AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 588.251 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2017-08-05 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530D Xdrive G31 Bluestone Metallic,inovatioon edition, Driving Assistance Plus, Med mer lull lull - 18

Bmw 116i m- sport 2015

VW polo 1.2 Leasing
Är det några på forumet som beställt 530e? Vilka leveranstider är det på dom?
En vän till mig beställde en 530e för två veckor sedan och har blivit sagd leverans i september           IP: ...[.92.167]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2017-08-05 11:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Nej du får scrolla ner till 340i soundclip lite längre ner på sidan.
Du ser den vita 340I snett under ifrån, klicka på sounderleben. lycka till
Där jämförs standard avgassystem mot Power o sound kitet

/// Mårten           IP: ...[199.144]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-08-05 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag måste vara trög, men jag hittar inte. Kan du länka klippet istället?           IP: ...[.30.233]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2017-08-05 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 535IxT - 15
G31 540IxT (beställd)
40-50 för power kit låter mycket. Tror jag betalade runt 12 på min 535, då var iofs ljuddämparen inte ändrad men +30 för ljuddämparen låter ganska dyrt.

Vad gäller ljudet så får det gärna låta lite mer vid acceleration det jag vill undvika är att det låter mer även vid jämn fart samt att bilen låter för mycket utifrån vid tomgång. Hörde från en BMW säljare att ljudet för 5 an skulle vara diskretare än för 3/4 med powerkit eftersom de är en annan kategori med köpare.. om det bara var snack eller inte har jag ingen aning om...           IP: ...[173.211]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2017-08-05 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Låter onekligen dyrt. Fick en offert för M-avgassystemet för en 530d G31 inclusive montering samt dem svarta njurarna på 19 000,-


Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[175.140]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2017-08-05 16:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Snygg sajt! Jag lyssnade på Performance mot standard och visst, lite maffigare är det, men hade väntat mig mer.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-08-05 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok det här behöver jag kolla med min ÅF... rörigt med kompensation från BMW.           IP: ...[.30.233]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2017-08-05 17:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Dream_theater kom igen nu,
Du fixar det! Det går inte att länka klippet
Scrolla ner 3 sidor
Narvselius hittade sound clip på 340i.
M power o sound kit till 340i kostar som jag skrev sid 72 2670 Euros.
Kan inte kosta 40-50

/// Mårten           IP: ...[199.144]
Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2017-08-05 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530iA E39
Prova denna länken [LÄNK]           IP: ...[4.14.57]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2017-08-05 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Snyggt! just den är det!

Är väl ok ljud.

kanske ska passa på när man åker till tyskland nästa gång, blir nog billigare!

/// Mårten           IP: ...[199.144]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-08-05 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag öppnade din länk i datorn istället för mobilen, så nu hittade jag rätt. Det var inte alls samma gränssnitt på hemsidan i telefonen. Där fanns den inte!

Men är 2670 euros med montage?

          IP: ...[3.16.41]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-08-05 19:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
För en som kört elbil i några år och tycker att sin nya G31 låter på tok för mycket som det är så är det ett mysterium varför man skulle vilja få den att låta mer.
Finns det ett paket som gör den tyst så lägger jag däremot gärna pengar på det.           IP: ...[123.191]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-08-05 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Enda bilen jag kör i dagsläget är en Dodge Challenger från 1970. Hur jag än gör med min G30 så kommer det vara som att köra runt i ett bibliotek.           IP: ...[3.16.41]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-08-05 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
matbl: du har helt rätt, verkar helt snurrigt. Snart säljer de väl spikar med M-dekal på för att slå genom ljuddämparen.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2017-08-05 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 535IxT - 15
G31 540IxT (beställd)
Håller med helt. Mer ljud är inget jag ser som positivt, skönt att bilen är tyst. Synd att de bara säljer powerkit i kombination med sound på g31. På f11 var de separata delar, jag har powerkit på min 535IxT med standard ljuddämpare. Fick det installerat vid lev så har aldrig kört den utan power kit men den är klart piggare än den 535IxT 12 jag hade innan.

Undrar om man kan köpa power & sound kit men bara låta dem göra omprogrameringen och hoppa över att installera ljuddämparen, någon som vet??

Isåfall säljer jag gärna ljuddämparen till ett bra pris:)

Matbl, av nyfikenhet, vad gör att du väljer att gå tillbaks till en "vanlig" bil efter att kört en Tesla?           IP: ...[173.211]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-08-05 22:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Instämmer i den sista frågan samt testade du hur långt man kom i Teslan i -20 grader med full värmekomfort/imfrihet vid fulladdning?           IP: ...[123.153]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-08-05 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
Okdå, lite Teslainfo på förfrågan.
Teslan var leasing på tre år och gick ut nu i somras. En ny Tesla var inte aktuell både pga prishöjningar (pga dollarkursen) och en del andra saker.
Teslas drivlina slår alla bmw jag kört med hästlängder (och det inkluderar bl.a. bmw i8) och det gäller även övriga köregenskaper och dess lastutrymmen var väldigt bra (min G31 lastar betydligt mindre). Men resten är så otroligt mycket sämre än en BMW 5:a. Interiören, säten, lyktor, funktioner, praktiskhet för barnfamilj, osv.
Fick jag välja så skulle jag ta Teslans drivlina i en bmw 5-serie touring. Men den bilen finns inte.

332: Aldrig haft problem med räckvidden. 32 mil på vintern, 35 på sommaren på ett ungefär men då hade jag 85 kwh batterier, nu finns den med 100 kwh. Naturligtvis med full värmekomfort både vinter (värme) och sommar (ac). En elbil ska kunna ge samma komfort annars får det vara.
Att driva en bil framåt i 110+ drar så otroligt mycket mer energi än värme eller ac även om det såklart har en liten inverkan.
Laddning på supercharger vid långresor, barnen måste ändå pausa minst varannan timme så inte ens det var ett problem men då bor och åker jag mest längs E4.           IP: ...[123.191]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-08-06 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för ditt intressanta svar. Ger spännande inblick i vad BMW kanske kommer med i framtiden. Tilläggas bör att Tesla inte lyckas få till det i krocktester. Man kanske kan summera med att Tesla faller på sitt pris, säkerhet och sin "amerikanskhet". Det verkar näst intill omöjligt för amerikansk bilindustri att producera något som vi uppfattar som kvalité.

Vet du vad ett 100kwh batteri väger?           IP: ...[123.153]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-08-06 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade en G31 530d xDrive med komfortstolar (dakotaskinn), innovation edition osv som hyrbil innan jag fick min Tesla. Jag körde 95 mil med BMW:n och har nu kört 400+ mil med Teslan. (varav 100+ mil under en dag.)

Mina erfarenheter så här långt.

BMW:n släpper igenom mindre vägljud. Motorljudet från dieselsexan är dovt och inte påträngande. Komfortstolarna är bra och detaljkvaliteten är enastående. Är ett trevligt ställe att sitta på helt enkelt. Det är verkligen en trevlig bil.

Teslans interiör är inte dålig. Den är bara annorlunda. Tog ett tag innan jag vande mig vid den stora skärmen. Nu känns det dock helt naturligt. Finns fördelar också. Man kan lägga upp fler förarprofilen med stolsminnen osv för man behöver inte en knapp för varje minne. Det finns även ett spotify-premium konto som hör till bilen som är ytterst lätt att använda. Storleken på skärmen ger även svårslagna detaljer på kartvyn och backkameran.

Dessutom är allt klätt i skinn. Dörrar, instrumentbräda osv. Det är visserligen inget riktigt skinn men det ser ut och känns som det. Jag tycker iaf att det är trevligare än plasten som BMW erbjuder om man inte väljer till helläder/läderklädd instrumentbräda.

Stolarna är uppe i tredje generationen och ska enligt de som vet ha blivit mycket bättre. De är dock inte lika bra som BMW:s komfortstolar då de saknar en del inställningar som komfortstolarna har. Men de är säkert i klass med BMWs sportstolar. Jag sitter inte lika bra som i Volvon men ungefär lika som i komfortstolarna i min gamla M550d. Det som för mig är en stor fördel är att jag kan räta ut benen när jag kör på adaptiv farthållare. Det kunde jag inte i F11:an pga pedalernas utformning. (Det går dock bra i G31) Kan jag inte räta ut benen ibland så får jag hemskt ont i ischias så det är en stor anledning till att jag sålde M550d:n. En annan fördel med Teslas stolar är att skinnet är så mycket mjukare och finare än Dakota. Skulle säga att det nästan är i klass med merino/nappa.

Det som stör mig mest med Teslan är att det är så dåligt med förvaringsfack. Och de fack som finns är opraktiska och konstigt utformade. Det är väl den stora nackdelen med Teslan generellt. Bristen på fiffiga och uttänkta detaljer. Där var framförallt XC70:n svårslagen.

Körmässigt är Teslan bättre. Bättre styrkänsla, mindre krängande i kurvor, överlägsen gasrespons. Bilen känns nättare och lättare än G31:an trots att den är både större och tyngre i verkligheten. Nu är det ingen sportbil för det men på allmän väg i hyfsat lagliga hastigheter så är skillnaden påtaglig. Men det är klart, utrustar man BMW:n med adaptivt chassi, sportstyrning och sådär så blir skillnaden säkert mindre.

En annan nackdel med Tesla är ju faktiskt att man måste förhålla sig till superchargersnätverket när man kör långt. Man ÄR tvungen att tänka sig för och planera lite. Men eftersom bilen själv hjälper till med det när man knappar in sitt mål på navigatorn så är det inte så betungande. Och ja, det tar 30-40 minuter för ett standardstopp för laddning men om man planerar för lunch/fika/middag så blir det snarare så att bilen är klar långt före man själv är det. Men återigen, det krävs lite planering.

I vardagen är det dock tvärtom för oss som inte åker så långt. Man stoppar bara i laddkabeln när man kommer hem. Sen är bilen "fulltankad" igen när man ska iväg. Behöver aldrig svänga förbi en mack...

Tesla lider även av lite bristande detaljkvalitet. Det är ingen hemlighet. På min bil var det dock bara dörrlisterna som satt lite snett och så var skinnet på framstolarna dåligt sträckt så det blev snabbt veck i skinnet.

Listerna kan man dock enkelt korrigera själv visade det sig. En servicetekniker som bodde i Björklinge körde hem bilen åt mig från Upplands Väsby och passade samtidigt på att visa hur man gör med listerna. Visst, det är inte idealiskt men det funkar. Listerna sitter nämligen inte helt fast utan går att rucka på.

Problemet med vecken i skinnet löser de genom att jag får HELT NYA stolar uppsydda. Det tycker jag är enastående. Överhuvudtaget så har kontakten med deras serviceavdelning varit positiv. Fick självklart en gratis lånebil också. En fullutrustad Model S 100D som kostar 1,4 miljoner nånting. Och så hemkörning av bilen på det. Är klart imponerad.

Däremot är Teslas leveransavdelning ett skämt. Hade jättesvårt att få besked om när och var jag kunde få bilen trots att bilen stod i Malmö. Tog Tesla flera veckor att få bilen från Malmö till Stockholm och leveranskillen svarade inte på mail. Jag var stressad för jag behöver ju bilen. Först för midsommar och sen för semestern. Hann inte få den till midsommar (därav hyrbilen). Så där var jag väldigt skeptisk ett tag. Jag fick ringa till min säljare för att skynda på.

Vad gäller säkerheten så var det visst nåt moment den hade lite problem med men på det stora hela så är det en väldigt säker bil. Inget som bekymrar mig iaf.

Ekonomironden är intressant. Tack vare låga driftskostnader, nedsatt förmånsvärde och 0,25% ränta på leasingen så är min Tesla BILLIGARE för mig att företagsleasa än en 520d G31 xDrive. Jag skämtar icke. Då har jag dock utrustat G31;an till motsvarande nivå. Typ 150 tusen i utrustning utöver comfort edition eller vad den heter. Nettopris på ca 550 tusen.

Till sist så håller jag med matbl. Hade G31 funnits med Teslas drivlina hade jag hellre tagit en sån. Jag vill nog innerst inne hellre ha en BMW. Men nu är det som det är och Model S är också en fantastisk bil.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2017-08-06 11:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Dream_theater: Tystnaden är en lyx,
Och jag tycker man har lyckats riktigt bra med G30. För min egen del skulle ljudkulissen bli jobbig.
Men det är klart kör du idag en Dodge Challenger 1970, så låter Nya 5:an som sovsalen i ett buddistiskt tempel.
På en M3:a är det helt ok
Skulle man kunna få powerkittet utan förändring av ljuddämparen, vore det en no brainer för mig.


/// Mårten           IP: ...[199.144]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 TDSA  -95
Pris: 5.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen