AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
613.762

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 80 av 144
Ma
9
MaFr
G30 540iX -18
Order på min 540iX G30 borde ha gått in i systemet den 12:e maj.
Den är nu i status 111 med beräknad produktionsvecka 37
Vad är status 111?
Ma
9
MaFr
G30 540iX -18
"Order Accepted at AG"
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Saxat från bimmerfest:
0 Order deleted by NA
17 Order not Specified
37 Order is at BMW NA
87 Production Week Assigned
97 Order sent to AG
100 Order deleted by AG
101 Error in data transmitted
102 Special Order (no Prod Week)
105 Order out of Prod. Period
111 Order Accepted at AG
112 Order scheduled for Production
150 Production Started
151 Body Shop Started
152 Paint Shop Started
153 Assembly Started
155 Production Completed
160 Released to Distribution
168 AG Stock
170 Waiting Workshop
172 Planned for Workshop
174 Workshop Entry
176 Workshop Complete
180 Waiting for Export Dispatch
181 Waiting for Domestic Dispatch
182 AG Load No. — Released to Carrier
190 Dispatched ex(port?) BMW AG
191 Returned to BMW AG
193 Arrived at Port of Exit (where my car was stalled)
194 Selected for Shipment
195 Shipped from Port of Exit
196 Shipment Arrival — ATA

Br
48
BrDanne
F11 535IxT - 15
G31 540IxT (beställd)
MaFr...dum fråga...var får du info om status, från säljaren eller finns det något sätt att tracka ordrarna själv online? tycker mig ha läst att man kan göra det på vissa marknader.

Min G31 order gick in 26e Maj men Bavaia har inte ens en gissning på när den kan tillverkas... kul att det rör sig på vissa ordrar kanske inte är helt hopplöst:)

D
Ma
9
MaFr
G30 540iX -18
Info från ÅF. Bedömer det som trovärdigt.
Jag hörde av mig till min ÅF i dag och sa att jag ville avbeställa. Han skulle "kolla om det gick.."

Varför skulle det inte gå?
Talade med en annan ÅF idag och man kan inte säga något om leveranser - "troligen ett halvår eller väsentligt mer" om man beställer idag. Kan alltså mycket väl handla om slutet på 2018! Inbytets värdering gäller endast 4 månader vilket ju inte direkt underlättar kontraktsskrivning! På frågan om när mer besked kommer från Tyskland svarar man även där att "man inget vet", alltså kanske inte något besked ens under innevarande år när under nästa år bilen kommer. Oklarheten är därmed så massiv att det förefaller mer konstruktivt att vända sig till en spådam än att få klarhet från BMW.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Dream teater: så jäkla sorgligt hela historien. Säljaren borde redan veta vad slm gäller vid försening och ha ett klart svar när du tar upp frågan, det är ju inte så att frågan om avbeställa kommer från en klar himmel. Han borde redan stämt av med ev chef och ha mandat. Jag fick ett köpeavtal där jag fick mitt beräknade lev datum inskrivet och där framgår det exakt vad åf har för skyldigheter och åtaganden vid ev försening. Nu fick jag min bil 1 vecka före beräknat lev datum men. Kolla ditt köpeavtal med åf.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Alternativt konsumentköplagen, då det kan finnas saker i köpeavtalet som inte gäller pga att det är reglerat i konsumentköplagen (alltså konsumentköpl ”overridar” vad som ev står i avtalet)
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Till den som frågade efter 530e som G31. Nej det blir ingen sån de närmaste åren.
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
332:
Sluta sprida fud om Tesla. Krocktest euroncap är 5 stjärnor för både X och S. Precis som BMW 5-serie med fyrcylindriga motorer.
Vinter: Inga problem alls.
Nu har jag köpt på företaget, men jag kan verkligen inte förstå hur de kan bemöta mig med "egentligen så är det en kostnad för att avbeställa..." när jag skulle ha haft leverans i juni!

Bilen borde väl ha hamnat i produktion innan den är låst.

De borde ha en moralisk skyldighet att låta mig avbeställa när de inte ens kan ge mig leveransbesked!
matbl: Jag är verkligen inte kategoriskt emot Tesla, gillar deras takpannor tex., men när det gäller 25% off set missade de 2 gånger i rad trots att de fick en andra chans "Tesla Model S misses top rating from IIHS again after another crash test"
Länk

Har själv inte provat någon Tesla i stark kyla, men tillåter mig att tvivla en aning. Vägljudet uppfattade jag som oacceptabelt med tanke på prisnivån, men samma sak kan sägas om den G11 vi hade. Vi talar dock om bilar för långt över en miljon!

Framtiden kan vara ljus för Tesla, men varför törs bara 3 svenska städer (iofs de tre största) satsa på märket?
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Visst. Och hur gick det för G30 i samma test?

Vad skulle vinterproblemet vara?

Det där med tre svenska städer som satsar på dem fattar jag inte vad du menar med.

Jag bytte från Tesla till en G31 och ångrar det inte mer än att jag saknar drivlonan.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
332: Tesla s ju näst högsta rating på den delen av iihs testet och vet du vad det inebär för förhöjd risk och med vilka skador som följd? Alla får tolka iihs som de vill, men din argumentation är onyanserad. Förstår om du väljer bort teslan bla pga att de bara fick näst högsta betyg i ett deltest i iihs, men det är inte som du skriver att tesla s är en osäker bil när det kommer till krocksäkerhet.
matbl:
G30 fick som man lätt kan se ett bättre betyg på "small overlap front" än Tesla. Det är givetvis anmärkningsvärt att ett så litet företag kan ta fram en bil som ändå når så långt, men jag föredrar trots allt G30 ur säkerhetssynpunkt.

Vissa norska Teslaägare återger problem med imma (för stor andel återcirkulation) vid kallt, fuktigt väder trots speciellt vinterutförande. Detta är inget jag provat själv och är kanske inte befogat, men inger viss tvekan då batteriet ska räcka till väldigt, väldigt mycket i vårt klimat. Då det saknas Teslarepresentation i de flesta svenska städer är det ju inte så lätt att skapa sig en uppfattning. I vilka städer finns det representation?

Jag förstår din inställning till drivlinan - går ju inte att jämföra med en konventionell sådan. Som jag sagt i tidigare inlägg kan mycket väl en 540i snart anses föråldrad vilket gör den ovissa väntetiden ännu mer malplacerad.
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Vad sägs om att starta en separat tråd som behandlar Teslans för- respektive nackdelar? G30/G31-inläggen drunknar ju här...


Med risk för att bli idiotförklarad nu, men jag kommer nog lägga en beställning på en G31 540iX imorgon. Jag är kanske naiv, men jag tänker att det löser sig till efter årsskiftet. Det är långt nog iofs. men när jag för en gångs skull har möjlighet att köpa en riktigt trevlig bil, vill jag inte behöva leta efter andra alternativ än vad jag hade tänkt från början.
Ska försöka få med något i avtalet som säger att jag har rätt att häva beställningen vid vissa givna situationer.
Onelife - vill du ha en bil snabbare kanske du kan ta över min beställning och konfigurera som du vill ha den.
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
@dream_theater_ Tack för omtanken, men kan man ens göra så? Hur funkar det isf? Hör gärna med din säljare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.