat om det sammanlagda antalet millimeter svetsskarv i BMW:s samtliga modeller sammantaget.
Han såg HELT oförstående ut och frågade en kollega som en bit bort i lokalen skakade på huvudet och sa "inget nytt".
Ingen specifikation. Inga utlägg om planer på hur BMW Sverige ämnar gå vidare med problemet, vilka krav man ställer på BMW Tyskland eller när man kan tänkas få någon som helst information. Inget.
BMW-handlare nummer två:
- Beställer du en bil idag har du den om sex månader.
På frågan om vad han baserade det på skruvade han lite på sig och sa att det "brukar" vara så.
När jag frågade om jag alltså skulle tolka det som att det är knäpptyst från centralt håll - iom att han inte ens verkade medveten om att det är problem med just 540 - började han mest se obekväm ut och började demonstrativt se sig om efter andra kunder att prata med. Till slut vände han sig helt sonika om och började prata med en kollega om något helt annat.
Om regeringen får igenom sitt bonus/malus-förslag, innebär det att en 540 får ungefär 23 000:- i koldioxidskatt på tre år. Hinner man alltså inte få sin bil innan första juli 2018, kan man räkna med den extrakostnaden. Därför vore det ju bra att snart få reda på om man kommer hinna få sin bil innan dess eller om man ska leta efter något annat.
För min del ligger nog isf. Mercedes E400 närmast. Eller ja... har ju inte kollat så noga, utan begav mig som sagt till några återförsäljare för att få uppleva bilarna lite närmare.
MB-handlare nummer ett:
I en nybyggd, väldigt stor och lika fin bilhall, tänkte jag att jag nog skulle kunna få bra hjälp.
Förväntade mig kanske inte att dom skulle ha en E400 kombi inne, men iaf. lite olika konfigurationer på dom andra E-klass-bilarna i hallen. Gick dock bet.
Inte en komfortstol så långt ögat kunde nå. Det fanns ingenting som kunde låta mig jämföra Mercedes motsvarighet till det jag har kryssat i på min 540-beställning.
Jag frågade en säljare om E400 och om han visste var jag skulle kunna klämma på en sådan, men han visste inte.
Frågade även om dom har märkt av att folk börjar tappa intresset av diesel-bilar och jo då, det hade han.
Det verkade dock inte finnas någon plan på att ta in lite andra bilar eller att passa på att försöka ta kunder från konkurrerande märken utan allt kändes bara "blaha".
MB-handlare nummer två:
I bilhallen trängdes den ena "d-modllen" med den andra. E220d så långt ögat kunde nå. Som sedan, kombi, coupé och som All terrain.
Samtliga (!) bilars batterier var urladdade (till skillnad från BMW-handlarnas extern-strömförsedda bilar) vilket gjorde att man varken kunde ställa in stolarna eller öppna bagageluckan för att titta på lastutrymmet.
Samtliga säljare lyste med sin frånvaro. Gick ut igen...
Det fanns liksom inget sug hos någon. Ingen känsla av att dom ville göra affär. Ingenting som signalerade "Åh, här har vi en som vill lägga x antal hundra tusen på en bil, det måste jag ju passa på att utnyttja".
Total likgiltighet alltså...
Kanske jag ska ha kvar min 2009 års Passat i åtta år till och lägga pengarna på reparationer istället.
Börjar tröttna på det här... IP: ...[.56.163] |
1.088 st
2017-09-10 17:34
Anmäl svaret
|
En sorglig, men mycket välskriven historia från bilhandlarverkligheten i Sverige 2017! Dessa sk människor förtjänar inte våra pengar. En bedrövlig samling individer som tydligen absolut inte får besväras med den torftiga verkligheten. Det enda man inte tycks ha glömt bort är hur man ljuger med minsta möjliga ansträngning.
Skicka din redogörelse till respektive generalagent och poängtera effekten av negativ publicitet i sociala medier. IP: ...[123.153] |
114 st
2017-09-10 18:28
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Tack för förslaget 332. Det ska jag faktiskt göra.
Återkommer med eventuellt svar - vilket jag isf. gissar kommer i form av något copy+paste-trams. IP: ...[.56.163] |
7.515 st
2017-09-10 20:02
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Glöm inte att 70-80% av kunderna hos BMW är företagskunder, många av dessa har inte möjlighet att köpa annat än 520d pga förmånsvärden eller TCO-regler att förhålla sig till. Därför är det kanske inte så konstigt om en slumpvis utvald säljare inte har exakt koll på leveranstiderna på en 540i - som det kanske säljs en handfull av. Hur många 520d säljs det för varje 540i?
Jag skall försöka få tid att köra förbi min säljare imorgon och kolla närmare angående 540i - ger en update... IP: ...[208.213] |
114 st
2017-09-10 20:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Kristoffer_L
Jag har full förståelse för att inte alla säljare kan ha 100% koll på alla modeller/motorkombinationer.
Det jag efterlyser är lite mer... vad ska jag säga...
Vilja att lösa kundens problem.
Säljare som säger något enligt följande är en säljare jag skulle ha stor respekt för:
- Jag vet faktiskt inte, men jag kollar upp det under dagen och ber att få återkomma.
- Jag vet dessvärre inte hur det ligger till med kvoterna under kommande år, men jag vet att det nämndes i ett internmail för några dagar/veckor sedan. Sätt dig här och ta en kopp kaffe så länge så ska jag se om jag kan hitta någon ny info att dela med mig av.
- Vänta ett ögonblick så ska jag ringa efter Göran, som är den som har bäst kunskap om G30/G31 här i huset.
- I nuläget har vi ingen ny information att delge. Jag vet dock att Person X på BMW Sverige har möte med ansvariga i Tyskland i nästa vecka och efter det hoppas jag kunna komma med en mer precis tidsplan vad gäller orderläget.
- Vi har tyvärr ingen 540/E400 inne för provkörning, men jag vet att [insert valfri återförsäljare] har en hemma som demobil. Har du möjlighet att åka dit så kan dom säkert hjälpa dig.
Skulle kunna fylla på med fler exempel, men här borde en säljare kunna vara betydligt mer uppfinningsrik än jag. IP: ...[.56.163] |
1.088 st
2017-09-10 20:46
Anmäl svaret
|
Håller helt med dig "onelife"! BMW (och säkert många andra bilföretag) dras med attitydproblem. Vi kräver inte omedelbara lösningar på allt utan vanlig, enkel artighet inför kunder som ofta spenderar löjligt mycket på just bilar.
I ett längre perspektiv tror jag tyvärr att 540i/E400 mfl. kommer att vara helt ointressanta in på 20-talet då elbilarna kommer på allvar. Tala om att diesel är på väg ut, förbränningsmotorer kommer att dra ett löjets skimmer över sig, ungefär som gamla amerikanska "raggarbilar".
Tyvärr törs ingen större biltillverkare satsa på el (ännu) då man inte anser sig ha tjänat färdigt på förbränningsmotorer. Just nu råder ju dessutom "dieselpanik" vilket färgar bilden. Tillverkaren i Steyr som bla gör 540i-motorn har stora problem då man just nu bygger om för elmotortillverkning. Många blir arbetslösa då denna tillverkning är långt mer automatiserad. Kan det bli krångligare? IP: ...[123.153] |
48 st
2017-09-10 21:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 535IxT - 15 G31 540IxT (beställd)
|
Onelife- det du beskriver är ett generellt problem i bilbranschen, tror jag iallafall efter att ha haft liknade erfarenheter. Märkligt kan tyckas speciellt eftersom bilsäljare oftast har merparten av sin ersättning i form av rörlig lön. Om jag skulle våga mig på en gissning på vad som är orsaken så tror jag följande; skillnaden i ersättning på att sälja en "standard" 520 och en fullsmetad 540 kanske inte är så stor. Dvs det är "enklare" pengar att sälja en 520 med ett snabbt avslut än att sälja en 540 där kunden kräver mer tid och engagemang.. bara en gissning men den enda rimliga förklaring jag kan hitta.
Vad gäller bristen på besked vad gäller 540 från ÅF så tror jag BMW själva är orsaken, de ger helt enkelt ingen info alls till ÅF. Sannolikt för att de vet att de är ute på hal is med detta. Om man skall hårddra det hela så snedvrider BMW konkurrensen på marknaden (ett väldigt känsligt ämne), om man kan styrka att tex Mercedes och Audi tappat ordrar till BMW i Sverige eftersom BMW sålt bilar som inte finns så skulle det kunna bli en jobbig diskussion för BMW.
Sannolikt är det bara denna typ av frågeställningar som skulle kunna få BMW centralt att titta på att jämna ut läget lite vad gäller väntetiderna, sålänge det bara handlar om 50-60 sura kunder i Sverige så kommer de sannolikt inte att släppa större kvota till Sverige förräns förräns övriga marknader börjar bli mättade och volym därigenom kan frigöras. Kort sagt BMW är tysta eftersom det helt enkelt inte kan förklara läget närmare utan att erkänna att de sålt bilar utan att ha tillgång till dem.
BMW Sverige vill nog helst bara lägga locket på hela diskussionen eftersom de totalmissat med sin planering. Tror att det behövs något "tyngre" än risken av några avbokade ordrar för att de skall vilja trycka på hårdare mot BMW centralt.
Jag beställde min bil för 3,5 månader sedan och trots att jag tryckt på både ÅF och BMW Sverige så vill/kan de inte ens ge mig en estimerad produktionstid. Om de vet kvoten och har koll på ordrarna så borde detta inte vara svårt men man möts bara med kompakt tystnad... därav min slutsats att man inte vill lämna info kanske pga ovan nämnda risker..
Jag fick besked för ca 1 mån sedan att min bil sannolikt skulle levereras mellan Nov och Maj.. nu säger man inget... Om någon annan som beställt runt slutet av Maj eller senare och fått info ang lev så får ni gärna berätta. Detta är ett riktigt magplask av BMW, tom min ÅF sa att de aldrig varit med om något liknande..
Mycket möjligt att jag är helt ute och cycklar med detta resonemang men om det isåfall är någon från BMW som läser detta så får ni gärna kommentera och förklara läget närmare, jag hade gärna sluppit spekulera men eftersom BMW väljer att helt strunta i att svara på frågor, även om det borde vara ganska enkla att svara på som tex vilket år kan jag förvänta mig att min bil levereras så hamnar man ju lätt i just spekulation.. Hanteringen gentemot oss kunder är inte OK!
/D
IP: ...[173.211] |
1.088 st
2017-09-10 22:14
Anmäl svaret
|
Din analys verkar mycket sannolik. Tyvärr låter svenska ÅF sig hunsas av BMW Sverige. Har sett många exempel på detta tidigare. Kanske motorpressen borde ta upp problemet att BMW de Facto tecknar kontrakt på bilar de mycket väl vet inte finns i verkligheten. Mycket svårt för utomstående att leda detta i bevis dock.
Graden av oförvägenhet är slående då de fortfarande låter ÅF teckna nya 540i- kontrakt. Tanken måste vara att låsa kunden vid ett kontrakt som man sedan försöker överföra till en annan (tillgänglig) modell, kanske till och under förevändningen att man faktiskt "gör kunden en tjänst"! IP: ...[123.153] |
48 st
2017-09-10 22:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
332, det är nog de 50-60 ordrar de tog innan de insåg att kvoten inte gick att öka som är den heta potatisen och som riskerar att exponera att de inte följer den grundläggande regeln att man måste se till att faktiskt ha det man säljer. Annars lurar man kunder och indirekt sina konkurrenter.
Om jag förstått andra inlägg här så är man nu öppna med att man inte vet när man kan leverera om man vill beställa idag. Jag har blivit erbjuden att köpa en demo bil (inte intressant) men har inte fått någon push alls mot andra modeller tex 540d..
/D IP: ...[173.211] |
5.701 st
2017-09-11 00:00
Anmäl svaret
|
Man kan ofta dela din åsikt Onelife. Hela 540-cirkusen är en dålig parodi och väldigt dåligt hanterat av BMW Sverige. Beskrivningen av bilsäljare stämmer ofta bra, men som tur är så finns undantag, där handlar jag i fortsättningen.
/Anders IP: ...[.55.171] |
8.954 st
2017-09-11 08:56
Anmäl svaret
|
Med tanke på att bilbranschen slår rekord för varje månad som passeras så liknar säljarna numer ordermottagare och inget annat. Är en kund för jobbig så är det inte lönt at lägga tiden, det kommer ju nya stup i ett!? Varför ska ska man lägga tid på att vara påläst och uppdaterad när ordrarna kommer in via mail, ofta på juridisk person med färdigt ramavtal där priset inte ens behöver diskuteras?
Detta är tyvärr verklighet hos såväl billigare märken som VW och upp till Porsche och liknande. IP: ...[.144.54] |
203 st
2017-09-11 09:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i G30 520dAT LCI-14 inbytt Z4 3,0i Roadster-05 BMWCS
|
BrDanne: Håller helt med dig! Tråkigt men sant!
själv har jag fått status 155 dvs Production completed! IP: ...[223.149] |
1.088 st
2017-09-11 10:06
Anmäl svaret
|
HIO: Kommer inte ihåg när du beställde, kul att du nått så långt.
BMW har ju ett nästan groteskt övertag kontra enskild kund. Förra månaden registrerades 639st G30/31 i Sverige! Bara Volvo/VW ligger över denna nivå. Man behöver inte ha Machiavelli som nattlektyr i Solna för att veta hur man hanterar ÅF. Likaså kan försäljarna glädja sig åt en produkt som just nu säljer sig själv. Några 540i hit eller dit spelar givetvis ingen som helst roll. Hur läget ter sig efter en börskrasch/bostadskrasch/Koreakrig osv. vet dock ingen. IP: ...[123.153] |
203 st
2017-09-11 15:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i G30 520dAT LCI-14 inbytt Z4 3,0i Roadster-05 BMWCS
|
332: Jag beställde mitten April.
Det är klart att 540i G30/31 är en droppe i havet jmf med D modellerna som företrädesvis säljs som tjänstebilar. Vid leveransproblem av 40i motorer är det ju inget man vill lägga tid på när det är lättare att sälja 520d 320d osv.
Sen vet man ju inte hur Generalagenten resonerar ut mot ÅF,
Kanske låter det så här: Lägg fokus på det som vi kan sälja ( businessmodeller) mot våra kunder nördarna som vill ha 40 i motorer är ju så få ändå?
Säljarna är ju mer som ordermottagare, Kunskapen finns här i forat som jag har sagt tidigare! IP: ...[223.149] |
48 st
2017-09-11 15:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
HIO - det låter ju lite hoppfullt!
Någon som vet om det är trögare med G31 vs G30? Tyckte jag läste det någonstans..
D
IP: ...[.212.35] |
114 st
2017-09-11 22:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Ja det ligger nog mycket i det ni säger.
Det är inte utan att jag har börjat snegla på V90 T8.
Även om det på många sätt är en helt annan bil, så tar det fortfarande emot att lägga >700 000:- på en Volvo...
Eller ska man köpa en KIA som resten av Sverige? (OBS! Ironi!)
IP: ...[.80.238] |
579 st
2017-09-11 22:41
Anmäl svaret
|
Kolla på Mercedes E-klass. Galet skön och bekväm bil! IP: ...[.89.196] |
7.335 st
2017-09-11 22:43
Anmäl svaret
|
Med den budgeten vet jag vad jag hade valt. ;-) IP: ...[9.18.70] |
579 st
2017-09-11 22:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Onelife: Det var precis vad min svärfar sa till mig idag då jag berättade om vilka priser jag fått på vinterhjulen. "Du ska köpa dig en KIA istället... som jag"
Får ge det en chans någon gång då.
Angående vinterhjul, är det någon som slagit till ännu?
Det är ju inte supersvårt att låta bli med priserna som är på originalhjulen.
Jag funderar på att skippa original(men det tar emot) och köra några eftermarknadsfälgar men jag tycker det är en enda stor röra bland tillverkare, bultmönster etc. så jag får nog besöka någon däckmoj och kika lite.
IP: ...[3.34.27] |
1.200 st
2017-09-12 00:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAX M-sport F34 -16
|
Vad tar BMW då daagis?
[LÄNK]
Ett alt där kanske plus nya vinterdäck vet ej om det blir billigare? Finns kanske ingen nåt billigt original på Blocket ännu gissar jag. IP: ...[120.171] |
|