AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
619.268

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 86 av 144
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Min stänger av skärm och allt i samma stund man öppnar förardörren. Det är alltså efter man stängt av motorn med bara ett knapptryck alltså.
Velgro
Jo det gör min med, men är man lilla minsta för snabb att öppna dörren eller har telefonsamtal i gång när man öppnar dörren så funkar det inte.

Ska testa 3 s på volymknappen.
Fick återupprepad info igår om hur illa det är med produktionen av 540i för de beställningar som ligger. BMW Sverige hade tydligen dubblat sina kvoter men verkligheten blev en tjugodubblering av antalet order. Inga bilar i år, värre än med M2. Inga som helst produktions- eller leveransbesked. Kan bli januari-februari produktion likaväl som mycket senare under 2018.

/Anders
Br
48
BrDanne
F11 535IxT - 15
G31 540IxT (beställd)
Pratade också med ÅF igår, i princip samma info, vet inte om jag missförstod men uppfattade det som att det inte kommer några 540 alls just nu dvs inte ens de 2/mån som man pratat om?

Att man inte ens kan säga på ett ungefär när bilen skall komma är märkligt. Tydligt att man helt missat med kvoterna eftersom bara vissa marknader är drabbade, i USA tex så verkar beställda bilar gå direkt till produktion. Jag tycker det är konstigt att inte BMW centralt jämnar ut detta en aning med tanke på slutkunderna.

Får erkänna att jag tagit detta med ro och trott att man löser situationen med hjälp av BMW centralt men jag börjar bli mer tveksam. Märkte en stor frustration även hos min ÅF igår, de får tydligen NOLL info från BMW, nästan som att de inte vill låtsas om dessa ordrar....

Jag är inte sugen på någon annan bil och vill därför inte avboka men bristen på action och info är besvärade. Helt bedrövligt hur detta hanteras...

Någon som lyckats få någon sorts info om vad man tänkt göra? Om takten 2/mån ligger så tar det ju ca 4 år att beta av de ordrar som ligger nu, har svårt att tro att det är planen, vore intressant att veta hur man tänkt lösa det och när man förväntar att se resultat. Tyvärr misstänker jag att man håller lite på info för att dra ut på det hela, större risk att man avbokar om man vet att det är 12 mån lev tid än om man får reda på att det är ytterligare 6 mån när man redan väntat i 6 mån...
Ja det hela är pinsamt dåligt skött av BMW. Det är ju även synd om åf som dels fått olika svar under resans gång och nu tappar en hel del orders inbillar jag mig.

Jag tar det också med ro måste jag säga då jag inte är utan bilar på något sätt men hade gärna velat haft min 540i till i somras. Jag sa från början att jag inte är intresserad av att få den till hösten utan ville ha den i juni-juli som det var sagt vid beställningen. Nu behåller jag ändå min order då ingen som sagt vet när bilen byggs och dyker upp och hur läget är då. Det kan ju knappast vara en dålig affär iaf... Lär bli hårdvaluta som M2 var på sin tid.

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Anders, tänk bara på att om bilen registreras 1 juli 2018 eller senare kommer den, om regeringens budget går igenom, omfattas av bonus-malus-systemet och få avsevärt dyrare vägskatt i tre år.

----
BMW CS/SC #6212
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Hittade ingen info angående pre-heating på 530e, någon sa att det var standard, stämmer det?
Ru
101
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Hej eis!
Om Du med preheating menar uppvärmning (även kylning) av kupén, så är det standard i 530e.
Man ställer in ett antal avfartstider (jag har ställt in en för måndag till fredag och en för lördag och söndag) och vid denna tidpunkt (och även efter om man skulle vara sen) så är bilen tempererad och rutorna rena. Det återstår dock att se hur väl detta fungerar i praktiken i vinter. En förutsättning såvitt jag förstår är att bilen är ansluten till laddaren under förtempereringen.
Varje gång man stannar bilen kommer det upp en laddnings/förtempereringsmeny så att man kan ändra aktuella tider om man vill det.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Rulegerm: kanske jag har drömt men har för mig stt det ska komma en induktionsladdningsplatta som man kan lägga på uppfarten, så laddas 530e automatiskt när den står parkerad över den. Vet du nåt om det?
Verdi
Nic112,
Induktionsladdning hemma? Vilka överföringsförluster blir det på en sån? Värt det för att slippa stoppa i laddkabeln?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Tillräckligt bra induktionsladdning för bilar är ännu några år bort. Just nu är det så känsligt var exakt enheterna ligger. Det funkar hyfsat för mobiltelefoner på en begränsad yta.

Vad hände med Teslas "orm"? :)

Länk
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Vinterdäck: gäller bmwcs rabatt på vinterdäck? Nån som vet vad bavaria eller bilia ger för rabatter för (privatperson) på vinterdäckspaket? Tänkte köpa 664 M 19” som vinterdäck och prislistan säger 36.000 nånting. Vad är rimligt att få för pris.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nic112 - hittade bara svarta 664M 19" på Leebmann24, men cirka 22.000 :- är väl inte så illa + frakt?

Länk

----
BMW CS/SC #6212
Ru
101
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Nic112;

Wireless charging kommer att erbjudas till BMW 530e under 2018 som en option. Plattan som man kör över med hjälp av positionering på iDrive skärmen kan överföra 3,2 kW, så full laddning tar c:a 3,5 timmar.
Laddplattan kommer att kosta lite mer än en BMW Wallbox (idag mellan 10 000:- och 13 000:- beroende på modell). Hur mycket optionen i bilen kommer att kosta har jag inte sett någon uppgift om.
Någonstans (hittar inte källan just nu) framgick det att effektiviteten i överföring/laddning var i storleksordningen 87 % (kan inte svära på siffran) att jämföra med laddning via kabel på i storleksordningen 93 % (samma osäkerhet i siffran).
När batteriet är fulladdat signalerar bilen till plattan att koppla ned. Det skall också finnas detektering och bortkoppling om ett djur eller ett barn kryper in mellan laddplattorna.
En liten film som intro;
Länk
Personligen ser jag liksom Verdi inte poängen med induktionsladdningen - lite lägre effektivitet, lite längre laddtid och dyrare hårdvara bara för att slippa sätta i sladden. Det skulle vara gimickvärdet då när man styr in mot plattan och ser på skärmen hur man skall positionera bilen rätt...
My two cents.
Ru
101
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Nic112;
Vinterdäck; Här i Skåne har Förenade Bil en kampanj ("Deal Days") denna vecka t.o.m. söndag den 10:e, där man ger 15 % på vinterdäcken och 10 % på övriga tillbehör. Vet inte om någon liknade kampanj är aktuell hos andra återförsäljare....
En del nya och begagnade bilar var också nedsatta, t.ex. -200 000:- på en ny 640i cab. Priset kom i alla fall ned under miljonen....
jo
497
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej.

Har det ljusa dakota lädret i G31an och upptäcke nyss att passagerarstolen har blivt blå pga jeans. Har försökt ta bort det med vatten och en "trasa" dock utan framgång. Vad och hur brukar ni göra för att få bort fläckar och jeansavtryck på klädsen?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Förbjud folk med otvättade blå jeans att åka med framöver. :)
Du kan med fördel använda en kapsyl vanlig såpa i en hink med vatten och sen tvättar du bort fläcken. Dock ej diskmedel, det torkar ut skinnet.

/Anders
Galltvål fungerar till det mesta, har dock inte provat på lädret i bilen ännu
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
Jag brukar köra våtservetter, sådana du har till barnen. Funkar riktigt riktigt bra, sedan lite grövre rengöring med några månaders mellanrum. Turtle har en riktigt bra där det följer med en borste i själva munstycket (luktar dessutom exakt som BMWs egna rengöring)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.