|
Inlagd av |
Fråga |
7.560 st
2017-08-16 14:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Logiken i kvoteringen är väl inte konstigare än att Sverige är en flugskit på världskartan - och därmed inte får fler bilar per månad. Varför prioritera att skicka bilarna till en marknad där 60 står i kö om potentialen är så mycket större på andra marknader? Någon som vet om detta även gäller modeller som 440i, 340i etc? IP: ...[208.213] |
1.088 st
2017-08-16 15:48
Anmäl svaret
|
Logiken är väl snarare att inte sänka sig till att se på någon kund som "flugskit". Då man tjänar ungefär lika mycket på varje kund (med rätt små avvikelser), oavsett kundens bosättning, är det också kontraproduktivt att inte se till att kunden kommer tillbaka. Kom ihåg att bilindustrin mer än någonsin kräver långsiktighet och enorma investeringar. Möjligen kan man kritisera svenska återförsäljare för att inte vara nog förutseende och beställa fler 540i demobilar vilka sedan kunnat omvandlas till kundbilar. IP: ...[123.153] |
5.764 st
2017-08-16 15:57
Anmäl svaret
|
Det gäller G31 och ej G30, så kombinationen 540i med Touring. Det lär inte vara något större problem att få en 540i Sedan. Väldigt dåligt är det iaf av BMW, oavsett var i kedjan som problemet finns. Det är ju nu ungefär samma leveranstid på en 540i Touring som det varit på en M2.
/Anders IP: ...[.55.171] |
7.560 st
2017-08-16 16:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Om ni andra haft en vinstfokuserad verksamhet där ni producerar en vara - och plötsligt översteg efterfrågan tillgången - hade ni valt en globalt socialistisk approach eller valt att prioritera de viktigaste/största kunderna där ni vet att de stora vinsterna, möjligheterna och volymerna finns?
Hur viktig blir då tilldelningen av 540i till ett land där det dels främst säljs 520d och kön till en 540i är 60 personer...
Jag kan förstå irritationen och frustrationen, eftersom 540i är långt ifrån en handgjord, limiterad specialmodell. Men vad jag tycker är anmärkningsvärt är den, återigen, urusla informationen som ÅF kommunicerar till kunderna. Det var/är samma visa som med M2.
Kollar man på F10/F11 var det ju väldigt få 535i som såldes så förmodligen har de helt missat den prognosen och det är detta vi ser resultatet av...
Men ni som funderar/väntar i ovisshet på en fullbombad 540i för 800-900kkr - varför inte ta en sväng förbi Porsche och testa nya Panameran? Finns viss risk att ni blir konverterade... :-) IP: ...[208.213] |
1.088 st
2017-08-16 16:39
Anmäl svaret
|
I mitt tycke hängde Panameran inte alls med G30 i många avseenden, hade däremot E-klass haft den nya raka 6:an kunde den möjligen ha varit ett alternativ - men precis som MB (numera!) tycker jag att en 6: ska ha 7 ramlager, inte 4.
Talar vi om leverans om ett år(!) vet vi dock väldigt lite om vad som erbjuds av andra tillverkare och man ska komma ihåg att tiden håller på att rinna ut för förbränningsmotorer. En 540i kan vara helt ointressant på marknaden inom några få år och då ter sig 12mån leveranstid ödesdiger! IP: ...[123.153] |
114 st
2017-08-16 16:41
Anmäl svaret
|
Anders, jag har beställt 540 G30, men inte har jag fått något leveransbesked. Hur menar du att det inte borde vara problem med just den modellen? IP: ...[3.16.41] |
5.764 st
2017-08-16 16:50
Anmäl svaret
|
Men Kristoffer Panameran är väl inte direkt jämförbar? Jag antar du menar nya kombimodellen?
Mercedes ger inga bra rabatter att tala om tycker jag. På en E43 AMG kombi ger de 12% till företag. Däremot lämnar nu Audi väldigt bra rabatter.
Det som är dåligt med BMW är att man inte alls kan säga något om leverantiden just nu. Okay om man säger " du får den om ett år..." då vet man iaf, nu vet man ju nada! Det är oacceptabelt när det gäller ett kvalitets varumärke som BMW!
/Anders IP: ...[.55.171] |
1.088 st
2017-08-16 16:56
Anmäl svaret
|
Har heller inget hört om "vår" 540i xDrive G30 - finns uppenbarligen ett stort utrymme för förbättringar i BMWs kundrelationer. Man får allt mer intrycket av att såväl kunder som BMW ger upp nu och tröttnar på det hela och uppgivenheten framstår som ytterst välgrundad. IP: ...[123.153] |
114 st
2017-08-16 17:18
Anmäl svaret
|
Jag funderar på allvar att välja tesla istället. Varför inte liksom. IP: ...[202.211] |
1.088 st
2017-08-16 18:29
Anmäl svaret
|
Mina personliga argument mot Tesla är bristen på svenskt återförsäljar/servicenät, krocksäkerhet, amerikanskt kvalitetsintryck, vägljud, ovissa vinteregenskaper, allmän osäkerhet kring tillverkaren. Allt detta kanske rättas till i framtiden eller så kan märket försvinna helt, inget kan tas för givet, inte ens BMW i all sin prakt. IP: ...[123.153] |
7.560 st
2017-08-16 18:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Nya Panamerakombin är iofs i en annan prisklass men den vanliga Panamera 4 börjar väl runt 800. Sex cylindrar och PDK-låda, båda trevligare än BMWs dito även om Porsches är V-formad. Panamera är väl ett mellanting sedan/kombi. Finns också som hybrid om man gillar det och kan ta den som tjänstebil och vill ta ett försiktigt kliv in i den elektrifierade tidsåldern.
Så varför inte ta ett kliv utanför boxen och testa något där du som kund verkligen blir behandlad väl. Om BMW är Lufthansa så är Porsche Emirates ungefär, säger en del om upplevelsen som ägare. Även Tesla är nog inget dumt val i sammanhanget för er som får lov att ta en såpass dyr bil på leasing.
Om jag får lov att spekulera tror jag förbränningsmotorn är långt ifrån död inom de närmsta åren, men andelen lär sjunka helt klart på framförallt bruksbilar. IP: ...[208.213] |
7.335 st
2017-08-16 19:41
Anmäl svaret
|
332,
Egentligen borde jag väl inte kommentera Tesla mer. Verkar lite halvkänsligt. :)
För dream_theatre_ som verkar bo här i Uppsala så finns det både återförsäljare och verkstad inom 30-40 minuter. Jag tycker det är helt ok. Gratis lånebil får man också utan att man ens behöver fråga. På Bavaria fick jag HYRA bil hos Sixt senast...
Vad gäller säkerheten så är det lite olika bud. [LÄNK]
"National Highway Traffic Safety Administration hävdar också att Tesla Model X, tillsammans med Model S, är de säkraste bilarna på marknaden med lägst risk för skada. Model X är dessutom den suv som har lägst vältrisk."
Jag tycker det låter helt ok. :-)
Kvalitetsintrycket tycker jag är helt ok. Skinnklädd instrumentbräda, skön och tjock ratt, fint skinn i sätena, alcantara i taket, insidan på stolparna osv. Skulle säga att den känns bättre än min gamla F11 M550d som hade plast på instrumentbräda och dakota-skinnet som ju inte är så lyxigt. Dock rejält och slitstarkt.
Dock så är den stora skärmen nåt som kräver tillvänjning. Det stora minuset på Model S är bristen på förvaringsfack tycker jag. Det finns t ex inga fack i dörrsidorna.
Vägljudet är aningen högre än i 5-serien. Ungefär som min förra Volvo XC70 skulle jag säga. Tillräckligt bra för mig. Dock har jag en helt ny bil med 19" fälgarna. En årsmodell -14 med 21" fälgar bullrar säkert mycket mer. Det sägs att det har hänt mycket med byggkvalitet och vägbuller sen dess.
Ovissa vinteregenskaper? Vad är ovisst? Finns ju mängder av ägare som haft Tesla på vintern. Sägs att de tappar ca 15% räckvidd när det är kallt. Dvs jag kommer 30 mil istället för 35 mil. Till fördelen hör att det är hur enkelt som helst att förvärma kupén. Och på sommaren kan man kyla kupén i förväg. Teslas fyrhjulsdrift sägs vara mycket bättre än allt annat då bilarna har separata motorer på fram och bakaxeln och man slipper kraftöverföringen.
Möjligt att Tesla kan ses som osäkert men om du kollar börsvärdet så är det många som tror på bolaget. Fast saker och ting kan ändras snabbt. Det har vi sett förr. Tror dock att många andra tillverkare skulle vara mycket intresserad av att komma över batterifabriken, supercharger-nätverket och lite annat smått och gott om nu Tesla verkligen skulle komma på obestånd.
Kristoffer_L,
Billigaste Teslan är väldigt mycket billigare att leasa (om man kan och får) än t ex en 540i. Mycket lägre förmånsvärde, nästan gratis bränsle och 0,25% ränta gör väldigt mycket för att kompensera för det höga inköpspriset.
Faktum är att jag räknar med att den blir billigare än en välutrustad 520d. Och billigaste Teslan gör numera 0-100 på 4,6 sekunder med RWD och på 4,4 sekunder med AWD. Och i stort sett inget lagg alls. Överlägsen även den rappaste sugmotorn. Och inga jäkla växlar som ska ändras...
Men det är klart att förbränningsmotorn är långt ifrån död. Och Tesla passar inte alla. Men jag tror den passar fler än många tror. Särskilt om man kan ladda hemma och/eller på jobbet. IP: ...[125.224] |
114 st
2017-08-16 19:53
Anmäl svaret
|
Verdi, känns som att du nästan övertalade mig med dina ord. Något som gläder mig med Tesla är att allt skinn är veganskt. Och du har helt rätt, jag bor i Uppsala.
När totalkostnaden för mitt företag är ungefär 25 000 i månaden för bil + förmånsvärde (oavsett Teslan och BMWn), så väger Teslan över med driftskostnaden. Då räknar jag också med 100D.
Sen är det kul att prova något nytt. Inte bra det här alls. Jag har väntat sen mitten på april på min bil, men nu tänker jag öppna för möjligheten att köpa en Tesla.
IP: ...[3.16.41] |
1.088 st
2017-08-16 20:22
Anmäl svaret
|
När det gäller Tesla så faller den som sagt bort pga obefintlig återförsäljare/service, off set krockresultat mm se länk.
[LÄNK]
Mycket annat är subjektivt/spekulativt som jag nämnt när det gäller argument mot Tesla.
Mot BMW talar mycket av den personal som anställts under senare år. Att tro att bilhandeln plötsligt skulle blivit seriös är givetvis naivt, gränsande till vanvett men nu verkar man ha tappat fotfästet rejält i många sammanhang. IP: ...[123.153] |
79 st
2017-08-17 00:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
HIO; Du kanske flimade lite?
Nej filmade i BMW Welt gjorde jag inte. Däremot blev det ett par bilder med mobilen i svåra ljusförhållanden. Först första blicken på bilen i trappan ner till plan två;
[LÄNK]
Sedan två bilder på bilen på hämtningsplatsen;
[LÄNK]
[LÄNK]
Vi luftade också bilen på Grossglockner Hochalpenstrasse, och då blev det lite bättre bilder med riktig kamera. Först på södra sidan om Hoch Tor på 2504 m.ö.h. ;
[LÄNK]
Sedan parkerade med Edelweiss-spitze i bakgrunden;
[LÄNK]
Slutligen uppe på parkeringen på Edelweiss-spitze på 2571 m.ö.h. ;
[LÄNK]
[LÄNK]
Jo Anders, jag är mycket nöjd med bilen. Kan återkomma med lite erfarenheter en annan kväll.
IP: ...[101.226] |
79 st
2017-08-17 10:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
En kommentar till funderingarna kring Tesla ovan. Jag träffade för några månader sedan en bilbärgare från Lund, och vi kom att tala om hans jobb. Normalt hämtningar till verkstad på någon eller några mil. Sedan förekommer det bokade hämtningar av bilar t.ex. i Tyskland med därtil hörande längre körningar.
Det som förvånade mig var dock att han även hade längre körningar till Göteborg och Stockholm med havererade eller krockade Teslor som skulle uppsöka "närmaste" verkstad. Bor man inte i just Stockholm och Göteborg tycker jag att det är en sak att ta med i kalkylen - även en mindre parkeringsskada (som man inte själv behöver vara vållande till) leder till bärgningsresor på tiotals mil. Sedan beror det ju på vad man har för försäkring hur betungande ett sådant verkstadsbesök blir ekonomiskt och tidsmässigt.
I övrigt pendlar jag nu elektrist i en i mitt tycke bättre bil ett antal hundra tusen billigare än billigaste Teslan. Men smaken är ju som baken...
My two cents IP: ...[.126.59] |
2.788 st
2017-08-17 11:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
650i coupé F13 -12 i3s -22 328i Sedan F30 -14 Z4 3.0Si Coupe E86 -07 + fem veteraner, ej BMW
|
Bristen på bensinbilar i Sverige beror säkert på prognoser enligt tidigare köpmönster.
Enligt bil bilsweden.se såldes i sverige 5435 stycken 5-serie under 2016 varav 5399 var dieslar. Dvs 99,3%. I Juli 2017 är andelen diesel nere i 80%. Om statistiken är korrekt så förklarar det en stor del av bristen på bensinare som tilldelats sverige. IP: ...[4.17.36] |
1.088 st
2017-08-17 11:11
Anmäl svaret
|
Desto större orsak för BMW att inte utlova orealistiska leveranstider för 540i. IP: ...[123.153] |
203 st
2017-08-17 12:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i G30 520dAT LCI-14 inbytt Z4 3,0i Roadster-05 BMWCS
|
Snygg bil! vackra vyer!
Det är något speciellt med Alperna på sommaren. IP: ...[223.149] |
203 st
2017-08-17 12:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i G30 520dAT LCI-14 inbytt Z4 3,0i Roadster-05 BMWCS
|
Mats: Det är helt korrekt, därav prognos och allokering av Bensinare till lilla Svedala.
Det är ju bara att krypa till korset för BMW Sverige.
Stackars inköpare på BMW Sverige, som totalt felprognostiserat efterfrågan!
Sent ska syndaren vakna! IP: ...[223.149] |
|