AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 413.801 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg247 st
Postad/Inlagd2016-10-13 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Blir så less på att dom knasat upp det med modellbeteckningen.
Var lite logik på dom gamla bilarna där det typ var storleken på motorn med vissa mer och mindre undantag, som t.ex. min gamla 745:a.
Förstår att dom måste ändra om lite när det blev turbosnurror och så men sen byta igen. 525i blir 530i, 535i blir 540i, etc.
Men det är inte bara BMW som håller på såhär, många märken börjar strula med modeller och beteckningar tycker jag.

Annars så tycker jag nya modellen ser OK ut, bättre än förra i alla fall som jag inte gillar alls. Men av dom lite mer moderna 500-serierna så tycker jag ändå E60/E61 är helt klart snyggast.           IP: ...[.204.11]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-10-13 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad är alternativet då? Audi 3.0TDI kan ju betyda lite allt möjligt i effektväg t ex.

Har varit konstigt tidigare också. Samma motor har hetat 335d, 535d men 740d och X5 40d beroende på vilken modell den suttit. Samma med 35i. Så egentligen är det bara logiskt. De ville antagligen inte gå ner till 735.

Anledningen är i grunden såklart avgaskrav och kostnader för att utveckla/tillverka motorer. Det går inte att göra som förut med en massa olika volymer. Det är dessutom ointressant då det är så lätt att ändra effekten endast med turbo-bestyckningen som hjälp. Och turbo har vi för att få ner förbrukningen, åtminstone på papperet. Men även för att folk i regel (icke-entusiaster) gillar turbomotorer bättre då de känns starkare.

Men så mycket ska vi inte klaga på utvecklingen tycker jag. Bilarna är snabbare, snålare, säkrare... För 20 år sen när jag skulle köpa min första bil funderade jag på en 328i. 193 hästar. Det var ju nåt oerhört. Vilken bil! Nu har 320d 190 hästar och antagligen likartad tid för 0-100 som den gamla E36 328i hade.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6.160 st
Postad/Inlagd2016-10-13 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Om jag var ansvarig för modellbeteckningarna så vore första siffran för modell, andra motorvolym och tredje trimgrad. (lite undantag kommer såklart alltid finnas och har alltid funnits.)

520, 523, 525, 528 olika varianter av 2-litersmotorn.

530 och 535 skulle då vara relevanta för 3-litersmotorn

540 el 545 skulle vara en 4 liters V8

Om det sedan kommer en motor med mindre än 2 liters volym, säg en 1,5 liters trea så kan den heta 518i.

Att BMW vill hålla ett modulärtänk där varje cylinder motsvarar 0,5l och sedan förpacka det i 3/4/6/8 cylinderskombinationer krockar inte med min logik. Men inflationen i deras beteckningar gör det. Nu när de tillämpat inflation ett tag blir det såklart lite konstigt att gå tillbaka, men det är nog ett överkomligt problem.

Så länge sexorna inte försvinner från utbytet så klagar jag inte allt för mycket, men visst var det roligare när även mediummotorerna kunde fås med sexa.
          IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-10-13 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Aha. Så det är bara 3:an i 530 du har problem med och 525 eller t o m 528 hade varit ok?

Gillar dina modellbeteckningar. Tycker de låter rimliga och logiska. Du borde tipsa BMW för antagligen famlar de lite i mörkret. :)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg6.160 st
Postad/Inlagd2016-10-13 17:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Exakt, jag är okej med att 525 och 528 är olika fyror, men ogillar att 530i är fyra och att 540i är en 3 literssexa.

På dieselsidan kan jag acceptera undantag (ingen regel utan undantag) och tycka att motorn i din bil M550d kan få veta så, eftersom det är en trippelturbo och har en effekt som skiljer den från 30d och 35/40d. Men om jag ska låta den närma sig min logik så hade den fått heta M540d (eftersom det är ett V8-substitut) och sedan haft 520d/525d (4:or) och sedan 530d/535d som sexor. 538d låter nämligen inte BMW-aktigt.

Om man slutar vänja kunder med allt högre beteckningar så tror jag en person med en F10 535i ändå kan uppgradera till en G30 535i utan att känna besviken över att inte fått en bil med nytt namn.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2016-10-13 17:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
zeg; på den gamla 745 var det fortfarande helt logiskt!
Den gamla etablerade och vedertagna uppräkningsfaktorn när man förser en motor med turbo är 1,5.

Alltså en 3 liters motor räknas upp med faktorn 1,5 = 45,
alltså motsvarar det en 4,5 liters motor.
Därav fick 7-serien, när 730i försågs med turbo, följaktligen modellbeteckningen 745.
Med rätta ansåg man på BMW att 745 var en mycket bättre modellbeteckning än vad "730 turbo" skulle ha varit.

Som sagt, på den tiden fanns det fortfarande en logik.
          IP: ...[.191.75]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Verdi - gälarna är s.k. "air vents" som sänker luftmotståndet (lite)

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Jo, en sak till. I Tyskland lanseras 520d den 11 februari 2017.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.28.240]
Antal inlägg78 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan hålla med om att modellbeteckningarna är märkliga. Även synd att de hakar på trenden dubbla avgaspipor på de mindre modellerna.
Annars snygg men lite väl försiktig design mot föregångaren.
          IP: ...[114.139]
Antal inlägg295 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d
Nu verkar ju många ändå beställa bilen utan motorbeteckning så spelar det någon roll egentligen
Kunde lika gärna vara S M L XL i motorbeteckning, eller varför inte cylinderantal och effekten i KW
BMW 56270xd då behövde ju ingen fundera på detta med hur många cylindrar och effekt. Eller 54140d det blir häftiga namn det, undrar om en Toyotaägare reflekterar över detta med motorstorleksbeteckning på bakdelen av bilen?


          IP: ...[209.146]
Antal inlägg6.160 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Enligt bmw.de väger en 520d nu 1540kg mot F10:s 1695kg. Det är ju väldigt imponerande att de fått ned modellen med 150kg!           IP: ...[179.122]
Antal inlägg6.160 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Något känns fel, det står 1540 / 1615 (kg). Kan det vara något att 1540 är utan alla vätskor eller dylikt?           IP: ...[179.122]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-10-13 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520xD-F11-2016
Känns rätt att nyligen hämtat ut en 520xDT med 100k i rabatt mot vänta på den nya.           IP: ...[144.174]
Antal inlägg1.481 st
Postad/Inlagd2016-10-13 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Verkar vara en hygglig bil när det största forumet hänger upp sig på är modellbeteckningarna... :S           IP: ...[4.44.83]
Antal inlägg9.790 st
Postad/Inlagd2016-10-13 20:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i- 07
[LÄNK]
Enkel photoshop på hur kommande touringen kan komma att se ut           IP: ...[0.1.225]
Antal inlägg9.790 st
Postad/Inlagd2016-10-13 20:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i- 07
[LÄNK] och en till :D           IP: ...[0.1.225]
Antal inlägg485 st
Postad/Inlagd2016-10-13 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
7-serie

Vad spelar modellbeteckningen för roll, bäst utan så samlas mindre smuts.

Jag gillar exteriören och inredningen som fått mycket från nya sjuan. Jag blir sugen på en 5:a med bensinsexa 340 hk. Då syns det också på piporna att det är en sexa under huven, som sig bör.           IP: ...[.139.37]
Antal inlägg789 st
Postad/Inlagd2016-10-13 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB E250 cab -13
På tyska sidan finns mer info. Bl a prislista med paket, fälgval, mm:
[LÄNK]           IP: ...[.166.21]
Antal inlägg4.996 st
Postad/Inlagd2016-10-13 23:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fälgarna som gör mkt av bilarna var inte så imponerande här tycker jag. Jag har iofs inte sett 20" fälgen. Sen är jag heller ingen älskare av luftintagen på framskärmarna. Jag minns de var ett otyg på X5 F15 när man körde på en skitig eller snöig väg då allt spolar upp på sidorna, dörrarna mm.

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2016-10-14 07:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har tittat på prislistan på tyska sidan.
Det verkar alltså finnas både sport, luxuryline och m-sport, dvs 3 olika utseenden.
Finns dessa på andra BMW idag?

Men om jag fattar det rätt så kan man inte välja vare sig sport eller luxuryline till 520? M-sport verkar finnas valbar.


Bilen har ju blivit något större, detta har dock bara renderat i 10l extra lastutrymme jämfört med föregångaren.
Men visst borde touringmodellen då med samma storleksordning får mer ökning än 10l från förra?
Dvs förhållandet mellan dom borde inte vara samma eftersom konstruktionen är olika, tänker jag rätt här? =)


Hur är grundpriset i förhållande till gamla modellen? Någon som har bra koll på det?           IP: ...[.222.17]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -05
Pris: 48.000:-

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 165.000:-

BMW 320d F31 M-sport  -13
Pris: 190.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen