AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 587.458 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2017-07-20 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Gällande motorfrågan så skulle jag personligen säga att du ska provköra dem för att skaffa dig en uppfattning. Den 530i Xd g30 jag körde kändes snabb och väldigt nimbel att köra. Stor skillnad mot dåvarande f11 2.0d. Dock avrådde ÅF både lokalt och andra ÅF att beställa 3.0i motorn i samband med X-drive på g31, precis som Lukas säger. Det är en så pass redan stor och tung bil att en fyra inte gör sitt rätta på den typ av bil.

O andra sidan har man ett vrid som börjar runt 1750 rmp och slutar betydligt högre upp i varvtalen än vad disel gör vilket de också har sina fördelar. En disel har mer vrid fast under ett mycket begränsat varvtalsområde. Så på så sätt lär nog inte bensinfyran kännas trött.
Enligt erfarenheter av bekanta är bensinmotorerna överlag ganska svåra att komma ned i förbrukning med, det går om man vill men det är svårt. 435i xd med PPK drar blandat runt 1,3 och vid riktig snålkörning med ECO pro läget 1.0 L/mil. Även 2.8i/3,0 i motorn drar runt liten vid blandad körning enligt närstående.


Gällande motoroljebyte efter inkörning finns det oerhört mycket åsikter kring. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad alls och att det bara är bortkastade pengar i sjön medan andra hävdar att det förlänger motorns livslängd i.o.m att man rensar alla metal rester från systemet i motorn och att BMW "long life" marknadsförings bara är BS. Jag resonerar så att det ska man behålla bilen länge så skadar det inte att göra ett extra byte av oljan.


Nic: Vad tycker du om bilen, framförallt motorn? Är du nöjd? Och har du hunnit köra den än?


Frågor.
1) Vad är skillnaden mellan sportautomaten och den vanliga automaten? Enligt BMW UK genius finns det ett " M-sport mode" läge för sportautomaten? Jag personligen anser att han är ute och cyklar. Aldrig hört talas om något i närheten av ett sådant läge. Det enda avokande jag känner till är att SPORT + numera är borttaget iallafall från 3.0d/3.0i och de lägre motorerna.

2) Har haft mailkontakt med BMW Sverige och enligt dem så finns det tydligen ett PKK till g30/g31 3.0d motorerna? Dock var det bara vissa ÅF som har tagit in det och det är då dem man får ta kontakt med.

Är det jag som har fått solsting eller är både bmw sv och UK ute o cyklar?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[105.210]
Antal inlägg297 st
Postad/Inlagd2017-07-20 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Jonte: har hunnit kört en hel del, man skaffar sig extra anledningar att behöva åka nånstans, dock har jag inte fått ner några enorma mil på mätaren. Sjukt nöjd överlag, tyst jämn gång, bra kvalitet rakt igenom interiört, bra styrning men dock väldigt lite feedback. Väldigt nöjd med ias (har nämnt det tidigare på forumet). Motorn låter enormt lite och är endast på lågt varv på motorvägen. Bra ljud även vid gaspådrag för att vara en diesel. Bra drag och underbar växellåda. Finns krafter nog för mig iaf. Alla är ju olika men jag hade aldrig blivir riktigt nöjd med 30i eller 20d.

Kan ha fel här men, sportautomaten har paddlar och vanliga ej. Samt att sport automaten har launch control och vanliga ej.

Ang ppk, har fått bekräftat från 2 olika åf att det finns till 30d, ingen har fått pris eller lev datum eller mer information som torque kurvor mm.           IP: ...[242.138]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-07-21 10:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
Vad är ppk?           IP: ...[123.191]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-07-21 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
Motorer och priser...
Nyss fanns iaf business connected bara till 520d. Rabatt på ca 60k privat och 80k för företag.
Jag valde 520d med mycket utrustning framför 530i med mindre utrustning.
Antalet cylindrar är irrelevant, det är hur motorn beter sig som spelar roll. Och eftersom samtliga är sämre än den elmotor jag hade förut är så kvittar det...
Numera finns ju även 520i vilket förmodligen är ett bättre val än 520d.
          IP: ...[123.191]
Antal inlägg370 st
Postad/Inlagd2017-07-21 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e -20
I01 i3s -22 (kommande)
@matbl: PKK = Performance Power Kit, mao BMWs egna trim med bibehållna garantier.
"This increases the output of the in-line 6-cylinder diesel engine by 20 kW/27 hp to 215 kW/292 hp and the maximum torque by 30 to 650 Nm."
[LÄNK]
/P-O           IP: ...[8.56.33]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2017-07-21 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Enligt Hackeforsbil, Proauto och Holmgrens bil finns inte PPK 3.0d i deras system.           IP: ...[.35.203]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2017-07-21 18:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alla ni som är oroliga att beställa en 530d kan tänka om. Denna modell klarar de hårda 6c kraven. Här ett citat från Auto Motor und Sport: "Die schärferen Grenzwerte ab 2018 (6c) bereiten dem BMW 530d keine Probleme - aktuell liegt bei ihm die Abweichung vom Grenzwert ( 0,08 g/km) bei Faktor 1,05".
Som ett exempel ligger en Volvo S90 D5 AWD på en faktor om 7,79, alltså över 700% högre än hos en BMW 530d. Märkligt (eller också inte) att detta inte har kommunicerats i några svenska medier. Men Volvo har nog insett allvaret genom att ta bort Dieseln ur sitt sortiment.           IP: ...[1.8.112]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-07-21 19:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mina föräldrars mercedes-försäljare snabbade upp att jag var missnöjd med BMW på grund av leveranstiden för 540. De erbjöd 20 % rakt av på vilken bil jag vill med utrustning.

Så nu funderar jag på om jag ska byta ut 540 mot E 43.. Fan vad svårt. Jag kommer inte få samma utrustningsnivå om jag ska hålla samma pris.           IP: ...[3.16.41]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2017-07-21 19:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om man är lite elak, så klarar Volvo S90 D5 AWD inte ens EURO 3 normen. Jösses, hur fick Volvo till detta på en alldeles ny bil?           IP: ...[1.8.112]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2017-07-21 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad blir det för pris dream_theater_?
Två 540i per månad verkar vara senaste budet på tillverkning per månad för Sverige. Med isåfall i bästa fall början på sept produktion.

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-21 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jocke Motor: det är Euro 6d från 2020 med faktor 1.0 som är intressant, att dela in bilar med storstadstillträde efter Euroklassning blir i verkligheten ogenomförbart pga kostnader mm. Ofta ligger bilarna 2 - 3 gånger över sin officiella klassning - något som myndigheterna nu vänder sig mot.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2017-07-21 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
332: Enligt Normen 6c som gäller från 2018 ligger gränsvärdet på 0,08g/km som ger faktor 1,0. Normen 6d är fortfarande 0,08g/km men med tillägg +0,04g/km (för låga temperaturer).
Det jag vill ha sagt är att 530d ligger väl framme. Att det är många Diesel bilar (de flesta) kommer att få problem kan vi däremot vara överens om.           IP: ...[1.8.112]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-07-21 21:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Anders, runt 700 skulle jag tro med hygglig utrustning. Mercedes tar verkligen betalt för utrustningen. Just nu är jag så trött på bilar att jag funderar på cykel.

Två per månad? Då lär jag inte ha bilen förrän nästa år.           IP: ...[140.247]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-21 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jocke Motor: Jovisst ligger BMW långt framme, men bilindustrins förtroendekapital gentemot myndigheterna runt om i världen är för länge sedan förbrukat tack vare bla VW (nu senast kartellbildningen VW, Daimler Benz, BMW osv.) och från 2023 gäller troligen "faktor 0" dvs ingen NOX alls.

Svenska Miljöinstitutet: De personbilar som uppfyller avgasnormerna Euro 5 och Euro 6 står idag för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av kväveoxider, ungefär lika mycket som all lastbilstrafik i Sverige släpper ut. Undersökningen visar också att förbättringen från Euro 2 till Euro 5 är mycket liten, i praktiken.

Den allmänna inställningen till Diesel är alltså, som de flesta vet, ytterst negativ och någon form av särbehandling av vissa modeller, hur bra de än är, är administrativt långsökt. Det förefaller oseriöst att rekommendera dieselbilar i denna verklighet, men var och en är förhoppnings fullt kapabel att fatta sina egna beslut.


          IP: ...[123.153]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2017-07-21 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
332: Det kan inte ha gått dig förbi att detta är ett BMW forum och ingenting annat. Tidigare i tråden kom det upp en fråga huruvida man vågar köpa en 530d då nya normer kommer att gälla framöver. Jag säger bara att man kan göra det då just 530d uppfyller normerna.Om du vill diskutera miljöfrågor i ett större sammanhang så varsågod men då i ett annat forum.
Och självklart kommer dieselbilar som klarar avgasnormen att undantas. Det finns redan färdiga förslag för detta. Att generalisera som du gör löser definitivt inga problem.
          IP: ...[1.8.112]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-21 23:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jocke Motor: Att diskutera BMWs motorteknologi på ett BMW-forum är för mig ganska naturligt. Du får gärna anmäla mina inlägg som stötande eller olämpliga då du reagerar så starkt.

Var finns det belägg för att 530d skulle uppmärksammas och särbehandlas då den, i motsats till de flesta andra, uppfyller normerna? Jag skulle välkomna en sådan positiv behandling av just 530d, men tror att den blir svårgenomförd.

Problemet är, som jag tidigare poängterat, att myndigheterna inte litar på bilindustrin, i vissa fall oförtjänt men icke desto mindre. Angivna utsläppsvärden uppfattas ej som verkliga eller trovärdiga och konstigt vore det väl annars! Ytterst relevant är om det, från och med 1:e Januari 2023, föreligger nolltolerans för NOX i stora delar av världen. Förstår inte att detta skulle vara off topic på ett BMW-forum där just framtidens motorteknologi kommit i fokus.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2017-07-22 02:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G32 640D GT
332: Jag la en beställning i slutet av april på en 530d xDrive för produktion för modellår -18 i juli, bara för att ha en plats i kön tills dom släppte koderna för 540d. När dom släppte dessa koder i maj så ändrade jag ordern från 530d till 540d.

Kör X5 40d nu och är riktigt nöjd faktiskt även om jag tidigare varit skeptisk till SUV, men biltypen passar mig riktigt bra då jag kör ca 8000 mil om året och relativt många av dessa på skogsbilvägar. En Allroad/CC/All Terrain version av BMW 5 serie hade varit det ultimata för min typ av körning, och i väntan på en sådan så får man väl testa en G30.

          IP: ...[.207.62]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2017-07-22 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
matbl>
Menar du att det nu även finns erbjudande om connected paket även till 520i numera?
Hittar inget om det på bmw.se.
Kanske är helt nytt isf?

Vad vet du om priser osv?           IP: ...[.234.75]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-22 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Velgro: Har inte kört 540d xDrive men den har kommit upp som ett alternativ till den elusiva 540i. Kan dock jämföra 730d xDrive (G11) och motsvarande 740d och den sistnämnda, pga sitt ännu bättre lågvarvsmoment, lät mer diskret samt gav givetvis ännu bättre gensvar. Dessa egenskaper borde vara ännu mer påtagliga i en G 30. Vet inte hur lång leveranstid en 540d xDrive skulle få.

Någon som hittat en svensk broschyr på G 30? Har ännu så länge endast en på tyska. För i tiden fanns det till och med tryckta broschyrer - men nu hindrar väl den stackars fordonsindustrins akuta miljösamvete sådana excesser.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2017-07-22 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
Vivaldi: Nej, jag menade bara att nu finns ju även 520i. Om man vill hålla nere priset eller prioriterar utrustning före motor men inte vill ha diesel.           IP: ...[123.191]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-

BMW 520i Touring  -00
Pris: 12.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen