AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
610.564

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 84 av 144
Haha tack Verdi. Läser mycket på teslas forum, och ser att du hänger där också!

Så nu, i all impulsivitet, lutar det åt en 75D. Men ingenting är någonsin säkert!
Jocke Motor: Bra om bilens hårddisk behåller FLAC-formatet. Lyckades själv inte få hårddisken att behålla vare sig WAV eller CD-ljudfil på vår G11 (med B&W dvs inte lågpris direkt). MP3-grötigheten blev tydlig och klangligt kunde man inte längre ens skilja på oboe och flöjt, stråkarna blev en ända sörja osv.

Begär givetvis inte high end-ljud i bilen men så här illa behöver det verkligen inte låta. Märkligt vad folk nöjer sig med i många fall.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Jocke: jo som jag skrev tidigare så kör jag tidal hifi. Har kört en del idag och genom lightning kabel med bt avstängd är det en stor skillnad på ljud. Helt ok. Vill man ha valuta för sin hk uppgradering gäller det att köra via lightning eller hårddisken (som jag inte prövat). Funderar på att köpa till carplay för lossless wireless, nån som vet om man kan köra tidal via carplay?
Kabel är ingen kompression, antingen är liggtning analog eller en digital signal ut (iphone 7)
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
BrDanne:
Jag tycker att det är väldigt märkligt att ni som beställde så pass tidigt inte har fått något spikat datum än. Överhuvudtaget tycker jag att hela den här situationen är märklig. Är det verkligen helt omöjligt att ställa om produktionen så att man på ett bättre sätt matchar tillgången mot efterfrågan? 530d-motorerna borde finnas i överskott nu. Vad gör man där? Fortsätter att producera trots att det redan är fullt?

Är det någon som har bra koll på var BMW tillverkar sina motorer? Är det en och samma fabrik till alla typer av motorer?


Med känsla:
Jag kan absolut ha förståelse för att man inte kan klämma in en G31 om tanken är att producera x antal G30 just vid det specifika tillfället, men jag tycker att om man har gett klartecken ATT det går, så att kunden avbeställer sin tidigare bil, så är det inte ok att säga till kunden: Vi sa fel, ställ dig sist i kön igen!
Det finns mycket man kan göra i en liknande situation, som inte straffar ut kunden. Återstår att se hur dom väljer att agera.
Dream_theater_ är ju för övrigt beviset på att problemet är lika stort på G30 som G31
Ru
90
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Onelife; För Europa är det vad jag förstår främst motorfabriken i Steyer i Österrike samt fabriken i München som bygger motorer. I München såg jag själv tillverkningen av 3 och 4 -cylindriga diesel och bensinmotorer. Där handbyggs också V12:orna till 760 och till Royce Rolls.
I Steyer bygger man 3, 4 och 6-cylindriga dieslar, samt 3 och 6-cylindriga bensinare, inklusive M-motorer. Så det är väl i Steyer man behöver ställa om mixen.
Länk
3 och 4-cylindriga bensinare tillverkas också i Hams Hall nära Birmingham.
Sedan tillverkas det motorer även i Shenyang (Kina). Hur det är med övriga fabriker utanför Europa, t.ex. Spartanburg i USA vet jag inte.
Skulle inte förvåna mig om BMW annullerar kontrakten på 540i och skjuter fram modellen till MY 2019 med ny (dyrare?) prissättning. De som länge väntat förgäves får väl gå någon annanstans, "vem bryr sig" kanske blir det nya valspråket - inte mycket "Freude" i alla fall.
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Rule Germania:
Tack för grym info!
Omställningsarbetet borde redan vara i full gång kan man tycka.

332:
Säg inte så :(
Den information som jag tidigare har fått angående 540i är att det inte är samma problem med leveranser för G30 som G31. Men det verkar tydligen inte stämma. Väldigt uselt är det iaf av BMW och man förlorar säkert många order på detta. Vem kan vänta på en bil som man inte har en aning om man får i år eller nästa år? Det är ju samma visa som M2. Men jag behåller min order men har beställt en Q7.

/Anders
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Oj Q7, det är ju en helt annan bil. Hur gick resonemanget där?
Det finns ingen annan konkurrerande modell till 540i, den går inte att få levererad, då får man tänka om. Så enkelt är det :-)

/Anders
Visa användare
8.260
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
E-klassen då? Är inte den ett alternativ?
Skulle ändå vara kul att höra din uppfattning om E-klassen vilken jag mycket väl kunde tänka mig själv om bara den raka 6:an var klar. V6:an är jag tveksam till (liksom DB själva), men ok, tycker folk Diesel känns premium går väl det mesta. Man ska dock komma ihåg att det inte handlar om prisklassen Fiat 500.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Ok! Med tanke på hur bilen uppför sig på vägen, bmw:n går ju köra lite aktivt, q7 har mer vindbrus i högre hastigheter och kan inte köras lika fort i kurvor mm. Det är så olika karaktär på bilarna ur ”körningsperspektiv”
Gerhard Wölfel, ansvarig för motortillverkningen i Steyr, är inte glad åt "Dieselinbromsningen" vilken kan hota verksamheten i Steyr som står för 6000 motorer per dag. Om jag får tag i honom ska jag kolla hur mycket man kan öka tillverkningen av B58M000 vilket ju är vad vi behöver i 540i. Svaret ger ju ändå en mycket ungefärlig bild av vad som vi kan vänta oss på den svenska marknaden avseende 540i. Att ansvariga inom BMW inte orkar kolla upp det här med Gerhard och ge bättre leveransbesked är ju inte direkt imponerande ur ett kundperspektiv.
@Nic112, jo men när det inte gick att få lev på 540i så återgick jag till SUV-träsket där jag nu varit några år. Jag är fullt medveten om skillnaden men fick en väldigt bra deal på Q7 och lev i okt.

/Anders
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Med känsla: förstår. Finns fördelar med suv också. Varit där och nu är jag sugen på en bil som ligger som tegelsten på vägen nu.
Jag håller helt med dig Nic, men när man inte kan få leverans av det man vill ha så vad göra? Då får man ändra sig. Kollade även MB E43 AMG, men den prisar ut sig tycker jag och är lite rädd att köpa ny Merca då de sen brukar slänga iväg bilar med ännu större rabatter och man är heltorsk.

/Anders
Go
295
GoC
MB GLC 220d
I den prisklassen på bil så hade jag nog sneglat på en Lexus GS 450h F-sport.
Lite roligare än alla premiumtyskar och framförallt slipper man kryssa i en hel kader med extratillbehör och lite trevligare färger än olika nyanser av grått finns att tillgå för ett normalt metallicpristillägg
GoC för mig skulle aldrig en japansk bil vara aktuell plus att vi talar om kombi.

/Anders
Håller helt med om Lexus vilken snarare känns amerikansk än europeisk, men skulle jag tvingas välja bort 540i xDrive skulle jag ta en Mercedes E 400 4matic även om V6an tar emot.

Audi, Jaguar (nyare tyvärr), Volvo S90 har jag rätt ingående erfarenhet av och känns inte alls rätt för mig. Då finns det andra ointressanta bilar (VW, Skoda) som är mer prisvärda. Men snälla BMW, den här diskussionen skulle inte behövas - ta er samman!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.