AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 587.442 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2017-07-20 13:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw G31 520 D -18
Med känsla: jag stod och valde mellan V90 D4 och G31 i våras och visst har Volvo med sitt nya modellprogram tagit ett stort steg in i premium segmentet men jag tycker ändå att nya femman är roligare att köra sen som van BMW förare saknade jag något motsvarande till idrive i V90:an, blir ju väldigt mycket fingrande på pekskärmen i Volvon.           IP: ...[.143.73]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2017-07-20 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo jag håller med dig Mawfr00. En Volvo kan givetvis aldrig bli en BMW. Men jag måste säga att jag är oerhört positivt överraskad av Volvon. Det jag "lider" mest av är utseendet. Min bil är en helt vanlig D3 AWD Business med nada extra och 17". Inget att jämföra med en G31 IE exempelvis men då får man ju räkna att det också skiljer några hundratusen i pris. Den här bilen tog jag bara som var en lagerbil, där någon beställt den och ändrat till XC60. Däremot skulle jag kunna tänka mig att speca en V90 som jag vill ha den, dvs med R-design, lite fetare hjul osv.

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-20 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fyran i V90 gör den helt ointressant för oss i denna prisklass även om den har många goda kvalitéer. Diesel och fyror lever heller inte upp till det som vi tycker G 30 ska handla om. M550i xDrive med sina 20" förblir ointressant och i det närmaste absurd i jämförelse med 540i xDrive.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-20 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Glömde att vi tittat på Mercedes E-klass, nej inte den med bluffdieseln, utan den med bensin V6:a. Onekligen en fin bil, men när nu V6:an försvinner och en rak 6:a kommer tillbaka är det fel timing och Mercan blir dyr. Kan inte anse V6.an jämförbar med 540i-motorn, men komfort/säkerhet är det inget fel på.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg297 st
Postad/Inlagd2017-07-20 15:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Fiske: varför är inte 20d aktuell? När du säger du inte vill lägga pengar på 540i vs 530d (prisskillnaden är väl bara 20.000?) men ändå vill betala för IE för 120.000.

520d med ppk borde ju vara en trevligare bil att köra än 530i

Om man vill hålla nere inköpspriset är väl 520d (och eventuellt ppk) och business connect ett jättebra alternativ, ok vardagsprestanda och bra en bas att extrautrusta, jämfört med tex 530i där business connect inte finns (vad jag har sett)

Vilka tillval är det i IE du har som ”måste” tillval?           IP: ...[242.138]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-20 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har kört såväl 520d som 530i och sätter då den senare långt före även om jag inte tycker någondera svarar upp mot det som G 30 erbjuder i sig. En del är ju subjektivt tyckande men jag tror de flesta håller med om att 540i är rätt idealisk. Har som jag nämnt provat 550i vilken jag skulle välja bort även om jag fick den billigare än 540i xDrive. Bara tex. 20" sänker helhetsupplevelsen av chassiet rätt dramatiskt. Men visst - ett verkligt lyxproblem det hela. Även Audi A 6 samt Jaguar XF borde kanske vara med i debatten. Den förstnämnda lämnar mig helt likgiltig och av riktig Jaguar finns nästan ingenting kvar i           IP: ...[123.153]
Antal inlägg579 st
Postad/Inlagd2017-07-20 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Installerade svarta njurar idag. Blev riktigt bra till Carbonsvart tycker jag. Bilen ser lite småilsk ut precis som jag är 😀           IP: ...[3.34.27]
Antal inlägg313 st
Postad/Inlagd2017-07-20 17:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
När man bygger en 20D och utrustar den sparsamt med det nödvändigaste, så blir det lätt utrustning för 100K, och då känns det motiverande med IE för 20.000 till bara.
Prisskillnaden för en större motor vägs upp mot all den utrustning man får "på köpet"

Har provkört 30i,och jag håller med, den är betydligt kvickare på framförallt motorvägen där 20D känns trött.

Utrustning som jag verkligen måste ha är kamera, navi, HK ljudet, komfortöppning och komfortstolarna.

Jag själv betalar gärna för en 540i, men "revisorn" här hemma förstår inte hur jag ens vill köpa nånting över en sparsamt utrustad 20D!

(lyckas ni motivera så säger jag tack för hjälpen,haha)
          IP: ...[.75.131]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-07-20 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bättre lycka med nästa fru är mitt råd           IP: ...[.22.165]
Antal inlägg4.697 st
Postad/Inlagd2017-07-20 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M240i xDrive-23
BMW 118i M-Sport-19
BMW 760i M-Sport-10
Vad gäller de olika motoralternativen till G30 har jag för tillfället lite svårt att förstå hypen på 540i när 535i F10 var en mycket udda fågel. Jag har kört 40i motorn bara i F30 och inte G30 och det är en mycket trevlig maskin, men min uppfattning är att en kraftfull 6-cylindrig diesel är den optimala drivlinan i en bil av 5-serie typ eller större.

Nu blev det 520d för min del och det beroende på att jag ville ha mycket utrustning denna gång samtidigt som budgeten är begränsad. För samma pengar hade jag fått en sparsamt utrustad 530d med M-sport men det var jag inte sugen på. Precis tvärt om resonerade jag för 3 år sen när jag beställde min 530d M-sport F10.

Min första tanke var att köpa en 530i IE men jag kom fram till att en 520d med liknande utrustning är ca 50.000 kr billigare och de pengarna extra anser jag inte 530i är värd med tanke på att båda är 4-cylindriga. 520d maskinen är inget lyckopiller, men det är definitivt inte 530i heller. Den 8-växlade automatlådan är däremot en fröjd oavsett motoralternativ. Jag har också svårt att se det nyskapande i dessa överladdade downsizade 4-cylindriga bensinmotorer som i verklig körning knappt är snålare än vad en 6-cylindrig bensinare var för 10 år sen.
Valet mellan 530i och 530d är för mig därmed lätt.

Vad gäller diskussionen om dieselförbud upplever jag att det är mycket propaganda från olika håll nu. Oavsett tror jag att om ett dieselförbud även gällande moderna bilar blir verklighet är även bensinmotorer hotade inom väldigt snar framtid.
Till exempel är det känt att dagens direktinsprutade bensinmotorer har höga utsläpp av partiklar, och att lagkrav på partikelfilter även på dessa snart blir verklighet.
Att tro att man "framtidssäkrar" genom att välja bensin före diesel 2017 känns för mig en aning naivt. Samtidigt finns ju som någon annan var inne på inga andra vettiga alternativ





BMW CS #5139           IP: ...[.204.15]
Antal inlägg313 st
Postad/Inlagd2017-07-20 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540ix G31
@ dream_theater_, haha jag visade frun din kommentar, och jag ligger faktiskt inte sämre till i mina förhandlingar!

Har lite tid på mig tills det är dags, och jag klurar verkligen över bensin vs diesel...

Håller f.ö med J.L i det du skriver, och 30D är trots allt den jag är mest sugen på.
Men propagandan skrämmer något.

Däremot så är vi här hemma helt eniga om att färgen kommer bli "Sophistogrå Brillanteffekt metallic" med svart klädsel.           IP: ...[.63.165]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-20 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Någon som provat 540d xDrive?           IP: ...[123.153]
Antal inlägg297 st
Postad/Inlagd2017-07-20 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Fiske: 520dt business connect har du navi o kamera, om det bara är komfort , hk och komfortöppning du ”måste” ha så landar du på 408.000+ ca 60.000=468.000
Men misstänker att det kanske är mer utrustning du vill ha än vad du skrev.

530dt IE + komfortstolar (16.000) blir ju 518+120+16= 654.000

Jag ska ju inte säga nåt som själv beställde 530dx IE, låter ju som du redan har bestämt dig mentalt för 530d.           IP: ...[242.138]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2017-07-20 20:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fruar kommer och går, men en bil ska man dras med länge! Kom ihåg det!           IP: ...[.22.165]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-20 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Inget drivmedel är givetvis "framtidssäkert", frågan är ju bara hur man väljer att definiera "framtid". Det är ju en global realitet att dieselteknologin är under mycket starkt hot, dels från lagstiftare världen över, och dels från tillverkarna själva som agerat på ett rent kriminellt sätt! Någon antidieselpropaganda förekommer väl knappast - industrin försöker nu istället desperat bedriva en "prodieselpropaganda" för att undvika miljardförluster. Att reduktionsteknologin är kemiskt tveksam (lite som att titrera i buffertzonen) är inget nytt, men behöver inte innebära dess undergång. Om man är rädd om bilens andrahandsvärde verkar dock inte dieselvägen optimal, för att uttrycka sig försiktigt.

540i xDrive kanske handlar om ren hedonism - visst finns det rimliga transportmedel för mindre pengar. BMW har under många år förknippats med 6-cylindriga bensinmotorer och för mig, som har erfarenhet av nästan alla dessa skapelser, är det ju inte så konstigt att man uppskattar denna typ av perfektionism.

Även om befogad kritik kan riktas mot bensinmotorer så är dessa just nu de minst riskfyllda ur ett konsumentperspektiv. Sedan är ju framtiden väldigt oförutsägbar. Ett Koreakrig kan snabbt innebära bränsleransonering, bostadspriskatastrof, massarbetslöshet mm. men man kanske inte ska vara allt för alarmistisk.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2017-07-20 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G32 640D GT
332:
Får min 540d xDrive i mitten på augusti lät det som idag när jag pratade med BMW handlaren.

Provade 740d mest för att känna på motorn jämfört med den jag har i X5 och lite skillnad är det, vilket kanske inte är så märkligt.           IP: ...[.237.32]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2017-07-20 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530D Xdrive G31 Bluestone Metallic,inovatioon edition, Driving Assistance Plus, Med mer lull lull - 18

Bmw 116i m- sport 2015

VW polo 1.2 Leasing
Fiske & bilar min ÅF avrådde mig starkt att ta en 30i då han tyckte att en fyrcylindrig bensin motor skulle va svårt att ha på en bil som väger 2,5 ton! Och tro mig jag var rätt in på att ha den motorn då. Så tillslut blev det En 30d xdrive med innovation edition

/ Lukas           IP: ...[.39.183]
Antal inlägg1.088 st
Postad/Inlagd2017-07-20 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Velgro: När skrev du ordern? Lycka till med bilen!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2017-07-20 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Gällande motorfrågan så skulle jag personligen säga att du ska provköra dem för att skaffa dig en uppfattning. Den 530i Xd g30 jag körde kändes snabb och väldigt nimbel att köra. Stor skillnad mot dåvarande f11 2.0d. Dock avrådde ÅF både lokalt och andra ÅF att beställa 3.0i motorn i samband med X-drive på g31, precis som Lukas säger. Det är en så pass redan stor och tung bil att en fyra inte gör sitt rätta på den typ av bil.

O andra sidan har man ett vrid som börjar runt 1750 rmp och slutar betydligt högre upp i varvtalen än vad disel gör vilket de också har sina fördelar. En disel har mer vrid fast under ett mycket begränsat varvtalsområde. Så på så sätt lär nog inte bensinfyran kännas trött.
Enligt erfarenheter av bekanta är bensinmotorerna överlag ganska svåra att komma ned i förbrukning med, det går om man vill men det är svårt. 435i xd med PPK drar blandat runt 1,3 och vid riktig snålkörning med ECO pro läget 1.0 L/mil. Även 2.8i/3,0 i motorn drar runt liten vid blandad körning enligt närstående.


Gällande motoroljebyte efter inkörning finns det oerhört mycket åsikter kring. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad alls och att det bara är bortkastade pengar i sjön medan andra hävdar att det förlänger motorns livslängd i.o.m att man rensar alla metal rester från systemet i motorn och att BMW "long life" marknadsförings bara är BS. Jag resonerar så att det ska man behålla bilen länge så skadar det inte att göra ett extra byte av oljan.


Nic: Vad tycker du om bilen, framförallt motorn? Är du nöjd? Och har du hunnit köra den än?


Frågor.
1) Vad är skillnaden mellan sportautomaten och den vanliga automaten? Enligt BMW UK genius finns det ett " M-sport mode" läge för sportautomaten? Jag personligen anser att han är ute och cyklar. Aldrig hört talas om något i närheten av ett sådant läge. Det enda avokande jag känner till är att SPORT + numera är borttaget iallafall från 3.0d/3.0i och de lägre motorerna.

2) Har haft mailkontakt med BMW Sverige och enligt dem så finns det tydligen ett PKK till g30/g31 3.0d motorerna? Dock var det bara vissa ÅF som har tagit in det och det är då dem man får ta kontakt med.

Är det jag som har fått solsting eller är både bmw sv och UK ute o cyklar?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[105.210]
Antal inlägg490 st
Postad/Inlagd2017-07-20 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Gällande motorfrågan så skulle jag personligen säga att du ska provköra dem för att skaffa dig en uppfattning. Den 530i Xd g30 jag körde kändes snabb och väldigt nimbel att köra. Stor skillnad mot dåvarande f11 2.0d. Dock avrådde ÅF både lokalt och andra ÅF att beställa 3.0i motorn i samband med X-drive på g31, precis som Lukas säger. Det är en så pass redan stor och tung bil att en fyra inte gör sitt rätta på den typ av bil.

O andra sidan har man ett vrid som börjar runt 1750 rmp och slutar betydligt högre upp i varvtalen än vad disel gör vilket de också har sina fördelar. En disel har mer vrid fast under ett mycket begränsat varvtalsområde. Så på så sätt lär nog inte bensinfyran kännas trött.
Enligt erfarenheter av bekanta är bensinmotorerna överlag ganska svåra att komma ned i förbrukning med, det går om man vill men det är svårt. 435i xd med PPK drar blandat runt 1,3 och vid riktig snålkörning med ECO pro läget 1.0 L/mil. Även 2.8i/3,0 i motorn drar runt liten vid blandad körning enligt närstående.


Gällande motoroljebyte efter inkörning finns det oerhört mycket åsikter kring. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad alls och att det bara är bortkastade pengar i sjön medan andra hävdar att det förlänger motorns livslängd i.o.m att man rensar alla metal rester från systemet i motorn och att BMW "long life" marknadsförings bara är BS. Jag resonerar så att det ska man behålla bilen länge så skadar det inte att göra ett extra byte av oljan.


Nic: Vad tycker du om bilen, framförallt motorn? Är du nöjd? Och har du hunnit köra den än?


Frågor.
1) Vad är skillnaden mellan sportautomaten och den vanliga automaten? Enligt BMW UK genius finns det ett " M-sport mode" läge för sportautomaten? Jag personligen anser att han är ute och cyklar. Aldrig hört talas om något i närheten av ett sådant läge. Det enda avokande jag känner till är att SPORT + numera är borttaget iallafall från 3.0d/3.0i och de lägre motorerna.

2) Har haft mailkontakt med BMW Sverige och enligt dem så finns det tydligen ett PKK till g30/g31 3.0d motorerna? Dock var det bara vissa ÅF som har tagit in det och det är då dem man får ta kontakt med.

Är det jag som har fått solsting eller är både bmw sv och UK ute o cyklar?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[105.210]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-

BMW 520i Touring  -00
Pris: 12.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen